Staňte sa detektívom a vyriešte prípad – Detektívka (RECENZIA)

Existuje veľa spoločenských hier, v ktorých sa stanete vyšetrovateľom a dedukciou musíte vyriešiť prípad. Avšak ani v jednej z nich som sa ešte nestretla s mechanikou, ktorá vás núti odhadzovať stopy a možné dôkazy bez toho, aby ste o nich povedali ostatným hráčom – a už vôbec by som nečakala, že to bude naozaj dobre fungovať. Hra Detektívka vás ale presvedčí o opaku a skutočne potrápi vaše malé sivé bunky.

Zo série zameranej na logické a kreatívne hry s názvom Mozgovňa sme vám priniesli už recenzie na hru Myriorama a Únikovka. V Detektívke, ako už zo samotného názvu vyplýva, sa hráči musia vžiť do roly vyšetrovacieho tímu, ktorý musí na základe stôp, výpovedí svedkov a iných dôkazov odhaliť vinníka. Ide o kooperatívnu hru založenú na diskusii medzi jednotlivými hráčmi a ich schopnosťou vyhodnotiť, ktoré dôkazy sú pre vyšetrenie zločinu užitočné a naopak, ktoré stopy sa rozhodnú ignorovať.

Čo sa týka pravidiel, v tejto hre je pre vás najdôležitejšie iba jedno – čítať a riadiť sa pokynmi na kartách a najmä neotáčať a neprezerať si ich, kým vás k tomu sama hra nevyzve. Podobne ako pri Únikovkách, hra vám postupne pomocou kariet odhalí, ako v nej postupovať – môžete sa do nej teda pustiť hneď po otvorení. Plnohodnotne si hru užijete iba raz, keďže po dohratí sa bez ohľadu na vašu úspešnosť dozviete, kto stojí za zločinom a aké boli jeho motívy. Po dohratí ju teda môžete ďalej darovať a urobiť tak radosť niekomu inému.

Zatiaľ majú hráči k dispozícii dve samostatné záhady (Foto: albi.cz)

Detektivka – Krvavě rudé růže

Momentálne sú na trhu dva samostatne hrateľné príbehy z tejto série. V škatuľke s príbehom Krvavě rudé růže na vás čaká 50 kariet s popisom hry, miesta činu, dôkazmi a výpoveďami svedkov. Okrem kariet ešte k dispozícií máte 7 plastových sponiek na zaznačenie vašich zistení a odhalení. V prvom z dvoch príbehov sa ocitáte v Anglicku v 19. storočí. V sídle Tudorovcov došlo k vražde a vašou úlohou je zistiť, kto je vrahom.  Potom, ako vás hra oboznámi so svojimi mechanikami a uvedie vás do deja, je načase vyskladať si miesto činu – a to pomocou samotnej škatuľky a (v tomto prípade) piatich kariet s krásnymi ilustráciami. Táto súčasť hry je veľmi zábavným a osviežujúcim elementom. Osobne ma potešilo, že nejde iba o estetický prvok, ktorý si odložíte niekde vedľa kariet a dokonca hry vás nemusí zaujímať. Naopak, je na vás, aby ste si ho poriadne obzreli a našli stopy, ktoré vás môžu zaviesť k vrahovi. A pozor, miesto činu sa v priebehu hry môže zmeniť, preto nepodceňte jeho preskúmanie.

Po odhalení miesta činu je rad na vaše kroky. Hra prebieha nasledovne: podľa počtu hráčov si potiahnete karty z balíčka. Na nich sa nachádzajú možné dôkazy, ale i falošné alebo menej dôležité stopy. Počas vášho ťahu sa môžete rozhodnúť medzi dvomi akciami: buď vyložíte jednu z kariet na ruke a tým pádom ju odhalíte aj vašim spoluhráčom, alebo kartu položíte na odkladaciu hromádku, ktorá vám v hre slúži ako archív. O odložených kartách nesmiete s ostatnými hráčmi diskutovať až do konca hry, môžete im maximálne prečítať názvy daných kariet. Veľmi oceňujem tento prvok. Keďže sa musíte sami rozhodnúť, ktoré karty odhalíte a ktoré nie, nestane sa, že jeden z hráčov na seba vezme rolu “dominantného” lídra, ktorý bude rozhodovať o postupe v hre, ako to veľmi často v kooperatívnych deduktívnych hrách býva. Vďaka tomu nesie každý hráč veľkú zodpovednosť, keďže môže rovnakou mierou ovplyvniť vyšetrovanie. To ale nie je všetko. Každá karta má svoju hodnotu, ktorá určuje, koľko odložených kariet musí byť v archíve, aby ste ju mohli vyložiť. Teda ak máte na ruke kartu s hodnotou tri, musia sa v archíve nachádzať minimálne tri karty. Týmto vás hra tlačí do odkladania jednotlivých kariet a triedenia stôp na dôležité a nedôležité. Po vykonaní jednej z dvoch akcií si dotiahnete kartu a nasleduje ďalší hráč.

3D miesta činu sú úžasným spestrením hry (Foto: albi.cz)

Hra využíva skvelú taktiku na to, aby vo vás vyvolala pocit tiesne – v doťahovacom balíčku sa totiž nachádzajú 4 karty dejových zvratov, ktoré prinesú nové svetlo do vášho vyšetrovania. Čím bližšie k riešeniu ste, tým častejšie na tieto karty narazíte. Hoci teda hrá nie je nijako časovo obmedzená, máte vďaka novým zvratom pocit, že musíte čo najskôr vyriešiť záhadu. Keď dôjdete na koniec balíčka, môžete ešte diskutovať – o vyložených ale aj odložených kartách, dôkazoch a výpovediach svedkov. Potom vám hra položí 5 otázok, odpovede na ktoré zaznačíte plastovou sponkou (dajte si pozor, aby ste sponku nezasúvali príliš hlboko – môže sa stať, že sa na kartu otlačí a ak hru budete chcieť posunúť, ďalší hráči budú vidieť ako ste odpovedali). Nuž a ako posledný ťah v hre si jednoducho prečítate riešenie a zistíte, ako ďaleko od pravdy ste boli.

Z dvoch dostupných príbehov sa mi osobne Krvavě rudé růže páčli viac. Tento prípad overí vaše logické uvažovanie, schopnosť dedukcie a vo veľkej miere aj vašu pozornosť.

Stručne o prípade Pohled ducha

Druhý príbeh sa odohráva viac-menej v súčasnosti a zavedie vás do múzea v Edinburgu, v ktorom sa dejú paranormálne veci. Strážca v múzeu je presvedčený, že v ňom straší Macbethov duch. Okrem toho sa však stratila aj jeho kolegyňa Effie a je na vás zistiť, čo sa vlastne v skutočnosti v múzeu deje. Kariet v tomto balíčku je až 62 a čaká vás v ňom 5 dejových zvratov – v tomto prípade máte pocit, že sa v podstate stále niečo deje. Hoci bol prípad zaujímavý, osobne sa mi páčil o niečo menej ako ten predchádzajúci. Viac potrápi vašu kreatívnu myseľ, než čistú logiku.

Záverečné hodnotenie

Detektívka je v skutku vynikajúca kooperatívna hra, ktorá potrápi vaše sivé bunky. Je určená pre 1-6 hráčov, hoci sólo hra nie je podľa mňa záživná, veď najväčšou zábavou je dostať sa k riešeniu spolu s vašimi spoluhráčmi a ich hypotézami. Hra je uložená v menšej prenosnej škatuľke, ktorá sa vám pokojne zmestí do kabelky alebo vrecka, a zahratie vám zaberie cca. hodinku. 3D miesto činu je úžasným prvkom hry, ktorý nie len dobre vyzerá na vašom stole, ale má aj veľmi dôležitú rolu vo vyšetrovaní. Koncept hry je veľmi zaujímavý. Núti vás rozmýšľať ako skupinu, tak aj individuálne, a nemá tendenciu skĺznuť k hre jedného dominantného hráča. Kvôli tomu podľa mňa patrí k najlepším deduktívnym hrám na trhu a to aj napriek svojej veľkosti či náročnosti. Hru si zahráte plnohodnotne iba raz, avšak za cenu cca. 10 € sa zabavíte nie len vy, ale môžete potešiť aj niekoho z vašich blízkych. V našej redakcii obstála Detektívka na výbornú a jediné, čo nás mrzí, je že sú dostupné iba dva príbehy – dúfame, že čoskoro sa dočkáme nových záhad z tejto série.

Na záver už len posledná rada, autorom ktorej je najslávnejší detektív Sherlock Holmes a na ktorú by ste nemali zabúdať pri hraní: neprispôsobujte fakty vašim teóriám, ale prispôsobte vaše teórie faktom.

Magdaléna Horváthová

Magdaléna Horváthová

Milovníčka sci-fi a fantasy, ktorá ešte stále čaká na svoj list z Rokfortu. Jej snom je stretnúť Doctora a cestovať v TARDIS, aby si konečne mohla pozrieť všetky filmy a seriály, na ktoré vraj nikdy nemá čas. A áno, aj vesmír by popri tom chcela spoznávať...