Albi zvoláva záhradných architektov – Štyri záhrady (RECENZIA)

Nenájde sa človek, ktorý by sa nepozastavil nad majestátnosťou krásne vytvorenej záhrady. Týmto heslom sa riadi aj kráľovná, ktorej žiaľ ubúdajú sily, a tak si na svoj dvor pozvala šľachtu i poddaných, aby jej vytvorili čo najkrajšiu záhradu v paláci. Ten z nich, ktorému sa podarí svojim dielom ohúriť kráľovnú, zasadne na trón ako jej nástupca. Dnes recenzujeme Štyri záhrady od Albi.

Štyri záhrady vyšli len nedávno v kolekcii Albi+ (predtým Albi Exclusive) a ponúka nám pohľad do zákulisia vytvárania záhradných jazierok, skaliek a vytvárania mini ekosystémov. Hráči majú počas hry za úlohu vytvoriť komplexný záhradný priestor a upraviť ho na krásnu panorámu, ktorá bude hodná kráľovnej.

Cieľom hráčov je vytvoriť čo najviac kompletných panorám (Foto: PoP-Cult Magazín)

Architekti zbierajú karty, z ktorých využívajú efekty na zber surovín, vytvorenie základov záhrad, dotváranie panorámy či rozdeľovanie získaných surovín na dokončenie záhradných panorám.

Farebná ako jarné kvety

Dominantou hry je veľký model pagody s otočnými poschodiami, ktorý má v hre aj funkčnú stránku. Karty záhradných panorám sú po spojení krásne a hráčom dodávajú pocit dobre vykonanej práce. Každý typ panorámy je farebne odlíšený a zároveň má na sebe aj znázornený počet kariet, z ktorých sa skladá. Tak sa hráči nepomýlia a nezačnú vytvárať rovnaké panorámy, ani si neúmyselne nedotiahnu rovnaké karty. Drevené žetóny surovín umocňujú pocit zbierania kameňov či dreva.

Drevené žetóny surovín je možné ľubovoľne prerozdeľovať (Foto: PoP-Cult Magazín)
Silná ako letné búrky

V hre veľmi dobre funguje zisk a prerozdeľovanie surovín. Tie sú riešené akciami na hracích kartách, ktoré po použití putujú do odhadzovacieho balíčka. Na zbieranie surovín slúži najväčší prvok hry – 3D model ázijskej pagody s otočnými poschodiami. Podľa akcie na karte hráči otočia určitými časťami pagody a potom si môžu zobrať suroviny v smere, ktorý určuje karta. Keďže hráči majú k dispozícii len štyri základné miesta na odloženie surovín, práve tento prvok dodáva hre taktický element. Hráči majú možnosť suroviny prerozdeliť na polia postavených základov záhrad a pripraviť si ich na skompletizovanie panorámy. Taktický prvok autor zakomponoval aj do stupnice bodov, pri ktorej majú hráči možnosť odstraňovať bodovacie žetóny iných hráčov a získať obrovský náskok.

Na hre sa mi páči zisk bodov, ktorý sa udeje pri dokončení každej karty panorámy. Tu mi to pripomenulo hru Azul: Vitráže Sintry, v ktorej sa po ukončení jedného dieliku skla počítajú body za každé ďalšie hotové políčko. Rovnako Štyri záhrady disponujú podobným počítaním bodov, pri ktorom sa po dokončení karty panorámy pridajú body za každú takúto dokončenú kartu. Tak za najdlhšiu panorámu o veľkosti 5 kariet získate 15 posunutí na bodovacej stupnici.

Stupnica bodovania má hneď štyri úrovne (Foto: PoP-Cult Magazín)
Užitočná ako jesenná úroda

Keďže sú Štyri záhrady veľmi jednoduchou a peknou hrou, odporúčam ju skôr pre začínajúcich hráčov a na rodinné hranie, pretože priveľmi náročných hráčov môže hra po chvíli nudiť. Pri hraní je mierne cítiť prvok taktiky, no tá pre hru nie je až tak potrebná a s tým ani autor nešiel na trh. Farebné karty a vysoký model pagody zaujmú na prvý pohľad a plusom je, že v hre nič nie je iba na oko. Hra je určená pre 2-4 hráčov a zabaví na približne 45 minút. Štyri záhrady sú hrou, ktorá podľa mňa v kategórii rodinných hier patrí na prvé miesta a to najmä vďaka jej variabilite, funkčných komponentov a prevedeniu.

Hracie karty sú obojstranne využiteľné (Foto: PoP-Cult Magazín)

Ak si chcete hru vyskúšať, napíšte nám a my ju donesieme na niektorý z našich eventov. Prípadne si dohodnite hranie v našej hernej skupine na facebooku a my vám ju požičiame a vysvetlíme pravidlá. Za hru na recenziu ďakujeme Albi Slovensko.