Spoločenské hry

Aké je vznášať sa oblohou “Na křídlech draků”? [RECENZIA]

Stonemaier Games sa od svojho vzniku profilovalo hrami s dobrými mechanikami a pekným vizuálom. Myslím, že hovorím za väčšinu hráčov, keď poviem, že jednou z ich najkrajších hier je Wingspan (Na křídlech), ktorá z hráčov urobila nadšencov ornitológie. Čo tak vziať prvky tejto hry, pozmeniť ich a tému zasadiť do fantasy sveta? Dnes recenzujeme hru Na křídlech draků od vydavateľstva MINDOK.

Predchodca tejto hry, Na křídlech, prešiel od vydania ďalšími revíziami a vylepšeniami v podobe rozšírení a samostatnej aplikácie, ktorou môžete skenovaním kariet prehrávať reálne zvuky vtákov z prírody. Ako nadšenec fantasy témy som bol nadšený z toho, že sa chystá Wyrmspan – prerábka hry, ktorá má na mojej polici čestné miesto. Ak ste sa niekedy chceli priblížiť k drakom, teraz máte jedinečnú možnosť.

Žetón prvého hráča (Foto: PoP-Cult)
Žetón prvého hráča (Foto: PoP-Cult)

Trblietavá ako šupiny

Základný vizuál škatule si ponecháva tému originálnej hry čo je za mňa krásny spôsob ako sériu zjednotiť. Rovnakým jednotným prvkom je aj dizajn kariet drakov, ktorý pokračuje v šablóne predošlých hier; kresba draka na bielom pozadí je obohatená o jednoznačné, konkrétne informácie o jeho efektoch, veľkosti, bodovej hodnote či spôsobom ako a do ktorej jaskyne ho môžeme prilákať. K dizajnu musím spomenúť aj dosky hráčov, ktoré sa môžu navonok javiť chaoticky, no po odohraní prvej hry sú hráči oboznámení s každým nápisom.

Hra Na křídlech draků je vizuálne navrhnutá tak, aby zaujala fanúšikov série Na křídlech, no prilákala si aj nových hráčov. Na to využíva najmä farebnú tému, fantasy prepojenie a krásne ilustrácie samotných drakov.

Aj draci majú svoje povahy (Foto: PoP-Cult)
Aj draci majú svoje povahy (Foto: PoP-Cult)

Privábte drakov, ktorí si pomáhajhú

Cieľom hry je prilákať do svojich jaskýň čo najlepších drakov, ktorí budú medzi sebou spolupracovať a prinesú vám najviac víťazných bodov. Na to je potrebné pripraviť im dostatok miesta a podhodiť im niečo na jedenie. K dispozícii majú hráči tri jaskyne, v ktorých musia vykopať nové komory a nechať drakov, nech sa do nich usadia. Draci sa nemôžu tlačiť, preto v každej komore môže byť usadený iba jeden drak. Ako výskumník a špecialista na dračiu populáciu máte možnosť jaskyne skúmať. Samozrejme, že čím viac drakov máte, tým prevediete lepší výskum a získate viac benefitov v podobe kariet alebo surovín. Tieto bonusy získate aj z drakov, ktorí vám dopomôžu so surovinami, mincami či víťaznými bodmi v podobe kladenia dračích vajec, uskladneniu surovín alebo zasunutím iných kariet drakov.

Za každú akciu sa musí platiť. Hráči majú na začiatku každého kola k dispozícii 6 strieborných mincí a jedno vajce. Základným platidlom je žetón striebornej mince; ňou je možné hĺbiť komory, lákať drakov alebo sa vydať na prieskum. Okrem mince je však potrebné doplatiť aj ostatné adekvátne suroviny ako mäso, zlato, mlieko, drahokamy alebo dračie vajce. Kombinácie sú uvedené na kartách alebo sú predtlačené na doske hráčov.

Ilustrácie drakov na kartách vyniknú (Foto: PoP-Cult)
Ilustrácie drakov na kartách vyniknú (Foto: PoP-Cult)

Do hry pribudol prvok dosky drakológie. Ide o verejné benefity, ktoré hráči dosiahnu prieskumom a posúvaním sa na tejto doske, pričom k dispozícii sú štyri základné dračie bratstvá, ktoré vám benefity určujú. Hráči tak môžu získať bodové ohodnotenie, suroviny, jaskyne či iné pre výhru dôležité veci. K týmto benefitom patrí aj séria úloh, ktoré môžete každé kolo splniť. Keďže sa hra odohráva v rozmedzí štyroch kôl, hráči súperia v štyroch úlohách.

Mojim najväčším (a viac menej jediným) problémom bol insert. Jediným organizačným prvkom v škatuli sú dve plastové výlisky, ktoré môžete použiť ako misky na žetóny surovín. Ide o vec, ktorá nesúvisí s hraním alebo upravením mechaník a pocitu z hrania; rozhádzané sáčky komponentov v škatuli ma však poriadne iritujú.

Poslednou vecou, ktorú pri mechanikách spomeniem, sú samotné karty drakov. Tie majú okrem svojej bodovej hodnoty a efektov, ktoré sa dajú kombinovať, aj svoju veľkosť. Drakov delíme na mláďatá, malých, stredných a veľkých. Keď pri malých, stredných a veľkých drakoch ide iba o “hodnotu” s ktorou operujú efekty, mláďatá sa správajú inak. Tie majú na sebe až tri efekty, ktoré na seba nadväzujú a väčšinou ide o odloženie karty alebo uskladnenie žetónu surovín. Ak efekty využijeme, dráča dospie a správa sa ako klasický dospelý drak. Podľa mňa ide o peknú mechaniku, ktorou majú hráči možnosť získať bonusové body za odložené karty a suroviny.

Ponuka kariet drakov a jaskyní (Foto: PoP-Cult)
Ponuka kariet drakov a jaskyní (Foto: PoP-Cult)

Od krídel vtákov po krídla drakov

Najväčšou zmenou prešiel výber akcií a doska hráča. Pri hre Na křídlech majú hráči k dispozícii určitý počet žetónov úloh, ktorými si akcie vyberajú, pričom v hre Na křídlech draků sú akcie definované počtom dračích mincí, ktoré môžete počas hry za určitých podmienok získať a kolo si predĺžiť. Ďalšou zmenou je aj spôsob vábenia drakov do jaskýň. Na to, aby sa tam draci netlačili, je najprv potrebné vyhĺbiť novú komoru, v ktorej sa drak môže usadiť. Prieskum jaskýň sa už nedeje sprava doľava, ale váš prieskumník postupuje do jaskýň tak hlboko ako môže. Počas jedného kola ale môže jednu jaskyňu preskúmať maximálne trikrát.

Veľkou zmenou je aj nová spoločná doska “drakológie”, na ktorej môžu hráči získať radu ďalších výhod. Každým prieskumom sa hráči môžu posunúť o jedno pole vpred a získať vyobrazený bonus. Počas prípravy hry si hráči zvolia dosku bratstva (na fotke ružová doska v strede), ktorá hráčom ponúka možnosť predbiehať sa o jednorazové efekty.

Novým prvkom je spoločná doska benefitov (Foto: PoP-Cult)
Novým prvkom je spoločná doska benefitov (Foto: PoP-Cult)

Ako sa nám lietalo?

Autori hry si zaslúžia pochvalu. Pri hraní som mal naozaj pocit, že sa zo mňa stal výskumník dračej populácie a bolo na mne, aby som prilákal čo najväčšiu vzorku na skúmanie. Drakov je v hre neúrekom a kombinácií, ktoré sa kartami dokážu vytvoriť, je ešte omnoho viac. Každá hra tak má svoj vlastný priebeh a tomu musia hráči prispôsobiť aj spôsob ich hrania a taktiku, čo je pre mňa v rámci opakovanej hrateľnosti podstatný prvok. Prepracovanie mechaník a zmena témy tu funguje veľmi dobre, a preto má hra potenciál pritiahnuť nové publikum. Technicky je hra vyladená a ponúka viaceré stratégie a spôsoby hrania. Hráči majú možnosť okrem úloh kola súťažiť o benefity na doske drakológie a získať tým bodovú výhodu. Hra je dostupná v obchodoch s hrami s cenovkou 59,99 €. Jedna partia vám zaberie približne 90 minút plných kombinácie, stratégie a vizuálneho potešenia.

Ak si hru chcete vyskúšať, príďte na jeden z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine Pop-Cult D6 Klub. Hru donesieme, pravidlá vám vysvetlíme a spoločne sa zabavíme pri hraní. Za poskytnutie hry Na křídlech draků ďakujeme vydavateľstvu MINDOK.

Galéria fotiek:

Gabriel Horváth
Hodnotenie
  • Vizuál
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem
4.9

Summary

Hra Na křídlech draků je prepracované a dobré pokračovanie v sérii hier Na křídlech. Pôsobivý vizuál hry vás do témy vtiahne pri prvej potiahnutej karte draka či prvom položenom dračom vajci. Mechaniky sú z veľkej časti podobné predchodcom hry a s miernymi úpravami sa nimi prelúskate naozaj rýchlo. Napriek tomu, že hra na prvý pohľad vyzerá ťažko a chaoticky, po prvých ťahoch ste oboznámení so základnými princípmi a ťahmi.

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.