Z počítača rovno na stôl – Plošinovka [RECENZIA]

Mimo spoločenských hier mám vo veľkej obľube aj videohry. S Aladinom, Princom z Perzie či Levím kráľom som strávil nespočetne veľa času a páči sa mi, že sa tieto dva svety čoraz viac blížia k sebe a navzájom sa inšpirujú. Dnes sa pred nás dostala hra Plošinovka, ktorá simuluje počítačovú platformovú hru.

Základné piliere hrania

Hra Plošinovka simuluje na stole zážitok z hrania počítačových platformových hier. Preskákať vyššie, pobiť nepriateľov, vyhnúť sa pasciam a poraziť hlavného bossa príbehu. To všetko by ale nebolo možné bez občasného vylepšenia, ktoré si hráči môžu zaobstarať v obchodoch a pridať si zdravie, prechádzať cez steny či kúpiť si naleštený štít a zvýšiť si obranu. Autori vzali už dávno otestovaný systém videohier a upravili ho tak, aby dobre fungoval aj na stole.

Hrdinovia ešte netušia do čoho idú (Foto: PoP-Cult)
Vizuál komponentov je príjemný aj mladším hráčom

Vizuálna stránka hry nadchne už na prvý pohľad. Každá karta poschodia má svoje plošiny, pasce, priestor pre nepriateľov či políčka s obchodom alebo bonusmi vo forme mincí a drahokamov, ktorými si môžete vylepšovať štatistiky. Aj napriek toľkým prvkom sa karty na seba plynulo napájajú a vytvárajú postupné levely, ktoré musia hráči pred bojom s bossom zvládnuť. Na výber je z určitého množstva postáv a každá z nich je navrhnutá tak, aby evokovala dojem RPG hry, preto tam nájdete bojovníka, lukostrelca, zakrádača či čarodejníka. Autori sa riadili pravidlom štyroch a teda v hre nenájdete viac ako štyri rovnaké druhy žetónov (ak nerátame mince a drahokamy). Kresba postáv mi pripomínala hrdinov z nedávnej hry Karak, ktorá je tiež určená pre rodiny s deťmi.

Algoritmy na stole

V prvom rade musím povedať, že po otvorení som ostal prekvapený z deficitu insertu či organizačných prvkov pre komponenty. Škatuľa po vylúpaní komponentov zívala prázdnotou, v ktorej boli všetky stavové žetóny bossov, mince a žetóny nepriateľov navoľno hodené. Ak ale existuje typ ľudí, ktorí s uzatvárateľnými sáčkami nemajú problém, sú to dealeri rekreačných látok a hráči spoločenských hier. Insert by bol ale peknou pridanou hodnotou hre, ktorá má skutočne veľký potenciál na rozširovanie.

Každý z hrdinov má vlastné schopnosti a špeciálnu kocku (Foto: PoP-Cult)

Mechanikami je Plošinovka veľmi jednoduchá, no skrýva v sebe aj malé prvky taktického uvažovania. Hráči sa striedajú v ťahoch, počas ktorých hodia kockami akcií. Tie im povedia, čo je možné v danom ťahu vykonať. Aby hráči neboli obmedzovaní hodom, je možné spojiť dva rovnaké výsledky a vykonať ľubovoľnú akciu. Postavy však majú ešte jeden špeciálny prvok a tým je využitie hodeného bonusového symbolu, ktorý má každý hrdina určený inak. Hry, rovnako ako aj filmy a iné diela, musia podliehať fyzikálnym zákonom. Preto sa mi páči, že hráči majú možnosť využiť akciu gravitácie, ktorou môžu protivníkov či nepriateľov zhodiť z mapy alebo im prinajmenšom sťažiť postup do vyšších levelov.

Ďalším prívetivým prvkom je život hrdinov. Každý z nich má na karte postavy uvedený maximálny počet žetónov zdravia, ktoré sa míňajú pri vstupe na políčko s pascou, dosiahnutí políčka s dosahom nepriateľa alebo bojom. Žiaľ stane sa, že vaši hrdinovia stratia aj posledný žetón, no to ich z hry nevyradí. Keď takáto situácia nastane, hráč si svojho hrdinu obnoví, no umiestni ho na najspodnejšie políčko úrovní. Tým je podporovaný aj ďalší videoherný prvok a tým je viac životov, či vrátenie sa na tzv. checkpoint.

Sada hracích kociek, ktoré posúvajú hru vpred (Foto: PoP-Cult)

Plošinovka má veľmi dobre nadbehnuté na budúce rozšírenia. V hre by som privítal ďalších bossov, iné stavy pri boji či nové príšery, nehovoriac o nových elixíroch či obranných a útočných predmetoch.

Za hru na recenziu ďakujeme českému vydavateľstvu Albi. Ak si hru chcete vyskúšať, príďte na jeden z našich eventov, alebo si dohodnite hranie v skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotografií
  • Setting hry
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky
4.8

Plošinovka pekne berie už dávno otestované piliere videohier a ich prvky vkladá do rodinnej spoločenskej hry. Hráči na seba berú úlohy hrdinov, ktorí musia prejsť niekoľkými úrovňami a zneškodniť hlavného bossa, ktorý sužuje krajinu. Veľmi pekne sa hrá s prvkami vylepšovania, nákupu či gravitačnými zákonmi, ktoré podporujú taktické myslenie a strategické napredovanie. Hra sa hodí aj pre rodičov, ktorí chcú deti odtrhnúť od obrazoviek alebo predstaviť im nové možnosti hrania hier.