Seriál

Z letušky detektívom – The Flight Attendant [RECENZIA]

Seriál Letuška (Flight Attendant) je na HBO už nejaký čas a hneď, ako som ziszil jeho obsadenie, som mu chcel dať šancu. Nedávne spustenie služby HBO Max ma donútilo sadnúť si a zhltnúť seriál na jedno pozretie.

Pozor! Recenzia môže obsahovať spoilery.

Seriál začína klasickým predstavením postáv, kde vidíme letušku Cassie užívajúcu si lety; čas medzi prestupmi si kráti pitím alkoholu, neviazaným sexom a myslím, že ak by ste jej ponúkli ľahšie drogy, pravdepodobne by neodmietla ani tie. Koketný život letušky však zastane v jednom bode. Po prehýrenej noci s pasažierom posledného letu (Alex Sokolov, alebo ako ho podľa označenia sedadla volajú postavy, 3C) sa Cassie zobudí vedľa jeho mŕtvoly a nič si nepamätá. Dostáva panický záchvat a jej správanie sa mení z minúty na minútu. Snaží sa na celú situáciu zabudnúť, no neustále sa mysľou vracia k zakrvavenej posteli a Alexovi s podrezaným hrdlom.

Vskutku excelentne pripravený seriál vám nedá šancu vydýchnuť a presne takto sa musí cítiť aj Cassie, ktorá sa momentálne otáča za každým šuchnutím, podozrieva každého kolegu, pasažiera či náhodných ľudí z toho, že ju sledujú. Zisťujeme, že aj napriek Alexovej príjemnej povahe s jeho rodinou nie je všetko s kostolným poriadkom a Cassie sa hlúpo zamiešava do špinavých manipulácií.

Cassandra Bowden počas letu o jej život (Foto: independent.ie)

Aj keď sa bavíme o hollywoodskych hercoch, musím vyzdvihnúť výkon Kaley Cuoco, ktorú poznáme ako Penny z Teórie veľkého tresku. Týmto seriálom si vydláždila cestu do serióznejších snímok. Jej panické záchvaty a snaha sa s nimi vyrovnať s vami pohnú. Veľkým plusom bolo aj obsadenie skvelej Michelle Gomez, ktorá už na prvý pohľad vyvoláva zimomriavky.

Soundtrack  podčiarkuje rýchle tempo, ktorým Cassie momentálne žije spolu s hrozbou, ktorá sa k nej blíži z každej strany. Už sama úvodná znelka v sebe obsahuje viacero tém od tikajúcich hodiniek, ktoré môžu znamenať to, že sa Cassie každým zlým pohybom kráti čas, cez mystické hlboké klavírne tóny reprezentujúce smrť, ktorá Cassie stále prenasleduje. Práve hudba v pozadí dotvára potrebnú atmosféru a spolu s obrazom, tempom a farebnou škálou fungujú excelentne. Blake Neely, skladateľ soundtracku – klobúk dole aj za to, že každá skladba seriálu nesie názvy, ktoré symbolizujú jeden let (Welcome Aboard, Drinks Will Be Served, In the case of Emergency, Thank You For Flying With Us).

Alex stvárňuje podvedomie hlavnej postavy (Foto: imdb.com)

Veľmi pekným prvkom v seriáli sa stáva miesto činu, na ktoré sa Cassie v mysli stále vracia. Dokonca nadviazala kamarátsky vzťah s nebožtíkom, vedľa ktorého sa zobudila. Práve on jej v mysli pomáha vyriešiť svoju vraždu tým, že jej pomáha rozpamätať sa a vytiahnuť na povrch informácie, ktoré má, no nevenovala im pozornosť. Alex sa tak správa ako jej podvedomie, čo je veľmi pekná metafora, nakoľko pitím alkoholu chcela svoje vedomé ja potlačiť. Pochváliť musím aj zobrazenie minulosti Cassie a jej brata Davida. V detstve prišli o otca pri dopravnej nehode, pri ktorej bol pod vplyvom alkoholu. Nehovoriac o tom, že alkoholom škodil sebe, z Cassie si vychoval parťáka na pivo, pričom jej brat zažíval psychické, niekedy aj fyzické útoky. A práve toto prežívali obe postavy odlišne. Zatiaľ čo Cassie bola stredobodom pozornosti, David videl situáciu úplne inak.

Potlačované spomienky sa jedného dňa dostanú na povrch (Foto: imdb.com)

Ďalším skvelým prvkom sú vedľajšie postavy. Jednou z najzaujímavejších je Megan (Rosie Perez). Tá si ako voľnočasovú aktivitu vybrala paktovať sa s kórejskou vládou. Do notebooku jej manžela stiahla malware, ktorý sťahoval informácie priamo z vládnych projektov len za to, aby pocítila trochu adrenalínu. Megan momentálne zažíva fázu jej života, v ktorej je pre okolitý svet neviditeľná. Jej syn ju nechce vidieť, lebo pre neho nie je relevantná a ostatní ju berú ako samozrejmosť. Práve preto chce Megan vyskúšať niečo nové. Niečo, čo by ju hodilo naspäť do čias, kedy sa za ňou muži otáčali a ženy závideli. Túto problematiku otvára pomerne málo seriálov či filmov a po zhliadnutí sekvencií venovaných práve Megan je pekné si uvedomiť, že existujú ľudia, ktorí svoje trápenie uzatvárajú do seba a potrebujú sa vyrozprávať či posťažovať. Žiaľ pre príbeh seriálu tento bočný dej nemal vplyv a možno sa dočkáme vysvetlení v ďalšej sérii.

Skvelou postavou je aj právnička a kamarátka hlavnej postavy, Anie, ktorá v pozadí spolupracuje na riešení vraždy. Taký “guy in the chair” typ postavy. Po pár epizódach si ale uvedomíte ako veľa Anie robí pre Cassie a dokonca je im venovaná aj jedna dôležitá konfrontácia. Spomenul som Alexa, jej podvedomie, Megan, jej najlepšiu kamarátku, ktorú neustále ignoruje a spomeniem ešte hlavného “villaina” tohto príbehu. Jeho plagát by mal visieť na každom obchode spolu s hlavnou postavou seriálu You, pričom pri ich menách by mala byť červeným napísaná výstraha. Trochu nasilu, no po vysvetlení je to pochopiteľne priateľ Cassie, ktorý pracuje pre akýchsi mafiánov a má svoje vlastné pohnútky.

Nikdy nepite s cudzincom (Foto: YouTube)

Vskutku solídny štart série nám do pár minút predstavil to, čo potrebujeme. A presne takto sa seriál aj skončil. Veľmi rýchlym vyskladaním niekedy náhodných sledov udalostí. Z jej priateľa sa stal zločinec, z kolegu agent CIA a na konci série dorazil aj moment, kedy Cassie ponúkli miesto v tajných službách. S Megan na úteku, Cassie a Shanom v tajných službách a Mirandou niekde v neznáme tak ostalo veľa nevypovedaného a predpokladám, že práve týmto si autori chceli otvoriť cestu do ďalších sérií. Tá druhá by k nám mala doraziť niekedy tento rok avšak presný dátum zatiaľ nebol stanovený. Seriálu by som udelil 8/10 pretože aj napriek rýchlemu ukončeniu a poniektorým trochu nereálnym prvkom je Letuška seriál hodný vašich obrazoviek. Tempo záberov, hudba v pozadí, herecké výkony a vývoj postáv boli spracované na jednotku a vyvážili i tie slabšie časti seriálu.