Seriál

Formula 1: Drive to Survive 4. séria – po zhliadnutí sa budete pýtať len jednu otázku (RECENZIA)

Jednou z marcových noviniek na streamovacej službe Netflix je aj štvrtá séria projektu Formula 1: Drive to Survive. Zámerne píšem o projekte, lebo definovať to, čo sledujete v desiatich častiach je pomerne zložité.

Cieľom tohto projektu by malo byť zrekapitulovať najdôležitejšie momenty uplynulej sezóny v tomto kráľovskom motoršporte. Už od prvej sezóny však bolo zrejmé, že Netflix zašiel ešte ďalej a priniesol akúsi nadstavbu v podobe istej dávky rivality a nevraživosti, ktorá sa „deje“ v paddocku.

Poďme po poriadku

Formula 1: Drive to Survive je v streamovacej službe označená ako dokumentárny seriál, ktorý má priniesť pohľad do zákulisia F1 a, ako sme už spomenuli, zrekapitulovať krátko pred začiatkom novej sezóny tú predchádzajúcu. Sezóna 2021 bola bezpochyby jednou z najlepších za posledné roky. Dôkazom toho je skutočnosť, že do posledných pretekov nastúpili prví dvaja jazdci (Max Versteppen a Lewis Hamilton) s rovnakým počtom bodov. Nehovoriac o tom, že sa o majstrovi tak povediac rozhodlo v posledných zákrutách posledného kola pretekov v Abú Zabí. Nemožno sa preto diviť, že fanúšikovia si chceli túto veľkolepú sezónu pripomenúť vo veľkom.

Po zhliadnutí desiatich častí štvrtej série však tento pocit jednoducho nenabudnete. Áno, séria ponúka zaujímavé zábery, ale to je tak asi všetko. Problémov je viac než dosť.

Takto to rozhodne nefunguje

Nezainteresovaný divák tieto problémy neidentifikuje, fanúšik, ktorý ale nemá Alzhaimera a poslednú sezónu si pamätá, len nechápavo krúti hlavou a pýta sa jedinú otázku. Prečo? Prečo musí byť jedna celá časť postavená na napätí z toho, ktorého jazdca si Mercedes vyberie do novej sezóny, keď to už vyše pol roka vieme? Prečo George Russell v závere jednej časti povie, že je mu ľúto, že mu končí zmluva s Williamsom, nakoľko sa podľa neho tím uberá správnym smerom a na začiatku ďalšej časti suverénne vyhlasuje, že spraví všetko preto, aby sa dostal do Mercedesu? Prečo Netflix úmyselne strihá zábery tak, aby to vyzeralo, že Daniel Ricciardo a Lando Norris sa nemusia?

V týchto otázkach by som pokojne mohol ešte pokračovať. Nespomenul som ešte Mazepina, ktorý je v jednej časti vykreslený ako boh na mokré trate, pričom v realite obiehal len jazdcov, ktorí ho predbehli o kolo a v konečnom dôsledku i tak skončil posledný. Či strih vysielačiek z jedných pretekov vložených do druhých, nehovoriac o samotných záberoch, ktoré sú zostrihané z rôznych tratí, pričom majú evokovať jedny preteky. A čerešničkou na spomínanej torte boli nesprávne informácie, napr. že šprint v Monze vyhral Versteppen, aj keď ich reálne vyhral Valtteri Bottas. Takto sa to proste nerobí.

Tvorcovia to pri štvrtej sérii mohli mať vďaka skvelej sezóne úplne jednoduché. Stačilo natáčať, čo sa deje v paddocku, pridať zaujímavé zábery z trate a bolo by. Nepotrebovali tam vymýšľať zbytočné konflikty a vytvárať falošné napätie, ktoré prekukne každý.

Kritika od zainteresovaných

O tom, že táto séria sa ubrala nesprávnym smerom, hovoria už aj tí najpovolanejší – samotní jazdci F1. Príkladom toho je úradujúci šampión Verstappen, ktorý už v priebehu sezóny prišiel s vyhlásením, že s Netflixom spolupracovať nebude. Mal za to, že tvorcovia vyvolávajú zbytočné konflikty a jeho výpovede si strihajú podľa toho, ako im to vyhovuje. Aj napriek tomu si však pozrel prvé dve časti najnovšej série, ale následne to vypol keď videl prezentovaný „vzťah“ medzi Ricciardom a Norrisom.

Ku kritike sa pripojil aj jeho tímový kolega, Sergio Pérez, ktorého okrem vyššie spomínaných vecí zarazilo aj to, že v 4. sérii dostal len minimum priestoru, a to aj napriek tomu, že so štábom značne spolupracoval. Na to by mohli poukázať viacerí.

Formula 1: Drive to Survive 4. séria
Uplynulá sezóna priniesla množstvo dychberúcich momentov, tvorcovia tak nemuseli pridávať vlastné napätie (Foto: AFP)
Pár slov na záver

Keď som pred rokom vo svojom hodnotení tretej série uviedol, že toto je projekt, ktorý musí vidieť každý fanúšik F1, po tejto sérii si to už nemyslím. Nekontinuita, vymýšľanie si a vytváranie zbytočného napätia vo veľkom pretlačí aj tých pár dobrých vecí, ktoré Formula 1: Drive to Survive ponúkla.

A aj keď bola ohlásená piata séria, pri nezmenenom prístupe tvorcov je otázne, koľko divákov ju bude sledovať. Investovať takmer 7 hodín vášho času môžete aj rozumnejšie. Napríklad sledovaním či počúvaním rôznych podcastov z formulového sveta. V zahraničí je ich dostatok a ak neovládate angličtinu, siahnuť môžete po česko-slovenskom EisKing due, ktoré si svoju robotu robí výborne.

Aby som si svoju robotu spravil aj ja, tak 4. sérii Drive to Survive dávam slabé štyri body z desiatich.

Dominik Cenkner

Dominik Cenkner