Space Invaders sa dostanú aj na váš stôl – BOSSIN’ SPACE (RECENZIA)

Určite si pamätáte hru, ktorá nás definovala ako geekov – a ak nie, tak ste o nej aspoň počuli. Space Invaders vzniklo v roku 1978 a stalo sa tak súčasťou popkultúrneho sveta. Pár múdrych hláv sa dalo dokopy a minulý rok nám takúto Space Invaders akciu priviedli na stôl v podobe spoločenskej hry Bossin’ Space.

Hra Bossin’ Space obsahuje presne to, čo hovorí názov. Vesmír, nepriateľov a mimozemského bossa, ktorý terorizuje svet. Vašou úlohou je prebiť sa cez vlny nepriateľov a napokon zničiť aj vesmírnu loď bossa. Rovnako ako pri videohre aj tu na vás zhora číhajú nepriateľské lode, vy musíte odolávať útokom, uskakovať, liečiť sa, ničiť nepriateľov, pričom si musíte dať pozor na to, aby sa vám loď neprehriala a nevybuchla. Postupne sa s vaším vylepšovaním zdokonaľujú aj nepriateľské lode, a tak čím viac lodí zničíte, tým skôr prídu silnejší nepriatelia, ktorí vám môžu urobiť veľké škody.

Space Invaders na vašom stole (Foto: PoP-Cult Magazín)

Aj keď autori hry udávajú, že ide o kooperatívnu hru, tento prvok sa mi v nej nezdá veľmi vhodný. Veľa závisí od kapitána lode, ktorý má každé kolo rozhodujúce slovo. Ten sa však stále mení. Keďže sa neustále v hre strieda rozhodujúca postava, nechcene sa tak otvára možnosť vytvoriť “alpha” hráča, ktorý sa bude miešať do rozhodovania kapitána, aj keď ním nie je. Ďalšou záležitosťou, ktorá mi na kooperatívnom prvku prekážala, je to, že sa hráči nemajú možnosť rozprávať o kartách, prípadne o tom, čo použijú. Áno, práve toto môže mať za následok zábavu pri riešení príkazov, no mne práve táto nemohúcnosť prišla prehnane frustrujúca.

Ďalšou súčasťou, ktorou som si nebol istý, boli pravidlá. Miestami som sa v nich strácal a nevedel ako v hre pokračovať. V škatuli nájdete šesť verzií pravidiel (pre rozdielne jazyky, samozrejme), navyše je pri nich ešte aj samostatná strana s prehľadom kola a komponentov – podľa mňa nebolo potrebné tieto strany oddeľovať od zvyšných pravidiel. Hra sa prezentuje ako perfektná rodinná zábava, čo by nebol problém, keby bol kooperatívny mód vymyslený prívetivejšie k mladším hráčom. Mali sme možnosť vyskúšať hru aj s tými z nich, ktorým nerobia problém aj zložitejšie hry, a dostali sme sa do bodu, kedy kapitán kola uvažoval a kombinoval, zatiaľ čo mladší hráč prestal venovať pozornosť hre.

Hráči musia čeliť stále novým nebezpečenstvám (Foto: PoP-Cult Magazín)

Negatíva máme za sebou, poďme sa pozrieť na pozitíva. Počas hry máte možnosť vylepšiť si vašu loď, čo je v tejto hre vymyslené veľmi dobre. Za zničenie nepriateľských lodí získavate skúsenosti, za ktoré si odomykáte vylepšenia rakiet, laseru, kariet príkazov alebo zdravia. To vám pomôže v ďalšom boji s nepriateľmi a bossom. Vylepšenia nájdete na tabuli lode, ktorá sa mi z herných komponentov páči najviac. Všetky štatistiky sú pekne pokope a pri hre presne viete, čo máte kde hľadať. Tieto vylepšenia pridávajú hre na komplexnosti a dokážete si naplánovať akcie tak, aby ste medzi kartami nebezpečenstva loď vylepšili a zničili potenciálnu hrozbu skôr, ako sa k vám dostane. Rovnako veľmi pekným prvkom je prehrievanie lode, na ktoré si musíte dávať pozor. V hre sa nachádzajú karty, ktoré sú silnejšie ako obyčajné útoky, no majú jeden zádrhel. Keďže ste využili viac energie na akciu, reaktory lode sa vám zohrejú. Keď sa toto stane viackrát, loď vám môže vybuchnúť a vy prehráte skôr než stretnete bossa. Prehriatie lode sa samozrejme dá znížiť, ak necháte reaktor ochladiť a nevykonáte akciu.

Najlepšou časťou na hre je vylepšovanie svojej vesmírnej lode (Foto: PoP-Cult Magazín)
Najlepšou časťou na hre je vylepšovanie vašej vesmírnej lode (Foto: PoP-Cult Magazín)

Krásnym RPG prvkom je aj to, že si môžete zvoliť postavu, za ktorú budete hrať. K dispozícii je päť rôznych charakterov s rozličnými schopnosťami, a tak si pri útoku môžete vybrať iný cieľ, pilot vám môže zmeniť smer pohybu, alebo môžete hrať za vedkyňu, ktorá vám pridá viac skúseností. Veľmi sa mi páči princíp “naprogramovania” lode, pri ktorom hráči vyberú karty príkazov a usporiadajú ich do jedného sledu podľa toho, čo na nich nepriatelia chystajú.

Spracovanie komponentov je zase raz kvalitné. Kartónový výrez bossa si môžete vložiť do plastového podstavca, ktorý nájdete v škatuli. Rovnako pekne spracovaný je aj kartónový výrez štatistík vašej lode, do ktorého pekne pasujú všetky žetóny skúseností a vylepšenia či žetón prehriatia lode. Karty nepriateľov majú na rube klasických 8-bitových digitálnych invaderov, čo mi pri hraní dodalo taký hrejivý pocit, že som súčasťou legendárnej videohry. Grafika na kartách príkazov či nebezpečenstva je veľmi intuitívna, čo zjednodušuje premýšľanie pre mladších hráčov.

Hra ponúka hneď piatich bossov (Foto: PoP-Cult Magazín)

Hra je určená pre 1-5 hráčov od 10 rokov. Určite by si ale zaslúžila vašu pozornosť. Napriek (podľa mňa) nie veľmi vydarenému kooperatívnemu prvku, pri ktorom sme sa neraz zasekli a kombinovali “ktoré s kým”, by som chcel povedať, že sme si hru užili. Pomerom cena-výkon je Bossin’ Space hra, pri ktorej strávený čas vykompenzuje nedostatky. Na záver by som dodal príjemnú skúsenosť so servisom pre zákazníkov. Keďže nám po otvorení škatule chýbali štyri karty, Albi po upozornení neváhalo a do pár dní nám poštou prišla obálka s náhradnými.