Premeňte vašu domácnosť na pravek s hrou Paleo – [RECENZIA]

Vystrúhajte si palice, pripravte fakle a hoďte na seba kožušinu z medveďov. Pripravte sa na výlet do doby kamennej – do čias, v ktorých bolo koleso neznámym predmetom a prví ľudia si museli všetky suroviny zaobstarať sami. Dnes recenzujeme najnovší počin Albi – rodinnú kooperatívnu hru Paleo.

Presne tak – hra Paleo hodí vás a vašu rodinu do neistých časov, o ktorých sme iba čítali v učebniciach. Každý z vás sa chopí úlohy vodcu svorky prvých ľudí a povedie ich do lesov, hôr, cestou cez rieky až po zaslúžený oddych v táboriskách. Počas hry sa vaši lovci stretnú s odporom vo forme divokých zvierat a pascí, ktoré musíte zdolať, aby ste zaistili potravu a nástroje. Cieľom hry paradoxne nie je nazbierať čo najviac jedla alebo vybojovať si slávu, ale spríjemniť si život v jaskyni a nechať po sebe kultúrny odkaz budúcim generáciám vo forme nástennej maľby.

nástenná maľba hry Paleo
Stihnete vytvoriť nástennú maľbu predtým než vám dôjde jedlo? (Foto: PoP-Cult)

Ako nástenná maľba

Hra sa pýši 3D vizuálom, ktorý nie je len dekoračný, no disponuje aj funkčnou stránkou. Poskladaný stojan nástrojov slúži na vytvorenie zoznamu vyrobiteľných nástrojov a rovnako ako pripomenutie toho, čo koľko stojí. Hracie karty sú rozdelené do viacerých malých balíčkov, ktoré hru posúvajú ďalej. Okrem balíčkov scenárov v hre nájdeme samostatné balíčky na lovcov, vynálezy, sny a proroctvá či karty tajomstiev. Tie sú prehľadne oddelené rubovou stranou s odlišnou grafikou a tak sú jednoducho rozoznateľné.

Hráči si počas dňa musia vyberať z kariet prieskumu, ktoré ležia pred nimi. Na týchto kartách sú prehľadne zobrazené oblasti, ktoré môžu vaši lovci navštíviť. Po otočení sú na kamenných doskách možné úlohy s odmenami. Všetky piktogramy sú navyše veľmi intuitívne a jednoducho zapamätateľné. Najviac sa mi na hre páči miesto na odhadzovanie kariet, ktoré vyzerá ako pohrebisko. Rovnako ako stojan na vynálezy, aj to je riešené 3D skladačkou z kartónových výrezkov.

žetóny surovín hry Paleo
Zbierajte suroviny a vytvárajte si nové nástroje (Foto: PoP-Cult)

Naostreným pazúrikom k novým vynálezom

Priebeh hry je úplne jednoduchý a záleží na vás, akým smerom sa vaši lovci vydajú. Každý z hráčov má počas dňa vybrať jednu z kariet objavov tak, aby sa na ňu detailne nepozeral. Viete tak, že pôjdete do lesa, ale neviete čo stretnete. Tieto karty sú používané aj na vyhodnocovanie iných efektov a môže sa stať, že sa vaše možnosti znížia natoľko, že deň skončí skôr ako si stihnete naloviť jedlo. Preto je v tejto hre spolupráca priam nanútená a nedokážete poraziť mamuta jedným švihom oštepu. Hráči sa tak musia spoločne dohodnúť na ďalšom postupe aj za riziko straty ťahu.

Čo sa týka rozkladania hry, je treba pripraviť sa na to, že vám hra zaberie viac miesta na stole a taktiež na to, že prvotný setup hry trvá dlhšie. Príprava scenáru, triedenie a rozkladanie vynálezov, triedenie kariet a ich rozdávanie zaberie pár minút. Insert nie je riešený veľmi dobre, nakoľko ak sú všetky karty v obaloch, nezmestia sa do vyhradených priečinkov. To isté je so všetkými žetónmi (zdravie, vynálezy, lebky, maľba). Ako som spomínal, priebeh hry je tak jednoduchý ako len môže byť, no pravidlá sa môžu spočiatku javiť ako chaotické. Je dobré si pred hraním vyhradiť čas aj na to, aby ste pravidlá vysvetlili ostatným hráčom tak, aby ich pochopili. Prípadne si pre hru s deťmi pravidlá upravte natoľko, aby jej rozumeli a bavila ich. S odstupom času musím povedať, že sa mi páči výber lokácií, ktoré vaši lovci navštívia. Viem predsa, že pôjdu do lesa, no nedokážem povedať čo ich tam čaká a práve tento pocit objavovania vo mne vyvolal neistotu z toho čo sa stane ďalej – a práve o to v hre ide.

karty lovcov hry Paleo
Každý z vašich lovcov sa špecializuje na niečo iné (Foto: PoP-Cult)

Ako pri väčšine hier aj tu platí pravidlo, že na dokonalé odohranie hry je potrebných desať zlých odohraní. Tým, že hra simuluje denný život pravekých ľudí s obmedzenými možnosťami, nie je možné vytvoriť si taktiku hneď po prvej hre. Práve preto je Paleo hra, ktorá by mala byť na stole pravidelne.  Autori si dali záležať aj na tom, aby hra nepadla prachom. Variabilita hrania je zabezpečená rôznymi scenármi, ktoré si neskôr do istej miery viete aj upravovať. Konkrétne ide o kombinácie skupín kariet, ktoré sú označené písmenami A – J, takže kombinácií je naozaj neúrekom. Veľmi pekným prvkom je aj to, že počas hry môžu hráči získavať nových lovcov, ktorí môžu pomôcť nielen pri zabezpečovaní potravy. Viac hláv – viac rozumu platí aj tu a časom hráči získavajú nové možnosti v podobe vynálezov, ktoré sú dostupné na výrobu.

Vytvorili sme nástennú maľbu?

Napriek tomu, že sa hra rozkladá pomerne dlhšie a musíte si pripraviť scenár, roztriediť a rozložiť všetky komponenty, je táto hra verná svojmu zacieleniu a je tak vhodná do domácností na rodinné hranie. Tým, že je hra kooperatívna a hráči sú tlačení do toho pomáhať si, je vhodná aj pre mladšie publikum, pretože z pomoci majú dobrý pocit. Ak zvažujete kúpu, majte na rozume, že na dobrú stratégiu a dobré odohranie je potrebné opakované hranie. Práve pri tejto hre sme si zakaždým povedali, čo je potrebné v našich ťahoch zmeniť aby sme s výsledkom boli na 100% spokojní. Napriek pár nedostatkom je Paleo hra, ktorá si zaslúži pozornosť herných domácností a určite sa oplatí mať ju doma ako osvieženie od veľkých strategických hier.

Za hru na recenziu ďakujeme českému vydavateľstvu Albi. Ak by ste si hru chceli vyskúšať, príďte na niektorý z našich eventov alebo si dohodnite hranie v skupine PoP-Cult: D6 Klub na facebooku.