Seriál

Prečo má zmysel pozrieť si \W/estworld

Tí, čo už dlhodobo sledujú Westworld, sa konečne dočkali. Práve teraz, keď sa ukončila tretia séria, majú veľa podnetov na rozjímanie nad týmto kvalitným a prepracovaným príbehom. Možno ste už roky fanúšikmi a možno ste si len povedali, že si tento seriál raz pozriete, no nenašli ste si na to čas. A potom sú tu ľudia (ako ja), čo hovoria, že tento seriál prišiel v tom najlepšom čase.

Tento článok je pozvánkou na sledovanie seriálu, hodnotenie tretej série, ktorej posledná epizóda  práve teraz premiéruje na HBO, pripravujeme v samostatnom článku.

Osobne mám tento seriál veľmi rád. Každú časť som si pozrel niekoľkokrát a ešte aj pozriem. Verím, že zatiaľ čo som obetoval svoj čas Westworldu, mi uniklo veľa iných zaujímavých seriálov alebo filmov. Napriek tomu som si istý, že keď si ho znovu pozriem, nájdem tam zaujímavé, nové detaily, ktoré mi predtým unikli. Viem pri tom presedieť ako pri kvalitnej filozofickej knihe (v mojom prípade takmer všetko od Senecu, hlavne kniha “O duševnom pokoji”, ale to je už na inú tému). Tak ale robí aj mnoho iných fanúšikov tohto seriálu, nie len ja. Všimol som si, že sa Westworld na Slovensku až tak veľmi neuchytil, takže si niekedy pripadám ako stratená rybka v oceáne. Rád by som vám ale vysvetlil, prečo sa oplatí dať seriálu šancu. Skúsim sa v tomto článku pozrieť na to, o čom Westworld je, prečo sa ho oplatí pozrieť a v čom je jeho veľký prínos. 


Aby sme šli pekne po poriadku, Westworld má pôvod v roku 1973. Michael Crichton predviedol na filmovom plátne veľmi unikátny sci-fi príbeh, v ktorom predstavil “Westworld” ako park pre bohatých návštevníkov, kde úlohu videoherných NPC prevzali reálni roboti v rolách cowboyov, sherifov a náhodných ľudí na štýl Red Dead Redemption. Konečne sa teda nemusíme zaoberať výkonnosťou počítača alebo cenou za hernú konzolu, ale aj tak, 45 000 dolárov na jeden výlet do takého parku je asi trošku nepohodlné riešenie pre chudobnejších. V parku však nastane vzbura robotov proti ľuďom. Niečo sa zvrtlo a už viac nechcú byť len “mašinkami” na slúženie ľuďom. Film je doteraz veľmi dobre hodnotený a berie sa ako jeden z prelomových. Dočkal sa aj pokračovania, tzv. “Futureworld” z roku 1976 od tých istých tvorcov.

Westworld debutoval už v roku 1973 (Foto: PoP-Cult Magazín)

Mnohí televízny tvorcovia plánovali tento príbeh oživiť. Tak sa stalo až v roku 2016 pod vedením Jonathana Nolana, jeho ženy Lisy Joy, a s J. J. Abramsom ako producentom (našťastie to nedopadlo ako nové Star Wars, za ktorého úpadok môžeme viniť skôr Disney alebo Ryana Johnsona). J. Nolan bol silným magnetom na sledovateľov, hlavne pre dlhodobých fanúšikov filmov jeho brata Christophera Nolana (Inception, Interstellar alebo The Dark Knight Trilogy), na ktorých Jonathan spolupracoval. Mimochodom na filmovej adaptácii obaja bratia Nolanovci vyrastali, dokonca koluje fáma, že Christopher Nolan ho pozerá aspoň raz za týždeň. 

Veľká dávka Nolanovskej kvality je aj v tomto seriáli. Ten sa vydal trošku inou cestou ako filmová predloha z roku 1973 a roboti neboli viac chápaní ako antagonisti ale práve naopak. Seriál tak posunul vývoj príbehu z Westworldu niekam ďalej, až za hranice parku do reálneho sveta budúcnosti, kde rieši etické otázky nás – ľudí.

Westworld je jeden hlboko sofistikovaný príbeh. Prvá séria rozoberá pôvod ľudského vedomia a slobodného myslenia a to vo veľmi bizarnej situácii plnej utrpenia. To si už ľudia odžili a teraz sa na rad dostávajú vyspelí roboti so špičkovou biotechnológiou. Prvá séria je akýsi filozofický boj o vlastnú slobodu. Aj tak je to mozaika mnohých príbehov. Medzi nimi aj veľmi dojímavý vzťah dvoch hlavných lídrov parku (Dr. Ford, ktorého stvárnil legendárny Anthony Hopkins, a Arnold Weber, pri ktorom vám nenapíšem meno herca, lebo je to tak trochu spoiler… zistite si to sami ;)), ktorí ako tvorcovia osobností robotov medzi sebou komunikujú zvláštnym spôsobom o hodnote strojov, ktoré vďaka vyspelej technológii nadobudli stav vyššieho vedomia. Každý inou cestou pochopil, ako to s robotmi naozaj je a hovoria aj o tom, že by sa nad nimi ľudia nemali ukájať všetkými hriechmi, aké si len predstavíte. Príbeh druhej série je o revolúcii v plnom priebehu, sprevádzanej mnohými udalosťami, ktoré nás nútene vrátia flashbackmi do minulosti, aby sme pochopili, že v hre je oveľa viac. Veľký škandál reálnych ľudí, ktorí chceli prevziať moc nad všetkým  aj na politickej úrovni – dôveryhodným kopírovaním reálnych ľudí. Vedomí roboti si vyberú svoju cestu príbehu a niektorí z nich sa dostávajú z masívneho parku do reálneho sveta. Prečo? Aké majú plány? Odpoveď na tieto otázky sa dá predvídať vďaka hádankám od Dr. Forda alebo rôznym iným nápovedám v seriáli. Každý z nich si ale pôjde po svojom. Tretia séria je akási ďalšia demonštrácia toho, čo v reálnom svete nefunguje a na aké hodnoty ľudia zabudli. Ako ohrozujú slobodnú vôľu tí najmocnejší a nielen ľuďom zo spodných a stredných vrstiev, ale aj medzi sebou. Z traileru na tretiu sériu je jasné, že vojnu o slobodu nejde vyhrať len diplomaticky, no žiaľ aj vyvíjaním tlaku na spoločnosť a iste aj preliatou krvou – veď sa presvedčte sami. Trailer obsahuje spoilery.

Výborné herecké obsadenie presvedčí diváka, že sa nachádza priamo v príbehu – či už berieme do úvahy klasických hercov ako Anthony Hopkins a Ed Harris s ich záhadnými rolami, alebo mladšiu generáciu ako Evan Rachel Wood a Thandie Newton, ktoré veľmi dobre zosobňujú robotov, alebo Jeffrey Wright, sympatického herca s krásnym vyjadrovaním, ktorého si mnohí pamätajú z Hunger Games.

Krásne kulisy, detailné prostredie a krásna architektúra moderných budov v tretej sérii, ktorú natáčali pre nádych futurizmu v Singapure alebo Španielsku. Miesta, ktoré vyzerajú ako z očakávanej hry Cyberpunk 2077. Futuristicky vyzerajúce autá a zbrane. Veľmi charakteristické sú ale rôzne biotechnológie, ktoré tvoria telá robotov. To veľmi pekne vidieť práve na jednej scéne v druhej sérii, v ktorej jeden z prístrojov vytvára oko robota. A áno, Ramin Djawadi znovu potvrdil svoje hudobné zručnosti, napríklad coverom na pesničku Sweet Child O’ Mine od Guns N’ Roses, ktorá odznieva v traileri na tretiu sériu. V prvých dvoch sériach (hlavne v prvej, keď nám ukazovali park za pochodu) hrali v baroch na dobových nástrojoch moderné skladby od The Rolling Stones, Radiohead alebo The Animals. Podľa tvorcov to malo poukazovať aj na to, že ide o western, ale v modernej dobe – v budúcnosti. Text skladieb na pozadí má za úlohu aj napovedať divákovi o príbehu. Veľmi fascinujúca je prezentácia udalostí v seriáli. V druhej sérii rozvíril vody Ramin Djawadi s coverom na Heart Shaped Box od Nirvany vo veľmi emotívnom flashbacku o láske. V tretej sérii v tomto pokračuje. Samozrejme sa môže pochváliť aj vlastnými skladbami vo veľmi kvalitnom soundtracku. Presvedčte sa sami a kliknite si na jeho Spotify kanál.

Skvelé zosobnenie robotických členov parku dodáva seriálu tú pravú atmosféru (Foto: polygon.com)

Seriál si, ako to už býva zvykom, našiel aj veľa “hejtov”. Hoci nič nie je dokonalé, ja osobne si dovolím ukradnúť slová jedného fanúšika: “V tomto seriáli NIČ nie je chyba.” A zatiaľ to tak vyzerá (no názor si samozrejme urobte sami).

Príbeh je veľmi prepracovaný a ponúka rôzne kľúčové otázky pre našu dobu. Dovolím si uviesť zopár príkladov:
-takzvaná “Blade Runnerovská” etika, týkajúca sa života robotov. Kedy môžeme brať robota ako živú bytosť? Kedy by mal mať robot svoje vlastné práva? Doteraz si spomínam na scénku “Tears in the Rain” vo filme Blade Runner.
-etika a morálka reálnych ľudí. Vážne, tento seriál je aj o povahe reálnych ľudí – o tom, že každého niečo v živote poháňa. O ich dobrých, ale aj zlých vlastnostiach. Je to skutočne skvelé zrkadlo spoločnosti.
-vplyv, mocenské ciele, politika. Mierne náznaky boli v druhej sérii, v tretej sú na bežnom poriadku. Či otázka nad ekologickou situácou vo svete, kde už mnoho živočíšnych druhov žiaľ vymrelo…
…týchto tém je viac. A ak by sme sa mali porozprávať o nich niekde na pive, vypili by sme toho naozaj veľa.

Celkovo je veľmi pekné, koľko podnetov, tém a reálií sa dá riešiť cez umenie. Westworld sa tejto šance veľmi šikovne chopil. Vyvoláva zvedavosť o mnohé otázky a podnecuje nás zaoberať sa nimi. Na záver by som vyzdvihol ešte jeden fakt. Tak ako v iných Nolanových filmoch ako “The Prestige” (Dokonalý Trik), ktorý poukazoval na to, aké je náročné tvoriť umenie a akú veľkú obetu to obnáša, “Inception” (Počiatok), ktorý prinášal pohľad na niečo zo zákulisia filmu, kde každá postava bola akýmsi personalizovaním kľúčových postáv pre produkciu (Cobb – režisér, Arthur – producent, Ariadne – dizajnérka, Eames – herec), aj Westworld ponúka zaujímavé odkazy. Tentokrát vidíme veľmi veľa tvorcov príbehov v parkoch, dizajnérov, alebo samotnú grafiku veľkého systému Rehoboam v tretej sérii, čo referuje na akýsi “veľký plot arc”. Tých detailov je v seriáli viac a milovníkovi klasických aj novších filmov a adaptácií určite zalahodia. Ako vychádzali nové epizódy, YouTube ponuka ma bombardovala s videami, ktoré uvádzali napr. “70 easter eggov (referencií)” iba z jednej epizódy. Wow.

Vitajte vo Westworlde (Foto: PoP-Cult Magazín)

Príbehy sú veľmi vzácnym a vznešeným prostriedkom, ako ďalej podávať múdrosť už po tisícročia. Tie, čo sa pozerajú do budúcna, nám ukazujú varovný prst. Westworld je nádherný seriál, veľká krížovka, z ktorej si každý môže niečo zobrať do vlastného života alebo sa inšpirovať pre vlastnú tvorbu, takže vám ho ozaj vrelo odporúčam. Rovnako vám prajem príjemné trávenie dní v karanténe a veľa síl do budúcich dní. A ak som vás na seriál navnadil, verím, že nebudete sklamaní.

Gabriel Horváth

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.