Prevezmite kontrolu nad vlastnou pekárňou a remeselným pivovarom – Pivo a chléb – [RECENZIA]

Zdedili ste pekáreň a už sa tešíte, ako sa z nej bude valiť vábivá vôňa čerstvého pečiva. Aby toho nebolo málo, musíte sa postarať aj o vedľajší pivovar a produkovať dedinčanom aj druhý dôležitý pšeničný produkt. Podarí sa vám v produkcii udržať rovnováhu a prilákať čo najviac hladných a smädných krkov? Dnes recenzujeme novinku Pivo a chléb od vydavateľstva Albi.

Ako noví majitelia pivovaru a pekárne máte za úlohu zveľaďovať vaše podnikanie a zabezpečiť, aby ste to boli práve vy, ku komu si ľudia prídu kúpiť chlieb a zapiť ho remeselným pivom. Počas hry budú hráči získavať suroviny, budovať rozšírenia k svojim skladom a vylepšovať možnosti zberu či upratovania a v neposlednom rade piecť chlieb, variť pivo. Toto všetko musia hráči robiť viac-menej súčasne, pretože za víťazné jednotky sa bude rátať vaša najnižšia produkcia.

Nádherný vizuál hry príjemne vystihuje tému (Foto: PoP-Cult)
Jedia aj oči

Komponenty hry sú krásne tematické a počas hrania tak zbierate pšenicu, jačmeň žito a chmeľ. Karty sú rozdelené do dvoch typov a to pivo a chlieb. Každá z nich obsahuje tri rôzne možnosti využitia – zber surovín, výroba piva a postavenie budovy. Je teda na vás, či si z 9 bodovej karty namiešate zlatistý mok alebo ju využijete na rozšírenie vášho skladu. Plán hry a umiestnenie drevených žetónov surovín je vymyslené veľmi imerzne, keďže sa vypestované produkty ukladajú na polia a vodu, ktorú potrebujete, si nazberáte z rieky, ktorá preteká dedinou. Na váš sklad sa môže uložiť 9 žetónov surovín, čo sa zozačiatku môže zdať veľa, no sklad sa môže rýchlo zaplniť a potrebné suroviny zo zásoby minúť.

Pečte z kvalitných surovín

Hra striedavo využíva princípy draftingu a čistého zberu a distribúcie surovín. Rozdelenie rokov na úrodné a neúrodné zabezpečuje, že hra má stále iný spád a zmeniť sa môže “z roka na rok”. Tematicky podchytené varenie piva a pečenie chleba podčiarkujú aj suroviny, ktoré v hre využívate. V hre je výborne využitý prvok prebytku zdrojov, ktorý pri zaplnení vášho skladu musíte ponúknuť súperovi a keďže som proti plytvaniu jedlom, páči sa mi, že to autori zakomponovali do hry. Toto posúvanie zdrojov môže mať za následok úplnú zmenu v hraní, pretože súper môže prísť k surovinám mimo jeho ťahu.

Je na vás, akú akciu vykonáte - využijete karty na zber, stavbu budov alebo varenie a pečenie? (Foto: PoP-Cult)
Je na vás, akú akciu vykonáte – využijete karty na zber, stavbu budov alebo varenie a pečenie? (Foto: PoP-Cult)

Počas neúrodných rokov sa prvok draftingu nahrádza náhodnými troma kartami, ktoré si počas hry môžete meniť a využívať. Namiesto toho, aby ste ich teda dali protihráčovi, si môžete počas neúrodných rokov robiť plány na dlhšie a optimalizovať váš ťah na základe vašich a vyložených kariet. Autori mysleli aj na rozširovanie skladov, vylepšovanie zberu či dodatočné víťazné body. To môžete robiť tým, že si k svojej ploche postavíte budovu. Stavanie nových častí vašej pekárne a pivovaru je potrebné a vynútené tým, že v nich môžete naraz uvariť či upiecť iba jeden produkt – postavením budovy si spravíte miesto na ďalšie chleby a pivo. Za zmienku stojí aj unikátny systém priraďovania bodov. Pri hre musíte myslieť na to, že vaše víťazné body sú určené najnižším počtom zarobených peňazí. Preto musia hráči súčasne piecť chlieb a variť pivo.

Ak by som mal zhodnotiť produkčné spracovanie hry, mierne výhrady by som mal iba k pravidlám. V nich nie je napríklad napísané či sa vyložené karty (z neúrodných rokov) po skončení kola odložia. Hra je vyrobená v polovičnej veľkosti ako klasické hry a škatuľa je menšia ako by som bol čakal. Hra sa skladá zo žetónov, kariet piva a chleba a stredového plánu hry, ktorý je zhotovený v menšom formáte. Pivo a chléb sa teda dobre hodí na výlety nakoľko nezaberá veľa miesta.

Voda je potrebná pri príprave všetkého - preto máte k dispozícii rieku, ktorá preteká medzi vašou a súperovou dedinkou (Foto: PoP-Cult)
Voda je potrebná pri príprave všetkého – preto máte k dispozícii rieku, ktorá preteká medzi vašou a súperovou dedinkou (Foto: PoP-Cult)
Z vlastnej pece chutí najlepšie

Za seba musím povedať, že sme sa konečne dočkali strategickej spoločenskej hry pre dvoch hráčov, ktorá dáva zmysel a jej cieľom nie je zničiť protivníka. Pivo a chléb je natoľko unikátna hra pre dvoch, že ju môžem vrelo odporúčať párom, herným dvojiciam či domov, na večerné hranie. Dobre vymyslený systém striedania draftovania kariet spojený s klasickým zbieraním surovín a výrobnou časťou zaujal už pri čítaní pravidiel. Striedanie úrodných a suchých rokov pridalo hre na variabilite a taktike. Unikátny systém bodovania hre dodáva taktický prvok, nakoľko musia hráči vyrábať obidva produkty súčasne. Vo svojej kategórii si táto hra zaslúži 5/5 bodov a teším sa na ďalšie zahranie tejto rýdzej “dvojkovky” na večer. Hru si môžete kúpiť za 25,99 € a jej hranie vám zaberie iba pol hodinku.

Ak si hru chcete vyskúšať aj vy, nezabudnite prísť na jeden z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej hernej skupine na facebooku (PoP-Cult D6 klub). Ak sa na čítanie pravidiel necítite, môžete si pozrieť aj prepracovaný videonávod, ktorý si pripravilo samotné vydavateľstvo. Ďakujeme vydavateľstvu ALBI za poskytnutie recenznej kópie hry.