Virtù – umění vládnout – [RECENZIA]

Medzi prírastky portfólia Albi  pribudla nová spoločenská hra. Tentokrát nepôjdeme na tajomné výpravy do podzemí ani na výlet do národného parku. Virtù – umění vládnout nás prenesie do doby rozdeľovania renesančného Talianska a stanú sa z nás predstavitelia rodov, bojujúcich o moc. Dokážete pevne uchopiť krajinu a stať sa vladárom?

Všetky cesty vedú k moci

V hre Virtù – umění vládnout sa z hráčov stanú predstavitelia zámožných a vplyvných rodov, ktoré majú záujem o vládu nad Talianskom. To bolo v 16. storočí rozdelené na štyri hlavné provincie (Benátky, Florencia, Rím a Neapol), ktoré zvádzali mocenské boje. Na nie tak ďalekom okraji zohralo svoju rolu aj Francúzsko, ktoré malo svoj zálusk na Neapol. V skratke, vitajte v kritickom období vytvárania štruktúry Talianska.

Benátky versus Florencia (Foto: PoP-Cult)

Každý z hráčov dostane na začiatok dosku paláca a predstaviteľov rodu spolu s bojovníkmi, agentmi a kruhovými žetónmi na značenie postupu a získaných miest. Na to, aký malý je herný plán sa nám hra zmestila iba na rozkladací kuchynský stôl.

Umenie vytvoriť hru

Najviac ma prekvapila mapa Talianska a priľahlých morí a ostrovov, ktorá nie je veľká ako by som od takejto strategickej hry čakal. Na druhej strane autori asi vedeli, koľko miesta bude Virtù zaberať, pretože všetky karty dvoranov, bonusové karty umelcov, doštičky miest, mince a vlastne všetky komponenty, je potrebné vyložiť na stôl. Artwork kariet je podarený a ako fanúšik drevených žetónov musím povedať, že sa autori trafili do čierneho. Jedinou nevýhodou je insert, v ktorom nič nemá svoje miesto a aj po rozdelení komponentov do dodaných sáčkov lietajú pri uskladňovaní a prenášaní škatule.

Na čo všetko musí vladár myslieť?

Virtù zo mňa vyťažilo maximum, čo bolo aj zámerom hry. Vytvárať taktiku na diplomatickú anexiu mesta, zatiaľ čo sa vám za bránami tvorí nepriateľská armáda a ďalší protivník k vám nenápadne posiela agentov, dá zabrať. Najmä ak máte deficit financií na vojnu a snažíte sa získať priazeň pápeža či usporiadať vašu formu vládnutia do jedného z režimov. Aby toho nebolo málo – ako sa hovorí: “Nielen z chleba žije človek.” Preto máte v hre možnosť podporiť umelcov a vynálezcov, ktorí vám prinesú bonusové body na konci hry. Možností, ktoré sa v hre nachádzajú je nespočet, čo odzrkadľuje to, na čo všetko musí taký vladár myslieť. Tematicky je hra podchytená na jednotku a každá akcia alebo karta má historické opodstatnenie. Dobrá práca.

Florentský palác (Foto: PoP-Cult)

Musím sa priznať, že po dobe, kedy som sa väčšinou stretával s jednoduchými hrami a pravidlami, mi tieto dali celkom zabrať a čítal som ich na viackrát. Počet akcií v hre nie je rozsiahly, no ich kombinácií a pravidiel je neúrekom a tak si hráči len pri pár hraniach nedokážu zapamätať všetky. Preto je dobré mať pravidlá hneď po ruke aby si hráči vedeli rýchlo prejsť základné veci. Na to dobre slúži aj detailná pomocná doska s vypísanými akciami. Ak od hry okrem zábavy čakáte aj oddych, pri Virtù sa pripravte na to, že budete oddychovať neustálym plánovaním svojich ďalších krokov a hra môže trvať aj dlhšie – najmä pri hre viacerých hráčov.

Táto spoločenská hra je náročná na stratégiu ale ľahká na hranie, keďže si hráči majú možnosť vybrať len zo šiestich akcií. Tie sú vyberané žetónom rodu, ktorý sa hýbe vo vnútri vášho paláca, ktorý si počas jednej z fáz hry viete reorganizovať. Karty akcií môžete vymeniť za karty dvoranov a vylepšení a tak si dopredu naplánovať vašu stratégiu. Toto je priestor aj na to, aby ste si rozširovali vojská, usporadúvali vládu alebo kupovali karty dvoranov. Netreba zabúdať na to, že podľa veľkosti armády sa každoročne odovzdáva žold. Hráči môžu vo fáze zimy aj uzatvárať spojenectvá s vtedy fungujúcimi ríšami na to, aby si pomohli pri ťažení, náboženskej moci či špionáži.

Vylepšite si svoj palác správnymi dvoranmi (Foto: PoP-Cult)

Verzia hry – Vojna o Taliansko

Ako jedna z mála hier, Virtù – umění vládnout obsahuje rozdielne pravidlá pre hru vo dvojici. Tento krok autorov sa mi páči, pretože nielenže môžu hráči vyskúšať nové aspekty hry a iný štýl hrania, no hra sa nespolieha na to, že bude rovnako dobre fungovať v rôznych variantoch. Hráči si v tejto verzii rozdelia komponenty Francúzska a Neapolu, ktorí budú proti sebe zvádzať boj o celé Taliansko. Na rozdiel od vnútorných bojov medzi talianskymi rodinami sa z hra stáva medzinárodný konflikt, ktorý je viac naviazaný na podporu a spojenectvo ostatných ríš. Keďže sa hra pomerne dosť odlišuje od hrania vo väčšom počte, hráči by sa najprv mali oboznámiť s hrou v troch či štyroch hráčoch a až potom skúsiť hru v dvojici. Lepšie tak pochopia princípy akcií.

Táto hra nám pri prvom zahratí vyrazila dych. Na prvý pohľad je hra náročná, no pri hraní zistíte vaše obmedzenia a do krvi sa vám dostanú všetky pravidlá a zistíte, že hra až taká náročná nie je. Určite je to jedna z tých, ktorú by si mali fanúšikovia strategických sedení zahrať, pretože ponúka rozsiahle možnosti taktizovania a získavania bodov. Chválim Albi za to, že sa vydalo touto cestou a prinieslo nám na stoly hru, ktorú môžeme hrať opakovane s rôznymi taktikami a zaručí nám strategické vyžitie. Hru si môžete zakúpiť v obchodoch s cenou 48,99€ a zaberie vám približne jednu hodinu.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Albi. Ak si hru chcete vyskúšať a máte dostatok času, napíšte nám a my vám hru prinesieme na jeden z našich eventov, prípadne si dohodnite hranie v našej hernej skupine PoP-Cult D6 Klub.