Videohry

Last Train Home – Aj domáca hra o domácej histórii môže byť svetová!

Vylodenie v Normandii, Stalingrad, križiacke výpravy, Dobytie Gálie, krv a blato zákopov pri Ypres… To všetko sme už v hrách videli. Veľké momenty histórie ľudstva. Ale dejiny sa nepíšu iba obrovskými udalosťami. Často sú to tisíce malých príbehov ktoré sa ako jednotlivé nitky zaplietli do epických gobelínov. Jeden z takých príbehov je aj Last Train Home – hra ktorá sleduje udalosti Československých legionárov na ich strastiplnej ceste domov, cez zúriacu Ruskú Občiansku vojnu.

Cesta domov je náročná a prekážok je veľa… (Foto: PoP-Cult Magazín)

PríbehVeľká Vojna, ktorej sa onedlho začne tragicky hovoriť iba Prvá Svetová Vojna, sa skončila a priniesla koniec starého usporiadania sveta. Z trosiek Habsburgovského Rakúsko-Uhorska vzniká viacero nových štátov, ktoré sa neidentifikujú osobou monarchu ale národnou identitou.

Jedným z nástupnických štátov je aj Československo, za ktorého vznik a samostatnosť bojovali politici ale aj vojaci v uniformách cudzích krajín. Práve táto obeť im vyslúžila uznanie a podporu. Vojna sa ale skončila, zápas o vlasť už neprebieha v zákopoch na fronte. Je čas vrátiť sa domov.

Československí legionári, ktorí ostali v Rusku, čelia neľahkej úlohe ostať neutrálni v krvavej občianskej vojne. A keďže cesta na západ je zablokovaná, aby išli domov musia ísť na východ do Vladivostoku. Krížom cez Sibír, zúriacu vojnu, s nedostatkom zásob a v citlivej úlohe profesionálnej armády bez jasnej príslušnosti k jednej či druhej strane.

Práve táto úloha pripadá vám – ste veliteľom posledného obrneného vlaku, ktorý ide na východ. Musíte viesť svojich vojakov v boji, ale aj manažovať zásoby vlaku. Zabrániť hladu, nízkej morálke aj umrznutiu. Robíte ťažké rozhodnutia, ktoré často nebývajú čierne a biele.

Z pohľadu mocností ste iba figúrky na mape, ale každá figúrka má svoj príbeh (Foto: PoP-Cult Magazín)
Hrateľnosť

Samotná hra prebieha v dvoch rozmeroch – taktická a strategická mapa, približne podobný princíp ako má séria Total War.

Na strategickej mape presúvate vlak – rozhodujete akou rýchlosťou pôjde, kde na trati zastaví a vy pošlete výsadok, aby napríklad preskúmal neďaleký les alebo išiel splniť misiu.

Tam sa hra presúva do taktickej mapy, kde ovládate skupinu maximálne 10 vojakov v boji proti číselne vždy silnejšiemu protivníkovi. Musíte veľmi dobre rozmýšľať, kam presunúť svojich vojakov, ako s nimi manévrovať, ako využiť ich skúsenosti a schopnosti. Číselne možno nie ste v prevahe, ale vyrovnávate to palebnou prevahou a správnym využitím krytia. Tento boj pripomína série ako napríklad Company of Heroes. Môžete vydávať individuálne rozkazy, používať rôzne vybavenie ako granáty, stacionárne delá, či nákladiaky.

Na taktickej mape si môžete kedykoľvek pozastaviť boj a naplánovať ďalší postup. Dobre si premyslite kryt a palebné sektory, kým začnete bojovať s číselne silnejším protivníkom (Foto: PoP-Cult Magazín)

Treba byť opatrný, a dobre poznať svojich vojakov. Využívať ich silné stránky a vyažovať ich slabiny. Nie len rozhodnutia majú následky, ale aj samotný boj. Pri opakovaných zraneniach budú mať vojaci trvalé následky a nebudú mať chuť riskovať znova. Preto je popri manažovaní rolí vo vlaku nutné myslieť aj na vyčerpanie z boja a z práce. Vyčerpanie a morálka hrajú obrovskú úlohu.

Celkovo si hra vyžadovala značné množstvo mikromanažmentu. Systém rozdeľovania úloh a získavania skúseností bol veľmi dobrý, ale aj napriek tomu bolo často nutné vojakov neustále presúvať z jednej pracovnej pozície na druhú a nedala sa vytvoriť stabilná čata. Chýbala mi možnosť Uložiť pre každého legionára pozíciu v čate aj pozíciu vo vlaku a mať možnosť prepnúť z jednej na druhú bez nutnosti rozbiť čatu alebo nechať prázdne pracovisko vo vlaku. 

Avšak vyplatilo sa stráviť týmto mikromanažmentom čas, pretože posielať do boja správne zostavenú jednotku, prípadne na výpravu za drevom a jedlom legionárov so správnymi bonusmi, malo veľké výhody.

Individualita vašich vojakov má vplyv aj mimo bojiska. Majú rôzne svetonázory a povahu a podľa toho sa môžu vyvíjať niektoré dialógy alebo vplyv vašich rozhodnutí. Pomstichvtivým vojakom sa nemusí páčiť, ak omilostíte zajatcov, veselý vtipkári môžu pozdvihnúť náladu, keď je najťažšie. Vojaci sa líšia aj v svetonázore a v niektorých udalostiach môže priniesť bonusový efekt, ak je prítomný veriaci, monarchista, nacionalista alebo komunista.

Udalosti na ktoré natrafíte pri ceste po strategickej mape sa môžu vyvíjať rôzne podľa toho, aké vlastnosti majú prítomní vojaci (Foto: PoP-Cult Magazín)

Ešte väčšiu rolu ako manažment vojakov hrá manažment zásob a starostlivosť o vlak. Cesta je dlhá, zima krutá a prekážky na každej ceste. Na strategickej mape sa presúvate po trati a v okolí je plno záujmových bodov – dediny, rybníky, lesy s lovnou zverou alebo drevom. Tieto zastávky môžete využívať na zber surovín a zásob, ale netreba stáť dlho na jendom mieste. Nepriateľ vás hľadá a lode vo Vladivostoku tiež nebudú čakať večne. Je kriticky dôležité voliť, kedy sa zdržať a kedy ísť plnou parou vpred. Všetko, vrátane munície, vám môže dôjsť.

Pri ceste sa musíte starať aj o vlak – opravovať poškodenie, či vylepšovať vozne aj lokomotívu. Pridávať pancier, viac pracovných miest, kúrenie a zateplenie. Je toho naozaj dosť, načo treba myslieť, ale ak máte záujem viac o manažment ako o boj, prípadne naopak, hra ponúka veľmi flexibilný systém nastavenia obtiažnosti. 

Pri cestovaní si môžete detailne priblížiť a manažovať jednotlivé vagóny (Foto: PoP-Cult Magazín)
Grafika a zvuk

Po vizuálnej stránke hra nijak nesklame, ale ani neohúri. Pohľad zblízka do vlaku alebo na taktickej mape ukáže primerané množstvo detailov a celkový dojem je príjemný. Predelové scény tvorí kombinácia kresieb, animácie a priam spektakulárnych živých záberov. Zábery vlaku v zasneženej krajine či bojujúcich vojakov v dobových kostýmoch skvelo dotvárajú príbeh a atmosféru. 

Po zvukovej stránke tiež nie je čo vytknúť. Hudba je príjemná, zvuky zbraní a prostredia tiež a za pozornosť stojí aj dabing. Hra ponúka kompletný zvuk v češtine a slovenčine, čo hodnotím veľmi vysoko. Kingdom Come nám ukázal, že geografické zasadenie nemusí hneď znamenať aj zodpovedajúci dabing a po dlhej dobe bolo príjemné počuť občas aj rodnú a bratskú reč.

Herci s dobovými zbraňami a uniformami dopĺňajú kresby a animácie pri rozprávaní príbehu (Foto: PoP-Cult Magazín)
Záver

Hru hodnotím veľmi dobre. Bol to príjemný herný zážitok a veľmi vysoko hodnotím komplexnosť manažmentu a svieži postoj k relatívne známemu žánru taktickej stratégie. O voľbe historických udalostí pre príbeh nehovoriac. Už na hodinách dejepisu mi bolo ľúto, že sa venuje toľko pozornosti a snahy previazať naše korene s dávnymi štátmi ako Veľká Morava a Nitrianske Kniežatstvo, s ktorými máme okrem územia spoločné len málo. Zúrivo si hľadáme našu identitu a štátnosť v stáročia starých dejinách, kým by sme sa mali viac upriamiť na nedávne dejiny a na mená, ktoré sa zaslúžili o vznik našich krajín v minulom storočí. 

Je tu veľa príbehov, ktoré majú potenciál a zaslúžia si pozornosť. Som veľmi rád, že sa našlo štúdio, ktoré tento potenciál využilo. Či už máte radi strategické hry, alebo ste nadšencami dejín 20. storočia, rozhodne zvážte kúpu Last Train Home. Veľmi dobre dokazuje, že aj domáca hra o domácej histórii môže byť svetová! 

Dejiny nie sú jeden príbeh, ale mozaika miliónov. Je výborné vidieť, že niekto sa rozhodol preskúmať práve tento (Foto: PoP-Cult Magazín)
Adam Čížik

Adam Čížik

Starý zatrpknutý idealista a rojko, pred svetom uteká do sveta počítačových hier, kníh a občasne aj filmov a seriálov. Veľký milovník histórie, military, rockovej aj metalovej muziky, starých amerických áut, a hlavne dobrých príbehov. Väčšinou ho nájdete ponoreného v nejakej single player hre, sem-tam, vyjde z ulity a vbehne na bojiská Battlefieldu 1 a 5, prípadne zahrá niečo coop alebo vytiahne dvadsaťstennú kocku a ponorí sa do Dungeons&Dragons.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.