Vydajte sa na výpravu za záchranou slávneho profesora – Expedice [RECENZIA]

Scythe bola jednou z prvých veľkých hier, ktorú vydavateľstvo Albi prinieslo na český a slovenský herný trh. V roku 2016 šlo o hru, ktorá získavala ocenenia na každom kroku a bola známa tým, že celá hra vznikla na základe artworku. Ten tvorcov zaujal natoľko, že si k nemu vymysleli príbeh a mechaniky. Tento rok sa Albi vrátilo ku koreňom a prinieslo hráčom samostatnú hru zo sveta Scythe s názvom Expedice.

Téma

Už samotný Scythe je zasadený do ponurej tmavej roľníckej dystopie, v ktorej je svet rozdelený na veľmoci, bažiace po územiach. Hra Expedice pokračuje v téme – v oblasti studenej Sibíri sa stratila výprava doktora Tarkovského a neozývajú sa ani pátracie tímy, ktoré boli vyslané na jeho záchranu. Tu nastupujete vy so svojim mechom (motorizovanou mechanickou jednotkou) a vydávate sa na expedíciu do tábora doktora Tarkovského so snahou nájsť ho živého.

Plňte úlohy a získavajte predmety (Foto: PoP-Cult)
Chladná atmosféra ovenčená farbami

Pri sérii hier vytvorenej z artworku musím povedať, že si svoj grafický štandard udržuje veľmi dobre. Okrem piatich figúrok mechov pre hráčov a drevených žetónov pracovníkov ma zaujala najmä modulovateľná mapa. Tá je rozdelená do troch oblastí (Juh – Centrum – Sever) a každá oblasť vyniká svojou jedinečnou témou. Kým v južných oblastiach ešte môžeme zazrieť slnko či úrodnú pôdu, sever je chladný a nehostinný. Dokopy 20 dielikov mapy smú hráči rozložiť podľa seba (v rámci zachovania pravidiel umiestnenia) a vytvoriť si málokedy opakovateľnú kombináciu susedných dielov. Karty postáv, vylepšení, úloh a meteoritov sú graficky navrhnuté tak, že na stole vytvárajú veľmi jednotný celok.

Pokrokové no klasické mechaniky

Technicky je hra vytvorená pre hráčov, ktorí sa chcú zabaviť a premýšľať, no nechcú sa púšťať do otvorených konfliktov s ostatnými hráčmi. Práve toto je jediný slabý článok v inak veľmi silnej reťazi. Málo konfliktu medzi hráčmi je v rozpore so základnou hrou Scythe, pri ktorej sa hráči bijú o moc. Nespájajme však hry dokopy, keďže ide o samostatne hrateľný produkt; ten ponúka aj mnoho iných výhod a mechaník, ktoré sme v tejto sérii videli prvýkrát. Unikátny výber akcií spočíva z výberu akcie, ktorú v dané kolo nechcete využiť. K dispozícii tak máte stále minimálne dve akcie, ktoré môžete počas hry vykonať. Hráči majú okrem možnosti využiť karty aj možnosť vylepšiť si svojho mecha priradzovaním kariet vylepšení.

Doska vášho mecha sa postupne rozrastá (Foto: PoP-Cult)

Hráči sa vybrali na expedíciu do neznáma, preto je aj mapa otočená lícom dole a ich úlohou je aj skúmať a otáčať dieliky mapy. Po každom odhalení nového miesta na mape sa na dielik pridávajú žetóny skazy, zakrývajúc špeciálne pole, ktoré obsahuje dodatočnú akciu (vylepšenie mecha, tavenie meteoritov a chválenie sa). Iba po odstránení dielikov skazy sa hráčom sprístupní daná akcia s novými možnosťami. Na daný spôsob a mechaniky hry obsahuje Expedice podľa mňa veľký počet kariet. Na jednej strane je to dobré, pretože sa karty nemusia opakovať počas ďalších hraní, no na strane druhej sa niekedy karty ani nedokážu vyložiť v dostatočne dobrej variácii. Stalo sa nám, že sa nám na stôl dokladali iba predmety a iné karty sme buď nemali vôbec, alebo prišli v polovici hry. Herný zážitok to však ovplyvnilo iba minimálne.

Chcete hru posunúť na vyšší level? Vylepšite si mecha a opakovane získavajte bonusy z kariet. Expedice sa tak dostáva na úroveň mierneho RPG a hráčom sa pri hraní menia schopnosti, ktoré môžu využiť bez platenia. Postupne sa tak z vás stane vlastník unikátneho stroja, ktorým sa môžete pochváliť nejednému technikovi. Veľmi dobre hodnotím aj striedanie aktívnych kariet a záložných kariet. Pri hraní si hráči môžu vykladať a používať karty zo zálohy tak, že ich presunú na aktívnu stranu. Tie je možné stiahnuť naspäť do zálohy (či už inou kartou alebo špeciálnou akciou odpočinku) a využiť ich znova.

Ako pri každej eurohre aj tu majú hráči za úlohu získať čo najviac bodov. Tie je možné nazbierať viacerými spôsobmi, nakoľko sa ako víťazné body ráta počet hráčom získaných mincí. Svoje bohatstvo si hráči vedia generovať pomocou akcií, vylepšeniami, ktoré pridelili mechovi, odstraňovaním žetónov skazy a v neposlednom rade aj plnením úloh. Práve tie majú veľký vplyv na zisk mincí, ktoré sa generujú za vaše úspechy. Plnením úspechov sa udáva aj tempo hry, čo je podľa mňa dobrým stresovým prvkom a hráči sú tlačení do toho, aby úspechy plnili.

Vyhrajú iba tí, ktorí sa vedia pochváliť úspechmi (Foto: PoP-Cult)

Za seba musím povedať, že sa mi hra Expedice páčila o čosi viac ako klasický Scythe. Najmä kvôli tomu, že je dobre hrateľná aj v dvoch hráčoch, čo je väčšinou náš prípad. Napriek tomu, že si hráči neškodia a na mape si iba zavadzajú, je Expedice hra, ktorá ma zaujala výberom akcií, samotnou mapou a rozložením a celkovým dojmom z hrania. Rýchle a prehľadné rozloženie, striedanie aktívnych a záložných kariet, vylepšovanie mechanických jednotiek a mechanika odhaľovania mapy a bonusových akcií z hry robia veľmi dobrý expedičný boj o prežitie. Za cenu 66,99 € je Expedice hra, ktorá je vhodná na strategické herné večery v akomkoľvek počte hráčov.

Za hru na recenziu ďakujeme českému vydavateľstvu Albi. Ak by ste si hru Expedice chceli vyskúšať, napíšte nám a prinesieme ju na jeden z našich eventov. Prípadne si dohodnite hranie v našej hernej skupine PoP-Cult D6 Klub a hru vám prinesieme a vysvetlíme.