Zneškodnite bombu a zachráňte mesto – Detektivka do kapsy (RECENZIA)

Na prácu detektíva je potrebná odborná škola a roky skúseností, ktoré vás naučia spracovávať dôkazy a hľadať súvislosti na to, aby ste prípad úspešne uzavreli. Vyskúšať si však môžete vreckovú hru, ktorej tretí prípad nám prinieslo Albi. Pripútajte sa, bude to bomba.

Recenzia bude obsahovať mierne spoilery. Ak si nechcete vyzradiť niektoré časti príbehu, preskočte na hodnotenie v závere článku.

Základným stavebným kameňom tejto hry sú karty. Rozdelené sú do kôpok podľa písmen a hra vám postupne určí, ktoré z nich máte odkryť. Na začiatku vyšetrovania si hráči zvolia, za aké postavy chcú hrať. Tomu sú neskôr upravené pravidlá a možnosti v hre. K dispozícii sú novinári, technici a policajti. Pri niektorých postavách hra odkazuje na predošlé prípady, ktoré ak ste nehrali, nebudete si Detektívku vedieť plnohodnotne užiť, preto radšej poslúchnite pokyny na kartách.

Čo sa stane, ak sa vám nepodarí bombu v továrni zneškodniť? Nuž… (Foto: PoP-Cult Magazín)

Na začiatku hry sa dozviete, že ste v továrni našli bombu a práve vy máte prísť na to, kto ju tam nastražil a presvedčiť ho aby ju zneškodnil. Po odhalení niekoľkých kariet dostanete zoznam ľudí, ktorí mali do skladu prístup – dokonca uvidíte kto a kedy použil vchod. My sme však počas hry v tomto bode po niekoľkých ďalších rozhodnutiach zasekli a ani po prehľadaní skriniek niektorých zamestnancov sme nenašli stopu, ktorá by nás naviedla dopredu. Preto vám radíme v hre s časom riskovať, a posvietiť sa na všetky osoby, ktoré by do prípadu mohli byť zapletené.

Totiž, ako to už v správnej detektívne býva, každý zo zamestnancov mal motív na to, aby nastražil bombu. Bola sekretárka, ktorú šéf pravidelne obťažoval či kolega, ktorý mal so šéfom iné nezhody? Hoci je nutné, aby ste preverili všetky stopy, nepodceňte cenný čas, ktorý vám tikaním bomby pripomína, koľko životov je vlastne v ohrození. Našim problémom bolo, že sme pridlho preverovali alibi podozrivých a z ničoho nič nastal čas na evakuáciu celého mesta, pretože sa tak rozhodol starosta. Nielen že sme nestihli posvietiť si na všetkých zamestnancov, stratili sme aj možnosť rozprávať sa so šéfom firmy či starostom, ktorý sa šiel ukryť.

Niekoľko podobných hier som už vyskúšal a tak musím tejto detektívke niekoľko prvkov vytknúť. V prvom rade mi hra prišla veľmi lineárna a deduktívne prvky boli, žiaľ, veľmi slabé. Ak ste nehrali predchádzajúce príbehy, môžete hrať jedine za technikov v továrni a preto si skutočnú detektívnu prácu neužijete. A práve to vo vás vyvoláva pocit, že ide skôr o interaktívny príbeh, do ktorého nemôžeme až tak veľmi zasahovať. Indícií bolo podľa mňa veľmi málo a len veľmi povrchne odkazovali na ďalšie, čo by mal byť najhlavnejší prvok každého detektívneho média. Ak si detektívne prvky porovnáme s inými hrami série Mozkovna, určite sa pri tejto Tikajúcej bombe dalo viac zapracovať na náznakoch či prvkoch odkazujúcich na podozrivých. V sérii Detektivka – Mozkovna nás hra posúvala smerom dopredu s každou jednou odhalenou kartou. Či už to bola udalosť, alebo opis postavy, stále sme sa od toho vedeli odraziť a lúštiť ďalej. Práve toto Tikajúcej bombe chýba a všetko necháva na hráčoch.

Toľko miest, dôkazov a podozrivých, a tak málo času… (Foto: PoP-Cult Magazín)

Práve preto podľa mňa nie je hra riešiteľná pri prvej či druhej hre, no zároveň je toto presne dôvodom, prečo si hru môžete (narozdiel od iných hier tohto typu) zahrať niekoľkokrát a vždy vás niečím prekvapí.

Na hre by som ale určite pochválil ekologickú tému znečisťovania životného prostredia. Pochváliť musím aj grafické spracovanie a princíp odkazovania na karty. Práve odkrývanie nových kariet vám dáva pocit, že sa posúvate dopredu a ste bližšie k vyriešeniu prípadu. Rovnako odkrývanie kariet dodáva pocit tiesne, pretože ako beží čas, balíček sa zmenšuje a tikanie vo vašej hlave je čoraz intenzívnejšie. Hra sa vďaka svojim rozmerom skvelo zmestí do vrecka či kabelky, preto je vhodná na výlety.

Hru Detektivka do kapsy: Tikajíci bomba by som odporučil hráčom, ktorí zvládli predošlé dva prípady z tejto série či zbehlejším detektívom. Po rozložení hra na stole zaberie viac miesta ako by ste očakávali, keďže všetky karty sú rozdelené do samostatných označených kôpok. Princíp odhaľovania kariet sa mi pozdával, no privítal by som aj viac interakcie medzi hráčmi a hrou. Pozitívne hodnotím aj tému, ktorá je čím viac aktuálnejšia. Hru sme si s miernou dávkou stresu užili, preto ak vaše sivé bunky v týchto skorých jesenných dňoch stagnujú, môžete ich prebudiť napríklad týmto.

0 thoughts on “Zneškodnite bombu a zachráňte mesto – Detektivka do kapsy (RECENZIA)