Čo keby včely vládli svetu? – Včelín [RECENZIA]

Kedysi som narazil na informáciu, že ak by včely vyhynuli, civilizácia by padla do pár rokov. Čo by sa stalo ak by vyhynulo ľudstvo? Ako by sa darilo biodiverzite a čo by sa stalo so včelami? Práve s týmto sa pohráva nová spoločenská hra od Stonemaier Games, ktorú pre náš trh lokalizovalo vydavateľstvo Albi. Dnes sa spolu pozrieme na hru Včelín (Apiary).

Toto uštipnutie nebolí

Ľudia z neznámych dôvodov vyhynuli a dieru v živočíšnom rebríčku bolo potrebné zaplniť. Včely našli príležitosť a po ľuďoch zanechanú technológiu a povedali si, že ju využijú k zdokonaleniu seba a sveta. Z malých a krehkých stvorení sa stali väčšie, dlhšie žijúce bytosti, ktoré sa postupne dostali až do studeného vesmíru. Čas je ale neúprosný a každú zimu sa včely musia stiahnuť do úzadia a prežiť zo surovín, ktoré si nazbierali počas roka. Toto je základný opis hry Včelín, ktorá sa na stoly dostala len včera. Stonemaier Games nám naservírovalo komplexný science fiction zážitok v podobe malých zlatých včeličiek. Na pohľad zložitá hra má však jednoduché pravidlá, rýchle plynutie a zahrať ju možno aj s takými hráčmi, ktorí stratégie nemusia.

Materská loď včiel brázdi vesmír a skúma planéty (Foto: PoP-Cult)

Inšpirácia priamo z lúky

Človek si ako prvé všimne škatuľu a jej celkový dizajn. Musím povedať, že pri pohľade na Včelín som sa do dizajnu rýchlo zahľadel. Včela so skafandrom, skúmajúca voľný vesmír zatiaľ čo v ruke drží kvet, vo mne vyvolala zmes pocitov, ktoré dodnes neviem opísať. Veľmi dobrou správou je, že dizajnové prevedenie kariet, kartónových dielikov a plánu hry je navzájom komplimentujúce a vy máte na stole jeden fantastický svet. Jediným komponentom, ktorý do hry pasuje o čosi menej, sú žetóny včelích pracovníkov. Spolu s figúrkou kráľovninej lode sú jedinými plastovými (plast a guma) komponentami v hre. Na druhej strane musím povedať, že (ak nerátame prevedenie herného plánu) práve oni hre dodávali ten sci-fi pocit. Ako pri mnohých iných hrách, aj tu je plán rozdelený na dve strany, ktoré určujú počet hráčov.

Nastavte pohon na hodnotu štyri Bzz!

Stonemaier Games vsadili na otestovanú istotu a zvolili kombináciu mechaník svojich starších hier. Nosnou mechanikou je tá z hry Charterstone, pri ktorej máte vo svojom ťahu na výber iba z dvoch možností – vyslať pracovníkov na plán alebo si ich z plánu pozbierať. Vcelku jednoduché pravidlo je obohatené o to, že ide o worker placement a tak hráči musia vedieť, kedy a kam svojich včelích pracovníkov môžu vyslať. K tomu slúžia akcie ako bádanie, prieskum vesmíru, rozširovanie úľu alebo premena surovín na niečo dôležitejšie. Všetky tieto akcie a ich silu udáva úroveň skúsenosti vašich včiel. Každý včelí pracovník, ktorého máte k dispozícii, má na sebe číslo od 1 do 4 a vďaka tomuto číslu môžete prejsť väčšiu vzdialenosť či meniť viac surovín. Keďže ani včely nežijú večne, každá “stará” včela (tá s číslom 4) sa musí po ukončení svojej púte odobrať do hibernačnej komory.

Staré včely si potrebujú oddýchnuť (Foto: PoP-Cult)

Každý z hráčov má dostupnú plochu svojho úľa a základnej frakcie. Už len podľa počtu úľov a frakcií (nehovoriac o nespočetnej kombinácii kariet a rozširujúcich dielikov) konštatujem, že hra Včelín má veľkú mieru znovuhrateľnosti bez toho, aby sa pri nej často opakovali kombinácie komponentov. Napriek tomu, že váš úľ obsahuje iba niekoľko miest na dieliky, môžete ho rozširovať, kým vám to dovolí veľkosť vášho stola. K tomu slúžia rozširujúce dosky, dostupné počas hry. Tie sú však úplne rovnaké a práve tu vidím priestor na rozšírenie so špeciálnymi doskami pre danú frakciu alebo daný úľ.

Veľké plus patrí aj tematickosti akcií a herných prvkov. Spomeniem najmä včelí tanec, ktorým si včely reálne odovzdávajú informácie o veľkosti, smere a vzdialenosti od potravy alebo iných zdrojov. Aj v hre je využitý takýto tanec, ktorý ale najprv musia tie staršie včely naučiť ostatných. Potom ho môže využívať hocikto a hráči tak môžu prísť k víťazným bodom alebo vzácnejším materiálom. Každý hráč a tým pádom aj každý úľ má možnosť zapáčiť sa kráľovnej. To je vyriešené samostatnou stupnicou obľúbenosti, ktorou hráči rovnako získavajú body. Čo sa týka dosiek špecialistov, nájdete v nich včelích lekárov, bádateľov ale aj napríklad poisťováka, ktorý vám pridá body akonáhle odošlete včelu hibernovať. Tak ako prepracovaný je úľ v prírode, aj Apiary ponúka kvantum možností a unikátnych kombinácií.

Do vášho úľu si môžete uložiť iba obmedzené množstvo surovín (Foto: PoP-Cult)

Po otvorení škatule a rýchlom prehľade komponentov sa ma mierne zmocnila panika z pravidiel. Tie sú však jednoduché a veľmi tomu pomáha aj fakt, že autori recyklovali pravidlá z predošlých hier. Worker placement patrí medzi moje obľúbené mechaniky a je jednou z tých jednoduchších; možno aj preto sa mi Včelín hral pomerne ľahko. Veľkou pomocou je dodatok k pravidlám, ktorý obsahuje podrobnejší opis všetkých fariem, včelích špecialistov, eventových doštičiek, kariet, efektov planét a hocičoho, s čím by ste mohli mať problém s pochopením. Stalo sa nám, že sme do dodatku párkrát pozreli a pravidlo či efekt sa nám hneď zdali zrozumiteľnejšie. Takýto dodatok by mohlo mať viacero hier.

Insert hry je ako u väčšiny hier vyrobený z pastového výlisku, do ktorého pekne pasujú všetky komponenty. Páči sa mi na ňom aj to, že je v ňom vytvorená miska na žetóny surovín a tak nemusíte mať zdroje vysypané na stole alebo zháňať kadejaké nádobky. Všetko má svoje miesto a samozrejme je v hre aj dostatok uzatvárateľných sáčkov na komponenty. Vytkol by som tomu jednu vec a síce, že jediný prvok hry, ktorý nemá svoje vyhradené miesto je práve ten najkrajší. Figúrka kráľovninej lode tak musí byť umiestnená v sáčku pri ostatných figúrkach hráčov. Nie je to vec, ktorá by vyslovene škodila hre, no bolo by fajn nebáť sa o figúrku pri prenášaní alebo uskladňovaní.

Prehľadný a dobre rozdelený insert (Foto: PoP-Cult)

Od kvetu ku kolonizácii

Už dlho som sa pri hraní spoločenskej hry takto nezabavil. Napriek tomu, že mi prehra ušla o slušných 25 bodov, som rád, že sa Včelín dostal aj ku mne. Vyvážené mechaniky, ktoré vôbec nie sú zložité, vizuálne prevedenie a mix science fiction a prírody ma zaujalo natoľko, že si Včelín okamžite ukladám na zoznam hier výzvy 10×10. Každý z hráčov si vo Včelíne nájde svoje, a či už chcete rozširovať svoj úľ, budovať si priazeň kráľovnej alebo starať sa o čo najväčší počet včiel, hra ponúka dostatok herných spôsobov. Za 62,99€ si hru užije viac-menej každý, preto je fajn, že je určená pre 1-5 hráčov. Príroda, sci-fi, hexagonálne kúsky, mechaniky a vizuál; všetko spolu vytvára jedinečné spojenie, ktoré sa pretaví do dobrého zážitku z hrania.

Na záver ešte jedna pre mňa dôležitá myšlienka. Mrzí ma, že autori nevyužili hru na zopár faktických informácií o včelách, ich dopade a ich miznutí. Včely sú jednou z najdôležitejších súčastí nášho ekosystému a bez nich by muselo ľudstvo intenzívne hľadať nové spôsoby opeľovania či pestovania. Téma tu je, priestor v pravidlách tiež a tu by sa zopár edukatívnych prvkov naozaj hodilo.

Za hru na recenziu ďakujeme českému vydavateľstvu Albi. Ak si hru chcete vyskúšať, príďte na jeden z našich eventov, alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine Pop-Cult D6 Klub na facebooku. Napíšte nám a hru donesieme, pravidlá vysvetlíme a vy si ju budete môcť poriadne užiť.

Galéria fotiek:

Aj malé bytosti môžu byť podstatné
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hry
5

Záver

Včelín je novou hrou, ktorú sme už kedysi hrali. Recyklované mechaniky, obohatené o nové prvky, oživujú a udržujú pocit z objavovania poznaného. A presne takýto pocit mala hra vyvolať. Civilizačná hra o páde civilizácie a jej nahradení iným dôležitým druhom je vizuálne pútavá a napriek veľkému množstvu komponentov nie je zložitá. Zároveň však ponúka taktické prvky v kombinácií akcií, sily včiel a použitých rozšírení. Úprimne musím povedať, že takto som sa pri hraní spoločenských hier dlho nezabavil.