Catan – Kniha hádanek (RECENZIA)

Zo stolovej zábavy osídľovania ostrova a budovania infraštruktúry sa posúvame viac do predstavivosti. Catan – Kniha hádanek potrápi schopnosti nášho vnímania a logiky.

Catan – Kniha hádanek je zasadená do sveta spoločenskej hry Osadníci z Catanu, z ktorej sa predalo vyše 23 miliónov kópií. Po otvorení knihy vás hra vovedie do deja a vy môžete postupne testovať svoje zručnosti. Hra ponúka jednoduchý príbeh – vy a vaši súkmeňovci ste sa vydali nájsť nové územie pre vašu krajinu. Narazili ste na ostrov, ktorý skúmate, nachádzate jednotlivé suroviny, riešite spory medzi roľníkmi, bránite svoje usadlosti a rozširujete svoje zázemie.

Cieľom hry je, rovnako ako pri klasickej verzii, nazbierať 10 bodov. Po vylúštení hádaniek vás hra obdarí jednou z piatich surovín (obilie, kameň, ovca, tehla a drevo). Tieto získané suroviny si značíte na úvodnej strane a za ne si môžete neskôr naverbovať rytierov alebo postaviť cesty, dediny a mestá. Niektoré hádanky vás obdarujú rovno dedinou či mestom.

Kniha je v pevnej väzbe, v ktorej nájdete vyše 170 strán hádaniek s príbehom. Logické hádanky sa striedajú a nájdete tu klasické výroky, ktoré sa navzájom vylučujú (ako na matematických olympiádach), osemsmerovky, v ktorých hľadáte a škrtáte jednotlivé slová alebo úlohy, v ktorých máte dotvoriť logickú postupnosť. Kniha je rozdelená do deviatich častí – od objavenia ostrova, cez jeho skúmanie a expandovanie až po udržiavanie poriadku. Každá časť na svojej úvodnej strane obsahuje aj citát od historických postáv. Objavíme tam Ameliu Earhart, Magalhaensa a iných známych cestovateľov.

Na tejto hre je najzaujímavejším fakt, že funguje presne tak isto, ako klasický Catan. Zbierate si suroviny, budujete mestá, rozširujete infraštruktúru a verbujete rytierov, ktorí vás ochránia pred zlodejmi. Budovanie dedín je podmienené cestami, cena za nákup cesty, dediny, mesta alebo rytiera je totožná so stolovou hrou. Knižná forma Catanu preto vôbec nie je na škodu a povedal by som, že som si Catan – Knihu hádanek dosť užil. Hru by som však odporučil staršiemu publiku, nakoľko niektoré z hádaniek robili problém aj mne.

Ako každej knihe, ani tu nechýba príbehová zložka (Foto: PoP-Cult Magazín)

Nevýhodou hry je, pre nás Slovákov, česká lokalizácia osemsmeroviek. Pred časom som sa osemsmeroviek nevedel nabažiť, no pri tomto hraní som mal niekedy problém nájsť v hlave české synonymá hľadaných slov. Okrem toho mi v riešeniach chýbalo vysvetlenie niektorých rébusov. Narazil som na problém, ktorý bol síce vyriešený, ale nebolo priamo povedané ako sa tvorcovia k výsledku dostali. Napriek tomu by som hre dal šancu, nakoľko na jej zvládnutie nie je potrebné vyriešiť úplne všetky hádanky. Hru nájdete v obchodoch s cenovkou 12,99 €. Určite odporúčam hráčom, ktorí zbožňujú únikové miestnosti a logické hádanky, alebo sú fanúšikmi obľúbeného Catanu.

0 thoughts on “Catan – Kniha hádanek (RECENZIA)