Zaber(!) vás preverí [RECENZIA]

Kvízový súboj s názvom Zaber! od Albi je rodinná hra, v ktorej ukazujete svoje vedomosti v rôznych spoločenských smeroch. To, čo sa javí ako bežný balíček vedomostných kariet, však autori obohatili o jeden špeciálny prvok – lano na preťahovanie. Aká je hra a akú funkciu spĺňa lano?

Pri prezeraní hry a následnom rozbaľovaní som mala veľmi pozitívny prvý dojem. Jednotné grafické a farebné spracovanie dopĺňa už spomínané lano. Hra tak poteší aj tých, ktorí sa vyhýbajú spoločenským hrám kvôli ich estetike a farebnosti. Rýchlo som sa zoznámila s hracou doskou a zároveň obalom samotnej kvízovej hry, čo na mojich očakávaniach z hrania znova pridalo. Samotná hra totižto trvá len 20 minút a je určená pre dvoch až dvadsiatich hráčov, čo sa môže zdať ako veľmi veľké rozpätie. Pozrite sa preto s nami, čo vám hra ponúka.

Priestorovo nenáročná hra (Foto: PoP-Cult)

Princíp hry, priebeh a jej ukončenie sú veľmi presné. Potrebujete vedieť, resp. uhádnuť správnu odpoveď na možnosti ponúknuté k otázke systémom Áno/Nie. Tematicky sú otázky vybrané z naozaj rôznych spoločenských, historických a vedných sfér. Zaber! tak vnímam oveľa viac pozitívne oproti ostatným, podobným kvízovým kartám, pretože v hre nájdete otázky smerované na výšku celebrít, povinnú vojenskú službu, počet zhliadnutí na sociálnych sieťach, vlastníctvo firiem či panovníkov vo vybraných štátoch. Z vybraných tvrdení si neskôr v poslednej šiestej, dodatočnej otázke vyberiete správnu odpoveď. Pri počítaní bodov sme vyskúšali viacero možností. Potiahnutia pri viacerých odpovediach, ale aj po jednej odpovedi. Zdalo sa nám to zábavnejšie a napínavejšie.

Na čo slúži lano?

Najväčším pútačom pozornosti je už niekoľkokrát spomínané lano, zároveň aj jeden zo základných prvkov mechaniky hry. Ak správne odpoviete na otázky, môžete sa potiahnutím lana na ploche presunúť. Čím bližšie je k vám vlajka, tým skôr máte šancu na výhru. Lano je skvelým prvkom, ktorý oživí priebeh celej hry. K jeho lepšiemu potenciálnemu využitiu prispievajú aj špeciálne políčka na hracej doske – Double trouble, Vôbec nie, naopakRučné ovládanie. Políčka je jednoduchšie využiť až po niekoľkých cvičných pokusoch. Ručné ovládanie ovplyvňuje množstvo potiahnutí na úrovni od 5 po 1. Vôbec nie, naopak prikazuje protihráčovi odpovedať na otázky protikladnou odpoveďou, aj keď pozná tú správnu a Double trouble indikuje dvojnásobné potiahnutie. Ak sa však dostanete na pole Víťazstvo, váš súper má nárok vrátiť vás do hry. Ale len v prípade, ak správne odpovie na všetkých šesť otázok. Doska s pridaným prvkom mechaniky dobre spolupracujú a povedzme si: lano, ktoré si pritiahnete k sebe, je aj trochu návrat do školy, keď sme si takto fyzicky museli merať sily. Pre dospelých nostalgia, pre deti zábava.

Hra prebieha rýchlo, ale niektoré otázky môžu potrápiť (Foto: PoP-Cult)

Zážitok z hrania

Kvízovú rodinnú hru sme na prvé vyskúšanie hrali len dvaja. Chvíľu nám trvalo, kým sme sa aktívne zoznámili s prostredím, no nebolo to náročné a potvrdilo sa, že Zaber! je hra vhodná pre nedeľné poobedňajšie hranie s rodinou, alebo večernú pohodu, no najlepšie sa hodí do partie viacerých ľudí. Vtedy si hru užijete najviac!  Ak však máte smolu a hráte v nižšom počte, aby bola hra zaujímavá a otvorená aktívnemu používaniu kartičiek Áno/Nie, potrebujete voľné ruky, ktoré pri hraní v dvojici nemáte. Ak čítate otázky, svoju odpoveď len vyslovujete a ako jeden hráč sa nemáte s kým poradiť. Kartičky tak môžu ostať nevyužité a na strane čítajúceho môže dôjsť k omylu. Pri postupnom vyberaní otázok a ich vyberaní nastal menší problém pri manipulácií s obalom na karty. Postupné ubúdanie kartičiek spôsobuje, že môžete jednoduchšie vidieť správne odpovede. Tomu sa však dá predísť a z vlastnej skúsenosti odporúčam vyznačeniu prvej karty iným papierom, ktorý bude znázorňovať koniec balíčka.

Napriek tomu, že ma hra zaujala na prvý pohľad, po určitom čase sa zdala hra repetetívna. Počas hrania sme si uvedomili, že napriek tomu, že sme mali hrať proti sebe, neskôr sme začali kooperovať a z protivníkov sa stali spolupracujúci proti kartičkám. Hru by som tak odporúčala pre minimálne troch hráčov, pričom jeden otázky len číta a ostatní odpovedajú a preťahujú sa lanom; to aj vnímam ako dôvod pre také veľké rozmedzie  počtu hráčov. Hrá takto naberá väčší spád a v tomto prípade platí: čím viac ľudí, tým viac zábavy. Pri hraní v dvojici sme mali pocit, že sme sa v hre čiastočne zacyklili. Preto aj keď sme podľa pravidiel mali najprv hádať žltú a až potom červenú stranu, skúsili sme vymeniť poradie a otázky nabrali nový charakter. Hru tak výrazne dopĺňajú a radikálne menia práve vylepšenia na doske aj napriek tomu, že sa môže stať, že vás budú pri hraní mýliť. Dá sa však na to zvyknúť.

Otázok je naozaj veľa – ak nepoznáte odpoveď, stále si môžete tipnúť (Foto: PoP-Cult)

Našej pozornosti a hraniu neušli ani otázky boli dokonca konštruované trochu nepresne. Napríklad pri otázke, či patria pod spoločnosti Coca-Cola vybrané produkty, došlo k zmätku pri jednom z produktov, pretože sme pri vyhľadávaní na internete zistili, že na Slovensku a v Česku vlastnila produkt ešte iná firma.

Kvízová hra Zaber! mala v mojich očiach obrovský potenciál. Hlavným ťahačom (haha) hry bolo lano, ktoré som ako herný prvok ešte nevidela a podľa mňa by pri prezeraní a hľadaní nových spoločenských hier zaujalo aj vás. Lano sa dobre dopĺňa s dodatkami na hracej ploche a smerovanie hry môže veľmi ovplyvniť dĺžku hrania a aj víťaza. Hra na oficiálnej stránke vydavateľstva stojí 17.99€. Ak sú vedomostné kvízy vašim obľúbeným tipom stolovej hry, zaobstarajte si ju a zamachrujte v preťahovaní (toto bol posledný vtip, sľubujem). V hre pre dvoch hráčov sa však z porovnávania vedomostí súperov stal co-op a kartičky s odpoveďou Áno/Nie sme položili bokom.

Ivana Tomečková
DarkSites:

Ivana Tomečková

Zbiera figúrky Funko POP!.Okrem klasickej seriálovej tvorby miluje anime, mangu a počúva K-pop. V jej watchliste nechýba Game of Thrones, Black Mirror, Naruto či Bojack Horseman. Trpí nykrofóbiou a v hraní hier na Xbox je zatiaľ totálny noob. A niekedy aj pečie koláčiky!