Spoznajme prírodu pomocou hier – Divočina severní ameriky [RECENZIA]

Prednedávnom sa na náš trh dostala hra s názvom Divočina severní ameriky (Keystone). Keďže sa teraz väčšina prírody ukladá spať, preberieme ju aspoň spoločenskú hrou, v ktorej si ju celú môžete pozrieť. Čo od hry teda môžeme čakať?

Divočina severní ameriky nás vezme na spoznávaciu cestu flóry a fauny celého kontinentu. Počas hry budú mať hráči za úlohu vytvoriť sledy čo najlepších biómov a ukladať k sebe karty so spoločnými vlastnosťami. Od hmyzu, cez malé živočíchy až po nebezpečných predátorov – tieto karty budú vytvárať divoké prostredie na ploche hráčov.

Nasaďme si trekingové topánky a vydajme sa na cestu

Divočina severní ameriky sa pripravuje celkom rýchlo. Každý z hráčov si vezme svoj vlastný herný plán, pripraví sa ponuka kariet zvierat, špeciálnych akcií a kariet podnebia. Určí sa poradie hráčov, podľa čoho sa rozdajú počiatočné žetóny orieškov, ktoré v tejto hre predstavujú platidlo. Pripraví sa počítadlo kôl, ktoré sa umiestni pod karty špeciálnych akcií, a ostatné komponenty sa odložia vedľa hracieho poľa, kde budú tvoriť spoločnú zásobu.

Špeciálne akcie pomôžu so získavaním bodov (Foto: PoP-Cult Magazín)
Ako ďaleko dokážeme zájsť?

Ako som spomenul vyššie, hráči majú za úlohu vytvoriť čo najlepšie biómy na svojej ploche. To môžu robiť dvomi dostupnými akciami. Kúpa karty alebo využitie špeciálnej akcie.  Ak si kúpia kartu z ponuky, musia ju uložiť na svoju hernú plochu. Každá karta má svoju cenu – tá je určená poradím v ponuke kariet pričom prvá karta hráčov nestojí nič, no šiesta karta stojí až päť orieškov. Žetóny minuté za platbu karty sa ale neodhadzujú do spoločnej zásoby, no uložia sa na každú predošlú kartu v rade ponuky kariet. Cena kariet sa mení, pretože po kúpe niektorej z nich sa všetky posunú vpred. Využitie špeciálnej akcie hráčom pomôže vylepšovať svoje biómy k lepšiemu a to buď získaním žetónu výskumu, presunutím karty, alebo získaním potrebných orieškov na nákup drahej karty.

Hra sa ukončí ak aspoň jeden z hráčov zaplnil všetkých 16 políčok svojej hernej plochy, alebo ak počítadlo kôl došlo na posledné políčko. Dokončí sa posledné kolo a zrátajú sa body. Nezabúdajte, že body sa rátajú za každý stĺpec aj každý rad kariet, preto je potrebné budovať svoj ekosystém s rozvahou.

Na vašu plochu postupne pribúdajú živočíchy (Foto: PoP-Cult Magazín)
Nielen oči sa potrebujú napásť

Tvorcovia sa s hrou vybrali na viacero ciest. Divočina severní ameriky ponúka klasický kompetitívny režim, v ktorom si každý riadi svoje biómy, no ponúka aj kooperatívnu hru – v nej si hráči pomáhajú a snažia sa spoločne vytvoriť čo najlepší ekosystém. Aby toho nebolo málo, táto spoločenská hra nám ponúka aj sólo variant, riadený scenármi z expedičného denníku, v ktorých hráč odhaľuje ďalšie neskôr hrateľné karty. Ekonomický systém sa riadi vlastnými pravidlami a zväčša znamená, že ak za kartu zaplatíte teraz, je možné, že sa k vašim orieškom ešte dostanete a vrátia sa vám. Keďže sa minuté oriešky ukladajú na predošlé karty, niekedy je fajn vziať si kartu, ktorá vás síce nestojí nič no sú na nej platiace žetóny. To pomôže najmä pri kúpe kariet podnebia.

V jednoduchej hre je zakomponovaná aj beťárka kombinatorika. Vaše biómy nielenže musia mať rovnaký typ podnebia, ale aj rôznu hodnotu karty. Hodnotia sa totiž také, ktoré majú neprerušený číselný rad (zostupne alebo vzostupne). Každá karta má hodnotu jedného bodu, čo sa môže zdať málo, no v konečnom dôsledku po spočítaní všetkých bonusových bodov sme sa pohybovali niekde okolo čísla 80, čo nás milo prekvapilo.

Každá splnená úloha znamená body navyše (Foto: PoP-Cult Magazín)
Hra skladá kompliment pestrej prírode

Toto je jedna z hier, ktoré zaujmú už na prvý pohľad. Nádherná škatuľa je doslova obalená ilustráciami zvierat, na ktoré sa človek jednoducho nevie vynadívať. Rovnakým štýlom sú kreslené aj karty živočíchov, rastlín a podnebí, čo je fajn pretože to nevyvára dojem, že ste si kúpili inú hru ako mali v obchode. Plocha hráčov je z pevného kartónu a zahanbiť sa nenechajú ani žetóny orieškov a výskumu. Vizuál hry je tak zážitkom sám o sebe.

Hra zaujme aj premysleným ekonomickým systémom (Foto: PoP-Cult Magazín)
Aké sú naše dojmy?

Divočina severní ameriky patrí medzi moje tohtoročné obľúbené hry. Kombinatorika, ktorá je skrytá v systéme jednoduchého ukladania kariet vedľa seba, z hry robí dobrý “entry point” pre začínajúcich hráčov a rovnako výzvu pre pokročilých. To, že sa táto spoločenská hra môže hrať vo viacerých módoch je veľké plus, pretože práve kooperatívne hry (rovnako aj co-op módy hier) u mňa prebudili vášnivého hráča. Grafická stránka zaujme aj nehráčov a cena 39,99€ je stanovená veľmi prijateľne. Za mňa osobne hre udeľujem celých 5/5 a teším sa na ďalšie herné dobrodružstvo.

POZOR! Hra sa rýchlo vypredáva – upozornilo na to samotné vydavateľstvo na svojich sociálnych sieťach, preto ak ešte nemáte darček na Vianoce (či už pre seba alebo pre blízkych) s kúpou veľmi neotáľajte.

Ďakujeme vydavateľstvu MINDOK za poskytnutie recenznej kópie hry. Ak by ste si hru chceli vyskúšať aj vy, dobehnite na našu Hraviareň, alebo si s nami dohodnite hranie v našej skupine PoP-Cult D6 klub na facebooku.