Spoločenské hry

Niektoré princezné jednoducho nechcú byť zachránené

Život princeznej je skutočne náročný. Musí ovládať niekoľko cudzích jazykov, spievať a hrať na hudobný nástroj. No nie len to! Ak navyše nemá šťastie, tak ju otec kráľ v šestnástich vydá za nejakého štyridsiatnika, ktorého predtým nevidela, aby upevnil svoje vzťahy s Francúzskom. No a potom, aby toho nebolo málo, tu sú zástupy dotieravých rytierov, ktorí by ju veľmi radi vyslobodili. Ona by ale predsa len chcela trochu pokoja, aby si mohla v tichosti prečítať nejakú tú knihu zamknutá sama vo veži.

A keď sa nestačilo zavrieť do veže a zdvihnúť padací most, snáď si s dotieravými rytiermi poradí princeznin Dračí strážca.

Cieľ hry

Úlohou hráčov je spolupracovať a spoločne odnavigovať draka ku každému z rytierov na hernom pláne a potom na neho zaútočiť plameňom. Hráči vyhrali, keď sa im podarí odstaviť všetkých dotieravcov. Ak sa naopak aspoň jednému rytierovi podarí preniknúť do hradu a odviesť si princeznú, všetci prehrali.

My sa ho nebojíme! (Foto: PoP-Cult)
My sa ho nebojíme! (Foto: PoP-Cult)

Niečo málo o pravidlách

Na začiatku každého kola sa najprv vylosuje, o koľko políčok sa pohnú rytieri po cestičke. Postupne tak putujú od okraja plánu k jeho stredu s hradom. Tiež sa vylosuje, o koľko políčok sa maximálne bude vedieť pohnúť drak.

Hráči začínajú hru so šiestimi kartami na ruke. Každý si v tomto momente vyberie, akú akciu chce, aby drak vykonal, a vyloží príslušnú kartu. Akcie ktoré vie vykonať sú tieto:

  1. Pomocou karty pohybu poslať draka určitým smerom.
  2. Pomocou karty plameňa zaútočiť na rytiera s ktorým zdieľa políčko.
  3. Využiť kartu špeciálnej akcie.
  4. Ak už nevie akú kartu zahrať z ruky, preskočiť svoj ťah a zobrať si zahrané karty späť k sebe.

Drak nemôže byť všade a keby sa spoliehal len na základný pohyb kartami, pravdepodobne by v ochrane princeznej zlyhal. Našťastie má k dispozícii ďalšie špeciálne akcie. Môže sa tak napríklad okamžite premiestniť naspäť do stredu plánu alebo poslať ohnivú guľu na rytiera, ktorý stojí vedľa neho. V pokročilej hre je možné dokonca pomocou magnetu posúvať rytierov a princezná sa zasa môže sama brániť pred rytiermi hádzaním jabĺk z veže. Ale pozor! Každý z týchto žetónov má aj odvrátenú stranu (doslova), ktorá okamžite dá nejakú výhodu rytierom. Napríklad sa všetci posunú o krok bližšie alebo budú nasledujúce kolo nezraniteľní. Netreba tak preto po týchto akciách siahať bezhlavo.

Akčné karty posúvajú hru vpred (Foto: PoP-Cult)
Akčné karty posúvajú hru vpred (Foto: PoP-Cult)

Kde má hra slabiny

Mám jednu či dve výhrady týkajúce sa pravidiel. Jedno z nich hovorí, že sa hráči medzi sebou nesmú rozprávať. Toto je pravidlo, ktoré pri spoločenských hrách nenávidím. Keď už hrám spoločenskú hru a hlavne kooperatívnu, určenú pre deti, chcem sa s nimi rozprávať. Chcem vedieť, ako rozmýšľajú, dopomôcť im k lepšiemu ťahu a nejako sa lepšie koordinovať. Pri hre s deťmi je ťažké predvídať ich kroky, preto sa nám osvedčilo prispôsobiť si pravidlo vykladania kariet. Namiesto toho, aby sme si karty vyberali dopredu a rátali, kto ešte môže draka poslať ktorým smerom, sme vyberali karty ktoré zahráme jeden po druhom. Dračieho strážcu som sa snažil hrať aj s mladším členom rodiny (5r.), no pre neho bola hra predsa len trochu zložitá (aj keď mal veľkú radosť stále, keď mohol upáliť rytiera). Označenie 8+ je na mieste.

Variabilita

Herný plán sa skladá zo štyroch dielikov. Dokopy je šesť možností ako sa dajú priložiť k sebe, aby vytvorili kompletnú mapu. A samozrejme, šesť možností pokročilej mapy po otočení dielikov. Navyše sami hráči na začiatku určujú počiatočnú polohu rytierov. To znamená, že aj takto sa dá nastaviť obtiažnosť hry. Aj keď je herný plán variabilný, po niekoľkých hrách sa nám začala základná mapa zdať nudná – možno aj kvôli tomu, že sme sa rozhodli si hru uľahčiť. Tá pravá zábava prichádza až s mapou pre pokročilých. Na tej pribudli rieky a tunely. Rieky pomáhajú drakovi s pohybom, tunely zasa môžu používať len rytieri. Tunel nám niekoľkokrát poriadne zavaril, keď pomohol nejednému rytierovi preskočiť pol mapy a my sme museli narýchlo meniť plány. Ako som už spomenul, v pokročilejšej hre pribudnú aj ďalšie špeciálne akcie, čo ešte viac zvyšuje variabilitu a znovuhrateľnosť.

Záver

Dračí strážca je hra, ktorá má určite zaujímavú tému. Pobavila ma zábavným zvratom v klasickom príbehu o záchrane princeznej, ktorú sa hráč snaží pomocou draka uchrániť pred rytiermi. Prevedeniu nemám čo vytknút. Plán, postavičky draka a rytierov sú ako z rozprávky. Páči sa mi, že herný plán ponúka (aj keď malú) variabilitu, a že sa pri každej hre dá použiť rôzna kombinácia špeciálnych kariet. Pravidlá sú jednoduché, no trvá jednu-dve hry, kým sa dostanú do krvi. Na konci dňa ma ale trochu mrzí, že na to aby sme si ju skutočne užili, sme si museli upraviť niektoré pravidlá.

Galéria fotiek:

Dávid Horváth

Dávid Horváth

Skrachovaný programátor, neúspešný murár a potencionálny romantik.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.