Po šalátoch prichádza taktická ťahačka – Zboduj město [RECENZIA]

Hra Zbodni salát má počas našich eventov iba pozitívne ohlasy; rýchla kartovka, ktorá ponúka aj ľahkú taktiku a nie je zdĺhavá – presne to sa hodí na zabavenie sa pri káve, keď nemáte veľa času. Po nej však autori prišli so spoločenskou hrou, ktorá taktickú úroveň posúva vyššie a zanecháva si pritom jednoduchosť. Dnes sa pozrieme na novinku Zboduj město od vydavateľstva MINDOK.

Ako za starých čias

Svieža hra, ktorou sme oslovili rodiny a hráčov na našich eventoch, sa vrátila v novom šate. Tentokrát sa na stôl namiesto zeleninových šalátov dostanú rovno celé mestá a je iba na hráčoch ako dobre budú fungovať. Hráči sa striedajú v ťahoch, počas ktorých si berú karty zdrojov a za ne si môžu zakúpiť karty budov; tie im prinesú víťazné body. Každé kolo je definované práve potiahnutím a využitím kariet z ponuky.

Všetky zdroje, s ktorými sa v hre stretnete (Foto: PoP-Cult)
Tradícia vizuálu

Páči sa mi, že hra disponuje veľmi podobným artworkom a vyhotovením ako jej predchodca. Jedna z väčších zmien je však vyhotovenie škatule, ktorá je trošku väčšia ako Zbodni salát a po priložení k sebe je viditeľný výškový a šírkový rozdiel. Pre tých z vás, ktorí chcú na polici mať všetky hry zarovnané musím povedať, že tento “nedostatok” veľmi rýchlo padne do zabudnutia po rozbalení a odohraní hry. Karty sú navrhnuté tak, aby všetky dôležité informácie boli viditeľné a na stole nezaberali veľa miesta.

Zdravý pokrok

Napriek svojej jednoduchosti si autori dali záležať aj na vylepšenej strategickej a ekonomickej stránke hry. Hráči majú možnosť vybrať si vedľa seba ležiace karty, ktoré si pridajú k zásobám, alebo budovám (samozrejme po ich zaplatení). Z ťahania a zbierania kariet sa teda stalo uvažovanie nad zdrojmi a ich využívanie na stavbu bodových kariet. Veľmi mi imponuje dopĺňanie kariet do ponuky, nakoľko sa stále obmieňajú karty zdrojov a karty budov. Práve tento prvok zamiešava karty a sťažuje protihráčom vymýšľať taktiku na štyri kolá dopredu.

Do ponuky kariet pribúda stále viac budov (Foto: PoP-Cult)

Okrem toho, že za postavené budovy vo vašom meste získavate víťazné body, existujú aj žetóny úloh. Tie sú však dostupné iba s kúpou samostatnej budovy na  to určenej. Popravde je toto asi jediná mechanika, ktorá mi prišla potlačená. V predošlej hre sa hráči zameriavali priamo na zbieranie bodov za tieto úlohy; v hre Zboduj město sa žetóny úloh dostávajú viac do pozadia a hra sa viac zameriava na kupovanie kariet budov. To je škoda, pretože práve úlohami dokážu hráči získať bodovú prevahu.

Hra ponúka aj samostatný sólo režim, ktorý simuluje virtuálneho hráča. V ňom sa pri hre striedate vy, klasickým ťahaním kariet z ponuky alebo balíčku, a virtuálny hráč, ktorý si karty môže ťahať iba z ponuky pred ním. Napriek tomu, že si virtuálny hráč všetky karty ukladá pred seba (bez akéhokoľvek platenia za budovy) je jeho pohyb nastavený algoritmom a vy viete, ktoré karty si v ďalšom kole potiahne. Na základe toho viete taktizovať oveľa viac ako pri hre s inými, reálnymi hráčmi.

Pravidlá k hre sú veľmi prehľadné a aj hráči, ktorí nemali česť s predošlou hrou, ich zhltnú za pár minút a môžu sa pustiť do hrania. Príprava samotnej hry spočíva v rozdelení a vytvorení balíčku kariet a ponuky. Počet kariet je určený počtom hráčov, pričom je celá hra navrhnutá tak, aby všetci hráči odohrali 17 kôl. Insert hry je vyrobený z plastového výlisku, ktorý pojme všetky komponenty. Po uložení nastojato však majú karty tendenciu posúvať sa a stáva sa to, že môžu zo svojho miesta vypadnúť aj napriek tomu, že sú na nich uložené pravidlá.

Insert hry je veľmi jednoduchý a funkčný (Foto: PoP-Cult)
Zbodujte si vlastné mesto!

Hra Zboduj město z vás spraví architektov vlastnej infraštruktúry vášho mesta bez toho, aby ste sa pri tom zapotili. Herné mechaniky sú prirodzeným pokračovaním ich predchodcu a sú obohatené o prvky, ktoré z hry robia rodinný zážitok. Pravidlá sa naučíte za päť minút a hru odohráte, podľa počtu hráčov, od 15 do 30 minút. Odporúčam fanúšikom draftovacích kartových hier a rovnako aj rodinám, ktoré sa chcú herne posunúť vyššie bez strachu z komplikovaného gameplayu.

Ďakujeme českému vydavateľstvu MINDOK za poskytnutie hry na recenziu. Ak si ju chcete vyskúšať, príďte na niektorý z našich eventov, alebo si dohodnite stretnutie v našej komunitnej skupine Pop-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

• Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Pocit z hrania
5

Verdikt

Zboduj město je veľmi dobrou a logickou pokračovaním hry Zboduj salát. Mechaniky z prvej hry autori posunuli na novú úroveň a tým hru zmenili tak, že z jednoduchej kartovky vznikla taktická hra s rovnakým, no zároveň iným zameraním. Pocit z hrania by som prirovnal ku kúpe nového nábytku do izby. Tá vám príde veľmi povedomá, no ešte dlho cítite, že v nej je niečo nové a lepšie. Práve Zboduj město vo mne vyvolalo príjemný pocit zo znovuobjavovania poznaného.