Naostrenými šabľami za lepšiu budúcnosť! – Libertalia [RECENZIA]

Natiahnite plachty a stiahnite kotvy! Nedávna novinka od ALBI nás vezme na plavbu nášho života. Poďme sa na toto pirátske dobrodružstvo pozrieť detailnejšie.

Libertalia vôbec nie je novou hrou. V príhovore v pravidlách nám vydavateľ približuje, že ide o prerábku staršej hry z dielne vydavateľstva Marabunta, ktorá už vyšla z tlače. Kvôli tlaku okolia a hráčov spoločenských hier sa v Stonemaier Games rozhodli, že hru trošku prekopú a vydajú nanovo. Na poslednej strane pravidiel nájdete aj porovnanie s vysvetlením, čo sa pri tejto edícii zmenilo.

Chystajte laná a háky!

Na to, akú stratégiu hra ponúka, sa Libertalia pripravuje veľmi jednoducho. Každý z hráčov si vezme svoje komponenty (40 kariet postáv, počítadlo bodov, dosku discardu a mince), rozloží sa plán a na políčka dní plavby sa vyloží korisť. Všetky žetóny reputácie sa uložia na plán podľa pravidiel a hra je pripravená.

Hra samozrejme ponúka rôzne varianty náročnosti a pri nich je rozkladanie hry obohatené o nové vyhodnocovacie doštičky. Tie upravujú efekty koristi a prípadných akcií.

Vaši piráti sa budú snažiť zabezpečiť čo najlepšiu korisť (Foto: PoP-Cult Magazín)
Vaši piráti sa budú snažiť zabezpečiť si čo najlepšiu korisť (Foto: PoP-Cult Magazín)
Natiahnuť plachty, vyrážame

Libertalia prebieha v troch kolách, ktoré reprezentujú tri plavby. Každá z nich trvá čoraz dlhšie (4-6 dní) a hráči počas nich vysielajú posádku na ostrov, aby získala tie najlepšie poklady. Pred plavbou si hráči najprv vyberú karty postáv, ktoré budú na ostrov posielať. V praxi to znamená, že jeden z hráčov svoje postavy pomieša a vyberie šesť náhodných kariet. Tie ukáže ostatným hráčom, ktorí si rovnaké karty vyberú zo svojho balíčka. Hráči tak majú na ruke šesť kariet, ktoré sú identické s kartami protihráčov.

Kvôli urýchleniu rozloženia a skladania hry je fajn, aby balík miešal iba jeden hráč. Ostatní si dohľadajú postavy podľa čísel.

Každá plavba trvá určitý počet dní a pre každý z nich si hráči tajne vyberú jednu z postáv na ruke, ktorú zahrajú. Všetci hráči si tak vybrané karty porovnajú a zoradia na ostrov podľa hodnosti (čísel v ľavom hornom rohu). Toto určuje aj poradie, v ktorom sa bude vyhodnocovať denná, večerná a nočná fáza dňa. Po nich by ste v najlepšom prípade mali mať na lodi korisť a postavu. Tieto kroky sa opakujú každý deň až do ukončenia plavby. Piráti sa vrátili z výpravy, a tak na konci každej plavby hráči aktivujú prístavné schopnosti všetkých postáv na lodi. Získané body si zaznamenajú na svojom počítadle a hra pokračuje.

Cieľom každej výpravy je nahromadiť poklad (Foto: PoP-Cult Magazín)
Opravená stará loď nemusí byť vždy zlá

Jednou vecou, s ktorou som mal mierny problém, boli pravidlá. Tie som si prečítal viackrát a aj po odohraní prvej hry som mal veľa otázok. V pravidlách nie sú presne definované niektoré dôležité prvky, a tak to musíte vyčítať z textu príkladov či bočných informácií. Prvá hra môže byť pre hráčov chaotická nakoľko sa potrebujete zorientovať v 40 kartách postáv. Na druhej strane sa mi veľmi páčila mechanika určenia posádky pre danú plavbu. Každý z hráčov má rovnaké postavy a je na ňom ako ich nakombinuje a zahrá. Rovnako mechanika získavania a strácania reputácie má niečo do seba, aj keď v tom vidím zmysel iba pri hre viacerých hráčov. Na hre je najlepšie to, že fáza vyhodnocovania prebieha simultánne, a tak ani pri hre v plnom počte (6 hráčov) nemusíte zbytočne strácať čas čakaním na ostatných.

Víťazné body zaznamená vaša hladná truhlica (Foto: PoP-Cult Magazín)

Samozrejme, ako každá hra od Stonemaier Games, aj táto pre hru jedného hráča využíva systém Automa. Ak si ale nájdete aspoň jedného protihráča, čakajú na vás mierne upravené pravidlá. Pri hre dvoch hráčov do hry pribudne doska námorného kadeta s hodnosťou 20.5 a tá sa vyloží na predtlačené miesto na ostrove. Kadet upravuje možnosť vziať si ktorúkoľvek korisť z daného dňa. Správa sa ako samostatná postava, ale nemôže byť odhodená.

Libertalia sa prakticky dá hrať donekonečna. Variabilita je určená kombináciou šiestich kariet (zo 40 kariet postáv) a korisťou, ktorú je možné počas danej plavby nájsť. Je teda takmer nemožné hrať rovnakú hru viac ráz.

V nerozhodných prípadoch je dôležité byť obľúbený (Foto: PoP-Cult Magazín)
Poklady si treba poriadne strážiť

Vizuál hry je vo veľmi dobrom stave. Plastové žetóny koristi v sáčku kopírujú pocit žrebovania z hier Azul alebo Chai. Artwork pirátskych zvieratiek je roztomilý a pomáhajú vcítiť sa do roly dobrodružného kapitána lode, ktorý vysiela svojich kumpánov na plienenie. Rovnako dobre je spracovaná aj herná plocha, ktorá je pekne rozdelená na časti hrania a vyhodnocovania. Kresba postáv mi pripomína skôr komiks ako spoločenskú hru, čo nie je na škodu, ak sú hráči viac zaťažení na farebnosť a vizuálnu stránku hry. Všetky piktogramy a texty na kartách sú jednoznačné.

Vskutku vydarený dizajn kariet (Foto: PoP-Cult Magazín)
Doplávané, dorátané

Úprimne je Libertalia po dlhom čase prvou hrou od Stonemaier Games, pri ktorej som mal po odohraní naozaj dobrý pocit. Jednoduchý gameplay a silná taktika robia z hry to pravé orechové. Pekný dizajn a komponenty z hrania vytvoria taký zážitok, že si ju chcete hneď zopakovať. Hra ponúka možnosť zabaviť sa až pre šiestich hráčov, pričom nezabúda na úpravu pravidiel pre dvojicu. Rovnako využíva systém Automy, pri ktorom sa bude môcť zabaviť aj osamelý jednotlivec. Libertaliu nájdete v predajniach Albi, alebo na herných e-shopoch s cenou 42,99€, jedna hra vám zaberie niečo okolo 45 minút a hrať sa na pirátov môžu hráči od 14 rokov – aj keď vekové obmedzenie by vďaka jednoduchosti mohlo byť nižšie.

Ak si chcete Libertaliu vyskúšať, nezabudnite, že každé dva týždne organizujeme v prešovskej kníhkaviarni Libresso Books & Coffee naše Hraviarne, kde je hra dostupná aj pre vás. Ak by ste ale práve v deň akcie nemali do Prešova cestu, pridajte sa do našej hernej skupiny PoP-Cult D6 Klub, v ktorej si môžete dohodnúť hranie s ostatnými lokálnymi hráčmi.