Božská dovolenka na Zlatom ostrove
Jedným z najlepších možných spôsobov rozprávania príbehov je zážitok z videohry. Tvorcovia hry Immortals Fenyx Rising to vzali doslova. Titan Typhon sa oslobodil, tyranizuje svet a snaží sa zvrhnúť bohov. Zeus preto navštívi Prométhea prikovanému ku skale, ktorý mu má vyrozprávať príbeh hrdinu Fenyxa – záchrancu Zlatého ostrova.
Prológ hry je vyrozprávaný na jednotku. Hra vás postupne prevedie všetkými úlohami, s ktorými sa ve nej budete stretávať. Prométheus nám rozpráva príbeh o tom, ako sa Fenyx dostal k meču svojho brata, ako získal sekeru Atalanté, Odysseov luk, ako preskúmal pokladnice Tartaru a stretol Herma – posla Bohov. Ten vás akoby sprevádza hrou a objavuje sa v kľúčových momentoch. Počas hry máte za úlohu oslobodiť prekliatych bohov tak, že nájdete ich ukrytú esenciu, a ako znak vďaky vám dajú svoje požehnanie, ktoré vylepší vaše schopnosti. Tieto požehnania sú pre vás niečo ako mutácie v hre Zaklínač. Nepotrebujete ich, ale ste radi, že ich máte.
Inventár je nekonečný a nestane sa, že by ste museli niečo vyhodiť či predať. Zbierať si z vlastnej vôle môžete len rastliny, ktoré vám obnovia zdravie a výdrž, či nektár, z ktorého si môžete vyrobiť elixíry na útok a obranu, alebo božskú ambróziu a Diove blesky na vylepšenie výdrže a zdravia. Stalo sa mi, že som približne 40 minút behal po ostrove a zbieral si granátové jablká, veď spôsobov na obnovu zdravia nikdy nie je dosť. Veľmi sa mi páčilo, že práve jablká boli ťažko dostupné na strome, a tak som ich z neho musel zostreliť. Iste viete na čo zdravie slúži, no oveľa podstatnejšia v hre je výdrž, ktorá sa využíva na všetko. Či už leziete po skale, lietate s Daidalovými krídlami, plávate alebo šprintujete od nepriateľov. Akonáhle sa výdrž dostane na nulu, máte smolu. Zo skaly sa pustíte, pri lete spadnete a pri šprinte sa zadýchate a prestanete bežať. To dodáva hre štipku reality, keďže všetky tieto aktivity si vyžadujú určitú dávku energie.
Na ostrove sa nachádzajú pokladnice Tartaru – trhliny, v ktorých sú ukryté poklady. Tieto trhliny sú jednou z najpodstatnejších lokácií v hre, keďže vás sama nabáda k tomu, aby ste ich skúmali. Pokladnice sa tvária ako logické hádanky, čo mi na hre prišlo najsympatickejšie. Nielen, že si otestujete váš postreh a uskakovanie v boji, hra vás núti aj premýšľať nad tým, akou škatuľou pohnúť, ako sa vyhnúť prekážkam, alebo nad usporiadaním štítov či ukladaním závaží. Hrdina teda v hre naozaj nie je iba horou svalov, ale aj rozumom. Okrem logických hádaniek v trhlinách sú tu ešte mýtické výzvy, za splnenie ktorých získavate mince na vylepšovanie vašich schopností. Navigačná výzva potrápi vašu výdrž, Odyseova výzva zas vaše skúsenosti s lukom a šípmi. Nájdete aj tvorbu súhvezdí či rozhodené dlaždice fresiek, ktoré musíte dať dokopy. Najkrajšou výzvou je pre mňa hľadanie malých lýr a hranie na obrovskej soche lýry tak, že do strún strieľate lukom. Riešenia hádaniek niekedy nie sú striktne určené, a tak sa dokážete vynájsť aj zoťatým stromom či hŕbou kamenia – a to je na tom to krásne.
Hru by som kategorizoval ako také úplne jednoduché RPG. Vyberáte si a vylepšujete svoje schopnosti, zbierate si zbrane, vylepšujete a meníte si zbroj. Počas hry však nečakajte rozhodnutia, ktoré ovplyvnia príbeh, keďže v tomto je hra lineárna. Strom naučených schopností je rozdelený na dve časti, vaše schopnosti a tie, ktoré ste získali od bohov. Nie je ich veľa, no sú prehľadné a každá schopnosť ponúka aj krátky videonávod, ako ju používať. Okrem truhlíc s pokladom tu nenájdete ani loot z padnutých nepriateľov – tí sa po porazení rozplynú na adamantiové úlomky, ktoré sa vám hneď pridajú do inventára. Immortals Fenyx Rising tak ponúka super logicko-oddychovú odľahčenú zábavu.
Boj prebieha klasicky stláčaním a kombinovaním útokov. Toto by mohli tvorcovia vymyslieť predsa len trošku lepšie, keďže kombo pozostáva stále zo stlačenia rovnakého tlačidla. Na druhej strane ma očarilo, že počas boja môžu nepriateľské jednotky zasiahnuť aj svojich spojencov. A presne toto sa dá využiť pri epických monštrách, keď ich navediete do cesty iným tvorom. Počas hry stretávate bájnych hrdinov a mýtické bytosti, ktoré pod vplyvom kliatby pracujú pre Typhona.
Iba veľmi ťažko sa mi hľadali zlé stránky hry. Jednou z nich je to, že nemôžete hneď po sebe vypiť hoc aj 4 elixíry na obnovu výdrže či zdravia. Stalo sa mi to, že som počas letu padol a nedostal som sa kam som chcel. Nehovoriac o tom, že mi pád v najlepšom prípade ubral zdravie. Ďalšou nevýhodou v hre je jedna z pokladníc, ktorú som zatiaľ nedokázal prejsť (edit: prešiel som ju, konečne). Aj po vyhľadávaní a prezretí zopár walktrough som ju nedokázal zdolať. A nielen ja. Našlo sa veľké množstvo hráčov, ktorí pod videami a článkami komentovali, že to vyzerá tak, akoby tvorcovia tento level ani netestovali. Poslednou nevýhodou je, že ani neviete, ako vám pri hre beží čas. Zapnete si ju ráno a po desiatich minútach zistíte, že je večera na stole a je už pomerne studená. Niekomu by mohlo prekážať aj mierne infantilné zobrazenie bohov. Za seba môžem povedať, že mi to absolútne nevadilo a dodalo to na komickosti a odľahčení príbehu. Táto zložka veľmi pekne dopĺňala aj príbehové animácie o gréckej mytológii.
Nespomenul som ešte jednu vec a tou je technické spracovanie hry. Keďže ide o naráciu príbehu, Prométheus vám počas nudnejších častí hovorí o gréckej mytológii a neraz sa poruší štvrtá stena. Narážky na športovú obuv alebo mytológiu sú pekným obohatením. K tomu pomáhajú zábery a hra s kamerou pri prehovoroch posla bohov. Hermés v hre pôsobí ako tzv. comic relief, preto si ho obľúbite. Ak ide o level dizajn, týmto snímam pomyselný klobúk tvorcom, ktorí mali na starosť pokladnice Tartaru a logické hádanky. Neviem si predstaviť, v akom algoritmickom pekle sa museli ocitnúť, pretože spravovať toľko podmienok ako váha predmetu, pozícia, postupnosť stlačení aktivátorov, spínačov a zakomponovať to do logického celku, naozaj nie je jednoduché. Hudba v pozadí je pekná, jemná a vytvára dojem, že ste na božskom ostrove, no nie je natoľko prevratná, aby som si ju vyhľadával a púšťal dookola.
Za túto hru je zodpovedný Ubisoft. Vedúci projektu, Scott Phillips, ktorý pracoval aj na Assassin’s Creed: Odyssey, prezradil, že námet na hru vznikol z chyby v AC Odyssey. Tá zmenila členov posádky hráča na kyklopov, a tak si tvorcovia povedali, že by stálo za to vytvoriť hru, ktorá sa zameriava primárne na mytológiu Grécka. Pôvodne prezentovaná ako Gods and Monsters (E3 2019) mala vyjsť vo februári. Posunutá bola kvôli neveľkému komerčnému úspechu hry Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint, čo dalo tvorcom čas zapracovať na narácii príbehu. Neskôr kvôli nezhode s Monster Energy museli názov zmeniť na Immortals Fenyx Rising a hra uvidela herné platformy 3. decembra 2020.
Immortals Fenyx Rising odporúčam každému, kto má rád logické hry obohatené o poriadnu dávku akcie. Samozrejme je vhodná aj pre ľudí, ktorí milujú Grécko a príbehy gréckych bohov. Hra vám postupne dávkuje dôležité informácie a rovnako vám povie, čo máte robiť. Postupne získavate nové schopnosti, nové zbrane či vylepšenia použiteľné v boji. Hra je okrem konzol dostupná na všetky platformy vrátane Windowsu, Nintendo Switch či Amazon Luna. Niekoho by mohla odradiť cena, ktorá sa vyšplhala na 59.99 €. Možno je fajn brať do úvahy to, že hra vyšla len 3. decembra minulý rok a považuje sa ešte za novinku. Určite sa ale oplatí pozrieť si zopár videí z hrania a rozhodnúť sa či je táto hra pre vás. Ja som si ju užil naplno. Ak si chcete pozrieť prológ hry, môžete tak spraviť aj na našom YouTube kanáli.
- Nový vietor do plachiet s Catan: Energie [RECENZIA] - 21. novembra 2024
- Odhaľte históriu čajového rituálu spoločenskou hrou – Čajová zahrada [RECENZIA] - 18. novembra 2024
- Pripravte svoju noru na zimu – Syslíci [RECENZIA] - 12. novembra 2024