Videohry

Príbeh zániku civilizácie z pohľadu túlavej mačky – Stray [RECENZIA]

Mačky mám veľmi rád. Preto som sa potešil, keď v roku 2020 bola oznámená hra Stray, v ktorej sa na chvíľu stanete ryšavou mačkou, blúdiacou ulicami mesta. Vývoj hry však trval dlhé dva roky, no od júla si hru môžeme stiahnuť a zahrať. Čo všetko nás čaká, prečo hráme za mačku a o čom vlastne hra je?

Kam nás tlapky zavedú?

Dejová linka sa odohráva v ďalekej budúcnosti. Presnú informáciu o čase nemáme a ani sa ju počas hry nedozvieme (aj keď sa na webe objavili dohady o 7 miliónoch rokov). Do príbehu nás vovedie hlavná hrdinka, ryšavočervená mačka, ktorá sa so svojou tlupou potuluje svetom. Nešťastným nevyrátaným skokom sa oddelí od svojich priateľov a padá do hlbokej priepasti, do podzemného mesta plného robotov. Celým princípom hry je dostať sa naspäť na povrch.

V podzemí naša hlavná hrdinka pomôže opraviť malého drona B-12, ktorý jej na oplátku pomáha s prekladom neznámych čmáraníc na stene či komunikáciou s robotmi. To je pre ňu (a samozrejme nás) veľmi užitočné, nakoľko jazyk robotov pozostáva zo zhluku ASCII znakov a teda bez prekladača by sa nepohol ani ten najvzdelanejší lingvista. Po príchode do mesta sa dozvedáme, že v meste vypukla akási pliaga (Zurk), ktorá všetko ničí a že existuje, resp. existovala skupina robotov, ktorí si mysleli, že našli cestu von. Naša investigatívna hrdinka sa vydáva na cestu nebezpečnými stokami, v ktorých naozaj nájde člena výpravy spolu so zbraňou proti Zurku (Zurkom?). Postupne sa po čase dostávame vyššie a vyššie, do „lepších“ úrovní podzemného mesta.

Spoznáme životy nejedného robota (Foto: Stray / PS5)
Spoznáme život nejedného robota (Foto: Stray / PS5)
Farby umocňujú emócie

Vizuálna stránka hry je dokonalá. Nádherne spracované mesto, v ktorom sa nemáte poriadne kam pohnúť, je stále iné. V rôznych úrovniach mesta sa rôzne správa klíma, flóra a fauna. Počas hry preskúmame najkrajšie presvetlené usadlosti aj tie najtmavšie zákutia, sieť potrubí a „smetné koše“ podzemného mesta. K príjemnému vzhľadu hlavnej hrdinky krásne kontrastuje zobrazenie ničiacej pliagy. Keď je naša mačacia hrdinka ryšavočervená, dizajnovaná do teplých farieb, choroba, ktorá sa šíri mestom je znázornená ako bledá, bezsrstá tuková bublina na nohách. Miestami mi Zurk pripomínal milý Adipose z Doctor Who, avšak keď sa na mňa agresívne prilepil, ten pocit ma prešiel. Páčili sa mi aj roboti v meste, ktorí dokonale nahradili ľudí. Nájdeme tam obchodníka, ktorý vám síce pomôže, no za poplatok, vidíme v meste aj babičku, ktorá z káblov štrikuje deky, a muzikanta, ktorému k hraniu chýbajú noty. Od pracovníkov čistiarne po barmanov, knihovníkov a elektrotechnikov.

Nielen z jedla žije robot (Foto: Stray / PS5)
Nielen z jedla žije robot (Foto: Stray / PS5)
Mačka v kope robotov

V redakcii sme sa zhodli, že túto hru museli tvoriť ľudia, ktorí buď majú mačky doma, alebo ich zbožňujú. Každý pohyb hlavnej hrdinky je dokonale napodobnený od chôdze, behu, výskokov na vyššie miesta či zoskokov z nich. Priebežne počas hry, v cinematicoch, je vidieť aj napríklad pohyb uší, naježenie chĺpov a vytiahnutie pazúrov. Hlavnú zložku hry tvorí túlanie sa po dystopickom meste, no môcť budete aj škrabať a značiť si tým svoje teritórium, mňuakať, obtierať sa o nohy robotov a dokonca sa uložiť k spánku a oddýchnuť si. Aj keď tieto aktivity nie sú potrebné, môžete za nich dostať trofej. Určite oceňujem aj moment, v ktorom som sa ocitol na streche spolu s prázdnymi plechovými vedrami. Pozor tam dole!

Ešte si trochu oddýchnem a potom oškriabem stenu (Foto: Stray / PS5)
Ešte si trochu oddýchnem a potom oškriabem stenu (Foto: Stray / PS5)
Hra sa nesie v znamení presne vyrátaných skokov

Nielen vizuálne spracovanie, ale aj technicky je Stray vytvorená veľmi dobre. Keďže som hru skúšal na PlayStation 5, všímal som si haptické odozvy a motívy vibrácií v ovládači. Najkrajší zážitok z hry som mal vtedy, keď som sa s mačkou uložil spať a tá začala priasť, čo som cítil priamo v rukách. Hra ponúka mnoho popkultúrnych odkazov na iné videohry či filmy. Príbeh sa nám postupne odkrýva a v hráčovi vyvoláva viac a viac otázok, ktoré sú neskôr rozvinuté. Samozrejme nám autori nepovedia všetko, preto sa odkrýva možnosť, že sa niekedy dočkáme pokračovania – a ak nie, tak aspoň DLC. Videohra vyšla v polovici júla elektronicky a v septembri dostala aj klasickú diskovú verziu.

Great Scott! (Foto: Stray / PS5)
Great Scott! (Foto: Stray / PS5)

Až pri písaní recenzie som si prečítal, že sa autori inšpirovali reálnou lokalitou – Kau-lunské opevnené mesto (Kowloon Walled City). Začiatky tohto opevneného bunkra siahajú spätne do dynastie Sung (960 – 1279), kedy sa používal ako zázemie pre obchodníkov so soľou. V roku 1810 bola na jeho mieste vybudovaná pevnosť a v roku 1842 bol ostrov odovzdaný Británii, ktorá oň znova prišla po Druhej svetovej vojne a znova bol v jurisdikcii Hong-Kongu. V 50. – 70. rokoch mestu vládla mafia a prekypoval v ňom obchod s drogami a prostitúciou. Len za jeden rok tam polícia spravila 3500 výjazdov a zhabali viac ako dve tony drog. Osud mesta bol spečatený v roku 1993 kedy sa definitívne začalo s búraním. Len pár rokov pred tým bol odhadovaný počet obyvateľov 50 000. Na mieste teraz stojí park Kowloon Walled City Park, z ktorého je aj fotka nižšie.

Kau-lunské mesto ako mačacie ihrisko (Foto: wesaidgotravel.com)
Kau-lunské mesto ako mačacie ihrisko (Foto: wesaidgotravel.com)

Zdroj: Wikipedia

Aké hodnotenie si hra zaslúži?

Deficit hovorených dialógov neznamená, že hre niečo chýba – práve naopak. Autori nám dokazujú, že hlavným hrdinom by mohol byť aj gauč, ak by sme mu dali dobrý príbeh a zaujímavé prostredie. Dizajn hry je na jednotku, rovnako ako technické spracovanie. Miestami sa prichytíte ako hladkáte svoj DualSense ovládač, ktorý pradie a chrapká. Príbeh hry je vymyslený veľmi dobre a vyvoláva v nás otázky typu „Čo sa stalo organickým obyvateľom?“. Stray je vlastne virtuálna escape room hra, neponúka dlhý gameplay a hru viete prejsť aj za 3 hodiny. Za mňa je to ale čas strávený spoznávaním dystopickej spoločnosti a odhaľovaním chytľavého príbehu. Udeľujem plných 5 pazúrikov z 5 a odporúčam hru všetkým milovníkom mačiek.

Trailer k hre si môžete pozrieť tu:

Gabriel Horváth

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.

PoP-Cult - magazín o popkultúre
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.