Amatérsky Dungeon Master radí:
Hra Dungeons&Dragons je absolútna kultovka, na ktorú nájdete referencie v stovkách iných diel populárnej kultúry. V súčasnosti zažíva novú renesanciu a jej popularita predbieha jej začiatky. Webové programy ako napríklad Critical Role značne napomohli rozšíriť túto hru do všetkých svetových strán a teší sa nemalej obľube aj u nás. Možnože aj vy by ste si radi zahrali, neviete však ako a hlavne nemáte s kým. A možno aj máte, ale nikto nechce byť Dungeon Master – DM – Pán hry. Nedivím sa, zvonku sa môže zdať, že byť DM je obrovské sústo. Ja som sa na túto rolu prednedávnom podujal a tiež som sa bál, že som si naložil viac, ako dokážem zjesť. Zistil som však, že zďaleka nie a ak vás láka byť epickým rozprávačom príbehu, mám pre vás pár rád zadarmo.
Ako vymyslieť príbeh?
To, čoho sa každý potencionálny DM bojí najviac, je ako vytvoriť príbeh. Ako dokážem vymyslieť svet, celú epickú odyseu mojich hrdinov. Nuž… nehovorte mi, že ste nikdy nečítali knihu, kde ste túžili vymyslieť vlastný príbeh. Nikdy ste nehrali nič, kde ste sa pýtali – hm, aké by to bolo, keby hlavný hrdina bol ten alebo onen?
Snáď každý Dungeon Master na svete začínal s kampaňou, čo bol len brutálny kríženec desiatok jeho obľúbených knižných, filmových, či herných diel. Moja kampaň sa odohráva v krajine Simean, ktorú som vymyslel na gymnáziu na hodinách biológie. Strašná nuda, nedokázal som dávať pozor, ale človek musel niečo sústavne písať, inak bol okamžite zameraný učiteľom a hrozilo, že pôjde pred tabuľu. Tak som si vymyslel najprv malý príbeh, ktorý dal vzniknúť krajine, kontinentu, to bolo treba niekým a niečim zaplniť a tak to šlo ďalej. Dlhé roky som z toho chcel stvoriť knihu, ale kým príbeh v hlave vyzeral famózne, na papieri mi to prišlo silené, suché, amatérske. A tak sa to nikdy nepohlo z hromady poznámok a náčrtkov kapitol.
Keď sme dali dokopy našu DnD partiu, oprášil som Simean a miesto vojaka menom Áron sa mojimi hrdinami stali moji kolegovia a priateľka. Skúste niečo podobné aj vy. Pamätajte, nepotrebujete 3 700 strán epických hrdinstiev. Stačí vám mapa. Načrtnite niečo, pohádžte tam nejaké lesy, možno nejaký ten hrad, mesto, dedinu atď. Povedzte hráčom, že sa nachádzajú v novom kontinente, kde nikto z nich nikdy nebol a je to. Príbeh sa už potom bude písať sám. Možno vaši hrdinovia nájdu tajomnú knihu, ktorú preložia v knižnici vo veľkom meste a z nej sa možno dozvedia, históriu krajiny. Alebo nájdu meč so zvláštnymi runami, ktoré ich potom zavedú až do podzemných kráľovstiev trpaslíkov, kde sa ocitnú uprostred občianskej vojny o nástupníctvo trónu. Ktovie. DnD má nekonečné možnosti a je len na vás a na vašich hráčoch, čo všetko sa udeje. Vy im dáte len vodítka, oni vám už tú zápletku vytvoria sami.
Budujte postavy svojich hráčov spolu s nimi
Máte teda mapu, máte nejakých hráčov, čo s nimi? Ako ich rozhýbať? Ak je to ich prvá hra, budú nesmelí, trošku im pomôžte. Dbajte najmä na to, aby si urobili dobré pozadie. Nejaký svoj príbeh. Prečo je jeho postava študentom mágie? Čo primälo trpaslíka, aby opustil bane a stal sa potulným dobrodruhom? Motivujte hráčov, aby si vymysleli čo najzaujímavejšie postavy, čo najlepšie príbehy a pomôžte im ich vytvoriť.
Keď som požiadal svojich hráčov o dobrý príbeh a pozadie, tak to vzali vážne a dostal som gigantické eseje a celé rodinné histórie. Povedal som kolegovi, nech mi povie niečo o jeho postave. Poslal mi stručnú históriu vojny klanov jeho rodičov a celkovo dve A4-ky jeho ranného života a putovania. A tým mi viac menej nahral na to, aby som začal pracovať na nejakých záporákoch, keďže sa zaplietol s nejakými mocnými ľuďmi. A už to išlo.
Urobte tak aj vy. Dôkladne komunikujte so svojimi hráčmi, dohodnite sa s nimi, či sa chcú navzájom poznať, byť cudzincami, skúste s nimi vytvoriť ich bývalých spojencov alebo nepriateľov, ktorí sa zase môžu zjaviť aj vo vašej kampani.
Rovnako s nimi potom komunikujte o ich ďalšom vývoji. Keď sa budú blížiť k nejakému veľkému mestu opýtajte sa ich, čo také by tam chceli robiť, skúmať alebo nakupovať. Podľa toho sa potom pripravíte na najbližšiu hru.
Každý dobrý príbeh sa začína v krčme
Dávne slová, že žiadna dobrá historka nezačína slovami: “Keď sme jedli šalát…” je veľkou pravdou aj vo svete Dungeon&Dragons. Jeden z vašich hráčov možno pricestoval z veľkej diaľky a chce sa len napiť, avšak v hostinci je buchot a krik, lebo miestny bard (ďalší hráč) zviedol dcéru miestenho veľmoža. Vaše postavy sa nejako musia dať dokopy. A z náhodných pocestných musíte ukuť skupinu dobrodruhov. Je prirodzené, ak sa všetci náhodne stretnú v krčme, kde ich už okolnosti (útok banditov/monštier) zvedú dokopy.
V tomto bode by som nadviazal aj na môj prvý bod o príbehu. Vám naozaj stačí len mapa a krčma, kde sa stretnú hráči. Špricnite tam napríklad útok goblinov, ktorých potom vystopujú do opustenej bane a máte vystarané. Všetko ostatné už potom príde samo, verte mi. DnD nevyžaduje titul z kreatívneho písania ani zoznam publikovaných diel. Stačí chcieť vytvoriť niečo zaujímavé a troška improvizácie.
Poviem ešte jeden príbeh. Moji hráči chceli preskúmať hrad, kde som nemal pripravené vôbec nič. Boli silou-mocou presvedčení, že tam bude poklad alebo aspoň nejaké odpovede na otázky. Bol tam samozrejme deravý, myší prd. Narýchlo som tam aspoň vymyslel podivného ducha, ktorý sa stále stará o hrad, aj keď jeho páni už dávno odišli. A skrsla mi myšlienka, že možno ten duch je nejakou známou postavou. Nikomu to nehovorte, ale o týždeň neskôr sa v imaginárnej knižnici v meste zjavila kniha o histórii toho hradu, kde sa hovorí o tom duchovi, o jeho vernej službe celým generáciam pánov a tak ďalej. Možno ju hráči objavia a možno to časom povedie k ďalším dobrodružstvám. Možno nájdu nejaký predmet, ktorý mu prinesú a ten otvorí tajnú pokladnicu, kde je ukrytá koruna čakajúca na následníka… Ktovie. Ja neviem. Ale zistím a dám vám potom vedieť. Pointa ale je, že tam, kde boli len holé múry som narýchlo strčil ducha a zároveň si tak otvoril nové možnosti do budúcna. Tak to bude aj u vás, vaši hráči vám budú sami dávať podnety.
Nemusíte poznať všetky pravidlá, stačí, že budete o krok pred hráčmi
Charakteristikou DnD je najmä to, že stať sa môže čokoľvek. Viac menej neexistujú žiadne hranice. Nie je presne nakreslená čiara, po ktorej musíte ísť. Teda nie v modernej verzii. A aby hra dokázala nejako fungovať a aby bola regulovaná, má extrémne komplexné pravidlá. Ako sa v tom má človek vyznať? Kedy mám použiť kúzlo, kedy môžem udrieť mečom? Môžem chytiť tamten kameň a hodiť ho?
Nuž… základné mechaniky nie sú veľmi náročné, ale s každým ďalším levelom vašich hráčov sa to viac a viac zamotáva. Vás to ale nemusí trápiť. Máte skupinu dobrodruhov na prvom leveli, ledva dokážu kráčať rovno. Nemusí vás trápiť, ako bude vyzerať ich ťah keď budú na leveli 20. To je ten magický paradox DnD. Jedného dňa sa pred vašimi hráčmi budú triasť celé armády, ale momentálne nie je isté, či spravia kotrmelec a nevytknú si pri tom členok.
Zaobstarajte si Player’s Handbook a pozrite si základné pravidlá ako aj prvé vlastnosti vašich hráčov. Je to samozrejme ich zodpovednosť, ale poznajte ich schopnosti aj vy. Ako sa budú vyvíjať, spolu s nimi sa budete vyvíjať aj vy. Vzájomne sa všetko naučíte a drobné chybičky nikomu nebudú vadiť. Prvú hru sa oťukáte, možno porazíte nejakých šupákov s hrdzavými motykami. Banshee, draci, vlkolaci a iné komplexné monštrá môžu prísť aj neskôr.
Vy ste DM, vy rozhodujete, čo platí a čo nie. Základné pravidlá, najmä o ťahoch počas boja samozrejme musia platiť, ale sú otvorené interpretácii a jemnému prispôsobeniu. Ak sa dohodnete s vašimi hráčmi na niečom, stane sa to pravidlom. Váš barbar má po boku vlka, ale technicky ešte neovláda žiadne kúzlo, ktorým mu má dávať príkazy? No a čo? Vy máte moc rozhodnúť, že si toho vlka vycvičil od šteniatka a že jednoduché príkazy dokáže počúvať aj bez kúzla.
Ako nezabiť svojich hráčov?
To bola aj moja myšlienka. Nevedel som, ako vytvoriť boj, kde by protivníci neboli príliš silní, ani príliš slabí. Bál som sa, že možno zabijem niekomu postavu. Dám vám radu, ktorú som dostal aj ja – nezabijete svojich hráčov, pokiaľ to naozaj nechcete. V našej poslednej hre bojovali moji hráči proti banshee, ktorá mala možnosť vydať škrek, ktorí zabije každého, kto nehodí saving throw. Ale je na mne, ako budem interpretovať pravidlá a tak som ich trošku pozmenil tak, že iba dostali veľký damage.
Dungeon Master je v podstate boh. Akurát že nespôsobuje genocídy ani tisíce rokov vojen. Minimálne nie v reálnom svete… Každopádne máte nekonečnú moc a je len na vás, ako s ňou budete nakladať. Možno že vaši hráči príliš rýchlo likvidujú toho drsného kapitána banditov. Chcete pridať trošku korenia, nuž si môže váš kapitán vypiť liečivý nápoj, alebo zatrúbiť na roh, aby prišli posily. Alebo naopak, upír dosť decimuje vašu partu, a má ešte plno HP, kým vaši hráči už ledva dýchajú. Môžete mu z tých HP ubrať. Nikto nevidí do vašich poznámok. Dynamicky reagujte a nebojte sa pridávať alebo uberať silu vašich zloduchov.
Svoj prvý boj som šalamúnsky vyriešil tak, že protivníci boli dvaja lukostrelci a jeden bojovník s mečmi. Keby to šlo prirýchlo, prišli by im na pomoc posily. Nemáte odkiaľ vedieť, ako budú reagovať vaši hráči a môže sa vám dokonca stať, že máte divnú zmesku, ako napríklad ja. Totálny trpaslícky ranger tank, monk, druid, warlock a wizard. Jedného by zložila dobrá facka, druhý dostane trebuchetom do tváre a iba sa zasmeje.
Ako som povedal – je to na vás, ako sa bude hra vyvíjať.
Núťte hráčov často hádzať kockou
Možno si už kúpili svoj prvý set kociek a začali svoj špirálovitý pád nakupovania metrákov kociek. Možno spoluhráči nemajú ešte žiadne a hráte všetci s jedným setom, prípadne majú aplikácie na telefónoch. V konečnom dôsledku je to kompletne jedno. Avšak ak budú často hádzať, budú sa cítiť viac zaradení do hry. Každého baví hodiť si dvadsaťstennou kockou a v napätí očakávať, čo za čísielko padne. Či vyleziete na rovný útes, alebo padnete na zadok.
Čím viac budú vaši hráči hádzať, tým viac ich to bude baviť. Optimálne by samozrejme bolo, ak by sa vám podarilo do každej hry dať aspoň jeden boj, lebo napokon, tam je najviac šťavy a najmä zo začiatku budú vaši hráči príliš nesmelí, aby mali rozsiahle interakcie. Ale ak cestujú, povedzte im, nech si hodia perception check a podľa toho im interpretujte krajinu. Ak chcú ísť hrať karty v krčme, vymyslite im nejaké základné pravidlá ako hádzať kockou a rozhodnúť tak, či vyhrali alebo nie. Čo najviac ich zapájajte do vášho príbehu, snažte sa im vytvoriť prostredie na interakciu a udržujte ich v hre. Navyše – ak má človek nové kocky, hroooozne ho svrbia ruky na to, aby si s nimi zahádzal. Tak ich nechajte a nezabudnite nejako vtipne interpretovať ich hody. Hodili fantastický insight? Povedzte, im, že cez oči vidia tomu predavačovi až do duše a vyčítali, že klame pri vážení čerešní a že si už dva dni nevymenil trenky, ale je mu to jedno.
Dungeon Master = opatrovateľ/ka
Rola pána hry je zväčša glorifikovaná ako rozprávanie epického príbehu. To je pravda. Ak sa stanete DM, je to akoby ste podpísali zmluvu na povýšenie na boha. Ale malými písmenkami je v tej zmluve aj klauzula, podľa ktorej robíte viac menej pestúnku pre bandu dospelých ľudí.
Budete na nich musieť dozerať, či si robia úlohy (či si pridali ďalší level), či majú všetky potrebné pomôcky atď. Jasné, na hranie vám stačí ceruza, kocky, papier na poznámky a character sheet. Ale prakticky všetko s nimi budete musieť vytvárať vy a na každú hru príde najmenej jeden hráč, čo nebude mať ani len tú ceruzku. Takže ak ste mobilný DM, ako ja, že neoperujete z vlastnej obývačky, v podstate budete ťahať batoh vecí a rezervných vecí pre vás aj hráčov. Nosievam asi 5 sád kociek, podložky, svoje poznámky, DM stenu, prenosný zošit s mapami, notebook, peračník, rezervné papiere, Player’s Handbook, character sheets pre protivníkov aj hráčov atď…
Je to čiastočne aj mojou chorobnou snahou byť pripravený na všetko ale je to aj preto, že viem, s kým hrám. Keď poviem pridajte si level a vyberte nové schopnosti môžem očakávať, že aspoň dvaja na to zabudnú. Preto radím aj vám – neustále dozerajte na to, či majú aktuálny character sheet, či si pridali level atď. Nemusíte byť pri tom vyložene nepríjemní, ako boli naši učitelia na základnej, ale pre istotu ich poočku kontrolujte. Nechcem samozrejme nikoho uraziť, ale taká je ľudská nátura. Zabúdame…
Využívajte technológie
Aj keď je DnD v zásade hra, ktorá ako grafický engine používa váš vlastný mozog, to neznamená, že si nemôžete pomôcť modernými technológiami. Listovať v Player’s Handbook má svoje čaro, ale občas potrebujete rýchlosť, akú vám poskytne len google.
A samozrejme je tu DnD Beyond. Voľne prístupný internetový nástroj, ktorý maximálne zjednoduší tvorbu postavy, manažovanie inventára atď. Silne odporúčam, aby ste sa s touto fantastickou stránkou zoznámili a aby ste pomocou nej vytvorili aj postavy vašich hráčov. Je to jednoduchý proces, krok za krokom ich to intuitívne prevedie. Má pomerne jednoduchý dizajn a ľahko sa v nej orientuje. Obsahuje tiež zoznam monštier a tvorov, ako aj zbraní a kúziel. Skrátka nájdete tam všetko, čo môžete vy alebo vaši hráči potrebovať a to všetko zadarmo. Niektoré možnosti (napríklad voľba martial archetype pre fighter class) sú uzamknuté, ale to vám nijako nebráni si nové schopnosti proste naštudovať v PHB alebo na internete, podľa toho si upravíte fyzický character sheet postavy. Voľne prístupné možnosti DnD Beyond sú obrovské a dokážu mimoriadne zjednodušiť život vám aj vašim hráčom.
Ako Dungeon Master máte aj možnosť vytvoriť si v DnD Beyond svoju kampaň, pridať do nej hráčov, čím získate prístup aj do ich postáv a viete im napríklad upravovať inventár. Takisto je tam miesto pre poznámky ktoré uvidia vaši hráči alebo len vy. Môžete im tam takto dávať rekapituálcie minulých hier, ako aj mať stále po ruke svoje vlastné poznámky. Ako som spomínal v predchádzajúcej rubrike – hráči budú často zabúdať na všetko možné. Ak máte pri sebe laptop, môžete sa cez DnD Beyond ľahko dostať k ich postavám a vytvoriť čo potrebujete rovno na mieste.
Dokonca môžete na DnD Beyond vytvárať vlastné tvory, či magické predmety a tie potom zdieľať. Ja som tak napríklad vytvoril magický kameň, ktorý som hráčovi rovno vložil aj do inventára. DnD Beyond je absolútne dokonalá pomôcka pre každého a odporúčam ju použiť.
Internet je plný rôznych nástrojov, ktoré ako DM môžete použiť. Či už je to tvorba máp, nápady na monštrá alebo zápletky, internet vám poskytne všetko možné. Prelúskajte fóra, pošpárajte sa v googli. Pomocou niektorých stránok ako napríklad Roll20 môžete dokonca hrať aj online v prípade, že vaši hráči sú vzdialení alebo nemôžu z rôznych dôvodov prísť fyzicky k vám. S online hraním síce skúsenosti nemám, ale možnosti sú otvorené, stačí ich preskúmať.
Critical Role je svetlo, cesta a pravda
Critical Role (ak nepoznáte) je skupina geeky dabových hercov, čo každý týždeň hráva DnD a streamujú to. To, čo začalo ako súkromná hra v obývačke, časom prerástlo do multimediálneho kolosu s vlastným štúdiom a miliónmi fanúšikov. Cez CR som sa k hre dostal aj ja. Šou pozerala kamarátka, dostala na to viacerých ľudí a rozhodli sme sa, že si zahráme aj my.
Okrem kvalitného množstva zábavy a emočných kolotočov je však CR aj veľmi dobrý nástroj pre začínajúcich hráčov a DM. Pozrite si aspoň jeden diel aj s vašimi hráčmi. Mnohí to možno vôbec nehrali a majú len hmlistú predstavu, čo je táto hra zač. Získajú takto predstavu, ako vyzerá hra, ako spolu postavy interagujú, ako vyzerá boj atď. Dungeon Mastera v Critical Role robí Matt Mercer, ktorý slúži ako inšpirácia mne aj mnohým iným. Venoval viacero videí amatérskym hráčom, kde radí s postavami a s tvorbou príbehu, podobne aj ostatní účinkujúci z CR. Odporúčam pozrieť si ich hru ako inšpiráciu, aj aby vaši nováčikovia získali lepšiu predstavu o tom, čo vlastne idú hrať.
Nemôžete však očakávať, že presne takto budú vyzerať aj vaše hry. Napokon – toto sú profesionálni daboví herci, ktorý sa živia tým, že hrajú rôzne postavy a pracujú s hlasom. Nikto od vás nevyžaduje, aby ste dokázali napodobniť tucet prízvukov alebo aby boli vaše postavy dokonale prepracované, či aby ste používali na mieru robené miniatúry. Ide hlavne o to, aby ste sa zabavili a to sa dá hravo aj bez prízvukov a miesto miniatúr môžete použiť hoci aj kinderká. Náš wizard má ako miniatúru Dafné zo Scooby Doo a v jednej dávnejšej hre s kamarátmi sme bojovali proti kapitánovi banditov, ktorého znázorňoval Mr. Incredible. A poviem vám, že tie strašidielka Spookies, čo dávali kedysi v Kauflande, sú na toto ako stvorené. Škoda, že mi vtedy nenapadlo ich zbierať. Inšpirujte sa teda ich hrou, ale hlavne sa zabavte s tou vlastnou. Ak nechcete Critical Role, na webe je niekoľko ďalších podobných programov – High Rollers, alebo český stream Krotitelé Draků.
Kanál Critical Role však spomínam aj preto, že majú sériu videí Handbooker Helper, ktoré krok za krokom poskytujú jednoduché inštrukcie k rôznym aspektom hry. Majú samostatné videá o kockách a ich úlohách, o úkonoch, ktoré možno robiť počas boja, o zbraniach, kúzlach atď., ako aj samostatné návody k rasám a classom, ktoré si môžete vybrať. Chcel by váš hráč hrať ako warlock, ale nevie, čo to znamená – Handbooker Helper má odpoveď aj na to. Použite tieto videopomôcky a odporučte ich aj vašim hráčom.
Vyrábajte rekvizity
Áno, spomínal som, že si netreba robiť ťažkú hlavu z toho, že vaša hra neprebieha na fantastickej mape s dymovými efektami a že nemáte vlastné miniatúry. Na druhej strane – existuje minimálne tucet nízkorozpočtových rekvizít, ktoré si pravdepodobne môžete vytvoriť aj práve teraz. Váš wizard našiel nové kúzlo, dajte mu ho vo forme ošúchaného zvitku previazaného starým špagátom. Môžete dokonca zájsť až tak ďaleko, že ho zapečatíte voskom. Vaši hrdinovia mohli nájsť starý dokument – hravo ho vytvoríte zašpinením a opálením obyčajného papiera. Ak chcete pridať trocha zaujímavej hádanky, použite starý trik s citrónovou šťavou ako neviditeľným atramentom.
Malá rada k tomu – Zažltnutý papier ľahko vyrobíte tým, že namočíte štetec do čienej kávy a pár krát ním pobeháte po papieri. Výkres je na to ešte lepší. Odraté a rozstrapkané okraje zase jednoducho vyrobíte pomocou malej pílky, zúbkovaného noža, či skrutky. Okraje pár krát oškrabete a zrazu to vyzerá, ako by papier putoval z ruky do ruky aspoň desať rokov…
Fľaštičky od maggi, tabasca alebo sirupu od kašľu môžu byť po odstránení etikety čarovné nápoje. Lacné prstene a šperky z internetu poslúžia ako artefakty a poklady.
Vašej fantázii sa medze nekladú a aj drobné haraburdy použité ako rekvizity v hre urobia veľa pre dobrú atmosféru. Odporúčam prehľadať aj Pinterest, či Instagram, nepochybne nájdete tony a tony nápadov na drobnosti, čo si ľahko vyrobíte aj doma, prípadne kúpite za pár drobných v hobby obchodoch.
Podobne sa môžu zachovať aj vaši hráči. Zohnať si umelé elfské uši a flautu (ak sú elfskí bardi), a podobne. V starej hre s kamarátmi mal náš cleric deitu “Turboježiš” a tak nosil za pásom starý drevený kríž, čo našiel doma a používal ho aj pri hre ako svoj svätý symbol. Máte doma prívesok so symbolom Skyrimu? Môže z vás byť paladin rádu Oceľového Draka. A tak ďalej…
Pripravte sa, že všetko, čo vytvoríte bude spotvorené a zneužité
Ako tak zdiaľky sledujem DnD komunitu, mám dojem, že najcharakteristickejšou vlastnosťou hry je to, že miesto veľkých, epických udalostí sa budete venovať najmä drobným retardovaným vtipom a somarinám. Najmä ak hráte v uzavretej skupine kamarátov, či kolegov, tak interný humor prakticky okamžite vpadne do vašej hry a sprzní všetko, čo sa tam nachádza. Ani neviete ako, a vo vašej hre sa zjavia notorický bezdomovci z vášho mesta, prípadne vaši učitelia a susedia, mená, ktoré dáte náhodným postavám budú prekrútené a ľudia budú zrazu nosiť tváre vašich známych. Chcete vytvoriť hostinského, čo pripomína Žita Maslíka z Pána Prsteňov? Nehrozí, hostinskí dostane podobizeň a meno vášho kolegu.
To je ale DnD. Je to hlavne o srande, takže sa tomu veľmi nebráňte. Nesnažte sa sa silou mocou hrať vážne akoby išlo o zlaté gate, lebo veď nejde. Hráte pre zábavu. A ak chce niekto použiť Lucku Vondráčkovú ako hudobný podmaz, keď použije kúzlo… nuž… Aj to patrí k hre. Bavte sa a majte z toho srandu. Aj keď sa vaši hráči budú pýtať, či ten zlý mág použil kúzlo Jožka Vajdu…
Rada na záver
Bavte sa. To je to najdôležitejšie. Bavte sa pri tvorbe príbehu, pri hraní, pri vymýšľaní náhodných miest. Nebojte sa, že nemáte priezvisko Tolkien ani že neviete spamäti recitovať pravidlá. O tom to nie je. Máte sa pri tom hlavne baviť a byť Pánom hry, v ktorej všetko a absolútne všetko podlieha vašej fantázii, je bombové. Môžete vymýšľať, čo len chcete, z ničoho vytvoriť magické predmety a farbisté dobrodružstvá. Ak ste niekedy chceli vytvoriť niečo veľkolepé, tak toto je pre vás tá pravá možnosť. A najlepšie na tom je, že to robíte s kamarátmi a už len z tých mála hier, čo som stihol odrobiť, vám môžem garantovať, že čokoľvek, čo zažijete sediac za tým jedným stolom, dá vzniknúť legendárnym historkám. Tak vezmite osud do rúk a hoďte si kockou…
- Last Train Home – Aj domáca hra o domácej histórii môže byť svetová! - 15. januára 2024
- Tank Girl – Ten najvýbušnejší punkový komiks! - 9. decembra 2023
- Sound&Fury – Dokonalé spojenie hudby a obrazu - 10. júla 2023