Z počítača rovno na stôl – Plošinovka [RECENZIA]
Mimo spoločenských hier mám vo veľkej obľube aj videohry. S Aladinom, Princom z Perzie či Levím kráľom som strávil nespočetne veľa času a páči sa mi, že sa tieto dva svety čoraz viac blížia k sebe a navzájom sa inšpirujú. Dnes sa pred nás dostala hra Plošinovka, ktorá simuluje počítačovú platformovú hru.
Základné piliere hrania
Hra Plošinovka simuluje na stole zážitok z hrania počítačových platformových hier. Preskákať vyššie, pobiť nepriateľov, vyhnúť sa pasciam a poraziť hlavného bossa príbehu. To všetko by ale nebolo možné bez občasného vylepšenia, ktoré si hráči môžu zaobstarať v obchodoch a pridať si zdravie, prechádzať cez steny či kúpiť si naleštený štít a zvýšiť si obranu. Autori vzali už dávno otestovaný systém videohier a upravili ho tak, aby dobre fungoval aj na stole.
Vizuál komponentov je príjemný aj mladším hráčom
Vizuálna stránka hry nadchne už na prvý pohľad. Každá karta poschodia má svoje plošiny, pasce, priestor pre nepriateľov či políčka s obchodom alebo bonusmi vo forme mincí a drahokamov, ktorými si môžete vylepšovať štatistiky. Aj napriek toľkým prvkom sa karty na seba plynulo napájajú a vytvárajú postupné levely, ktoré musia hráči pred bojom s bossom zvládnuť. Na výber je z určitého množstva postáv a každá z nich je navrhnutá tak, aby evokovala dojem RPG hry, preto tam nájdete bojovníka, lukostrelca, zakrádača či čarodejníka. Autori sa riadili pravidlom štyroch a teda v hre nenájdete viac ako štyri rovnaké druhy žetónov (ak nerátame mince a drahokamy). Kresba postáv mi pripomínala hrdinov z nedávnej hry Karak, ktorá je tiež určená pre rodiny s deťmi.
Algoritmy na stole
V prvom rade musím povedať, že po otvorení som ostal prekvapený z deficitu insertu či organizačných prvkov pre komponenty. Škatuľa po vylúpaní komponentov zívala prázdnotou, v ktorej boli všetky stavové žetóny bossov, mince a žetóny nepriateľov navoľno hodené. Ak ale existuje typ ľudí, ktorí s uzatvárateľnými sáčkami nemajú problém, sú to dealeri rekreačných látok a hráči spoločenských hier. Insert by bol ale peknou pridanou hodnotou hre, ktorá má skutočne veľký potenciál na rozširovanie.
Mechanikami je Plošinovka veľmi jednoduchá, no skrýva v sebe aj malé prvky taktického uvažovania. Hráči sa striedajú v ťahoch, počas ktorých hodia kockami akcií. Tie im povedia, čo je možné v danom ťahu vykonať. Aby hráči neboli obmedzovaní hodom, je možné spojiť dva rovnaké výsledky a vykonať ľubovoľnú akciu. Postavy však majú ešte jeden špeciálny prvok a tým je využitie hodeného bonusového symbolu, ktorý má každý hrdina určený inak. Hry, rovnako ako aj filmy a iné diela, musia podliehať fyzikálnym zákonom. Preto sa mi páči, že hráči majú možnosť využiť akciu gravitácie, ktorou môžu protivníkov či nepriateľov zhodiť z mapy alebo im prinajmenšom sťažiť postup do vyšších levelov.
Ďalším prívetivým prvkom je život hrdinov. Každý z nich má na karte postavy uvedený maximálny počet žetónov zdravia, ktoré sa míňajú pri vstupe na políčko s pascou, dosiahnutí políčka s dosahom nepriateľa alebo bojom. Žiaľ stane sa, že vaši hrdinovia stratia aj posledný žetón, no to ich z hry nevyradí. Keď takáto situácia nastane, hráč si svojho hrdinu obnoví, no umiestni ho na najspodnejšie políčko úrovní. Tým je podporovaný aj ďalší videoherný prvok a tým je viac životov, či vrátenie sa na tzv. checkpoint.
Plošinovka má veľmi dobre nadbehnuté na budúce rozšírenia. V hre by som privítal ďalších bossov, iné stavy pri boji či nové príšery, nehovoriac o nových elixíroch či obranných a útočných predmetoch.
Za hru na recenziu ďakujeme českému vydavateľstvu Albi. Ak si hru chcete vyskúšať, príďte na jeden z našich eventov, alebo si dohodnite hranie v skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.
Galéria fotografií
- Nový vietor do plachiet s Catan: Energie [RECENZIA] - 21. novembra 2024
- Odhaľte históriu čajového rituálu spoločenskou hrou – Čajová zahrada [RECENZIA] - 18. novembra 2024
- Pripravte svoju noru na zimu – Syslíci [RECENZIA] - 12. novembra 2024
Hodnotenie
Hodnotenie
Plošinovka pekne berie už dávno otestované piliere videohier a ich prvky vkladá do rodinnej spoločenskej hry. Hráči na seba berú úlohy hrdinov, ktorí musia prejsť niekoľkými úrovňami a zneškodniť hlavného bossa, ktorý sužuje krajinu. Veľmi pekne sa hrá s prvkami vylepšovania, nákupu či gravitačnými zákonmi, ktoré podporujú taktické myslenie a strategické napredovanie. Hra sa hodí aj pre rodičov, ktorí chcú deti odtrhnúť od obrazoviek alebo predstaviť im nové možnosti hrania hier.