Battlefiled 2042 – Synonymum zmiešaných pocitov
Apple vs. Google, Ford vs. Ferrari, Real Madrid vs. FC Barcelona… Svet biznisu i športu je plný legendárnych rivalít a výnimkou nie je ani svet videohier, kde jedným z tradičných rivalov sú značky Call of Duty a Battlefield. Tento rok sa Battlefield rozhodol prísť s gigantickým projektom a megalomanstvom rozhodne nešetrili. Sľúbili veľké mapy pre 128 hráčov, crossplay, extrémne počasie a na projekt nasadili pol tucta štúdií. Výsledok je však prinajmenšom neuspokojivý…
Charakteristickou črtou rivality Battlefieldu a Call of Duty je vzájomné predbiehanie sa v udávaní trendu časového zaradenia hry. Posledný veľký Call of Duty dostal moderný setting, Battlefield sa rozhodol vrátiť k svojim časom vrcholnej slávy – BF 3 a 4 – a posunúť sa ešte o kúsok dopredu do blízkej budúcnosti, do roku 2042. Hrajú sa tak s tradičnými číslami franchisu – odkazujú na pradedka celej série – Battlefield 1942, i na menej známy diel posunutý do budúcnosti – BF 2142.
Snaha o pripomenutie nostalgie nie je žiadna náhoda. Posledný diel série Battlefield V nemal práve najhladšie spustenie a trvalo dlho, kým sa hra postavila na nohy, a hoci priniesla niekoľko veľmi pozoruhodných prídavkov do gameplayu, nebol to veľmi úspešný diel. Autori sa tak chceli trochu poistiť u skalných fanúšikov série.
Preto je súčasťou hry aj tzv. Battlefield Portal – sandboxový mód, ktorý prináša niektoré obľúbené mapy, zbrane a vozidlá z fanúšikmi obľúbených BF 1942, Bad Company 2 a BF3. O Portal-y neskôr, vráťme sa nateraz k jadru hry.
Špecialisti
Najnovší diel prináša niekoľko globálnych zmien, nie všetky sa dočkali vrelého uvítania. Najväčšou zmenou, ktorou prakticky vykorenili samotný základ celej série, je odstránenie “classov”, ktoré nahradili špecialistami. V predchádzajúcich dieloch ste si proste vybrali typ vojaka – medik, inžinier, útok, sniper…; a podľa toho ste dostali typ zbrane a vybavenie. Medik mohol oživovať a liečiť spoluhráčov, sniper zväčša disponoval možnosťou označovať nepriateľov na mape a podobne. Je to systém, ktorý bol súčasťou Battlefieldu od jeho samotných začiatkov a v podstate väčšiny multiplayer hier.
Tentokrát sa developeri rozhodli zrušiť fixné “classy” a dať hráčom možnosť vybrať si typ zbrane aký im vyhovuje a k tomu vybavenie, ktoré sa práve hodí. Nápad je podľa mňa naozaj veľmi dobrý a umožňuje flexibilnejšiu hru. Napríklad v BFV mal medic vždy fixne samopal (neskôr aj karabíny), takže ak ste chceli liečiť a zároveň bojovať na väčšie vzdialenosti, boli ste automaticky v… problémoch. Možnosť spárovať ľubovoľnú zbraň a vybavenie je teda fajn. Autori sa však dospeli k veľmi nepopulárnemu kroku – zaviedli špecialistov.
Battlefield 2042 sa odohráva v dobe, keď sa vo svete schyľuje k posledným konfliktom. Hospodársky rozpad, ekologické katastrofy a celková nestabilita spôsobili rozpad stoviek menších štátov a vytvorenia miliónov utečencov, ktorý nepatria k žiadnej existujúcej krajine – tzv. Non-patriated alebo skrátene No Pats. Medzi nimi je množstvo bývalých vojakov, ktorí sa nechajú najímať ako vojaci v zástupných konfliktoch medzi poslednými veľmocami – USA a Ruskom. A to sú tí vaší špecialisti. Momentálne desať postáv, každý má svoje špeciálne vlastnosti, hlášky, pozadie atď… Ak vám to nápadne pripomína napr. Rainbow Six Siege, nie ste jediní. Zďaleka.
Prečo je to tak nepopulárne? Battlefield vždy vedel navodiť pocit, že ste len vojak na bojisku, jeden z mnohých a nič viac. Teraz sa rozhodli dať vám pocit, že ste jedinečný, avšak máte na výber z tých istých desiatich postáv, ako ostatných 127 hráčov. Je teda veľmi bežnou situáciou, že si vyberiete špecialistku Falck, na začiatku hry vyskočíte z heliktoptéry, spolu s vami ďalšie tri rovnako vyzerajúce Falck, z vedľajšej helikoptéry vyskočia traja rovnaký Borisovia a dve Paik, prefrčí okolo vás džíp, kde sedia traja MacKayovia. Chvíľu bežíte a zabije vás Falck z tímu protihráčov, našťastie je hneď pri vás ďalšia Falck, ktorá vás oživí ale o sekundu neskôr aj ju zabije úplne iná Falck. Nedáva vám to zmysel? Nič sa nedeje, ani mne… V hre je momentálne minimum možností prispôsobiť vzhľad postavy a obe strany vyzerajú na vlas rovnako, akurát vaši hráči majú zelené svietiace prvky a protihráči červené. Všetci tak vyzeráte v podstate totožne a zabíja to atmosféru.
Aký je teda rozdiel v jednotlivých stranách? Takmer žiaden. Zbrane si môžete zvoliť akékoľvek, uniformy neexistujú, USA a Rusko sa od seba líšia iba niektorými vozidlami, ktoré sa aj tak chovajú v podstate rovnako. Ak hráte čisto ako pešiak, môžete v podstate celú hru ani nevedieť, za ktorú stranu bojujete, a až keď obsadzujete sektor a dvíhate vlajku všimnete si že aha, ja som teda vlastne USA…
Atmosfére pochmúrnej budúcnosti nepomáha ani to, že na konci hry sa vždy zjavia traja najlepší hráči a ich postavy (často všetky tri rovnaké) musia mať nejakú totálne zbytočnú, cringe hlášku. Príklad – Skončila mapa Breakaway – kus Antarktídy, kde sa topením ľadovcov ukazuje čoraz viac holej pôdy a spolu s tým aj ložiská poslednej ropy na planéte. Horia gigantické silá s naftou, k oblohe stúpa ťažký čierny dym… Objaví sa Špecialista Angel a povie “UAU! To teda bolo, čo?!” a tvári sa, akoby vyhral kilo vanilkovej zmrzliny na šampionáte futbalových mužstiev vo veku 11 rokov a menej. Hneď na to sa zjaví Sundance a frajersky povie “To je všetko? Ha! Ja som pripravená na druhé kolo!” Zaklincuje to Falck jemným úsmevom a zhodnotí “Bola to dobrá práca, ale nechcem sa veľmi chváliť.”
Skoro som zabudol že toto je vlastne totálna vojna a nie len paintballový súboj na teambuildingu účtovníckej firmy…
Niet divu, že tento krok sa naozaj nestretol s porozumením a väčšina fanúšikov by radšej videla špecialistov miznúť v pieskoch času.
Mapy, zbrane a vozidlá
Jednou z ďalších veľkých zmien bol počet hráčov a veľké mapy a extrémne počasie. Nuž.. 128 hráčov sa na ne zmestí, to je pravda a vzhľadom sú celkom pekné, ale samotný dizajn má mnoho nedostatkov. Vzdialenosti sú pre peších naozaj zbytočne veľké a hoci je v hre veľa vozidiel, nie vždy sa k nim viete dostať. Často musíte prebiehať cez obrovské, otvorené priestranstvo bez krytia, čo je istá smrť. Nie je jednoduché vyvážiť bitku 128 hráčov tak, aby sa tam dalo manévrovať vozidlami, lietať a útočiť zo vzduchu a aby boli možné prestrelky na krátke i dlhé vzdialenosti. Dizajn máp má navyše veľké nedostatky aj v rozložení samotných sektorov, ktoré musíte obsadiť. Napríklad v hernom móde Breakthrough jedna strana útočí a musí postupne obsadiť jeden sektor za druhým, kým obrancovia sa musia čo najdlhšie udržať a nepustiť ich. Niektoré mapy v tomto móde končia na poslednom bode, kde musia útočníci dobyť strechu mrakodrapu, kde sa dá dostať len niekoľkými výťahmi, helikoptérou alebo vznášadlom, ktoré nejakým spôsobom dokáže vyjsť po rovnej stene až hore. To znamená, že na konci hry sa 64 hráčov iba pohodlne usalaší na streche a zabíja každého, kto sa dostane na mušku. Ktokoľvek, kto toto vymyslel a testoval, evidentne nad svojou prácou veľmi nerozmýšľal. Takto pokazené mapy boli opravené len celkom nedávno a na mnohých bodoch stále chýba možnosť manévrovať alebo obsadiť sektor inak ako hrubou silou.
Extrémne počasie vyzeralo v traileri veľmi cool, ale napokon je to len také pozlátko. Takmer v každej tretej hre sa zjaví tornádo, prejde cez časť mapy, trochu vám to rozhádže HUD, prípadne vytvorí prekážku, ale inak nič moc. Je vždy sranda do toho skočiť alebo vletieť a nechať sa roztočiť, ale to je všetko. Piesočná búrka na mape Hourglass je vizuálne aj atmosfericky krajšia, ale tak ako tornádo, ani toto nemá až taký silný dopad na priebeh hry.
Veľmi pozitívnou zmenou je možnosť prispôsobiť si zbraň za chodu. Jedným tlačítkom viete zmeniť optiku, typ munície, hlavne aj doplnky na zbrani. Milovník zbraní vo mne vie, že je to absolútne nemožné len tak za chodu vymeniť hlaveň a nabiť úplne rozdielny kaliber, ale napokon, Battlefield sa vždy klonil k tým arkádovejším multiplayer strieľačkám a je to veľmi praktické. Bežíte napríklad vyzbrojený útočnou puškou M5A3 a vidíte skupinu nepriateľov prechádzať cez otvorené priestranstvo pred vami. Rýchlo si nasadíte optiku s väčším priblížením, nabijete prieraznú muníciu, vymeníte hlaveň za predĺženú a nasadíte dvojnožku. Prestrelka skončila, blížite sa k budove, nasadíte teda koliminátor, foregrip, tlmič a nabijete malorážnu muníciu a z pušky je zrazu v podstate samopal. Máte tak možnosť rýchlo a pohodlne používať vždy správny nástroj na správnu situáciu.
Menej chvály si už zrejme zaslúžia vozidlá, ktorým doteraz chýba lepší balans. Samotný rozmer máp si vyžaduje veľa vozidiel na presun a máte možnosť si privolať hoci aj tank kdekoľvek chcete, ak je teda dostupný. To je veľmi užitočné, ale často dochádza k stiuáciám, že je na mape naraz priveľa vozidiel a nie je vôbec ľahké ich zničiť. Keďže napr. raketomet už nie je fixný len pre jeden typ vojaka a môže ho mať každý, zväčša ho má aspoň 65-70% hráčov. Je to kompenzované tým, že vozidlá si vyžadujú niekoľko zásahov na to, aby boli zničené, čo je fajn, keď v nich sedíte, ale je to nanajvýš otravné, keď vás dookola kosí jedno vznášadlo, ktoré hoci sa doslova vznáša na gumenom vzduchovom vankúši, už zjedlo 4 rakety z tesnej blízkosti a stále je kompletne v poriadku.
S uplynulými aktualizáciami sa už mnoho napravilo – ľahké vozidlá majú tenší pancier, kanóny sa rýchlejšie zahrejú a majú menšiu, silu ale na začiatku ste doslova mohli ísť do duelu tank vz. vznášadlo a prehrať, lebo ani rana z bezprostrednej blízkosti nestačila a vznášadlo vás proste obiehalo a dovtedy triafalo 30mm kanónom, kým vás nezničilp, čo je naozaj frustrujúce, keď šoférujete behemot smrtiacej modernej techniky… Tieto situácie už nie sú bežné, ale balans pechoty a vozidiel je stále otázkou budúcnosti.
Portal a Hazard Zone
Súčasťou masívnej novej hry, ktorou mal Battlefield 2042 byť, je aj Portal a Hazard Zone. Posledným menovaným je herný mód, kde vaši špecialisti súťažia v akomsi Battle Royal hybride. Vaším cieľom je na mape nájsť harddisky s dátami, zobrať ich a dostať sa preč skôr ako protihráči. V Battlefielde V chceli autori nasadnúť na populárnu vlnu battle royal hier, avšak nie veľmi úspešne a mód Firestorm sa zďaleka neujal tak, ako sa to asi čakalo.
Teraz to skúšajú znovu tým, že si požičajú herný princíp z Hunt Showdown a trochu to prispôsobia do 2042. Osobne som Hazard Zone hral veľmi málo a nijak zvlášť ma to nebavilo. Napokon, Battlefield si človek kúpi a hrá pre to, aby mal práve ten milovaný conquest a totálnu vojnu.
Portal si už zaslúži viac pozornosti. Developeri skúsili využiť trend nostalgie a do 2042 zakomponovali aj fanúšikmi milované tituly 1942, Bad Company 2 a Battlefield 3. Z každej hry vyňali po dve mapy, na ktorých si môžete sami zvoliť, čo chcete. Autori vám dali voľnú ruku v určení pravidiel a tak si môžete dať na mape 50 botov vyzbrojených defibrilátormi a proti nim len vy a vaša pištoľ. Hráči samozrejme všelijako blbnú a hrajú sa s nastaveniami s cieľom vytvoriť komické somarinky, ale vytvárajú aj hardcore milsim súboje a nostalgické bitky, v ktorých sa viete vrátiť v čase do roku 2011. Nostalgia je fajn, ale aj tak sa to nesie s príchuťou 2042 a nie je to to isté, ako proste zapnúť starý dobrý BF3. Herná mechanika je kompletne postavená na 2042, a tak ste vlastne aj tak stále otravovaní tým, že vám nenabiehajú takmer žiadne body za tímovú hru, že neviete poriadne označiť nepriateľskú pozíciu a hlavne – na konci hry sú znova traja najlepší hráči, ktorí síce vyzerajú ako z pôvodných Battlefieldov, ale rozprávajú ako špecialisti z 2042. Čiže tam stojí napríklad medic z Bad Company 2, ale zavretými ústami rozpráva hlášku Angela: “UAU! To teda bolo, čo?!”
Ugh… Portal je fajn nápad a má potenciál byť celkom zábavným sandboxom, je však otázne, ako sa ujme a či si udrží popularitu dosť dlho na to, aby dostával aj nejaký nový obsah.
B t ef d 2 42
Najviac však o tejto hre nehovorí to, čo v nej je, ale to, čo v nej chýba. Zoznam má priam monštrózne rozmery a na tomto virtuálnom papieri nemám dosť miesta venovať sa všetkému. Na reddite sa nachádza kompletný zoznam chýbajúcich vecí a hoci malú hŕstku už opravili, možno už teraz s istotou povedať, že tak rozsiahlu nápravu autori neurobia. Na to, že hru ohlasovali ako “milostný list fanúšikom” a veľkolepo sa bili do hrude slovami ako “návrat ku koreňom” a podobne, nám naozaj ukázali masívny prostredný prst. Veľa z toho, čo chýba, muselo byť hádam náročnejšie z hier odobrať, ako tam ponechať.
Čo najviac chýba mne, je zmysluplnejšie bodovanie tímovej hry. Od počiatkov som mal na Battlefielde rád to, že odmeňoval aj iné veci, ako len schopnosť dobre strieľať. Vždy ma viac bavilo byť medic alebo support a liečiť, či dopĺňať muníciu, ako byť Johnom Wickom nášho tímu. V predošlích dieloch ste mohli byť bezpečne najlepší hráč tímu bez toho, aby ste zabili jediného protivníka, masívne skóre ste proste nazbierali liečením, oživovaním a podobne. Battlefield 2042 poskytuje takmer minimálne bodovanie. Dostanete niečo za zabitie, za oživenie a podobne, ale nie za podporné akcie a nie v rozmere, ako to bývalo zvykom. Bolo bežné dostať bodovú odmenu za pomoc pri zničení vozidla, či za nasledovanie rozkazov vášho squad leadera. Teraz ak nie ste vy ten, čo dorazil nepriateľský tank, máte za to akurát dieru z koláča a minutú muníciu.
Pre mňa mimoriadne chýbajúcou funkciou je aj “supress” – potlačovacia paľba. Vo väčšine hier je bežné, že keď na vás strieľajú, hra vás nejakým spôsobom znevýhodní – rozmaže alebo roztrasie obrazovku, aby vás prinútili držať hlavu dole; prípadne, keď sa do vašej pozície oprie guľomet v atmosferických hardcore hrách ako Hell Let Loose alebo Squad, rovno sa schúliť do klbka pod stôl a kričať. Bol to užitočný nástroj, ak ste chceli zaútočiť na opevnenú pozíciu alebo ste videli záblesk puškohľadu nepriateľského snipera. Stačilo vystreliť jeho smerom pár rán a mali ste šancu, že vás netrafí, lebo ho to prinúti stiahnuť sa do úkrytu alebo aspoň sťaží mierenie. Nič také v roku 2042. Mieri na vás sniper, nemáte šancu. Ste v tanku a vidíte, ako na vás z budovy mieria raketometmi? Potraste kolegom rukov a poďakujte za hru, už ste kaput…
Chýba tabuľka skóre, chýba voice chat (čo je absolútne nepochopiteľné v hre, ktorá podporuje crossplay), chýba možnosť vybrať si server, či založiť klan a hra má kompletne pokazený matchmaking. Po každej hre vás vráti naspäť do menu, nemôžete ostať hrať s parťákmi, ktorých ste len teraz stretli. Musíte znovu dať hľadať hru, čo skončí náhodným výberom mapy a tak môžete aj 4 hodiny hrať na dvoch mapách, lebo systém vám ju hodí ako sa mu zapáči. Chýbajúca tabuľka skóre je snáď ešte nezmyselnejšia, najmä ak chcete nahlásiť potencionálneho hackera alebo nevhodné správanie. Hoci ohlásili politiku nulovej tolerancie, donedávna ste si ani nemohli pozrieť s kým hráte a nahlásiť niekoho, kto stále vypisuje rasistické urážky; celý systém tak ani nebol pokazený, ako skôr neexistujúci. To už opravili, ale ak máte pocit, že vás niekto dokáže zabiť cez stenu a je nesmrteľný, nemôžete si to potvrdiť, lebo nevidíte jeho K/D. Kedysi to nebol problém a takýto hráči svietili na tabuľke tým, že mali 150 zabití a ani raz neumreli, veľmi ľahko sa tak dali rozpoznať hackeri.
Čo však chýba najviac je zmysluplný obsah. Oproti predošlým Battlefieldom v stave spustenia máte menej máp (a to aj ak započítam mapy z Portalu), menej vozidiel, menej zbraní a iba dve, takmer totožné frakcie. V čase, keď píšem tieto riadky mám za sebou ledva 60 hodín a už teraz sa pomaly odkláňam od hry. A to som dosť veľa času len tak blbol s kamarátmi v Portaly alebo sme bojovali s botmi, aby sme si vylevelovali zbrane a vozidlá. Ak neustále hráte dva herné módy na siedmich mapách, pričom divný matchmaking vám dá päťkrát po sebe tú istú, veľmi rýchlo sa toho prejete. A tak si dávam od hry pauzu a čakám na nové aktualizácie.
Záver
Je toho veľmi veľa, čo my hráči vieme odpustiť. Dokonca sme si zvykli aj na to, že hry sa vydajú v pomerne rozbitom stave a hoci to stále kritizujeme, viac-menej to podvedome akceptujeme a berieme ako samozrejmosť, hoci to nie je správne. Sme ochotní čakať na opravu, dobre fungujúcu hru sme ochotní podporovať celé roky nákupom zbtočných dodatkov a podobne. Trpezlivosť nám ale kompletne dochádza, keď opakovane čelíme nedopečeným zlepencom, ktoré sú výsledkom nezmyselných korporátnych rozhodnutí, ktoré vznikli v konferenčných miestnostiach medzi tuctom oblekov, ktorých cieľom je profit. Presne to vidieť v Battlefielde. Vybrali cool zasadenie, dali tam čo najviac cool vecí ako technologické vychytávky, tornáda a podobne, z nejakého dôvodu sa rozhodli prebrať trend postáv z hero strieľačiek ako Overwatch alebo čiastočne R6 Siege. Skúsili zahrať na nostalgiu, ale zároveň nestratiť potencionálnych nových hráčov, čo čerstvo dohrali Fortnite a obzerajú sa po niečom novom. Skrátka urobili čo najviac rýchlych, nezmyselných rozhodnutí a čo najrýchlejšie to zlepili dokopy ako guličku z 9 farieb plastelínového balenia. Celé to pripomína epizódu zo Simpsonovcov, kde chceli pridať do seriálu Itchy a Scratchy novú postavičku – psa Poochie a tak ho rýchlo urobili čo najviac cool, aby prilákal súčasné decká. Poochie bol teda kungu-fu, karate, gangsta, hippie, rasta, hip-hop, basketbalovo-futbalový, rockový pes na skateboarde so slnečnými okuliarmi a bola to blbosť.
Tak nejak je na tom Battlefield 2042 ale aj mnoho iných hier, ktoré čelia snahe využívať momentálne trendy aj tam, kde nemajú miesto. Nezabúdajme na debakel Anthemu, na snahu spustiť Ghost Recon Breakpoint ako divný hybrid looter shooteru a taktickej strieľačky.
Samotný masívny rozmer, herného priemyslu znamená, že my, hráči musíme čeliť nezmyselným podnikateľským rozhodnutiam a často katastrofickým pokusom prerobiť osvedčený franchise podľa nového receptu. Budúcnosť nevyzerá ružovo a začínajú kolovať zatiaľ neoverené šuškandy o tom, že Battlefield sa ako značka bude prerábať na hero shooter. Už vieme, že najnovší Ghost Recon bude free to play battle royal a sekundu po ohlásení sa to stretlo s masívnou vlnou kritiky a otázkou “Pre koho toto vlastne bude?”
A pre koho je teda vlastne nový Battlefield? Starým fanúšikom zobrali väčšinu základných kameňov značky, novým fanúšikom sa pokúsili dať zlepenec obľúbených prvkov z iných hier a nemám pocit, že by dosť účinne trafili aspoň jednu z cieľových skupín.
Neberte ma zle, v tej hre sa dá stále zabaviť. Ale musíte sa naozaj veľmi, VEĽMI snažiť.
- Last Train Home – Aj domáca hra o domácej histórii môže byť svetová! - 15. januára 2024
- Tank Girl – Ten najvýbušnejší punkový komiks! - 9. decembra 2023
- Sound&Fury – Dokonalé spojenie hudby a obrazu - 10. júla 2023