RPG hra so sitkomovým formátom – Critical: Svatyně [RECENZIA]

Družina dobrodruhov, ktorá si preskákala nejedným bojom, sa na pokyn cechu objaviteľov vydáva na ďalšie dobrodružstvo. Vezmite svoje najlepšie vybavenie, spravte si svoj obľúbený nápoj a ponorte sa do akčného príbehu, ktorý budete tvoriť iba vy. Dnes sa pozrieme na nedávnu RPG novinku z dielne Albi s názvom Critical: Svatyně.

Moderné RPG hry fungujú už od 80. rokov minulého storočia. Jednou z prvých takýchto hier bola Empire of the Petal Throne z roku 1974 ktorá hráčov vzala do sveta Tékumel, inšpirovaného indickou, východoeurópskou či egyptskou mytológiou. Svetu sa však viac zapáčila iná hra, ktorá vyšla v rovnakom období – Dungeons & Dragons spustilo ošiaľ, ktorý pokračuje dodnes. Hry na hrdinov predstavujú interaktívne príbehové dobrodružstvá, ktoré sa formujú priamo pri stole. Game Master (rozprávač) sprevádza hrdinov dopredu pripraveným scenárom a hráči rozhodujú o ďalšom smerovaní príbehu.

Vaša cesta sa začne výberom hrdinov (Foto: PoP-Cult)

Albi sa rozhodlo postupne dávkovať hry na hrdinov a pred časom nám priniesli RPG hry pre deti, dvojicu kníh Malí hrdinové, v ktorých sa z detí stanú bojovníci či učenci mágie. Tentokrát nám prináša ďalšiu hru a pokračuje vo vychovávaní novej RPG generácie hráčov. Critical: Svatyně pokračuje hrdinským questom a ukazuje nám, že hra na hrdinov nemusí trvať 4 hodiny.

Predstavivosť je vaše plátno

Tento typ hier využíva najlepšiu zobrazovaciu jednotku – vašu predstavivosť, preto mi príde menej podstatné hodnotiť vizuálnu stránku. Napriek tomu je pre predstavivosť potrebný základný vstup informácií, ktorý nám hra ponúka vo forme mapy a kariet nepriateľov či postáv. V informačnom vstupe veľmi pomáhajú aj karty vybavenia hrdinov a ich rozmiestnenie. Obrázkami sú zdobené aj samotné pravidlá či jednotlivé scenáre, ktoré nám aspoň farebnou škálou pomôžu navodiť atmosféru pripraveného dobrodružstva.

Rozprávač disponuje zástenou s pomôckami (Foto: PoP-Cult)

Naostrite si zbrane, vyrážame

Ako pri každej RPG hre aj tu sa jeden z hráčov musí chopiť úlohy rozprávača, ktorý ostatných prevedie pripraveným scenárom. Ten sa na hru však musí pripraviť dopredu a venovať čas tomu, aby si daný príbeh naštudoval, zžil sa s pravidlami a odpovedal postavám na ich otázky. Hra upozorňuje na to, že úlohou rozprávača nie je hrať proti ostatným hráčom, ale spoločne sa zabaviť a prežiť dobrodružstvo, len z iného uhla pohľadu.

Klasické sedenie pri hrách na postavy sa môže natiahnuť na dlhé hodiny. Tu rátam aj čas rozhovoru medzi postavami, čas vyhradený na riešenie problémov a celkový postup v príbehu. Critical: Svatyně je v tomto unikátna tým, že jednotlivé scenáre sú časovo odhadované na 30 minút. Teda namiesto jednej epizódy vášho obľúbeného seriálu sa môžete vydať na dobrodružstvo a napínavý príbeh prežiť priamo z prvej osoby. Hra obsahuje 9 scenárov, ktoré poskytujú jeden celistvý príbeh. Výhodou tohto časového formátu je aj to, že ak by hráčom počas sedenia došla energia na riešenie problémov, hru si môžu uložiť a pokračovať v nej neskôr bez toho, aby museli prečkať hodiny do skončenia scenára.

Na uloženie hry sú k dispozícii hrdinské obálky (Foto: PoP-Cult)

Pre hráčov, ktorých zaujala rola rozprávačov, mám dobrú správu. Critical môžeme považovať za ľahký vstup do sveta RPG, nakoľko sú scenáre navrhnuté tak, aby sa tejto roly mohli zhostiť aj začiatočníci. Obsahujú vysvetlivky, flavor texty a pomôcky a celkovo vám pomôžu navodiť atmosféru dobrodružného sveta, ktorý víta hrdinov. Okrem toho hra obsahuje zástenu pre rozprávača, na ktorej je priestor na zasúvanie kariet nepriateľov a všetky potrebné informácie týkajúce sa prieskumu či priebehu bojov.

Hra slúži ako škola dobrodružstva

Critical: Svatyně pozýva hráčov odhaliť nové možnosti hrania. Príbehové hry na postavy sa formujú dlhšiu dobu, preto je fajn, že začínajú vychádzať aj v dostupnejších verziách pre začiatočníkov. Albi spravilo dobrú vec. Najprv predstavilo RPG hry pre deti – Malí hrdinové, a pokračujú vyspelejšou verziou pre hráčov, ktorí by chceli s RPG hrami začať. Po odohraní scenárov nás hra nabáda aj na to, aby sme si vytvorili vlastné dobrodružstvá a vlastné scenáre s pravidlami tohto sveta, ktorými sa môžeme baviť ďalej. Critical: Svatyně si môžete v obchodoch zakúpiť za 30 € a zabaví sa pri nej 2-5 hráčov.

Galéria fotiek:

• Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový pocit z hry
5

Záver

Správny krok k priblíženiu RPG hier verejnosti. Po detských hrách na hrdinov prišla taká, ktorá nás naučí vžiť sa do roly rozprávača a ukáže nám, že nie je zlé nechať pracovať našu predstavivosť. Pripravenosť hry pre rozprávača je excelentná a postupne ho prevádza príbehom, ktorý on neskôr posúva hráčom. Príbeh je pútavý a každý z deviatich pripravených scenárov je navrhnutý na približne polhodinku, preto sa hra môže použiť aj ako “rozprávka pred spaním”.