Prebuďte nový svet so spoločenskou hrou Obleva – [RECENZIA]
Prešlo päť tisícročí mrazu a ticha a po tejto ukrutne dlhej dobe sa ľady na planéte začali topiť. Každý z náčelníkov chce svoj klan posadiť na vedúce miesto, a preto sa začali rozliezať po planine a skúmať. Práve o tejto snahe bude príbeh spoločenskej hry, ktorá vyšla minulý rok z dielne vydavateľstva MINDOK. Poďme recenzovať.
Úsvit nového sveta
Vizuálna stránky hry môže poniektorých hráčov nezaujať. Krásny obal škatule s kvietkom a rozmrazujúcim sa svetom nezodpovedá sci-fi prvkom dosky kmeňov a strojov. Táto zmes dizajnových prvkov nepôsobí jednotne. Na druhej strane je škatuľa jediný prvok, ktorý nezodpovedá ostatným vyobrazeniam komponentov. Nachádzame sa na úsvite nového sveta, ktorý je ale plný zanechaných technologických poznatkov z minulosti, preto je táto civilizačná hra obohatená o stránku vedy a inžinierstva. Čo sa týka prevedenia komponentov, obsahuje mnou obľúbené drevené žetóny a dvojitý kartón, ktorý tieto komponenty pekne drží pohromade na svojom mieste.
Prvok, ktorý vo mne zanechal miernu pachuť bol insert. Hra neobsahuje žiaden kartónový ani deliaci systém a tak všetky komponenty, a to ich je v tejto hre naozaj dosť, ležia v škatuli v pribalených zatvárateľných sáčkoch. Týmto sa vraciame do doby Zaklínača: Dobrodružnej hry, ktorá je rovnako preplnená kartónovými komponentami, ktoré by bez sáčkov lietali po škatuli. (Tento problém je ale vyriešiteľný vytlačením vlastného insertu pomocou 3D tlačiarne. Dostupný je aj projekt, ktorý viete zadarmo nájsť na stránkach s 3D modelmi. Avšak pre tých, ktorí 3D tlačiareň nemajú môže byť tento nedostatok veľkým mínusom.)
Ako púčik spod zamrznutej zeme
Mechanicky hra pôsobí komplikovane, no po odohratí pár kôl sa vám proces zautomatizuje a tak si budete môcť viac užívať pocity, ktoré vo vás vyvoláva objavovanie namiesto toho, aby ste sa báli či urobíte správny krok. Priebeh hry tak v dobrom preteká medzi prstami ako práve roztopený ľad, čo má za účinok aj to, že pri prehre vám nevadí ani rozdiel dvadsiatich bodov. Obleva obsahuje viacero unikátnych prvkov, ktoré som v spoločenských hrách videl len málokedy. Jedným z týchto prvkov je dvojaké využívanie kariet obyvateľov. Tie obsahujú dve sady akcií či surovín – na ich hornej a spodnej strane. Karty je možné zasunúť pod dosku technológií a získať z nich zdroje uvedené na nezakrytej časti. K tomuto sa však pridáva ďalší prvok dodatočných vylepšení, ktoré vám môžu poskytnúť ďalšie bonusy v závislosti od farieb zasunutých kariet.
Keďže sa hra nemôže posúvať donekonečna hraním rovnakých kariet, hráči majú po vyčerpaní akcií možnosť hibernovať a resetovať si plán. Hráči presunú použité karty v minulom kole do aktívnej zóny, z aktívnej zóny prejdú do zóny oddychu a pripravia si energiu na spúšťanie strojov. V hre dobre fungujú aj voľné akcie, ktoré hráčov nestoja žiaden ťah. Môžu tak získavať (meniť) suroviny, spúšťať odomknuté stroje alebo odomykať získané debny s vylepšeniami alebo surovinami. Pre mňa najviac fascinujúcim prvkom bol spínač, ktorý hráčom prinesie jednu základnú surovinu. Prepínanie spínača mi však prinieslo viac radosti ako jeho efekt.
Nepovažujem sa za milovníka kampaňových hier najmä kvôli tomu, že hra sa počas nej neodvrátiteľne zmení. Aj táto hra obsahuje svoju kampaňovú verziu, no výhodou je, že tá sa skladá iba z piatich scenárov – sedení, čo mi oproti ostatným kampaňovým hrám príde ako veľké plus. Obleva však ponúka možnosť hrať ju ako klasickú spoločenskú hru s presne určenými pravidlami a mechanikami. Každý si tak príde na svoje a aj po odohraní kampane vám ostane hra nedotknutá, bez zničených komponentov alebo plánu. Za toto si hra zaslúži pochvalu. Páčil sa mi aj výnimočný systém bodovania a znásobovania bodov na základe potiahnutej karty artefaktov. Tie okrem násobenia záverečných tajných úloh majú ešte jeden efekt, ktorým je určenie dĺžky hry.
Celkový pocit z hry a hodnotenie
Obleva toho ponúka naozaj dosť. Prvky stratégie sa nájdu vo využívaní kariet občanov, spúšťaní strojov či obsadzovania políčok, zatiaľ čo sa plán hry mení s každým preskúmaným poľom. Hráči tak musia dopredu uvažovať o obsadení nálezísk, myslieť dopredu na bodový zisk z bonusových úloh alebo tajne počítať, aké karty sa im budúce kolo vrátia a aké suroviny sa v danom momente oplatí zbierať. Napriek komplikovanému vizuálu a zdĺhavej príprave je Obleva hrou, ktorá si zaslúži pozornosť nielen vďaka mechanikám ale aj kvôli kampaňovému hraniu, v ktorom hráči prechádzajú príbehom a odomykajú si nové možnosti a schopnosti. V obchodoch sa dá táto spoločenská hra nájsť s cenou okolo 67 € a jedno stretnutie vám zaberie približne 90 minút taktickej zábavy.
Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu MINDOK. Ak si hru chcete vyskúšať, príďte na niektorý z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na Facebooku. Hru vám donesieme a pravidlá vysvetlíme.
Galéria fotiek:
- Na výlet do New Yorku či Sydney – Města [RECENZIA] - 13. októbra 2024
- Žltá gulička sa z videohier prehrýzla až na stoly – Quoridor Pac-Man [RECENZIA] - 6. októbra 2024
- Iný Baywatch než ten, na aký sme zvyknutí – Pobřežní hlídka [RECENZIA] - 3. októbra 2024
Hodnotenie
Záver
Obleva ponúka poriadnu dávku taktiky a strategických ťahov, na ktoré hráči musia myslieť pár ťahov vopred, no pravidlami sa vyrovnáva hrám, ktorých sa dĺžka hrania nemeria v hodinách. Hráči môžu zvoliť viacero postupov hrania a každý z nich im prinesie iné odmeny. Okrem toho hra obsahuje kampaň s piatimi scenármi, čo je dostatok na to, aby hra bola oživená o tento prvok, a zároveň málo na to, aby to hráčov odradili. Určite odporúčam pre tých, ktorí majú radi stratégie, drevené žetóny a objavovanie sveta.