Byť duchom je niekedy ťažká drina – Duchařina [RECENZIA]

Druhá tematická spoločenská hra s halloweenskou atmosférou sa nám predstavila v plnej kráse. Vizuálne pútavé komponenty a figúrky nás vtiahnu do hotelovej haly v snahe ochrániť tajomstvo duchov. Vyskúšajte si ťažkú drinu duchov v novinke Duchařina.

Ako skupina duchov, ktorí sa zjavne nudili, ste sa vybrali do neďalekého hotela narobiť neporiadok. Vaše bláznovstvá sa vymkli kontrole a po popresúvaní nábytku ste narobili taký hluk, že z dverí začali vykúkať ubytovaní hostia. Cez kľúčovú dierku je možné vidieť všeličo, preto sa musíte počas vášho odchodu skrývať. Je na čase odísť. A potichu.

Hotel ešte nevie čo ho najbližšiu chvíľu čaká (Foto: PoP-Cult)
Hotel ešte nevie, čo ho najbližšiu chvíľu čaká (Foto: PoP-Cult)

Upravená hotelová hala netuší, čo ju čaká

Duchařina poskytuje na stole pravý 3D zážitok. Okrem hracieho plánu sú dvojrozmerným prvkom iba karty pohybu a dodatočné karty rozšírenia. Hrací plán sa pred vašim nosom premení na hotelové lobby a vaši duchovia na ňom musia pohybovať s chirurgickou presnosťou. Na pláne sa nachádza šesť kusov 3D nábytku, ktorý poskytuje krytie či taktickú výhodu pri hraní. Tie sú odliate z fialového jednofarebného plastu, ktorý by si zaslúžil nastriekať základným sprejom a poriadne namaľovať. Gumené figúrky predstavujú mierne nebezpečenstvo nielen pre deti, ale aj pre milovníkov gumených medvedíkov, nakoľko veľmi pripomínajú toto sladké potešenie. Škatuľa je však vytvorená prehľadne a všetky kusy nábytku a iných komponentov pekne držia na mieste.

Porozhadzovaný nábytok je všade

Duchařina sa hrá počas piatich kôl, v ktorých sa hráči striedajú v pohybe nábytku a duchov, pričom musia myslieť na to, že sa ľudia môžu pozrieť z ľubovoľných dverí a odhaliť vás. Duchařina funguje veľmi ľahko a veľmi rýchlo. Hráči si postupne potiahnu kartu pohybu a rovnako postupne ich vyhodnotia. Najprv musia presunúť hotelový nábytok tak, aby ich duchovia ostali krytí, a potom pohnúť svojimi figúrkami tak, že medzi ne ľubovoľne rozdelia body pohybu uvedené na karte. Cieľom hry je čím skôr presunúť svojich duchov na protiľahlú stranu vstupnej haly, pričom musia splniť dve pravidlá – duch nemôže prejsť cez celú halu v jednom kole a môže sa hýbať iba ortogonálne.

Každý z hráčov má k dispozícii rôznych duchov (Foto: PoP-Cult)

Počas hry by som prijal trochu sťažené delenie bodov pohybu. Napriek tomu, že najväčší duch je najrýchlejšie viditeľný, sa hráči budú snažiť hýbať práve ním, pretože prináša najviac bodov, najmä keď sa na kartách nachádza vysoké číslo. Možno bolo dobré hru balansovať tak, že väčší duch potrebuje viac bodov pohybu aby došiel do cieľa. Na druhú stranu sa mi páči, že je v hre pripravený variant rastu duchov, ktorý núti hráčov najprv prejsť vstupnú halu malými duchmi, ktorí sa potom spoja do väčších a až tí im môžu priniesť väčší počet bodov.

Oceňujem použitie jedného kusu nábytku, ktorým je funkčné zrkadlo. To predstavuje taktický prvok, nakoľko sa aj za skrytým nábytkom môže nájsť duch, snažiaci sa uniknúť zvedavým pohľadom ľudí. Rovnako sa mi na hre veľmi páči aj princíp nazerania cez kľúčovú dierku hotelových dvier. Človek sa tak cíti ako detektív snažiaci sa nájsť stopy po páchateľovi. Každý z hráčov má v kole možnosť nazrieť cez kľúčovú dierku aby si overil či ho ostatní nechcú oklamať a to mi príde fér. Spomínaná kľúčová dierka sa však počas kôl prideľuje veľmi náhodne. Hráči po presunutí nábytku a pohnutím svojich duchov môžu iba určiť stranu, na ktorú sa hodom kocky priradí kľúčová dierka. Tento postup mi príde veľmi náhodný a takticky obmedzujúci, pretože hráči nemajú možnosť vedieť, kde sa na ďalšie kolo budú dvere nachádzať a nemôžu tomu prispôsobiť svoj pohyb.

Pravidlá sú vypísané prehľadne s názornými ukážkami pohybov duchov. Keďže nábytok môžu hráči ukladať a otáčať ako chcú, existuje iba jedno pravidlo a to, že nábytok nemôže presahovať cez hotelové lobby. Okrem základnej hry sú k dispozícii v pravidlách aj dva ďalšie varianty a tým je spájanie duchov, ktoré najprv hráčov núti využiť tých menších, alebo využitie eventových kariet. Tie prinesú hre celkom iný štýl hrania a vy ste tak nútení prispôsobiť sa novým prvkom. Tieto varianty dostatočne oživia hru a dodajú jej väčšiu hĺbku. Hráči budú musieť hýbať duchmi ležmo, ukrývať sa pred viacerými hosťami alebo sa celkom zmení smer ich cesty. Možno by som ešte prijal pomocnú kartu vysvetlení eventových kariet, keďže ich popis je iba v pravidlách, no to je už iba moja deformácia.

Vidím ťa! (Foto: PoP-Cult)
Vidím ťa! (Foto: PoP-Cult)

Koľko duchov je treba na výmenu žiarovky?

Duchařina je skôr hrou pre menšie deti, ktoré síce rozumejú niektorým pravidlám, no veľmi si chcú užiť plnohodnotnú spoločenskú hru. Príjemný trojrozmerný vizuál pôsobí aj funkčne, nakoľko sa duchovia (hráči) majú možnosť schovať za klavírom alebo vo vozíku s jedlom. Technicky je hra veľmi veľmi jednoduchá a nezaberie viac ako 20 minút hrania, preto sa hodí ako hra namiesto večerníčka či rýchle hranie po večeri pred spaním. Napriek jednoduchosti môžu pri hre vzniknúť kopec vtipných situácií, ktoré stoja za to.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Albi Slovensko. Ak si hru chcete vyskúšať, príďte na jeden z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

• Vizuálna stránka
  • Mechaniky
  • Celkový dojem z hrania
3.8

Záver

Duchařina je vhodná skôr pre mladších hráčov, ktorí by si chceli zahrať plnohodnotnú spoločenskú hru. Mechanikami jednoduchá a na zahranie krátka, preto môže skúsenejších hráčov odradiť veľká dávka náhody. Pekným prvkom je 3D vizuál, na ktorom je postavený princíp celej hry. K dispozícii je v pravidlách uvedených aj zopár variantov, ktoré obohatia, zmenia či upravia a vylepšia  priebeh hry. Napriek jednoduchosti pri hre dokážu vzniknúť vtipné situácie, ktoré za vyskúšanie Duchařiny stoja.