Jin Sakai a príbehy jedného samuraja
Vraví sa “lepšie neskôr ako nikdy” a presne podľa tohto hesla som sa riadil pri tejto recenzii. Pred mesiacom sa na pulty obchodov dostala posledná exkluzivita na PlayStation 4 odohrávajúca sa v Japonsku – Ghost of Tsushima.
Keď som tak pred pol rokom sledoval ukážky na chystané hry, povedal som si, že toto nevyzerá zle. Neskôr, po väčších detailoch z príbehu a hrania, som si chcel hneď kúpiť collector edíciu s vlajkou a maskou Tsushimského Ducha. Bohužiaľ moja cibuľová peňaženka nakreslila hranicu tesne za klasickou edíciou hry, no to nezmenilo môj hype k tomuto titulu. O niečom som už písal v článku State of Play, kde sa venovali prevažne tejto hre, no pokúsim sa vám priniesť plnohodnotnú recenziu na hru Ghost of Tsushima.
POZOR recenzia bude obsahovať spoilery z príbehu.
Koncom 13. storočia sa na ostrov Tsushima doplavila obrovská flotila mongolskej armády, ktorá si chcela podmaniť Japonsko. Na pláži Komoda sa armáda samurajov, na čele s Lordom Šimurom, postavila chánovi na odpor, čo skončilo obrovskou stratou na strane samurajov. Khotun Chán si Lorda Šimuru vezme do zajatia a snaží sa zlomiť jeho vôľu, zatiaľ čo mu Jin Sakai, jeden z posledných samurajov v Tsushime, uteká na pomoc. Jeho neúspešný pokus končí uvedomením si, že na porazenie nového nepriateľa potrebujú samuraji nové zbrane, ktoré nemusia odrážať práve samurajskú česť.
Týmto sa začína príbeh Ducha, Jina Sakaia, ktorý sa svojpomocne snaží oslobodiť ostrov od mongolskej invázie. Celý príbeh sa odohráva v troch aktoch. Prvým je oslobodenie Lorda Šimuru z hradu, kde ho drží Chán ako svojho väzňa. Jin postupne nachádza posily vo forme senseia, zlodejky, kováča, predajcu a výrobcu saké, bojového mnícha a urodzenej lady túžiacej po pomste.
Khotun Chán vám uteká a preberá strategické miesto severne na ostrove – Hrad Šimura. Druhý akt príbehu pozoruje práve vašu snahu o dobytie hradu. Sám šógun vám na pomoc pošle samurajov a zabarikádovaní Mongoli musia zas a znova čeliť Duchovi Tsushimy, ktorý Chánovi nechtiac vnukne nápad ako si Japonsko konečne podvoliť.
Posledný akt spočíva v prekazení Chánovho plánu. Ten má totiž v úmysle odísť z ostrova na pevninu a otráviť každého, kto sa mu dostane pod ruky. Jeho vojaci hromadné zbierajú rastliny, z ktorých vyrábajú jed, a ktorý si už stihli odskúšať aj na niekoľkých japonských dedinách. Ten je naložený na lodiach, pripravený vyraziť na pevninu a rozpútať peklo.
Od príbehu prejdem rovno k možnostiam v hre. Open world ponúka enormné množstvo bočných úloh. Nehovoriac o klasických side questoch, kde stretnete sedliaka, on vám povie ktorú dedinu terorizujú prišelci a vy ich máte zachrániť, alebo nájsť strateného člena domácnosti. Počas hrania nájdete líščie nory, ktoré vás zavedú k neďalekej svätyni, stojany na sekanie bambusových palíc na zvýšenie sústredenia, termálne pramene, ktoré vám zvýšia zdravie a miesta na meditáciu a vytvorenie haiku. Okrem nich nájdete aj obchodníkov s farbami, u ktorých si môžete upraviť brnenie a zbrane, šintoistické svätyne či stĺpy cti, pri ktorých sa nachádzajú nové sady mečov. Všetky tieto miesta vám vylepšujú hrateľnosť buď získaním nových vecí, alebo odomknutím miest na amulety a vylepšenia.
Veľkou súčasťou hry je zapojenie kultúry a prírody do vašej cesty. Neraz sa vám stane, že vašu cestu skríži zlatý vtáčik a zavedie vás na nejaké dôležité miesto. Mapa a navádzanie sú znázornené vetrom, ktorý si viete opakovane privolať a navedie vás správnym smerom. Počas jazdy na koni môžete v lese stretnúť svorku divokých prasiat či medveďa, ktorý na vás znenazdajky zaútočí. Ciele určuje celé prostredie hry. Ak na horizonte uvidíte stúpať dym, viete s istotou povedať, že sa tam nachádza nejaký quest. Samuraj však nie je len strojom na zabíjanie a pre pokoj jeho duše je potrebný oddych a meditácia. To môžete využiť v termálnych prameňoch, alebo na tichom mieste, kde zložíte haiku (japonský žáner básne, skladajúcej sa zo 17 slabík v zložení 5+7+5).
Ghost of Tsushima sa tvári ako čistokrvné RPG, avšak príbeh je lineárny. Hra neobsahuje možnosti v rozhovoroch, ktoré by mohli mať dopad na ďalší vývoj. Samozrejme sa nájdu momenty, kedy vám hra ponúkne možnosť odpovede, no to je viac len na pohladenie ega, aby ste mali pocit, že ste sa mohli rozhodnúť. Napriek tomu je príbeh dávkovaný v dobrom slede.
Počas hrania nájdete rôzne predmety, či už sú to suroviny na vylepšenie zbraní, kvety na zafarbenie zbroje, alebo rastliny na výrobu jedovatých šípok. Práve zbieranie a odhaľovanie prostredia ma pohltilo najviac. Záznamy mongolskeho veliteľa o rozhovoroch s chánom, spievajúce cvrčky a dokopy až 50 mongolských artefaktov nájdete roztrúsené po celom ostrove. Každý z nich má zápis v kódexe, ktorý vám povie na čo to v danom období ľudia používali. Dozviete sa čriepky histórie a ešte sa pri tom zabavíte.
Samuraji musia samozrejme vedieť viac štýlov boja. V hre sa tak postupne môžete naučiť až štyri postoje, ktoré sú účinné na rôznych protivníkov. Spočiatku som v tom mal trochu chaos, no postupne si zvyknete a počas jedného súboja budete medzi nimi prepínať bez toho, aby vás stihli zasiahnuť. Hra ponúka viac spôsobov prístupu. Buď si prezriete okolie, všimnete si cestičky, naplánujete útok a postupne nepriateľov porazíte, alebo sa na nich vrhnete hlava nehlava a budete sa s katanou točiť rýchlejšie ako retiazkové kolotoče. Iniciovať boj môžete aj súbojovou výzvou, kde im ukážete svoju rýchlosť a silu. Ako som spomínal, k dispozícii máte viacero prístupov, preto je aj strom schopností rozmanitý. Ku klasickým postojom a novým útokom sú opakom duchove zbrane na stealthový prístup. Mimo toho postupne získate špeciálne útoky a naučiť sa môžete aj nasledovať vietor na iné miesta.
Jednou z čerešničiek na torte je voľba módu hry. Buď si zapnete klasický anglický dabing, pri ktorom sa už poväčšine nemusíte sústreďovať na titulky, alebo prejdete hru rovnako ako ja, s japonským hovoreným slovom. Ak by vám aj toto bolo málo, na začiatku hry máte ešte jednu možnosť, prejsť to v móde, ktorý bol inšpirovaný filmami Akira Kurosawu, s čiernobielym filtrom, japonským dabingom a šumom.
Druhou čerešničkou je foto mód. Na chvíľku pozastavíte hru a môžete sa hrať s expozíciou, clonou, pózami a výrazmi tváre, intenzitou svetla a filtrov, časom a v neposlednom rade animovaným prostredím, pri ktorom si viete nastaviť padajúce listy, dážď, smer a silu vetra a to všetko podfarbiť originálnym soundtrackom z hry. Pri tomto mode už teda nemusíte zdieľať len fotky, ale aj videá. Napriek tomu som foto mód využil len máločo, pretože ma z neho vytiahol príbeh a Japonsko ma potrebovalo.
Aby som to zhrnul, Sucker Punch si zaslúži veľký potlesk. Ghost of Tsushima je naozaj veľmi vydarenou hrou a zároveň nádhernou rozlúčkou s touto generáciou konzol. Ako posledná exkluzivita na PlayStation 4 tak urobila bodku za touto érou a pripravila nás na niečo nové a lepšie. Za mňa hru odporúčam všetkými desiatimi a k nim pridám ešte takých päť. Chcete skvelý príbeh s nádherným prostredím a dobrou hrateľnosťou zasadený do Japonska? Skúste toto.
- Nový vietor do plachiet s Catan: Energie [RECENZIA] - 21. novembra 2024
- Odhaľte históriu čajového rituálu spoločenskou hrou – Čajová zahrada [RECENZIA] - 18. novembra 2024
- Pripravte svoju noru na zimu – Syslíci [RECENZIA] - 12. novembra 2024