Lovecraftov svet v českom preklade
Hry, ktoré vás nútili len hodiť kockou a pohnúť sa po okraji plánu podľa hodu sú našťastie minulosťou. A platí to pomaly aj v našich končinách. Minimálne tituly ako Osadníci z Katanu, Pandemic alebo Bang nie sú neznáme. Vďaka uvedomelým vydavateľom na českom trhu sa však spomenuté hry stávajú klasikou a REXhry, Albi, MINDok, CGE, Blackfire alebo Fox in the box nám servírujú hry, o ktorých sme pri najlepšom iba snívali, no skôr sme o nich ani netušili. A Blackfire teraz trh rozvíril hrou Panství hrůzy (pôv. Mansions of Madness). O tom bude dnes reč.
Vydavateľstvo Fantasy Flight Games (FFG) sa do tzv. Cthulhu Mythos amerického spisovateľa H. P. Lovecrafta ponorilo pred trinástimi rokmi. Vtedy legendárna dvojica Kevin Wilson a Richard Launius prišla s hrou Arkham Horror. Obrovská mapa mesta Arkham, RPG plné postáv, zbraní, vylepšení, monštrá z lovecraftových stránok a zážitok, ktorý bol v tom čase nepredstaviteľný. Prišla prvá edícia Mansions of Madness, potom Elder Sign (Temné znamení), Eldritch Horror (akýsi Arkham Horror 2.0), druhá edícia Mansions of Madness a naposledy Arkham Horror v kartovej podobe so zberateľským modelom. Blackfire preložil všetko okrem prvej edície Mansions of Madness. Teraz to napravili druhou edíciou.
Prvej edícii sa vyčítal najmä dlhá príprava hry. Hra bola semikooperatívna, teda jeden vs. ostatní. Ten „jeden” hral za zlú stranu – ovládal monštrá, pripravil pasce, snažil sa vyšetrovateľom znepríjemniť život ako sa len dalo. A bol to práve on, kto musel hru pripraviť (vyšetrovatelia nemohli vopred vedieť, kde sú prekvapenia), práve preto musel obyčajne prísť o 2 hodiny skôr ako zvyšok partie a všetko pripraviť. Od prvej edície však istý čas ubehol a nielen v FFG začali dizajnéri spoločenských pracovať aj s digitálnym prostredím. Prišli hry ako Alchymisté od CGE alebo XCOM od Blackfire. Nikki Valens vzal to najlepšie z dizajnu Coreyho Konieczku, dizajnéra prvej edície, a prišla hra, ktorá je zážitkom. Druhá edícia je plne kooperatívna a úlohu toho „jedného” plní aplikácia (voľne dostupná na stiahnutie pre rôzne platformy). S aplikáciou je príprava záležitosťou na 15 minút. Aplikácia totiž hru vytvára postupne – tento hororový dungeon hráči objavujú postupne, vlastným tempom, vlastnými rozhodnutiami. Tvorí sa neopakovateľný príbeh.
Komu je hra určená? Každý, dokonca aj nehráči či ľudia, ktorí sú odchovaní len na Monopoly, si hru užijú. Musia však byť po uší zbláznení do hororu, atmosféry okolo Cthulhu, musia mať v krvi spoluprácu, dobrodružstvo a príbeh. Napriek tomu, že sa hra tvári ako komplexná a komplikovaná, opak je pravdou. Vďaka aplikácii sú pravidlá minimálne a jednoduché, zvyšok riadi inteligentné AI, ktoré simuluje pohyb monštier, udalosti, prideľovanie kariet alebo vašu úlohu v scenári. na vás zostane odsledovať len akcie hráčov a schopnosti na kartách, občas hodíte kocky a spočítate úspechy. Znie to nudne? Skúste, v mojej bohatej hernej histórii (viac než 500 herných partií v približne 300 rôznych hrách) som sa nestretol s rovnako dobrým príbehovým zážitkom.
Zároveň je táto hra dizajnérskym snom. Predstavte si tie možnosti, ktoré aplikácia ponúka. Viem, o čom hovorím. V anglickej verzii som zahral scenár, ktorý bol o boji a horore, potom taký, ktorý bol o nájdení vraha spomedzi hostí na bankete, ale aj taký, ktorý sa odohrával v zrkadlovom svete, či ten, ktorý bol plný logických úloh a rébusov. Je toho veľa a bude toho ešte viac.
V základnom balení dostanete na výber zo 4 scenárov. Niektoré na hodinu a pol, iné aj na štyri. Vyberiete si podľa času alebo podľa obtiažnosti. Ak bude mať hra úspech, zrejme si Blackfire nenechá ujsť možnosť pustiť sa do prekladu ďalších rozšírení, ktoré už sú dostupné a sú skvelé. Hru si môžete v priebehu budúceho týždňa objednať z ihryska za cenu 94,99€ (zatiaľ ešte v predobjednávke, ale Blackfire už hlásil plné sklady). Asi k vám budem úprimný, že cena je síce vyššia, no zodpovedá obsahu i kvalite. Ak chceme, aby sme dostávali od prekladateľov hry ako je toto, Scythe, This War of Mine alebo BIOS: Genesis, tak to čosi stojí. Ak ste rovnakí magori do príbehov ako ja, tak pri možnosti získať 4 interaktívne knihy nebudete dlho váhať.
Túto hru neprehliadnite. Vyčítali by ste si to.
„Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn!”
- Karak je RPG škôlkou pre rodiny - 14. januára 2020
- Lovecraftov svet v českom preklade - 18. marca 2018
- Severská mytológia očami Neila Gaimana - 27. januára 2018
Pingback: 5 strašidelných hier na október – POPCULT