Spoločenské hry

Šialený kráľ zvoláva všetkých architektov! [RECENZIA]

Hrad Neuschwanstein je jeden z najznámejších zámkov na svete. Stal sa predlohou k hradu spoločnosti Disney a k množstvu diel, ktoré o ňom vznikli. Zámok inšpiroval aj spoločenskú hra Zámky šíleného krále Ludvíka od MINDOK, ktorú si predstavíme v článku.

Vitajte v Bavorsku

Hra pre milovníkov hradov a zámkov zaujme na prvý pohľad krásnou grafikou na škatuli. Hráči na seba berú rolu architektov, ktorí majú za úlohu vytvoriť čo najlepší zámok tým, že k sebe budú prikladať miestnosti, budovať prechody a chodby, vykopávať podzemné miestnosti ako žalár a získavať body za celkovú infraštruktúru svojho zámku. Hráči sa majú snažiť plniť verejné aj súkromné úlohy a získavať bohatstvo na to, aby zámok rozšírili ešte viac.

Chodby a miestnosti zámku sa formujú pred vašimi očami (Foto: PoP-Cult)
Chodby a miestnosti zámku sa formujú pred vašimi očami (Foto: PoP-Cult)

Zámok musí vyraziť dych

Zbožňujem poriadok a ukladanie vecí k sebe tak, aby zaberali čo najmenej miesta či priestor využili čo najefektívnejšie. Zámky šíleného krále Ludvíka mi tak veľmi imponujú svojou mechanikou ukladania dielikov. Vaše hradisko tak dokáže vyzerať presne tak, ako chcete vy; bez akejkoľvek predtlačenej podložky alebo vyznačených miest. Hracia plocha je tak stôl, na ktorom hráte a zámok môžete rozširovať podľa seba. Všetky dieliky sú podľa typu farebne označené, čo uľahčuje bodovanie a uzatváranie miestností; napriek tomu mi tam niečo chýbalo a miestnosti sa mi zdali tmavé. Doska bodovania a dostupných dielikov je vizuálne pútavá a veľmi sa mi páčili žetóny hráčov, ktorí sú reprezentovaní labuťami na jazere. Práve na tomto jazere si hráči zaznamenávajú body a labute tak doslova “plávajú” k výhre. Vizuálne hra pôsobí presne tak ako si ju vytvoríte. Zámok pri budovaní nadobúda farby, ktoré reprezentujú rôzne miestnosti a vy si v nich rýchlejšie vytvoríte prehľad.

Na praktický zámok je potrebné plánovanie

Hráči sa striedajú v ťahoch a kupujú si nové miestnosti, ktoré ukladajú k rozostavanému zámku. To sa deje v určitej postupnosti. Prvý hráč na seba vezme rolu majstra staviteľa, ktorý má kontrolu nad cenou jednotlivých dielikov miestností. Podľa určených pravidiel ich uloží v ponuke tak, aby ku každej miestnosti bola priradená jedna cena. Hráči sa tak striedajú v nákupe miestností a všetky utratené peniaze idú majstrovi staviteľovi, teda hráčovi, ktorý toto kolo vytváral ponuku. Táto mechanika sa mi veľmi páči kvôli tomu, že nediskriminuje prvého hráča. Ten síce má možnosť vytvoriť ponuku dielikov, no kým sa dostane na rad, dieliky môžu byť kúpené inými hráčmi. Platením majstrovi staviteľovi sa prvému hráčovi zvyšujú možnosti a v prípade nedostupnosti dielikov, ktoré chcel si môže pokojne kúpiť aj niečo väčšie a drahšie.

Každé kolo určuje smer iný hráč (Foto: PoP-Cult)
Každé kolo určuje smer iný hráč (Foto: PoP-Cult)

Po nákupe miestností ich hráči ukladajú k vstupnej hale svojho zámku a vytvárajú tak štruktúru monarchovho príbytku. To môžu vykonávať iba tým, že k sebe priložia dieliky tak, aby sa spojili ich dverové časti. Každý dielik má svoje označnenie, typ, bodovú hodnotu a na obvode vyobrazené steny a prechodový priestor. Všetky tieto symboly a informácie sú pre budovanie zámku podstatné a ich správne uloženie znamená zisk bodov. Okrem toho, že k sebe miestnosti prikladáte a rozširujete stavbu, máte možnosť tieto izby uzatvárať. Tie sa považujú za uzavreté ak má miestnosť napojený každý prechodový priestor; inak povedané, keď z nepriechodnej miestnosti spravíte priechodnú. Každý typ izieb po ich uzatvorení svoje vlastné výhody a tak hráči môžu získať ťah navyše, miestnosti podľa vlastného výberu, peniaze či dodatočné bodovanie. Napriek tomu, že je typov miestností viac a nie je šanca zapamätať si všetky výhody, sa k týmto informáciám dostanete veľmi ľahko – na pomocnej karte staviteľov.

Veľmi pozitívne ma prekvapil insert hry. Pri väčších škatuliach, ako je táto, je insert alebo akýkoľvek systém uloženia komponentov vítaný. Hra disponuje plastovými uzatvárateľnými boxami, ktoré držia všetky karty, dieliky a žetóny. Prekvapilo ma ale to, že sú v škatuli dva takéto insertové boxy navyše a to v prípade ak by ste si k nim chceli dokúpiť rozšírenie. Je dobré ak autori a vydavateľstvá myslia aj na túto možnosť a pripravia hráčov na to, že nebudú musieť skladovať či prenášať dve škatule.

Prehľadná insertová časť, v ktorej má všetko svoje miesto (Foto: PoP-Cult)
Prehľadná insertová časť, v ktorej má všetko svoje miesto (Foto: PoP-Cult)

Hra neponúka žiaden konflikt či škodenie iným hráčom a takýto sandboxový režim mi veľmi vyhovuje. Poškodiť hráčom môžete iba tak, že im sťažíte kúpu ich vysnívaného dielika, no aj s týmto sa dá počítať a pripraviť. Trošku ma sklamala dĺžka hry, ktorá je definovaná jedenástimi kartami, ktoré určujú aké dieliky pribudnú do ponuky. Mimo toho, že pri zlom zakartovaní sa poniektoré miestnosti do ponuky nemusia dostať, by som bol rád, keby hra trvala dlhšie. Na druhej strane hra ponúka staviteľom aj tajné úlohy a záverečné bodovanie, ktorým môžu zvrátiť doterajší bodový náskok.

Architekti musia ukázať čo je v nich

Zámky šíleného krále Ludvíka z nás spravia architektov najznámejšieho zámku v Nemecku. Ten sa pred vami rozširuje presne podľa vašich predstáv a schopností a vytvára na stole monumentálnu stavbu, na ktorú môžete byť patrične hrdí. Hra disponuje sériou unikátnych mechaník, ktoré v celku dávajú väčší zmysel a fungujú spolu dobre. Pravidlo majstra staviteľa, ktorý vytvára ponuku miestností dokáže zamiešať karty vo výbere a platení za rozširovanie zámku. Bodovanie je rovnako unikátne nakoľko sa počas hry môže spustiť viackrát.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu MINDOK. Ak si hru chcete vyskúšať, príďte na jeden z našich herných eventov, alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria obrázkov:

Gabriel Horváth
Hodnotenie
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hrania
4.8

Záver

Zámky šíleného krále Ludvíka je hra, ktorá okrem ukladania dielikov ponúka sériu unikátnych mechaník. Tie spolu fungujú veľmi dobre a vytvárajú pocit reálneho dizajnovania štruktúry zámku. Vizuálna stránka hry je až na väčšinou jednotvárne dieliky miestností pútavá a zaujme na prvý pohľad. Pravidlá sú jednoduché a pozitívom hry je aj to, že si vyžaduje toľko miesta, koľko budete chcieť. Určite odporúčam hráčom, ktorí majú radi budovanie a strategické ukladanie dielikov.

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.