Stolná prechádzka do Mordoru – Výprava k Hore Osudu [RECENZIA]

Svet sa zmenil. Cítim to na škatuli. Cítim to na stole. Cítim to v kockách. Moc prsteňa neslabne a v Roklinke sa vytvorilo spoločenstvo, ktoré sa vydáva na výpravu za záchranou sveta. Dnes sa vyberieme na putovanie do Mordoru so snahou zničiť prsteň moci. Poďte s nami na Výpravu k Hore Osudu.

Ďalšia hra inšpirovaná svetom J. R. R. Tolkiena nám sľubuje výlet do Stredozeme v snahe pomôcť Frodovi a celému spoločenstvu hodiť prsteň do Hory Osudu a nadobro zničiť Sauronovu moc. Tentokrát však autori nemieria na zanietených hráčov, no skôr na rodiny a ašpirujúcich čitateľov high fantasy. Hra sa začína vytvorením spoločenstva v Roklinke a v rôznych etapách sleduje ich cestu cez najznámejšie lokácie Stredozeme.

Frodo sa musí dostať až na vrchol Hory Osudu (Foto: PoP-Cult)

Tri prstene elfským kráľom vonku pod nebom…

Pri spoločenskych hrách, ktoré sú dizajnované z filmov, majú autori potrebu využiť aj ich vizuálne podklady. Teším sa z toho, že v tejto hre tak autori neurobili a išli po inom variante. Hru zdobí kreslená grafika, čo oveľa viac podporuje tému, nakoľko tematicky ide o dobrodružnú rozprávku. Navyše je dizajn nenútený a všetky prvky k sebe vizuálne sadnú. Celá hra obsahuje iba niekoľko typov komponentov, čo uľahčuje rozkladanie a hranie celkovo. Jendotlivé kocky a postavy sú farebne odlíšené aby nedošlo k pomýleniu a rovnako sú karty stretnutí rozdelené do farebných balíčkov podľa etapy cesty.

Sedem pánom trpaslíkov v sieňach z kameňa…

Mechaniky hry, rovnako ako jej zacielenie, majú ambície vtiahnuť do deja rodiny s mladšími hráčmi. Najpodstatnejším prvkom je kooperatívne hranie a hádzanie kockami s možnosťou výberu pohybu postáv. Každý člen spoločenstva je reprezentovaný kockou a jej prislúchajúcou figúrkou.

Legolas! Čo vidia tvoje elfské oči? (Foto: PoP-Cult)

Každá časť cesty spoločenstva má svoje vlastné karty stretnutí. Tie využívajú hráči na zjednotenie síl s kladnými postavami ako Galadriel, Éowyn či Théoden, ktorí vám môžu poskytnúť pomocnú ruku. V jednotlivých balíkoch kariet stretnutí však nájdete aj také, ktoré vám cestu znepríjemnia. Stretnete Nazgûlov, vlkov alebo Sarumana a jeho armádu. K týmto stretnutiam prislúcha aj boj, ktorý je reprezentovaný hodom špeciálnej bojovej kocky. Tá znázorňuje zbrane členov spoločenstva. Práve touto mechanikou sa podporil pohyb ostatných postáv, pretože pomôcť vám budú môcť iba tí členovia,  ktorí sa nachádzajú v rovnakej etape cesty ako Frodo.

Zase kocky? Áno, hádzanie farebnými šesťstrannými kockami je hlavným prvkom hry. Hráči si vezmú dve čierne kocky a dve kocky reprezentujúce postavy. Po hodení si musia vybrať jednu čiernu a jednu farebnú, ktorú položia na prvú stranu Bilbovej knihy, doberú si ďalšiu kocku postavy a po hode uložia čiernu a jednu farebnú na druhú stranu knihy. Takto hráči tvoria príbeh Pána prsteňov priamo pri stole a spoločenstvo sa tak vďaka vám vydáva na stretnutia. Z veľkej časti je hra o náhodnom hode, no hráči si vedia vybrať aspoň udalosť prvého hodu.

Hra je dizajnovaná ako písanie príbehu o Prsteni (Foto: PoP-Cult)

Výprava k Hore Osudu ponúka jediný spôsob výhry – odniesť Prsteň do Mordoru a zhodiť ho do útrob temnej hory. Naopak možností prehry je viacero. Hráči môžu prehrať, ak sa dostatočne zmobilizujú Nazgûlovia a ak dôjde sila nositeľa prsteňa. Pri hre s menšími deťmi preto odporúčam trošku zjednodušiť pravidlá, no všetko je na uvážení hráčov.

Vyzdvihnem ešte jednoduché pravidlá a dve pomocné karty, na ktorých je vysvetlená celá hra. Keď hru rozložíte, stačia vám na to, aby ste ju pochopili a plnohodnotne odohrali. Spracovanie kartónového insertu je rovnako vizuálne pekné ako hra sama, no produkčne ju mohli urobiť lepšie. Rozdelenie vnútra na tri časti uberá priestor na ukladanie komponentov.

Jednoduchý kartónový insert poteší aspoň dizajnom (Foto: PoP-Cult)

Deväť mužom z ľudí, ktorých osudom je skon

Na to, že je to hra určená pre rodiny a mladšie publikum, sme mohli čakať jednoduchý priebeh. Hra však vyzýva každého, kto si ju rozloží na stôl a vyhrať ju je niekedy veľmi obtiažne až nemožné. Ak ste teda svoje ratolesti nenaučili prehrávať, Výprava k Hore Osudu vám ponúka príležitosť naučiť ich pokory a motivácie zahrať to lepšie. Naopak vtiahnuť ich do hry môže vizuálna stránka a jednoduchá mechanika hádzania kociek, ktorú deti zbožňujú.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Albi Slovensko. Ak si chcete hru vyskúšať, dohodnite si hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub alebo príďte na jeden z našich eventov. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria obrázkov:

• Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hry
4

Záver

Rodinná tematická hra o udalostiach z Pána prsteňov zaujme svojou vizuálnou stránkou aj mladších hráčov. Kooperatívne hranie pomôže pri rozhodovaní a napriek veľkému prvku náhody a náročnejšiemu priebehu dokáže Výprava k Hore Osudu zabaviť.