Spoločenské hry

Ponorte sa pod hladinu a skúmajte korálové útesy – Atol [RECENZIA]

Do obchodov sa konečne dostala dlho očakávaná hra s podmorskou tematikou. Milovníci koralových útesov a morského dna si prídu na svoje a na stoloch budú rozvíjať svoje atoly. Rovnomenná hra od vydavateľstva Albi nás tak vezme na zimnú dovolenku k slanej vode. Dnes recenzujeme Atol.

Na túto hru čakalo veľké množstvo hráčov. Myšlienka Atolu sa dostala do povedomia vďaka relácii Den deskovek od Albi, v ktorej mohli dizajnéri hier predstaviť svoj projekt. Napriek tomu, že Atol nevyšiel ako prvá hra, ktorá sa v relácii objavila, stal sa víťazom úvodnej série a po troch rokoch sa konečne dostal aj na naše herné stoly.

Každý atol je tak farebný, ako si ho sami spravíte

Z dizajnovej stránky je hra spracovaná veľmi príjemne na oko a už samotná škatuľa pôsobí pravou morskou atmosférou. Trošku ma sklamala obrázková časť kariet koralov, ktoré sa veľmi často opakujú a v hre ich nájdete len zopár. Na druhej strane vyzdvihujem umenie kariet živočíchov, pri ktorých som mal pocit, že naozaj plávam pod hladinou a pozorujem rôzne tvory a ryby. Pri príprave hry vytvoria karty prehľadnú ponuku, z ktorej si potom hráči môžu vyberať pri nákupe živočíchov či koralov. Jedným z rozmerovo veľkých prvkov v hre je doska kôl a bonusov. Napriek jej využitiu v rámci získavania dodatočných zdrojov a prehľadu si myslím, že by sa dala nahradiť menšou verziou. Hra obsahuje podstatné množstvo rôznych žetónov. Od označenia symbiózy, cez planktón, popularitu, znečistenie, úroveň živočíchov a šupiny až po drevené žetóny únavy a peňazí. Pri vylupovaní kartónových dielikov som si povedal, že na toto budem potrebovať viac misiek ako pri 4X hre Voidfall. Rovnako pri odkladaní neexistuje žiaden insert alebo škatuľky, či predely do ktorých by sa dali prehľadne uložiť tieto komponenty. Napriek tomu sú však všetky komponenty vyrobené z kvalitného materiálu. Zo všetkých sa mi najviac páčili žetóny resp. ukazovatele úrovne morských živočíchov, ktoré sa pekne posúvajú po kartách a znázorňujú víťazné body, ktoré môžete za daného živočícha získať.

Nádherný dizajn kariet živočíchov (Foto: PoP-Cult)
Nádherný dizajn kariet živočíchov (Foto: PoP-Cult)

Každý podmorský živočích má svoju úlohu

Základným stavebným kameňom vášho atolu sú karty koralov a karty živočíchov, ktoré k nim môžete prilákať. Hráči si tak postupne pred sebou tvoria šachovnicu kariet a využívajú schopnosti či akcie každej z nich. Atol je typickým príkladom mechaniky engine building. Počas hry si hráči nakupujú karty korálov a živočíchov, ktoré spolu budú čo najlepšie fungovať a vytvárať reťaze akcií so spoločným cieľom – získať čo najviac bodov. Keďže sú vaše oblasti bez hraníc, vaša plocha bude unikátna s každou pridanou kartou. Peknou mechanikou je rozširovanie potenciálu koralových oblastí, s ktorou úzko súvisí aj lákanie živočíchov k nim. Koraly môžu udržať iba určitých živočíchov a preto sa na tých s väčším apetítom musíte pripraviť. K tomu slúži zvyšovanie potenciálu oranžových kariet koralov, čím si hráči môžu pridávať žetóny kolónie a zatraktívniť ich pre väčšie ryby.

Ryby sa delia na tri typy (malé, stredné, veľké), pričom každá karta má svoju unikátnu schopnosť či akciu. V hre sú okrem rýb aj karty morských živočíchov ako sasanka, langusta či kraby a iné, ktoré z každého atolu môžu v správnej kombinácii vyťažiť ešte viac bodov. Pri týchto kartách sa dostávame k trom unikátnym mechanikám hry – kŕmenie, vytváranie symbiózy a lov. Kŕmením rýb môžu hráči navýšiť úroveň ich hojnosti čím zároveň zvýšia aj počet bodov, ktoré na konci hry získajú. Informácia, čo na kŕmenie potrebujete, je prehľadne vyobrazená na spodnej časti karty, pričom každá ryba alebo iný živočích potrebujú niečo iné. Keďže aj morské bytosti potrebujú istú dávku socializácie, niektoré z kariet dokážete prepojiť a vytvoriť symbiózu. Veľká ryba pomôže malej a podobne. Práve pri kŕmení má symbióza zmysel keďže viacnásobne zvyšujete svoj bodový náskok. Ako si žraloky krátia čas vo vode? Lovom. Každý živočích, ktorému to jeho schopnosť dovoľuje, sa môže nakŕmiť rybou vo svojom či súperovom atole. Niektoré efekty kariet, rovnako ako akcia kŕmenia, žiadajú, aby ste daného živočícha vyčerpali. Takáto karta nemôže ďalej používať žiadne svoje akcie.

Po každom kŕmení je potrebný oddych (Foto: PoP-Cult)
Po každom kŕmení je potrebný oddych (Foto: PoP-Cult)

Autori mysleli aj na ekologický aspekt hry a ten je v hre podčiarknutý znečistením koralov. Okrem toho, že niektorými efektami a akciami si môžete znečistiť a zároveň znefunkčniť karty koralov, môžete takéto znečistenie odstraňovať. V hre ste priam tlačení do toho, aby vám atol ostal čo najčistejší, pretože za znečistenie samozrejme strácate body. Potrebujete peniaze? Hráči majú na konci kola možnosť prizvať do atolu vedcov, ktorí budú skúmať vaše biómy alebo prizvať turistov, ktorí vám síce pekne zaplatia, no nechajú po sebe v koraloch neporiadok. Táto mechanika dokáže poriadne zamiešať karty, pretože každá zvolená cesta má svoju adekvátnu reakciu.

Nezabudnite za sebou z mora vyniesť smeti

Minimálne za redakciu môžem povedať, že Atol sa podaril. Napriek veľkému množstvu rôznych žetónov a minimálnemu dizajnu koralov hra na stole vyzerá pekne, ponúka priestor pre neskúsenejších ako aj zarytých hráčov spoločenských hier a rýchlo sa neobohrá. Unikátne mechaniky z hry robia takú zábavu akú si ju sami spravíte. Každá karta koralu a živočícha zvyšuje vašu šancu na výhru a ponúka ďalšie akcie, ktoré viete skombinovať s inými kartami. Pravidlá sú napísané len na pár stranách a tak hru rýchlo rozložíte, naučíte sa ju a zároveň ju aj odohráte. Odporúčam na rodinné hranie aj ako ľahšie hranie na vaše herné stretnutia. Hru si zaobstaráte približne za 50 € a zabavíte sa približne na niečo cez hodinu.

Vytváraním symbiózy medzi rybami a živočíchmi zrýchlite ich rast (Foto: PoP-Cult)
Vytváraním symbiózy medzi rybami a živočíchmi zrýchlite ich rast (Foto: PoP-Cult)

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Albi Slovensko. Ak si chcete Atol vyskúšať, príďte na niektorý z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

Gabriel Horváth
Hodnotenie
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem
4.7

Záver

Víťazná hra prvej série Den deskovek nás vezme na skúmanie korálovej lagúny priamo na vašom stole. Väčšie množstvo žetónov kompenzujú dva typy kariet, z ktorých si hráči pred sebou budujú fungujúce morské prostredie. Kombinácie rýb, vytváranie symbióz, využívanie efektov a vytváranie reťazí akcií z hry robia dobrú kombinatorickú zábavu. Napriek tomu nie sú pravidlá zložité a užijú si ju aj hráčske rodiny aj skupiny hráčov, ktorí svoj herný mechanizmus chcú vybudovať dokonalo.

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.