Naloďte sa a obchodujte – Knarr [RECENZIA]

Čo je meradlom poriadneho vikinga a jeho družiny? Bohatstvo? Sláva? Túžba po výpravách a radosť z boja? MINDOK nás v týchto horúčavách berie na sever do dôb objavovania svetadielov a spraví z vás pravých vikingov, aby ste si na túto otázku odpovedali sami. Dnes sa detailnejšie pozrieme na novinku, ktorú si môžete vziať aj na dovolenku. Vitajte pri recenzii na Knarr.

Ako pri každej hre s témou severských bojovníkov, aj tu sa budete usilovať o to, aby si história zapamätala práve vás. Cieľom hry je úspešne presvedčiť ľud, že ste to práve vy, komu by mali zveriť vládnutie. Ako? Docieliť sa to dá iba úspešnými výpravami, získavaním slávy, verbovaním správnej posádky a obchodovaním s inými krajinami. Nasadnite do vašej malej obchodnej lode – knarr, a zapíšte do histórie vaše meno.

More, kam len oči dovidia

Najpútavejším prvkom hry je vaša vlastná vikingská loď, ktorú budete využívať na plienenie či obchodné cesty. Tá je poňatá veľmi unikátne a obsahuje miesta na šesť kruhových žetónov, ktoré budete počas hry využívať. Veľmi pekne spracované a vyobrazené sú aj základné prvky, ktoré hráčom uľahčia prípravu hry. Na každej lodi je v spodnej časti séria piktogramov, ktoré pripomínajú základné žetóny a karty hráčov. Napriek tomu, že sa mi unikátne žetóny lodí páčia, sú medzi sebou veľmi ťažko odlíšiteľné; jediným rozdielom je farba plachty lode, ktorá udáva aj zodpovedajúcu farbu žetónov.

Pri dizajne hier si všeobecne cením inklúziu. Knarr nie je výnimkou a obsahuje vlastný špeciálny systém značenia pre ľudí s poruchou farbocitu. Ten je opísaný aj na konci pravidiel v konkrétnych príkladoch. Tieto symboly farebnosti kariet sa nachádzajú na každej karte vikinga, ako aj na hracej doske a kartách výprav. Tie sú veľmi prehľadné a okrem svojej farby obsahujú aj ikonu suroviny, ktorú po naverbovaní môžete získať. Možno by som vizuálu vytkol iba to, že škatuľa sa líši od kariet posádky; je vytvorená mierne iným umeleckým štýlom – to ale dokážem pochopiť, keďže škatuľa musí byť prvou hnacou silou pri predaji.

Vikingovia s rovnakou farbou vám prinesú viac výnosov (Foto: PoP-Cult)

Do neznáma za slávou

Priebeh hry spočíva vo využívaní dvoch voliteľných akcií. Hráči môžu buď verbovať posádku a získať zdroje alebo vyraziť na obchodnú či vojenskú výpravu. Môže sa zdať, že celá hra je iba o ťahaní a vykladaní kariet, no poskytuje aj mierny kombinatorický element a to najmä pri verbovaní nového člena posádky. Pri ňom si hráči doberajú do ruky kartu vikinga podľa práve vyloženej farby. Tým môžu hráči získať nové možnosti a môžu vytvárať nečakané kombinácie. Kladne hodnotím aj získavanie zdrojov, ktoré sa násobí s každou ďalšou vyloženou kartou. Čím viac vikingov máte, tým máte zároveň aj väčšiu šancu na úspešnú výpravu. Tie sa delia na balíčky A (obchodné výpravy) a B (vojenské výpravy). Cesty sú nevyspytateľné a na každej z nich vás môže stihnúť aj nešťastie, preto sa na splnenie akejkoľvek výpravy požaduje platba vo forme vašej vyskladanej a naverbovanej posádky. Každá karta výpravy má vo svojom ľavom hornom rohu vyobrazenú cenu (karty vikingov), ktorí sa domov už nevrátia, no zabezpečia vám poklady, slávu alebo víťazné body.

Obchodné a dobývacie výpravy vám prinesú mnoho výhod (Foto: PoP-Cult)

Na úspechu sa podpíšu nielen výpravy, ale aj sláva a obchodovanie. O úspechoch sa musia skladať básne a eposy pre hrdinov, preto ak hráči dosiahnu určitý stupeň slávy, začnú získavať body ešte pred výpravami. Každú úspešne zvládnutú výpravu si hráči uložia nad svoj žetón lode. Čím viac výprav máte za sebou, tým výhodnejšie obchodné podmienky môžete získať. Tie spočívajú v tom, koľko žetónov náramkov ste ochotní utratiť, aby ste obchod uskutočnili. Samozrejme aj tu platí pravidlo čím viac miniete, tým viac môžete získať.

Keďže Knarr nie je komplikovanou hrou, zodpovedajú tomu aj pravidlá. Tých je síce viac, no celý manuál zvládnete prečítať do piatich minút popri rozkladaní a chystaní prvej hry. V prehľadných príkladoch a v krátkych textových blokoch vám pravidlá predstavia mechaniky a celkový priebeh. Pri hrách s posádkami a armádami som si zvykol na to, že hráči môžu taktizovať, budovať, kupovať a verbovať, no pri hraní Knarr som dostal malú facku, keď som sa chystal na výpravu a v tom hru nečakane ukončil môj protihráč. Hrá sa totiž dovtedy, kým jeden z hráčov nezíska 40 bodov, a preto sa musíte ponáhľať, aby vás nepredišla sláva a úspech vašich protihráčov.

Naplňte svoju loď vojakmi či pokladom (Foto: PoP-Cult)

Dôležitý je návrat domov

Hra Knarr je veľmi ľahkou a oddychovou hrou, ktorá sa hodí viac ako filler do dlhšej partie alebo na stôl do kaviarne. Odohrať ju dokážete do 30 minút a zabaví až štyroch hráčov, z ktorých sa ihneď po odohraní stanú praví severania. I tak mi trochu chýba istá variácia postáv, počiatočných surovín alebo špeciálnych schopností hráčov. Na druhej strane Knarr ponúka istú variabilitu v hre s artefaktami, ktoré vám po splnení podmienok urýchlia zisk bodov. Hru nájdete v obchodoch s cenovkou 21,99 €, je určená pre štyroch hráčov od 10 rokov.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu MINDOK. Ak by ste si Knarr chceli vyskúšať, príďte na jeden z našich eventov, alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru radi donesieme a pravidlá vám vysvetlíme.

Galéria obrázkov:

• Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hry
4.6

Záver

Vikingskú hru Knarr určite odporúčam ako filler medzi väčšími hrami alebo ako krátku hru pred spaním. Rýchla príprava, stručné pravidlá a jednoduchý priebeh hry z nej robia ideálne dobrodružstvo pre hráčov, ktorých nebaví sedieť hodiny nad vysvetľovaním pravidiel. Knarr je vizuálne pútavá a unikátna hra najmä mechanikou kapacity lode a získavania zdrojov. Plusom je aj to, že si hráči vedia hru oživiť hraním s artefaktami a zmeniť tak ich celkovú taktiku.