Iný Baywatch než ten, na aký sme zvyknutí – Pobřežní hlídka [RECENZIA]

Po letných výletoch v južných, teplejších krajinách, je čas vyraziť na sever. No a keďže vaše lode nepoznajú cestu, je potrebné čo najviac preskúmať všetky časti severného mora a zmapovať ho tak, aby ste sa o svojej ceste a poznatkoch mohli podeliť s ostatnými. Dnes sa pozrieme na vrtule novej spoločenskej hry Pobřežní hlídka (nie tá), ktorá len nedávno dorazila do obchodov.

Chladné more

Vizuálna stránka ma osobne oslovila svojou jednoduchosťou. Vo svete, kde sa dizajny hier či obrazov snažia čoraz viac priblížiť realite, je niekedy fajn urobiť krok späť a zjemniť. Pobřežní hlídka je krásna tým, že celá hra je tónovaná do štyroch farieb. Modré more, červeno-biele majáky a bielo-čierne ostrovy. Nehovoriac o tom, že preskúmané more a ostrovy dokopy vytvárajú krásny obrazový celok. Rovnakému dizajnu sa teší aj celá škatuľa, ktorá je jednoduchá, no zároveň veľavravná. Okrem kartónových herných dielikov hra obsahuje aj dieliky motorov, potrebné k pohybu lodí a lode samotné. Tie sú vyrobené z dreva a prichádzajú rovno aj nafarbené štyrmi farbami hráčov. Lode sa s každým odhaleným dielikom budú presúvať a dodávajú hre jemný tretí rozmer.

Každý dielik je možné umiestniť len jedným smerom (Foto: PoP-Cult)

Každá priložená ruka je dobrá

Pobřežní hlídka je hrou, ktorú síce sprv nepoznáte, no po prečítaní pravidiel máte pocit, akoby ste ju hrali 24 rokov. MINDOK sa nezaprel a vydal ďalšiu hru s mechanikou ukladania dielikov, pri ktorej si hneď spomeniete na ich históriu s vydaním hry Carcassone. Veľmi podobne, ako pri tejto nemeckej klasike, tak aj pri Pobrežnej hliadke si hráči ťahajú dieliky mora a ukladajú ich k sebe tak, aby tvorili morské polochy a uzatvárali ostrovy. Tu však prichádza zmena. Hráči sedia vo výskumnej lodi a objavujú nové dieliky, hýbu sa po mape a snažia sa kompletne preskúmať (obkolesiť) dieliky, ktoré im prinesú body. V hre tak poznáme tri typy bodovania – trojbodové majáky, dvojbodové bójky a ostatné dieliky hodné jedného bodu. Pohyb a toto bodovanie dodáva hre prvok plánovania.

Trochu ma mrzí, že hra obsahuje iba aké také insertové predelenie z kartónu, no to nezabráni dielikom aby sa rozutekali po škatuli. Napriek tomu hra neobsahuje prílišné množstvo rôznych druhov komponentov a stačí ich vpodstate pozbierať, vytvoriť doťahovací balíček a hra sa môže začať. Pravidlá sú krátke a na pochopenie stačí pár minút. Ak by hráči mali nejaké otázky, pomocné karty stručne a jasne pokrývajú celý priebeh hry.

Podstatným prvkom je aj pohyb lodí (Foto: PoP-Cult)

Táto spoločenská hra je kooperatívna a ide v nej o to, aby spoločne hráči prišli na to, ako najlepšie získať čo najviac bodov. Preto je v hre aj pomocná mechanika výmeny dielikov medzi hráčmi. Povedzme si pravdu, že náhodne potiahnuté dieliky nie sú vždy po chuti a nie vždy sa dajú použiť na práve váš manéver. Hráči tak môžu počas svojho ťahu požiadať iného hráča o dielik a zaistiť im tak ďalšie víťazné body alebo prepojenie iných dielikov. Tie môžu, spolu so žetónmi motorov, slúžiť aj na pohyb po mape.

Všetci výskumníci na palubu!

Priebeh hry a celková hrateľnosť je vybalansovaná na jednotku. Hra ponúka nekonečnú variabilitu a pri takomto hernom princípe sa naozaj nestane aby ste hrali tú istú hru dookola. Hra je určená pre dvoch až štyroch hráčov a zaberie približne 20 minút. Vďaka tomu, že všetci hráči kopú za jeden tím, je vhodná na rozvíjanie komunikácie, spoločné riešenie problémov či ako zábava medzi partičkami väčších hier. Rýchle rozloženie a skladanie hry ju robí aj skvelým pomocníkom napríklad aj na rodinné oslavy.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu MINDOK. Ak si chcete hru vyskúšať, príďte na niektorý z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám donesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

• Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hry
5

Záver

Ďalšia skvelá hra od MINDOKu nás tentokrát berie skúmať severné more. Ukladanie dielikov a odkrývanie mapy zapôsobí na každého hráča tým, že ponúka aj mierny taktický prvok. Unikátne zbieranie bodov a kooperatívne mechaniky z hry robí skvelú zábavu pre rodiny s deťmi alebo na rôzne teambuildingové aktivity. Pobřežní hlídka je povinnou jazdou pre hráčov, ktorých formoval Carcassone.