Bezťahová stratégia Kyvadlo odráža súboj s časom
Keď si človek myslí, že už hral všetky možné typy hier, v momente vyjde ďalšia. Existujú hry, pri ktorých vysielate pomocníkov, aby pre vás niečo urobili, a sú aj také, kde sa snažíte predbehnúť súperov v zápase o čas. Novinka od Stonemaier Games tieto princípy kombinuje a ponúka nám časovaný súboj o kráľovský trón v hre Kyvadlo.
Spoločenská hra Kyvadlo je bezťahovou stratégiou. Ako bezťahovou? Jednoducho všetky akcie vykonávajú hráči súmerne s ostatnými. Osobne som sa s takouto hrou ešte nestretol, aj keď som v iných videl použité presýpacie hodiny a bol v nich použitý práve element chýbajúceho času. Po otvorení škatule nás čakala podobná nádielka komponentov ako pri hre Tapestry. Nečudo, obe hry vyšli od vydavateľstva Stonemaier Games, ktorí si na komponentoch dávajú záležať. Okrem hlavnej a vedľajšej dosky na hranie sú v škatuli herné dosky pre hráčov vytlačené na hrubom embosovanom papieri, kopec malých kociek v troch farbách, ktoré sa v hre používajú ako suroviny a platidlo, štvorcové žetóny “hlasov”, karty v troch formátoch, žetóny ukazateľov pre každého hráča, figúrky služobníkov a to najdôležitejšie – tri presýpacie hodiny.
Setup hry spočíva viac menej v tom, že si každý hráč vezme svoje žetóny a figúrky, presýpacie hodiny položíte na príslušné miesta a vyložíte na stôl karty provincií, karty odmien a červené karty úspechov. Priebeh hry určujú dve fázy. Prvou je fáza reálneho času, v ktorej využívate svojich služobníkov, preklápate presýpacie hodiny a získavate zdroje, provincie či hlasy a víťazné body. Tou druhou je zvolanie Rady a hodnotenie vášho doterajšieho progresu.
Fáza reálného času začína preklopením všetkých troch presýpacích hodín na príslušné políčka. Počas nej budete vysielať svojich služobníkov vykonávať akcie. Ukladanie služobníkov má ale dve pravidlá. Služobník sa nikdy nesmie uložiť na rad akcií, kde sa práve nachádzajú presýpacie hodiny, rovnako sa z týchto radov nesmú figúrky brať a presúvať. Druhé pravidlo obmedzuje vstup malého služobníka na políčko s iným služobníkom (na veľkých služobníkov toto pravidlo neplatí). Priebeh fázy reálneho času spočíva v preklápaní presýpacích hodín. Najprv si hráči pripravia akcie a po uplynutí času a preklopení hodín ich môžu vykonať. Postupne tak vaše akcie riadia práve presýpacie hodiny, ktoré preklápate z jednej rady akcií do druhej. Potom však musíte čakať kým sa presype piesok, hodiny preklopíte a môžete pokračovať s výberom akcií.
Fáza reálného času končí s tretím preklopením fialových presýpacích hodín a odstránením posledného fialového žetónu hodín. Hráči už nesmú preklápať žiadnymi hodinami a dohrajú akcie, ktoré môžu a chcú vykonať. V tomto momente sa zvoláva Rada, ktorá hodnotí úspechy. Podľa nich sa určí priorita hráčov, ktorá rozhoduje v ich prospech a podľa toho si hráči vezmú príslušnú odmenu. Priorita sa určuje počtom finálových štvorcových žetónov hlasov. Kto ich má najviac bude pre poddaných prioritnejší.
Flow hry je úplne iný, než na čo ste zvyknutí. Nemusíte čakať za ťahom protihráča a môžete akcie vykonávať simultánne s nimi. Pri čítaní pravidiel sme mali menšie obavy, ako sa táto bezťahová technika bude správať. Nakoniec však hra prebiehala plynule, pretože si každý “kopal na svojom piesku”. Hru sme skúšali aj vo variante pre dvoch hráčov, kde pribudol ešte jeden “neutrálny” hráč s úlohou zaberať miesto. Niekedy sme mimo akcií čakali na presýpacie hodín a nemali čo robiť. Avšak takéto vydýchnutie vám dá priestor premyslieť si ďalší postup.
Pravidlá sú písané jasne a prehľadne, aj keď sme miestami mali problém nájsť potrebnú informáciu. Pri čítaní sa mi zdalo neustále pripomínanie pravidiel o ukladaní figúrok trošku prehnané. Na druhej strane je fajn si pripomenúť také, na ktoré sa nesmie zabudnúť. Rovnako ako osobné karty hráčov, aj pravidlá sú vytlačené na tvrdom, kvalitnejšom embosovanom papieri. Osobitne sa pri pravidlách nachádza aj prehľadová karta a pravidlá pre Automu (hru jedného hráča). Keď už sme pri technickom spracovaní, insert je robený presne na mieru a všetky komponenty majú svoje vyhradené miesto.
Kyvadlo je naozaj niečím iným než hry, ktoré ste hrali doteraz. Bezťahová chaotická naháňačka za bodmi, ktorá ponúka taktiku a manažment surovín v jednej škatuli. Osobne sa mi hra páčila o čosi viac ako minuloročná Tapestry. Pravdepodobne to bude aj tým, že Stonemaier šlo tentoraz do iného konceptu ako obvykle. Mierne mi vadilo opakovanie jedného pravidla, no ako som spomenul vyššie, opakovanie je matka múdrosti, hlavne ak je to pravidlo dôležité natoľko, že dokáže ovplyvniť priebeh hry. Osobne som s hrou veľmi spokojný a beriem ju ako dobrý prírastok a spestrenie strategických hier na polici. Kyvadlo sa z nich však na stôl dostane častejšie.
- Nový vietor do plachiet s Catan: Energie [RECENZIA] - 21. novembra 2024
- Odhaľte históriu čajového rituálu spoločenskou hrou – Čajová zahrada [RECENZIA] - 18. novembra 2024
- Pripravte svoju noru na zimu – Syslíci [RECENZIA] - 12. novembra 2024