Spoločenské hry

Vydajte sa na lov mýtických bytostí – Údolí věčnosti [RECENZIA]

Vezmite štíty a kopije, totemy a žetóny a vyrazte na lov bytostí zo svetových mýtov a bájí. Vydavateľstvo MINDOK nám ku koncu roka prinieslo hru, ktorá vyzýva aj tých najzbehlejších hráčov spoločenských hier. Vydajte sa s nami do Údolí věčnosti.

Počas desiatich kôl sa z hráčov stanú lovci bytostí, ktoré môžeme poznať z rozprávok alebo mytológií. Každé kolo ulovia dve z nich, ktoré môžu skrotiť, predať alebo povolať do svojej oblasti a využiť ich efekty. Zvíťazí len ten, kto najlepšie skombinuje tvory, ktoré medzi sebou vychádzajú a ktoré spoločne dokážu hráčovi priniesť najväčší úžitok.

Farebne plná a pre očí príjemná

Svojim dizajnom sa hra snaží prilákať mladších hráčov. Milá kresba, na ktorej nájdeme prepracované bytosti, mi miestami pripomína komiks alebo kreslený seriál venovaný najmladším. Mince sú rozdelené nielen podľa farieb a čísel ale aj podľa tvaru a nestane sa tak, že by si hráči platidlá zamenili. Všetky drevené žetóny hráčov, ktoré sú v hre použité, obsahujú aj jedinečný symbol, ktorým sa hráči rozlišujú. Stredový kus je vymyslený unikátne a šetrí miesto na stole; namiesto vykladania ponuky kariet pod seba tak hráči ukladajú karty okolo neho, čo podporuje aj ekonomické aspekty hry, a síce predajnú cenu jednotlivých kariet. Jednou z vecí, ktorá mi udrela do očí, je socha draka umiestnená v strede stola. Mal som z nej pocit, akoby pri tvorbe hry ostalo voľné miesto na vylupovacej doske, tak tam tvorcovia pridali sošku. Aj podľa autorov je zbytočná a nemá žiadne využitie, no hra s ňou aspoň dobre vyzerá na fotkách. Mne však robila viac škody a zacláňala vo výhľade, takže si počas hry ležala v škatuli.

Každá bytosť má svoje miesto (Foto: PoP-Cult)
Každá bytosť má svoje miesto (Foto: PoP-Cult)

Jedinečná ako hipogryf

Údolí věčnosti v sebe skrýva viacero mechaník od engine buildingu cez manažment zdrojov a ťahanie kariet. Hráči sa striedajú, lovia príšery a snažia sa karty nakombinovať tak, aby im každé kolo priniesli čo najviac bodov. Ide teda o to, aby k bytostiam, ktoré majú hráči pred sebou, našli také, ktoré umocnia ich využitie. Dokopy päť typov mýtických kariet obsahujú tri typy akcií. Jednorazové, ktoré hráči využijú hneď po vyložení, pasívne, ktoré hráčom znižujú ceny alebo pridávajú bonusové pravidlá, a opakujúce sa, ktoré sa spúšťajú na konci každého kola. Aby sa zamedzilo tomu, že jeden z hráčov má pred sebou vyložených 10 kariet a ostatní napríklad tri, funguje tu mechanika, ktorá takejto nerovnosti zabraňuje. Počet povolaných bytostí môže byť maximálne rovnaký ako počet aktuálneho kola. Zatiaľ čo v prvých kolách sú tak stoly prázdnejšie, v tých pokročilejších sa hráčom môže dariť viac. Presne takýmto spôsobom funguje aj uvoľňovanie kariet z vašej oblasti. Poniektoré z nich vám začnú po čase zavadzať a ich účinok sa dávno pominul. Hráči môžu zaplatiť hodnotu, ktorá sa rovná číslu kola a uvoľniť vašu oblasť od nepotrebných kariet.

Ekonomický systém je v hre podchytený spôsobom, ktorý je známy každému, kto sa snažil dieťaťu vysvetliť rozdiel medzi počtom a hodnotou peňazí. K dispozícii sú tri typy mincí – kruhové s hodnotou 1, trojuholníkové s hodnotou 3 a hexagónové s hodnotou 6. Keďže je zaužívané, že peniaze sa dajú rozmieňať a mať viac reálne neznamená mať viac, na systém platenia si hráči budú musieť trochu zvyknúť. V hre totiž môžete mať v akomkoľvek momente iba štyri kusy mincí a po zaplatení sa vám zvyšok nevráti. Nie je to však na škodu, pretože tento spôsob dodáva ďalšiu vrstvu kombinovania a plánovania. Hráči si tak rozmyslia akým spôsobom bytosti predajú alebo povolajú.

Jedinečný ekonomický systém dokáže v plánoch narobiť šarapatu (Foto: PoP-Cult)
Jedinečný ekonomický systém dokáže v plánoch narobiť šarapatu (Foto: PoP-Cult)

Pravidlá hry sú spísané veľmi prehľadne na pár stranách, preto sa hra hodí aj pre začínajúcich hráčov, ktorí nemajú radi dlhé vysvetľovanie. Podľa autorov je hra určená pre hráčov od 10 rokov s čím ale ja osobne nesúhlasím. Okrem pútavého a farebného vizuálu v hre nie je priestor pre mladšie deti nakoľko hra v sebe vrství kombinatorické peklo. Nazbierať a povolať k sebe z piatich typov bytostí, ktoré sa musia navzájom podporovať, pričom je treba myslieť na spôsoby platenia a momenty spúšťania akcií, dá zabrať aj skúsenejším hráčom. Karty sú navyše rozdelené od hodnoty 0-12 veľmi nerovnomerne a mladší hráči by mohli mať problém s taktizovaním a pamätaním si, aké karty by mohli prísť.

Po love je dôležitý oddych

Táto menšia, dizajnovo príjemná hra skrýva v škatuli desiatky minút rozmýšľania a vetvenia taktík. Hráči sa stanú lovcami mýtických bytostí, ktoré v správnej kombinácii pravidelne prinášajú víťazné body. Unikátny stredový prvok je vytvorený naozaj precízne a šetrí miesto na stole. Rovnako jedinečné sú aj ekonomické mechaniky a obmedzenie počtu vyložených bytostí. Nedajte sa oklamať veľkosťou hry, pretože pri kombinovaní 70 kariet je naozaj podstatný priestor na premýšľanie. Hru by som napriek odporúčaniu nehral s mladšími hráčmi, pretože by si ju nevedeli naplno užiť, no skôr ju odporúčam takým, ktorí majú radi kombinovanie a skladanie postupností, no zároveň nechcú pri hre stráviť hodiny svojho času.

Vaša oblasť s as postupom kôl zväčšuje (Foto: PoP-Cult)
Vaša oblasť sa s postupom kôl zväčšuje (Foto: PoP-Cult)

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu MINDOK. Ak si Údolí věčnosti chcete vyskúšať, zastavte sa na jednom z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

Gabriel Horváth
Hodnotenie
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky
  • Celkový dojem z hry
3.8

Záver

Údolí věčnosti v sebe skrýva viac ako by sme čakali. Napriek rozprávkovej kresbe a milému dizajnu hra pohltí skôr skúsenejších hráčov, ktorí radi kombinujú a vedia prispôsobiť taktiku práve potiahnutým kartám. Na unikátne prevedenie mechaník si musia hráči chvíľu zvykať, no ako pri každej taktickej hre sa zlepšujú s počtom odohraných partií.

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.