Spoločenské hry

Na výlet do New Yorku či Sydney – Města [RECENZIA]

Do portfólia vydavateľstva MINDOK pribudla ďalšia spoločenská hra s mestskou tematikou. Septembrová novinka z nás na malú chvíľu urobí architektov zodpovedných za budovanie novej štvrte. Dnes sa pozrieme na základné kamene hry Města.

Krásna ako západ slnka

Vizuálna stránka hry je spracovaná veľmi dobre. Príjemne vyzerajúca škatuľa s vyobrazenými metropolami sveta ide v súlade s dielikmi pozemkov. Plán hry je pripravený prehľadne a nestane sa, že by si hráči zamieňali komponenty či akcie. Dosky metropol, na ktorých sú súhrne vypísané verejné míľniky, krásne zasadnú do plánu. Okrem dielikov pozemkov, ktoré sú jednou z hlavných častí hry, sú k dispozícii aj žetóny významných miest a 3D stohovateľné dieliky budov. Plán vašej štvrte sa počas hry postupne skladá a vám sa pred očami zosobňuje vaša predstava o ideálnom mieste na život. Města sú veľmi rýchlo rozložené a pripravené na hranie a nezaberajú veľa miesta, čo z hry robí vhodnú zábavu na chatu alebo rodinný výlet.

Rada zasadla, je čas tvoriť (Foto: PoP-Cult)
Rada zasadla, je čas tvoriť (Foto: PoP-Cult)

Dôležitá je správna infraštruktúra

Hra Města využíva moju obľúbenú mechaniku – worker placement. Tá je však dosť obmedzená a hráči si môžu z každej akcie počas kola vybrať len jedno miesto kam svojich pracovníkov uložia. Hra je dizajnovaná tak, aby sa počas ôsmich kôl vybrali všetky komponenty, ktoré v hre sú. To sa síce sprvu nejaví úplne zle, no môže to byť aj na škodu. Krása mechaniky ukladania pracovníkov je v tom, že si hráči môžu navzájom škodiť kradnutím akcií. Pri tejto hre je to však o tom, že každý z hráčov dostane stopercentne možnosť využiť každú zo štyroch akcií; ba priam je k tomu nútený pravidlami.

Zaujal ma prvok ukladania dielikov, ktorý sa znova viaže k histórii vydavateľstva. Hráči postupne tvoria mestskú štvrť, ktorá je rozdelená na oblasti zelene, stavebných parcel alebo vodných plôch. Tomuto prvku je kalibrované aj bodovanie, ktoré je podľa mňa veľmi dobre poňaté. Nezáleží iba na veľkosti plôch, no aj na ich obsahu. K tomu slúžia hráčom žetóny zaujímavostí, ktoré násobia body podľa ich výskytu.

Nezabúdajte na významné miesta v meste (Foto: PoP-Cult)
Nezabúdajte na významné miesta v meste (Foto: PoP-Cult)

Ak by ste si túto hru chceli užiť v režime pre dvoch hráčov, odporúčam upraviť si pravidlá, alebo zohnať minimálne ďalšieho hráča, ktorý ju oživí. Naozaj sme pri hraní vo dvojici mali pocit, že sa nemusíme snažiť takticky plniť úlohy, pretože sa na nás dostane rad dvakrát a všetky komponenty sa z hry vyberú tak či tak. Málo interakcie, nerovný pomer náhoda-stratégia či vyhrotené ťahanie si kariet úloh hru robia vo dvojici žiaľ len ťažko hrateľnou. Podobné pocity majú aj fanúšikovia na portáli boardgamegeek, ktorí za najideálnejší počet hráčov považujú štyroch; a mám pocit, že hra bola aj tak navrhovaná. Autori však ponúkajú aj rozšírený režim s možnosťou zväčšenej štvrte a ďalších kôl.

Pri hraní v plnom počte sa Města akoby obrátili o 180° a konečne ponúkajú prvky škodenia, strategického ukladania dielikov, má zmysel byť prvým hráčom a aj karty bodovania sú delené v inej miere. To, že hráči každé kolo vykonávajú tie isté akcie, je trochu obmedzujúce, no v tomto prípade je fajn, že ide každý z hráčov rovnakým tempom a hra neunudí rýchlejšieho či strategickejšieho hráča. Vybrané metropoly ponúkajú dostatok súťaživosti medzi hráčmi a tí sa tak musia snažiť o to, aby ich splnili čo najviac a čo najrýchlejšie, pretože o výhre môžu rozhodnúť každé dva-tri body. Čo sa týka variability, Městá môžete hrať dookola a zakaždým vám pred nosom vznikne unikátna štvrť, ktorá je v tom momente vašim veľdielom. Ocenil by som ale viac typov kariet bodovania, keďže sa v hre veľmi často opakujú, no ak si vezmete tie správne, získate viac bodov. Zároveň tento nedostatok kompenzujú ďalšie dosky metropol.

Každá metropola je známa inými prvkami (Foto: PoP-Cult)
Každá metropola je známa inými prvkami (Foto: PoP-Cult)

Kam na výlet?

Města sú hrou skôr pre väčší počet hráčov – ideálne v plnej zostave. Dizajnovaná na vyťahanie všetkých komponentov uberá na vyváženosti hrania vo dvojici. Najviac je na hre pútavý jej farebný dizajn a 3D komponenty, s ktorými vám mesto rastie pred očami. Pravidlá sú jednoduché, vysvetlené za päť minút a hráči sa zabavia na približne 40 minút.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu MINDOK. Ak si Města chcete vyskúšať, zastavte sa na jednom z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

Gabriel Horváth
Hodnotenie
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hry
4.2

Záver

Hra Města svoj potenciál nevyužila naplno. V režime viacerých hráčov sa mechaniky navzájom podporujú, čo nie je možné povedať o hre dvoch hráčov. Na druhej strane si autori dali záležať na vizuálnej stránke, ktorá je na jednotku. Komponenty dodávajú hre tretí rozmer a dieliky štvrtí hráčov sa pred očami pekne skladajú do úhľadného celku. Okrem osobných úloh môžu hráči súperiť o úlohy vybranej metropoly. Odporúčam skôr pre príležitostnejších hráčov.

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.