Spoločenské hry

Z podzemia do ďalšej akcie! Hrdinovia Karaku si neoddýchnu [RECENZIA]

Asi nebudem preháňať, keď poviem, že hra Karak zožala úspech a to najmä medzi rodičmi novej generácie hráčov spoločenských hier. Keď sme si mysleli, že už sme v tomto svete zažili všetko, zničoho nič nám autori a vydavateľstvá naservírovali pokračovanie, po ktorom sa doslova zľahla zem. Z RPG škôlky sa tak presúvame do RPG školy. Rovnako, ako rastú mladí hráči, nezaháľa ani Karak a v pokračovaní nám sľubuje aj dávku taktiky či plánovania a škodenia navzájom. Vítame vás v recenzii na spoločenskú hru Karak 2.

Je to už dávno, čo videli denné svetlo. Podzemné chodby hradu  splývali do jednej a tak s radosťou a nádejou v  pokojné zajtrajšky vyšli z katakomb, v ktorých takmer prišli o život. Pohľad, ktorý sa im naskytol, bol však zdrvujúci, keďže s novým dňom prišlo aj nové nebezpečenstvo. V okolí hradu vyčíňajú zlovestné príšery, ktoré sa vynárajú z útrob zeme, a iba oni ich dokážu zastaviť a poraziť pána temnôt, ktorý ich vyvoláva.

Mapa sa postupne rozširuje a hrdinovia rastú v sile (Foto: PoP-Cult)
Mapa sa postupne rozširuje a hrdinovia rastú v sile (Foto: PoP-Cult)

Asi takto nejako začína príbeh hry Karak 2, v ktorej sa ako predstavitelia hrdinov budete snažiť preskúmať okolie hradu Karak, vylepšovať svoje schopnosti, zbierať predmety, verbovať armády a v neposlednom rade aj útočiť na nepriateľské hordy. Napriek tomu, že je hra pokračovaním príbehu hrdinov, má odlišné mechaniky a iný pocit z hrania.

Upúta aj skúsenejších hráčov

Dizajn hry si drží svoju farebnosť aj napriek tomu, že škatuľa a celkové prevedenie komponentov pôsobí na rodinnú hru dospelejšie. Grafika na škatuli Karak 2 naznačuje, že pri hraní pôjde do tuhého, a preto je celkový dizajn nielen oku lahodiaci, ale naozaj akčný. Keďže ide o pokračovanie príbehu z predchádzajúcich hier, postavy a všetky žetóny vybavenia a nepriateľov obsahujú veľmi podobný, ak nie úplne rovnaký dizajn, čo je pre celistvosť univerza plusom.

Každý z nás nejako začínal (Foto: PoP-Cult)
Každý z nás nejako začínal (Foto: PoP-Cult)

Rozšírené univerzum nie je nikdy na škodu

Technická stránka hry je na mňa pôsobí príjemne a to aj pre hráčov, ktorí doma bežne hrávajú spoločenské hry a snažia sa každé sedenie zahrať inak. Každá z postáv má unikátnu kombináciu schopností, a tak majú hráči možnosť prehadzovať kocky v boji, vyvolávať kostlivcov, využiť rýchly útok či vybrať si vhodnejších protivníkov a zvýšiť svoje šance na úspech.

Ste vášnivým odporcom kociek? Nuž, hra obsahuje kocky, ktoré reprezentujú vašu armádu a bojovú silu, ktorú potrebujete na úspech. Zároveň sa kockami určuje koľko členov armády boj neprežilo, koľko životov stratí hrdina a aj to, či sa počas hry v niektorom meste objavil mor a bude hráčom škodiť. Avšak podľa mňa v tejto hre majú kocky zmysel a fungujú veľmi podobne ako v iných hrách s týmito mechanikami. V Karak 2 existuje viacero typov; kocky hrdinov, tri typy kociek armád a päť špeciálnych kociek (pre niektoré z postáv a amulety). Každá jedna predstavuje bojovníka, ktorého si počas hry môžete naverbovať a vyslať do boja. Hráčom (prevažne taktických a siahodlhých hier) môže práve tento prvok náhody rozhodiť ich dôkladne premyslené kroky dopredu. Napriek tomu, že nedokážete ovplyvniť fyzikálne zákony (odrážanie kociek od kockovničky a samých seba), dokážete ovplyvniť to, akých bojovníkov vyšlete na boj či v akom počte, a dokonca počas boja môžete na nepriateľov zosielať kúzla a používať zbrane, ktoré vám v boji pomôžu. Preto mi množstvo kociek dáva zmysel, pretože ich viem doplniť inými hernými mechanikami.

Bitku reprezentuje hod kockami vašej armády (Foto: PoP-Cult)
Bitku reprezentuje hod kockami vašej armády (Foto: PoP-Cult)

Čo sa týka samotného spracovania komponentov, musím pochváliť rozkošné žetóny prasiat a surovín celkovo. Jedinou ich nevýhodou je ich veľkosť, čo môže spustiť lavínu nebezpečenstiev pri mladších a nedočkavých hráčoch. Žetóny prieskumu a základný diel hradu Karak do seba pekne pasujú a nestávalo sa nám, aby sme “rozbili” mapu alebo aby sa nám komponenty posúvali po stole. Najväčšou radosťou bol pre mňa insert, ktorý neslúži iba na uskladnenie komponentov, no ponúka aj funkčnú stránku a počas hry ho môžete vytiahnuť na stôl, kde budú všetky suroviny a bojovníci čakať na vašu ruku. Nestane sa tak, že pri hraní musíte vytvoriť spoločnú kôpku na dosah každého hráča, ale jednoducho vytiahnete polovicu hry na stôl s tým, že ste pripravení hrať.

Nedá mi nespomenúť ani dosku hrdinu, ktorá už na prvý pohľad ponúka viac ako iba predmety či zdravie. Každý hrdina môže počas hry na jednom z políčok vybudovať svoje mesto a to neskôr rozširovať budovami. Tie poskytujú bonusy k pohybu, armáde a akciám, no slúžia aj na samotné verbovanie jednotiek. Tie môžete získať iba vo vašom meste. Veľmi pekným prvkom je aj maximálna veľkosť armády, ktorou hrdinovia môžu oplývať. Tá je stanovená najväčším vojenským úspechom daného hrdinu, teda za silu porazených nepriateľov (keď som v hre porazil nepriateľa o sile 4, rovnako bude moja maximálna kapacita vojakov 4). Hráči sa tak postupne dostávajú k silnejším protivníkom a ľahšie sa pripravujú na boj s temným pánom.

Temný pán so svojim vojskom netrpezlivo čaká na boj (Foto: PoP-Cult)
Temný pán so svojim vojskom netrpezlivo čaká na boj (Foto: PoP-Cult)

Ten je v hre poňatý unikátne. Hráči prieskumom odhaľujú ruiny v okolí hradu a čakajú, kým sa Temný pán objaví. Na jeho špeciálne políčko sa umiestni špeciálna doska so špeciálnymi nepriateľmi a žetónom Temného pána. Jeho sila sa určuje podľa počtu hráčov a to tak, že sa mu pridajú alebo uberú žetóny pretoriánov. Napriek tomu, že sa mi tento nápad veľmi pozdáva, musím hre vytknúť to, že žetóny v špeciálnom stojančeku nedržia a počas hry nám Temný pán viac ráz skolaboval a padol na stôl. Nič, čo by ale nevyriešil nejaký 3D model, ktorý by ich držal pokope, no bodlo by mať ho v základnej verzii hry.

Karak je zachránený!

Napriek týmto zopár nedostatkom funguje Karak 2 ukážkovo a som úprimne rád, že sa hra takýmito míľovými krokmi posunula od svojho predchodcu. Miestami hra pripomína mne blízky worker placement Champions of Midgard, pri ktorej rovnako verbujete kocky vojakov a bojom získavate slávu. Aj tu sa tak môžu aj mladší hráči vžiť do úlohy hrdinu a robiť čo je v ich silách, aby zachránili kráľovstvo.

Hrdinov je neúrekom, no máte to, čo treba na záchranu sveta? (Foto: PoP-Cult)
Hrdinov je neúrekom, no máte to, čo treba na záchranu sveta? (Foto: PoP-Cult)

Karak 2 ma mechanikami a spracovaním príjemne prekvapil. Náhodný prvok hádzania kociek a vyťahovania nepriateľských vojakov sa dá ovplyvniť buď špeciálnymi schopnosťami hrdinov alebo určením počtu vyslaných vojakov. Hru určite odporúčam fanúšikom prvého dielu, rovnako tak hráčom, ktorí by si chceli pri taktickej objavovačke oddýchnuť. Po opakovanom odohraní sa úprimne teším na ďalšie dobrodružstvo hrdinov Karaku. Za zmienku určite stojí aj chystané rozšírenie Karak 2: Imperium, ktoré má hráčov postaviť proti sebe. Hra je momentálne na skladoch v nízkom počte, no dotlač by mala byť za rohom. V obchodoch ju nájdete s cenovkou 43,99 € a jedno dobrodružstvo vám zaberie približne 45 minút.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Albi Slovensko. Ak by ste si Karak 2 chceli vyskúšať, pozývame vás na naše eventy, alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru donesieme, pravidlá vysvetlíme a vy si ju budete môcť naplno užiť.

Galéria fotiek:

Gabriel Horváth
Hodnotenie
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hrania
4.9

Záver

Karak 2 je pozoruhodným pokračovaním spoločenskej hry, ktorá u herných rodičov vyvolala ošiaľ. Autori si dali záležať na tom aby hra rástla s priemerným vekom fanúšikov prvého dielu a aby ich nútila využívať viac logickej časti mysle. Dizajn krásne nadväzuje na predošlé hry a tak udržiava univerzum s rovnakými postavami na jednej úrovni, v celistvej bubline. Mechaniky sú aj napriek náhodným nepriateľom a hádzaniu kockami pútavé a vaše výsledky sa dajú mierne ovplyvniť. Určite hru odporúčam všetkými desiatimi nielen mladšiemu publiku, pre ktoré bola hra určená, no aj aktívnym hráčom, ktorí by si chceli oddýchnuť, no neprísť o všetku zábavu z plánovania.

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.