V tieni Červeného úsvitu – Rudý úsvit (RECENZIA)

Čoraz väčšej populárite sa tešia spoločenské hry, ktoré sú adaptáciami úspešných filmových ci knižných diel. Poznáme dobre spracované hry ako Star Wars: Rebellion, ale aj tie menej dobré typu Zaklínač: The Adventure Game. Dnes sa ale pozrieme na novinku od Albi; Rudý úsvit.

Rudý úsvit (Red Rising) je hra založená na príbehu knihy od Pierca Browna, ktorá vyšla v roku 2014. Využíva dystopický setting a postavy a snaží sa navodiť hráčom pocit, že sa nachádzajú niekde v ďalekom vesmíre. Hráči potrebujú kombinovať postavy z knihy a využiť ich moc na to, aby si zaistili dominanciu. Rudý úsvit vyšiel len nedávno, my sme ho vyskúšali a tu sú naše dojmy.

Začnem samotným hraním, ktoré odsýpa veľmi rýchlo. Na výber máte jednu z dvoch akcií a hra sa ukončí, keď sa kolektívne splnia tri ciele, prípadne jeden z hráčov splní ľubovoľné dva z nich. Akcie spočívajú v doplňování kariet do stĺpcov a v ich ťahaní na ruku. Každá karta má svoje unikátne meno a schopnosť. Princípom hry je vyskladať na ruke kombináciu kariet, ktorá vám zaistí čo najviac bodov. To, čo je srdcom hrania, je ale aj kameňom úrazu hry. Deckbuilding je postavený na kombinácii približne 120 kariet a nie je možné pri prvých, druhých či tretích hrách vedieť tieto karty navzájom plnohodnotne kombinovať. Pri hraní sa nám stalo aj to, že nikto nechcel odkrývať nové karty, pretože tie na stole boli celkom fajn. Ostalo nám tak neprebádaných 100 kariet. Áno, týmto je postarané o hru, ktorá sa nebude opakovať, no na druhej strane to hráčov nijako nenúti vŕtať sa v téme.

Vyše 120 kariet postáv vytvárajú jedinečné kombinácie (Foto: PoP-Cult Magazín)
Vyše 120 kariet postáv vytvára jedinečné kombinácie (Foto: PoP-Cult Magazín)

Pravidlá sú písané naozaj jednoducho, spolu s príkladmi efektov kariet a i takými situáciami, ktoré v hre nastanú veľmi zriedkavo. Téma knihy Červený úsvit tu však hrá veľmi malú rolu a zdá sa mi, že by tento kúsok fungoval aj keby sme namiesto ľudí kombinovali a skladali orchester alebo kombinovali chemické prvky za účelom vytvoriť čo najtvrdší kov. Téma Červeného úsvitu tak vytvára iba akýsi podmaz pre vizuál hry a tiež jeden z najväčších argumentov pri predaji. Na druhej strane však stojí argument kombinovania postáv, ktoré sú silnejšie iba ak sú spolu. Veď práve takto funguje demokracia a ideológie. Hra ponúka aj systém Automa pre hru jedného hráča.

V ruke môžete mať najviac sedem kariet (Foto: PoP-Cult Magazín)

Komponenty a obsah škatule je viac než obstojný. Dokopy niečo okolo 120 kariet postáv, plastové žetony hráčov spolu s ukazovateľmi veľkosti flotily, žetón prvého hráča, žetón nadvlády, kartonová plocha na hranie, dosky rolí hráčov a najkrajšia vec, miska na hélium v tvare vlčej hlavy. Najmä pri doskách rolí som si povedal, že sa to dalo spraviť lacnejšie a mohli použiť obyčajnú kartu, ale takto, vytlačené na hrubom kartóne to má väčší šmrnc. Chýba však aj akýkoľvek jednoduchý insert a hra by sa vedela zmestiť aj do menšej škatule.

Najkrajším herným komponentom je krabička na žetóny hélia (Foto: PoP-Cult Magazín)

Rudý úsvit je jednoduchá deckbuildingová hra pre 1 – 5 hráčov, ktorí si pri hraní chcú oddýchnuť – ale nie veľmi. Jednoduchosť akcií kompenzuje množstvo kariet, ktoré vytvárajú nespočetné množstvo možností. Odporučil by som ju však najmä pri väčšom počte hráčov (4-5) pretože až vtedy začína skutočný boj o dominanciu. Z hry je citeľne poznať štýl Jamieho Stegmaiera, ktorý sa zameriava na plnenie viacerých cieľov a jednoduchosť akcií hráčov ako pri hrách Scythe a Tapestry. Na portáli boardgamegeek.com si hra vyslúžila hodnotenie 7.3 a musím povedať, že s týmto hodnotením súhlasím. Hre by som udelil 7 bodov z 10 a to najmä kvôli jej variabilite a krásnemu grafickému dizajnu hry.