Tom Clancy’s The Division 2 – Viac než len skvelý následník série
Pre mňa osobne je Divison 1 hlboko vytesané v sieni slávy hier, na ktoré mám krásne spomienky. A právom. Division bola náročnejšia hra, chcelo to čas, zvyknúť si na systém boja ale hlavne uchopiť pomerne komplexný systém zbraní a vybavenia spolu s možnosťou modifikácie a vylepšovania. Avšak hneď za tým bol detailne vytvorený New York po prepuknutí pandémie, od zeme až po oblohu plný svojich vlastných príbehov a tajomstiev. Preto keď ohlásili dvojku, tak som najprv naprázdno prehltol a potom okamžite prehrabával peňaženku a na prstoch počítal, koľko rožkov si môžem kúpiť aby som do marca naškrabkal na predobjednávku.
Kde vôbec začať? Najlepšie ak v jednotke. Tú som najprv prešiel sám, asi rok po vydaní. Orientoval som sa na sólo časť, s inými hráčmi sa nestretával, porobil hlavné, aj vedľajšie misie, zhodnotil, že je to celkom fajn a odinštaloval. Potom prišlo ono pamätné leto 2018, keď sme si s kamarátom povedali” “Hej, máme obaja Division, poďme zahrať coop spolu. Prejdeme to odznova.” Pridala sa k nám ďalšia kamarátka a v trojici sme dôkladne prešli celú úvodnú kampaň a vrhli sa na endgame – 242 hodín hovorí za seba a neľutujem ani jednu z nich. Bol to jeden z najlepších herných zážitkov, aké som kedy mal. Hrali sme všetko, čo nám hra mohla ponúknuť. Dark Zone, Survival, Resistance, Last Stand, Underground – všetky herné módy, všetky prídavky. Zbierali sme početné zberateľské predmety v hre – audiozáznamy aj ECHOes – 3D rekonštrukcie udalostí. To všetko spolu vytváralo hlboký a spletitý príbeh vírusu, ktorý mal preriediť ľudstvo a navždy zmenil dejiny aj budúcnosť sveta. A tu by som možno mohol začať hovoriť o Division 2.
Príbeh
Zelený vírus bol umelo vytvorený na základe kiahní, do ktorého tvorca vírusu – Gordon Amherst – naprogramoval vlastnosti iných vírusov a chorôb a vytvoril tak efektívnu a odolnú chorobu schopnú rýchleho šírenia s maximálnou mortalitou. Infikované bankovky pustil do obehu počas Black Friday – keď celým svetom prebieha vlna zliav a výpredajov. Vírus sa tak rozšíril fantastickou rýchlosťou skôr, ako sa prejavili symptómy, a svet sa kus po kuse začal rúcať. V jednotke ste hrali v role agenta SHD (Strategic Homeland Division) – jednotky špeciálne vycvičených civilných osôb, ktoré podliehali priamo prezidentovi a v prípade krízy mali zabezpečiť kontinuitu vlády a obranu civilistov. Vašou úlohou je pomáhať JTF (Joint Task Force) – združeniu vojakov, policajtov a záchranárov, ktorí sa stali poslednou líniou medzi chaosom a civilizovanosťou. JTF sa snažili bojovať s chorobou, udržiavať poriadok a dohliadať na rozdeľovanie zásob tým, čo prežili. Avšak čím viac sa New York prepadal do chaosu, tým viac JTF strácala kontrolu a mesto sa menilo na bojisko rôznych frakcií. Division postupne dostala mesto znovu pod kontrolu a obnovil sa aspoň aký-taký poriadok.
Prešlo sedem mesiacov od vypuknutia nákazy a v deji sa presúvame do Washingtonu D.C., kedysi najviac zabezpečeného mesta na planéte. JTF sa z mesta stiahla a v rámci evakuácie odišla aj väčšina civilistov. Tí, ktorým sa to nepodarilo prežívajú v malých komunitách a spoločne čelia novým hrozbám. Mnohí sa zo situácie snažia vyťažiť maximum a šepká sa o prevrate.
Váš príbeh začína volaním o pomoc. Vytvoríte si agenta, chvíľu budete brániť malú usadlosť pred nájazdníkmi, keď sa ozve núdzové volanie z Washingtonu. Po príchode nájdete posledné zvyšky JTF v zúfalej obrany operačnej základne – v tomto prípade Bieleho domu. A ste tu. Plné ruky práce. Pomáhate civilistom, zbierate jedlo, vodu, súčiastky, bojujete proti rôznym frakciám a gangom a popri tom kúsok po kúsku odhaľujete sled udalostí, ktorý viedol od vypuknutia vírusu až k dnešným udalostiam. Už po nejakých dvadsiatich hodinách hrania vám môžem povedať, že ak máte radi príbehy, bude vás to baviť. Postavy, usadlosti, aj rôzne pamiatky a známe miesta nesú svoje príbehy, ktoré sa vzájomne prepletajú. Podobne, ako v jednotke, aj teraz zbierate audiozáznamy aj ECHOes. Je ich tam veru dosť a spolu vytvárajú gigantickú mozaiku o tom, ako postupne upadala spoločnosť.
Ťažko k príbehu nájsť negatíva. Autori si dali veľmi záležať na tom, aby hra dobre nadväzovala na jednotku, ale ju zároveň aj rozširovala. Pomáhal im aj fakt, že New York bol kvôli karanténe odrezaný od sveta a tak ste v jednotke nemali veľa informácií o tom, čo sa deje mimo Manhattanu. Podobne ste na tom aj v D.C. Viete, že prezident dostal infarkt ešte keď boli veci ako tak pod kontrolou. Viceprezident to prevzal a keď sa udalosti viac a viac rúcali, spáchal samovraždu… Vláda je evakuovaná, komunikácia žiadna, a tak neviete, ako to vyzerá v iných mestách alebo vo svete. Váš svet má teraz niekoľko blokov a je v plameňoch. A je to veľmi dobre premyslený svet, vypracovaný do posledného detailu a je len na vás, aby ste ho obsiahli a postupne obnovili poriadok v hlavnom meste. Kráčajte ulicami, oči na stopkách, prst na spúšti. Obzerajte si budovy, pamiatky, sledujte stopy. Čaká vás zdanlivo jednoduchá zápletka, ktorá má ale hlboké korene. Misiu za misiou odkrývajte kroniku úpadku moderného sveta.
Herná a bojová mechanika
Väčšina hernej mechaniky je rovnaká ako v jednotke. Kombinuje strieľačku z pohľadu tretej osoby s prvkami RPG hier. Vytvárate si postavu, podľa vlastných preferencií. Počas hry zbierate skúsenosti – XP, postupne zvyšujete level a odomykáte nové zručnosti. Vaša postava môže niesť dve hlavné zbrane, vedľajšiu zbraň (pištoľ) a pár granátov. Od smrti vás delí brnenie v podobe nepriestrelnej vesty. Keď inkasujete zásahy, postupne sa ničí. Poškodené pláty môžete vymeniť použitím armor kitu, čím sa “vyliečite”. Pripomína to staršie hry, kde sme zbierali lekárničky, spomínate? Ak vám rozbijú brnenie, ostáva vám už len malé množstvo života, stačí pár zásahov a ste dole. Ak hráte s priateľmi, môžu vás ešte oživiť, aj keď len po istú dobu. Ak hráte sami, znovu sa vrátite do hry v najbližšej bezpečnej zóne. Hra využíva systém krytia, kde sa stlačením klávesy skryjete pred paľbou za múrikom, zátarasou autom alebo už čímkoľvek, čo nájdete. Kryt vás ochráni pred prichádzajúcou paľbou, nepriatelia sa však pokúsia obísť vás, prípadne nájsť uhol akým by vás zasiahli. Preto prebiehajte z krytu do krytu a neustále majte možnosť stiahnuť sa, prípadne udrieť zboku. Myslite takticky, využívajte prostredie a držte hlavy dole!
Vaši nepriatelia sú na tom s brnením životom aj krytom podobne, aj keď sa delia na rôzne skupiny. Nižšie levely majú len život, vyššie – veteráni – majú aj brnenie, ktoré im najprv musíte rozbiť a elity sú ešte lepšie chránené a chce to poriadne premyslieť postup ako ich dať dole. Pripravte sa na to, že toto nie je ako hrať Call of Duty. Nestačia dva výstrely. Niekedy do nich nasúkate pekných pár desiatok guliek. Najmä keď sa dostanete do vyšších úrovní a popasujete sa s chlapmi, čo vyzerajú ako chodiace tanky. (Vynárajú sa mi spomienky na niektoré misie v jednotke, na najvyššej obtiažnosti. 15 minútový boj o jedinú miestnosť na konci ktorého sme sa cítili ako keby sme zabehli maratón a cestou vyhrali desaťboj). Našťastie každý má nejakú slabinku. Experimentujte a hľadajte kam mieriť. Nepriatelia metajúci granáty zvyknú mať batoh alebo tašku (pohodlne natreté červenou farbou) kam stačí dať pár výstrelov a bude ohňostroj. Podobne sú na tom aj ostatní protivníci.
Pre vás, čerstvých agentov je dôležité sledovať si zbrane a výstroj. Tu sa do hry miešajú spomínané RPG prvky. Po celom hernom svete neustále nachádzate nové a nové zbrane aj výstroj – batohy, rukavice, nepriestrelné vesty, chrániče kolien, masky a puzdrá na pištoľ. Všetky predmety majú rozdielne vlastnosti, level aj bonusy.
Zbrane sa delia na snajperské pušky, ľahké guľomety, pušky, útočné pušky, samopaly, brokovnice a pištole. Všetky majú svoje výhody a nevýhody, záleží od vás, ako si vyberiete. Či zvolíte rýchlejšiu kadenciu ale menšiu silu alebo naopak, stavíte na jednu silnú ranu za cenu dlhého nabíjania. Vlastnosti zbraní ďalej upravujete modifikáciami – optikou, laserovými zameriavačmi, tlmičmi a podobne.
Výstroj môžete kombinovať, prípadne použiť len kusy z jedného setu. Ak máte napríklad vestu, rukavice a batoh fiktívnej značky D&H, set máte celý a výstroj získava nové vlastnosti ako napríklad schopnosť rýchlejšie meniť zásobník alebo vyššiu odolnosť voči plynom alebo ohňu. Preto sa niekedy oplatí nevymeniť rukavice za nové, ktoré možno pridávajú viac ochrany, ale zase nemajú také dobré vlastnosti.
Ako vidíte, systém výstroja je neuveriteľne komplexný. A to sme stále ešte len v prvých leveloch. Ak bude Endgame aspoň spolovice taký ako v prvom diely, pripravte sa na zúrivé hľadanie častí toho vášho vyvoleného setu (Classified Predator Set rules them all B-)).
A aby sme ešte trochu skomplikovali celý tento miš-maš, zbrane, aj výstroj majú na vyšších leveloch aj tzv. “talents” – špecifické vlastnosti, ktoré vedia dramaticky zmeniť ich charakter. Popri ostatných bonusoch môže napríklad konkrétna zbraň mať talent, ktorý ju robí ešte presnejšou ako ostatné jej druhu.
Preto radím – majte oči otvorené a neustále si sledujte, čo zbierate. Ak vám padne lepšia zbraň, vymeňte. Ak vám nevyhovuje, predáte, prípadne rozložíte na komponenty, z ktorých neskôr môžete vytvoriť niečo nové. Division má komplexný systém výroby a modifikácie predmetov. Ako odmeny za niektoré misie dostanete návod, ako si postaviť vlastnú vecičku. Nečakajte však, že všetko, čo máte na sebe budete mať na sebe stále. Ak ste nostalgickí, ako ja a radi ťaháte “Prasa” – starú dobrú M60, priveľmi k nej nebudujte citovú väzbu. Ako level 18 vám je guľomet level 4 na figu drevenú a vaši protivníci budú mať pocit, že po nich hádžete konfety. Predmety, ktoré nachádzate vo svete sa postupne levelujú zároveň s vami a tak je celkom solídna šanca, že si časom nájdete náhradu, hoci je to vždy o náhode. Srdce vám piští po lesklej, voňavej, chrumkavej, sexi Mk16, ale náhoda vám do rúk stále podhadzuje nejaké odporné, hnusné RPK74? Podajme si ruky, bratia a sestry, poznám vašu bolesť.
V boji vám môže pomôcť aj prostredie. Kanistre s benzínom, plynové bomby, hasiace prístroje – to všetko po zásahu spôsobí explóziu, prípadne aspoň odpúta pozornosť. Buďte v boji kreatívny, všímajte si svoje okolie a využite ho vo svoj prospech. A v neposlednom rade – ste predsa agenti Division! Daňový poplatníci vrazili miliardy do vývoja technológií, o akých sa nesníva ani najlepším vojakom. Pozrime sa na vybavenie, ktoré máte po ruke.
Na začiatku majú vaši dvaja najlepší kamaráti meno turret a dron. Turret je autonómna zbraň, ktorá si po rozložení automaticky nájde najbližší cieľ a začne doňho veľkou rýchlosťou našívať muníciu. Dron sa vám vznáša nad hlavou a na váš rozkaz rýchlou kadenciou kropí rôzne ciele. Spolu je to smrteľná kombinácia, vďaka ktorej budete síce vždy početne znevýhodnený, ale zato palebná sila bude na vašej strane. Najmä novým hráčom to pomôže udržať palebnú líniu v prvých hodinách, kým si zvyknú na herný systém.
Okrem nich sa nám vracia starý dobrý štít, ktorý z vás urobí nepriestrelnú falangu, pulse, ktorý pohodlne označí nepriateľov, či seeker mine – loptička, čo sa sama rozbehne za najbližším cieľom aby spravila bum, prásk a prekvapenie. Máme tu aj nové hračky – hive – úľ miniatúrnych dronov, odpaľovač chemických granátov a ďalšie. Plus každá vaša “skill” môže mať rôzne modifikácie. Turret môže fungovať ako maličký guľomet, plameňomet ale aj puška vysokého kalibru. Dron môžete premeniť na maličký bombardér, prípadne z neho spraviť lietajúci magnet, ktorý vám bude kryť chrbát. Možností máte k dispozícii pomerne dosť a nepochybujem, že si nájdete tú správnu kombináciu vybavenia tak, aby si vaši nepriatelia dva-krát rozmysleli, či si začnú s niekým s oranžovými hodinkami na ruke. Ak sa chystáte hrať s priateľmi, prípadne stretnúť nových ľudí v hre, zlaďte svoje vybavenie s ostatnými hráčmi, niektoré “skills” sú lepšie ako podpora, iné ofenzívu. Oplatí sa premyslieť si situáciu a zvoliť taktický prístup, namiesto hrubej sily. Ak pred vami kráča čávo s ťažkým guľometom v ruke a má na sebe tak 50 kíl kevlaru, buď môžete do neho našiť tak 500 guliek alebo ho znehybniť penovým, chemickým granátom, obísť a trafiť tam, kde to bolí viac. Ale myslite na to, že aj vaši protivníci sa časom zlepšujú a nie vždy budete mať proti sebe len dezorganizovanú zberbu. Očakávajte aj milíciu z bývalých vojakov a tiež fanatických samovrahov.
Neskôr vaši agenti dostanú špecializácie, novú krásnu “signature weapon” – zbraň vlastnú vašej špecializácii. To však až časom. Zatiaľ sme len na začiatku. Dám vám ešte jednu malú radu ohľadom zbraní a inventára – snažte sa mať v inventári jednu zbraň z každého druhu. V hre zbierate muníciu pre druh zbrane. Pušky, majú svoju vlastnú muníciu, rovnako ako guľomety alebo samopaly. Z niektorých zbraní ponesiete viac guliek, z iných menej. Môže sa vám hravo stať, že sa pozabudnete, dlhšie nenavštívite nejakú bezpečnú zónu, aby ste si doplnili zásoby a zrazu uprostred prestrelky začujete to mrazivé, prázdne klik. Došla munícia. Môžete sa pokúsiť udržať nažive pištoľou, ale nepriatelia rýchlo využijú stratu palebnej sily a ste nahraní. Preto ak vám dôjde strelivo v guľomete, prehoďte si do ruky hoci aj samopal a pokračujte.
Prostredie a grafika
A sme pri hernom aspekte, ktorý v mojich očiach dvíha Division do závratných výšok. Už New York v jednotke bol pastva pre oči. Priam gazilión menších detailov, ktoré ste mohli sledovať. Vyplienené byty, vypálené autá, zvyšky vojenských checkpointov, pozostatky poľných nemocníc, vyznačené evakuačné cesty, utečenecké tábory, karanténne zóny aj mrazivé masové hroby. Žiadna ulica nebola rovnaká ako predošlá. Niektoré štvrte znášali krízu lepšie, iné boli zdevastované. Hory odpadkov, zátarasy, vojenské a policajné vozy, psy pobiehajúce ulicami, civilisti hľadajúci jedlo a zásoby.
Washington urobili tvorcovia ešte lepším, ešte plnším. Prišla jar a s ňou vegetácia, ktorej už nestojí v ceste človek. Parky bujnejú zeleňou a zub času nahlodáva zvyšky toho, čo ostalo po snahe JTF udržať mesto pod kontrolou. Zato je vidieť, ako si civilisti vytvárajú nové komunity na ruinách tých starých. Spoločné záhradky, solárne panely na strechách, podomácky vyrobené veterné turbíny, zachytávače dažďovej vody, improvizované filtre. Autori venovali mimoriadne množstvo času dizajnovaniu prvkou prostredia aj ich citlivému umiestňovaniu.
A to už ani nehovorím o dizajne misií. Predstavte si ako bojujete v múzeu, ktoré bolo len nedávno premenené na sklad zbraní a munície. Výstavy sú stále rozložené a kým vás neotravujú nepriatelia, pokojne si môžete čítať plakety a pozerať interaktívne prvky rôznych exhibícií. Washington je plný pamiatok = plný príležitostí urobiť jedinečné bojové prostredia. V jednotke ste mohli bojovať napríklad v Madison Square Gardens, či v budove OSN. Tešte sa na Capitol, Múzeum Americkej Histórie, Národné Archívy, budovu FBI alebo Múzeum Letectva a Kozmonautiky, všetko nesúce príbeh o postupnom rozklade spoločnosti.
Herné módy
Division je hra, ktorú cielene vyvíjali tak, aby ste ju mohli hrávať veľmi dlho bez toho, aby nudila. Môžete ju najprv prejsť sami, potom sa orientovať na režimy hráča proti hráčovi, alebo znova prechádzať dokončené misie na vyšších obtiažnostiach, s lepšími odmenami. Nie je to síce nikde napísané, ale odporúča sa, aby hráči najskôr dokončili kampaň a všetky misie, dosiahli maximálny level a potom pokračovali v iných módoch. Samozrejme, kedykoľvek si do svojej sólo hry môžete niekoho pozvať, priateľa alebo náhodného hráča a vytvoriť tak skupinu max. 4 agentov. Vtedy môžete zdieľať získané odmeny a XP.
Okrem sólo kampane budete mať veľmi rýchlo prístup aj do tzv. Dark Zones. Stačí prejsť istú časť sólo hry, kým nedostanete vedľajšiu misiu ísť na prieskum do DZ. Splníte si tam pár ľahkých úloh, ktoré slúžia ako tutoriál a môžete sa tam vrátiť, tentokrát už na vlastnú päsť. DZ je lukratívna, ale veľmi nebezpečná oblasť. Protivníci sú tam o čosi silnejší a je to zóna, kde sa môžu nachádzať aj iný hráči. V každom sektore je limit, takže sa vám nestane, že tam bude tlačenica, ale na rozdiel od sólo hry, kde musíte hráčov pozvať a fungujete ako tím, v DZ, je každý za seba (ak tam nevstúpite ako skupina). Ktokoľvek sa môže kedykoľvek obrátiť proti vám a ukradnúť vám, čo ste si tam našli. To je totiž to, čo je na DZ najlákavejšie. Zbrane a výstroj získané v DZ sú podstatne silnejšie oproti tomu, čo nájdete v sólo mape. Avšak nemôžete si len tak odkráčať s tým, čo nájdete. DZ sú kontaminované oblasti. Máte obmedzený počet predmetov, ktoré môžete odniesť a aby boli naozaj vaše, musíte si zavolať helikoptéru, ktorá váš zisk odnesie na dekontamináciu. Vtedy začína najväčšia zábava. Odpálite svetlicu, helikoptéra je na ceste – 90 sekúnd. Svetlica na vašu prítomnosť upozorní nie len protivníkov, ale aj ďalších agentov. Tí môžu prísť a pomôcť vám ubrániť sa a spolu s vami naložiť do helikoptéry aj svoje predmety, ale môžu sa aj rozhodnúť, že na vás kašlú, zabijú vás a zoberú si, čo je vaše. Kým váš nahrabaný poklad nie je vo vzduchu, ktokoľvek si ho môže zobrať. Ak zomriete, predmety budú ležať na zemi.
Ale ani ten, kto sa ulakomí na vaše predmety to nemá ľahké. Za zradu dostane status “Rougue” a ostatní hráči si môžu vyzdvihnúť odmenu za jeho hlavu. Nikdy neviete aký je hráč, ktorého stretnete. Buďte opatrní a neverte nikomu.
V mojej návšteve DZ som mal šťastie. Bol som sám, hoci, keď som zavolal helikoptéru dosť mi zvieralo obe polky. Našťastie nikto neprišiel. Cestou von z DZ som však stretol iného agenta. Zakýval som mu, naznačil priateľské úmysly a chvíľu sme bojovali spolu. Pomohol som mu, zakýval na rozlúčku a odišiel svojou cestou.
Okrem DZ si však hráči môžu vymieňať guľky aj v móde Conflict, kde dva tímy bojujú proti sebe. V Division 2 sa môžete pridať do existujúceho klanu alebo si vytvoriť vlastný. Každý klan má svoje preferencie jasne vyznačené, takže si viete nájsť hráčov vhodných pre vás. Niektoré klany sa orientujú na boj hráčov proti hráčom, iné môžu skôr fungovať ako zoznamka ľudí, ktorí by si radi zahrali v kooperatívnom prostredí.
Skúšal som hru aj s inými, náhodnými hráčmi aj s priateľmi, a bol to fajn zážitok. Viete si navzájom pomôcť, prípadne sa oživiť, takže ani náročné misie nemusia byť až také náročné. Otvárajú sa vám nové taktické možnosti a hra zrazu dostáva úplne iný rozmer. Nuda nie je ani ak hráte sólo, ale coop – ten má tú správnu šťavu.
Záverečný verdikt
Divison 2 je podľa mňa to najlepšie, čo človek mohol očakávať. Hoci jednotka nezožala burácavé ovácie a potýkala sa s problémami, ktoré sa napravili až neskôr, autori sa pri vývoji druhého dielu poučili z úvodných chýb. V hernej aj bojovej mechanike hry je vidieť, dôkladné štúdium spätnej väzby hráčov aj mnoho hodín diskusií za okrúhlym stolom. Očesali kvantum priveľmi zložitých a málo efektívnych prvkov prispôsobovania výstroje, odstránili zbytočné skills, dodali nové a dali si záležať na tom, aby si každý hráč našiel to svoje a mohol si herný zážitok prispôsobiť podľa svojich preferencií. Hra je milosrdná k novým hráčom, komfortná pre veteránov z New Yorku a má v zálohe dosť obsahu pre masochistov, čo sa radi týrajú extrémne náročnými výzvami.
Za mňa je to desať z desať. Vidíme sa v D.C., agenti!
Agent Stray_Dog55, signing off.
Ak ešte stále váhate, pozrite si aj náš gameplay.
- Last Train Home – Aj domáca hra o domácej histórii môže byť svetová! - 15. januára 2024
- Tank Girl – Ten najvýbušnejší punkový komiks! - 9. decembra 2023
- Sound&Fury – Dokonalé spojenie hudby a obrazu - 10. júla 2023
Pingback: Hraním proti karanténnej nude – POPCULT