Tainted Grail: Pád Avalonu (RECENZIA)

Ostrov Avalon sa zmieta v Divnote. Menhir vo vašej dedine už o chvíľu dohorí a zlo pohltí i vašich najbližších. Dokážete sa tejto nepriateľskej sile vzoprieť? Podarí sa vám zachrániť Avalon?

Krzysztof Piskorski a Marcin Świerkot z vydavateľstvo Awaken Realms v roku 2019 vydali epickú kooperatívnu hru Tainted Grail: Pád Avalonu. Minulý rok sme sa vďaka českému Albi dočkali kompletnej českej lokalizácie hry. V recenzii sa dozviete, ako obstála v našej redakcii.

PRÍBEH

Príbeh hry Tainted Grail je akýmsi alternatívnym až dystopickým prepracovaním klasických artušovských legiend. Na ostrove Avalon sa nachádzajú sochy menhirov, ktorých svetlo chráni obyvateľov pred nástrahami nepriateľskej sily Divnoty. Menhiry však pomaly vyhasínajú a tak je len otázne, ako dlho ešte vydrží Avalon Divnote vzdorovať. Awaken Realms neprináša iba plytký príbeh s jednou dejovou líniou, ktorý vás len sprevádza hrou, ale práve naopak – ocitáte sa niekde uprostred veľkolepého hrdinského eposu, ktorého udalosti prežívate. Každou hrou sa vám okrem hlavnej dejovej línie otvárajú nové a nové príbehy obyčajných ľudí Avalonu a vy sa neustále dozvedáte ďalšie informácie o ostrove, Divnote, ale aj tom, ako Avalon vyzeral ešte pred príchodom kráľa Artuša. Pri čítaní Denníka výpravy, ktorý vás príbehom sprevádza, máte pocit, ako by ste čítali knihu, od ktorej sa nebudete vedieť odtrhnúť. Niekoľkokrát vás i upozorní, že počas jednej kampane nie je ani možné preskúmať celý ostrov a spoznať všetky príbehy jeho obyvateľov. Každá vaša ďalšia hra preto bude iná a budete sa môcť sústrediť na nové dobrodružstvá, ktoré vám Tainted Grail ponúka.

Tainted Grail: Pád Avalonu
Kvalitné komponenty potešia každého herného nadšenca (Foto: PoP-Cult Magazín)
KOMPONENTY

Awaken Realms začínali ako štúdio venujúce sa maľovaniu miniatúr a to sa odzrkadľuje aj na ich hrách. V Tainted Grail máte k dispozícií štyri figúrky hrdinov, tri veľké figúrky menhirov a menšiu figúrku Predchodcu. Aj keď nepatríte k tým, ktorí po otvorení škatule okamžite vyberajú farby na miniatúry, určite oceníte kvalitu týchto figúrok a úžasné detaily, ktoré si možno všimnete, až keď ich do ruky chytíte po štvrtý raz (my sme si napríklad až pri maľovaní všimli sviečky uložené v diere, ktorú má v hrudi jeden z menhirov).

Okrem figúrok samozrejme v škatuli nájdete veľa, veľa druhov kariet. Samotná mapa Avalonu pozostáva z 64 kariet lokácií. Každá z postáv má svoj vlastný balíček bojových a diplomatických kariet, ktoré hráči využívajú pri strete s príšerami a inými nepriateľmi nachádzajúcimi sa na 120-tich kartách stretnutí. Hráči môžu svoje postavy vylepšovať pomocou kartičiek schopností (36). V priebehu hry ešte získavate rôzne karty predmetov a tajomstiev potrebných k ukončeniu úloh a výprav, ktoré vám vedia značne uľahčiť vykonávanie jednotlivých akcií. A keďže Tainted Grail je príbehovou kampaňou, v škatuli ešte nájdete karty jednotlivých kapitol príbehu a náhodných udalostí, ktoré vás budú na ceste za dobrodružstvom sprevádzať. Všetky karty sú na hrubšom lesklom papieri a ich kvalita vás nesklame.

Tainted Grail: Pád Avalonu
Každý hrdina je jedinečný, no všetkých spája rovnaké poslanie (Foto: PoP-Cult Magazín)

TIP: Ak už v hlave prepočítavate, koľko obalov vám bude na hru treba, odporúčame obaliť iba bojové a diplomatické karty postáv, karty stretnutí a lokácií – tie totiž využívate v hre najčastejšie.

Okrem kariet ešte v škatuli nájdete ešte dve herné kocky a štyri karty hrdinov. Musím sa pri nich pozastaviť, pretože sú vyrobené z tvrdého dvojvrstvového kartónu, čím tvorcovia zabránili tomu, čo hrozí pri mnohých iných hrách. Všetky kocky ukazovateľov vašich štatistík, ktoré v priebehu hry budete ukladať na vašu hernú dosku, majú teda svoje vlastné pevné miesto a nerozsypú sa vám po stole, ak do dosky občas omylom buchnete. Rovnako nesmiem opomenúť fantastický insert, ktorý vám škatuľa ponúka. Každý typ kariet má svoj priestor rovnako ako figúrky, ktoré sa vďaka tomu nepovaľujú len tak v škatuli. Dostatok miesta máte i na nepoužívané či odstránené karty, ktoré vám takto zbytočne nezavadzajú a nemiešajú sa s využívanými kartami – rozkladanie hry vám aj vďaka tomu zaberie maximálne 10 minút.

Všetky vyššie spomenuté prvky sú základnými komponentami hry, k ostatným sa ešte čiastočne vyjadrím neskôr.

Tainted Grail: Pád Avalonu
Vďaka skutočne premyslenému insertu si užijete aj rozkladanie hry (Foto: PoP-Cult Magazín)
DENNÍK VÝPRAVY A POSTUP V PRÍBEHU

Vašimi dvomi najzakladanejšími akciami sú pohyb po mape a skúmanie odhalených lokácií. Všetky akcie môžete vykonávať samostatne, alebo sa spojíte s inými hráčmi a vytvoríte tak družinu. Denník výpravy sa počas hry stane vašim najvernejším priateľom, pretože ho budete otvárať pri skúmaní jednotlivých lokácií ale i pri zapaľovaní menhirov. Je rozdelený na kapitoly podľa lokácií a tie sú rozdelené na číslované verše. Denník vás počas hry naviguje jednotlivými veršami podľa toho, čo konkrétne chcete na daných lokáciách preskúmať. Verše sú usporiadané tak, aby na seba dva za sebou idúce verše nenadväzovali, aby sa nestalo, že si omylom (alebo schválne, vy beťári) prečítate, čo sa stane ďalej. Tie najväčšie zvraty alebo tajomstvá v hre dokonca ani nenájdete na stranách lokácií, ale musíte sa k ním prepracovať pomocou jednoduchého rébusu – denník vám ponúkne tri obrysy mincí. Ak správne umiestnite mince výpravy (ktoré bežne používate napríklad pri označovaní menhirov), denník vás odkáže na konkrétny verš knihy tajomstiev, ktorá sa nachádza na jeho konci. Tak sa vyhnete spoilerom na dôležité tajomstvá, ktoré musíte odhaľovať postupne.

BOJ A DIPLOMACIA

V priebehu hry odhaľujete karty zo štyroch rôznych balíčkov stretnutí. Tri z nich sú zamerané na boj, jeden preverí vaše diplomatické skúsenosti. Boj je v hre vymyslený naozaj zaujímavo. Akonáhle odhalíte kartu stretnutia, na ktorej sa nachádza nepriateľ, podľa počtu hráčov ťaháte príslušné množstvo kariet (2 – 3) z vášho základného bojového balíčka. Každý nepriateľ sa vyznačuje iným spôsobom boja, ktorý upravuje podmienky vášho ťahu. Karty ukladáte do bojového sledu. V priebehu súboja vedľa karty nepriateľa umiestnite ukazovatele úderov, ktoré mu uštedríte. Na bojových kartách sa nachádzajú symboly vašich schopností v zámkoch, ktoré môžete odomknúť nasledujúcou kartou tak, že tieto symboly prepojíte. Ak sa tak stane, buď uštedríte úder protivníkovi, získate novú kartu alebo len vyhodnotíte text na tejto karte – ten vám niekedy pridá úder, ochráni vás pred protivníkovou reakciou, alebo vám pridá iné bonusy. Je preto veľmi dôležité všímať si všetky symboly na kartách. Ak vyložíte všetky karty, ktoré v danom kroku smiete alebo chcete vyložiť, nastáva kontrola víťazstva. Ak ste nepriateľa neporazili, je čas na jeho protiúder – ten sa neustále mení podľa zranenia, ktoré ste mu spôsobili. Ak je na vás nepriateľ príliš silný, môžete z boja ujsť, ale bez následkov sa vám to nepodarí.

Tainted Grail: Pád Avalonu
Boj a diplomacia vás budú sprevádzať celým dobrodružstvom (Foto: PoP-Cult Magazín)

Diplomatické stretnutia fungujú v podstate rovnakým spôsobom, karty ale ťaháte z balíčku diplomacie. Okrem základných balíčkov máte k dispozícií ešte balíčky rozvoja postáv (pre boj aj diplomaciu samostatne) a v priebehu hry môžete za získané skúsenosti svoje balíčky vylepšovať. Odporúčame vám túto akciu priebežne využívať, pretože úroveň nepriateľov sa v priebehu hry zvyšuje a váš základný balíček vám na boj s nimi stačiť nebude. Zo začiatku budú možno boj a diplomacia veľmi mätúce a pravidlá budete mať preto stále po ruke, no nebojte sa, pár hier vám bude stačiť na to, aby sa z vás stali profesionálni bojovníci a vyjednávači.

MAPA

Mapu v Tainted Grail odhaľujete postupne a nikdy sa nestane, že by ste ju mali naraz odhalenú celú. Na to, aby ste na stôl mohli vyložiť nové lokácie, musíte mať zapálené menhiry. Ak prídete do lokácie s ikonou menhiru a splníte podmienky na jeho aktiváciu, do danej lokácie pridáte figúrku s mincou času, ktorá znázorní počet dní, počas ktorý vám bude menhir svietiť na cestu. Následne sa vám odhalí maximálne osem lokácií obklopujúcich daný menhir (lokácie susediace po stranách aj diagonálne). Po vyhasnutí menhiru sa lokácie, ktoré nesusedia so žiadnym aktívnym menhirom, prepadnú a vy ich odoberiete z mapy. Väčšinou vás výpravy alebo úlohy, ktoré získate od iných postáv, odkážu na miesto na mape. Ak túto lokáciu nemáte odhalenú a neviete ani, kde ju hľadať, hra vám ešte ponúka jeden spôsob, akým zabránite chaotickému zapaľovaniu menhirov a strácaniu sa na mape. Každý hráč má k dispozícii ešte nákres mapy (starý 100 rokov), ktorý vás svojím spôsobom (názvom alebo kresbou) odkazuje na jednotlivé lokácie. Tiež sú na ňom nakreslené maličké menhiry a vy tak viete, akou cestou sa máte približne vydať, aby ste dorazili do cieľa. Osobne sa mi veľmi páči tento systém, veľmi šikovne vás vťahuje do deja príbehu a cítite sa ako naozajstní dobrodruhovia, keď sa nakláňate nad plánikom Avalonu a spoločne lúštite, kde by asi mohla viesť cesta.

Tainted Grail: Pád Avalonu
Lokácie odhaľujete postupne, ich pozíciu vám napovie prastará mapa (Foto: PoP-Cult Magazín)
UKLADANIE HRY

Pravidlá vás v priebehu kampane niekoľkokrát vyzvú k tomu, aby ste si svoju hru uložili. Je dobré tak urobiť hoc aj po každej kapitole (nám sa tento spôsob osvedčil, máme väčší prehľad o našich postavách aj o celkovom postupe v hre). K tomu vám Tainted Grail ponúka hárky na ukladanie hry, do ktorých zapíšete v podstate všetko, čo vidíte na stole pred sebou. Ideálne urobíte, ak touto činnosťou poveríte jedného z hráčov. Ten následne do hárku zapíše štatistiky vašich postáv, lokáciu hrdinov, menhirov či nepriateľov na mape a tiež všetky tajomstvá, predmety a schopnosti, ktoré ste v hre doposiaľ získali. Čo sa týka ukladania hry do škatule, Awaken Realms ponúka fantastický systém. Okrem kartičiek Uložené lokácie a Uložené udalosti viete krásne rozriediť napríklad i odhalené lokácie od tých ostatných vďaka oddeľovačom v inserte. Nemusíte preto pri ďalšej hre hľadať a rozmýšľať, ktoré karty máte vybrať, pretože insert tieto problémy vyrieši za vás.

ARTWORK

Umelecká stránka hry je prekrásna. Každá jedna karta spolu s dizajnom škatule, dosiek hrdinov či Denníkom výpravy je ilustráciami jednotná – rozprávajú dobrodružný príbeh o ostrove upadajúcom do Divnoty. Denník výpravy okrem iného na niektorých stranách ponúka aj uhlíkové kresby postáv, miest či talizmanov, ktoré sú čerešničkou na torte celého artworku. Ilustrátori odviedli naozaj dobrú prácu a zaslúžia si aj naše uznanie.

Tainted Grail: Pád Avalonu
Rôzne príšery a nepriatelia vám budú neustále stáť v ceste k víťazstvu. Poradíte si s nimi? (Foto: PoP-Cult Magazín)
PÁR PROBLÉMOV A RÁD NA ZÁVER

Úprimne, kritika sa mi pri Tainted Grail hľadá iba ťažko, no aby som nehovorila iba chvály, chcela by som upozorniť na tri problémy, ktoré sme počas hry spozorovali. Prvým z nich môže byť (pre niektorých z nás) celkom vysoká cena, keďže sa vyšplhala na dvojnásobok priemerných cien spoločenských hier. Musím ale povedať, že každý jeden minutý cent stojí za to. Nielen že pri prvom pohľade do škatule pochopíte, za čo ste zaplatili, ale zážitok z hry vo vás ostane ešte veľmi dlho. Verdikt? Ak máte radi príbehové, kooperatívne hry a chcete zažiť nezabudnuteľné dobrodružstvo, investovať do Tainted Grail sa oplatí.

Druhým problémom, ktorý sme odhalili hneď na začiatku kampane, je priestorová náročnosť hry. Je pravda, že niektoré komponenty môžete nechať uložené v škatuli a vybrať ich len, keď vás k tomu hra vyzve (napr. zvyšné menhiry, tajomstvá a predmety), ale aj tak potrebujete dosť priestoru na dosky postáv, karty stretnutí a hlavne mapu, ktorá sa postupne odhaľuje a teda sa aj pole vášho hrania sa neustále presúva. Hru si preto určite nezahráte v klasickej kaviarni či malom konferenčnom stolíku – pripravte sa na to.

A tretí problém je časová náročnosť. Idete hrať kampaň, jedna kapitola vám v priemere môže zabrať tri až štyri hodiny, hoci ani nebudete vedieť, ako vám ten čas zbehol. Ale niekedy sa dlhšie kapitoly vedia natiahnuť – my sme sa skoro zbláznili pri siedmej kapitole, ktorú sme hrali dokopy asi desať hodín, behali sme hore dole po celej mape na päťkrát (hoci je pravda, že za tú dobu sme si výrazne vylepšili postavy a získali veľa nových predmetov). Aby sa vám toto nestalo, máme pre vás zopár rád:

• naozaj dopredu plánujte, čo chcete v daný deň urobiť. Dohodnite sa, či pôjdete ako družina, alebo každý hráč preskúma inú časť Avalonu. Prepočítajte si, koľko výdrže vás budú jednotlivé akcie stáť a všímajte si, ako sú na tom vaše menhiry.
• Zapisujte si všetko. Všetky podmienky, ktoré zatiaľ nespĺňate na preskúmanie určitej časti lokácie, majte poznačené. Zapisujte si poznámky z questov, ktoré vám dávajú jednotlivé postavy. O štyri kapitoly neskôr možno zistíte, že presne tieto informácie potrebujete, ale už si ich nepamätáte a musíte prejsť pol mapy, aby ste si ich vypočuli znova.
• Ak ste unavení a neviete sa úplne sústrediť na to, čo robíte, uložte hru. Ľahko miniete odkazy z denníku výpravy či stavového hárku a stratíte sa v hre. Nečakajte do konca kapitoly, proste uložte okamžite a dohráte ju na druhý deň.
• Častejšie cestujte a skúmajte v družine. Niektoré odmeny tak získate spoločne a nástrahy na lokáciách zvládnete omnoho jednoduchšie.

ZÁVEREČNÉ HODNOTENIE

Awaken Realms ponúka absolútne fantastické dobrodružstvo v krajine, v ktorej na prvý pohľad nič nehrá vo váš prospech. Hra kombinuje objavovanie, stratégiu a kooperáciu, pričom vás dokonalo vťahuje do svojho príbehu nie len nádherným artworkom, ale i svojimi hernými mechanikami boja a skúmania. Po dohratí každej kapitoly sa budete tešiť na tú ďalšiu a bažiť po nových výpravách. Hra u nás obstála na výbornú a hodnotíme je 5/5. Odporúčame všetkým skrytým dobrodruhom a objaviteľom.

Magdaléna Horváthová

Magdaléna Horváthová

Milovníčka sci-fi a fantasy, ktorá ešte stále čaká na svoj list z Rokfortu. Jej snom je stretnúť Doctora a cestovať v TARDIS, aby si konečne mohla pozrieť všetky filmy a seriály, na ktoré vraj nikdy nemá čas. A áno, aj vesmír by popri tom chcela spoznávať...