Spomeňme si na leto s babôčkami – Mariposas [RECENZIA]

Motýle sa rokmi stali symbolom znovuzrodenia, nádeje a víťazstva duševnej harmónie nad telesnou schránkou. Elizabeth Hargrave nám po úspešnej hre Wingspan (Na křídlech) na stoly prináša ďalšiu hru s prírodnou tematikou. Hra, na konci ktorej si uvedomíte, aká je príroda pekná no aj krehká. Dnes recenzujeme spoločenskú hru Mariposas.

Pre motýle sú zaujímavé rezervácie (Foto: PoP-Cult Magazín)

Ako uvádza nadpis článku, táto hra sa venuje motýľom, ktorých poznáme pod názvom Babôčka (Babôčka smradľavá). Sleduje ich cestu a putovanie štyroch generácií jedného jedinca počas roka. Hra sa odohráva v troch obdobiach, pričom na jar motýle migrujú z Mexika do Severnej Ameriky, cez leto sa množia a hľadajú rôzne kvety pri rezerváciách a na zimu sa znova zlietavajú na juh, do teplejších podnebí. Vašou úlohou je mať na konci hry najviac motýľov poslednej generácie, ktoré vám prinesú víťazné body.

Príprava hry

Hráči si rozdelia motýľov podľa farby a motýle prvej generácie (tie s číslom 1) umiestnia do mesta Michoacán. Na herný plán sa náhodne rozdelia žetóny rezervácií, ktoré zodpovedajú mestám severnej Ameriky. Tieto žetóny obsahujú bonusy, ktoré hráči počas hry môžu získať, a ide o dodatočné karty pohybu alebo karty evolúcií, vďaka ktorým môžu hráči nakloniť misky bodovacích váh. Na druhú hraciu dosku – dosku evolúcie – je potrebné uložiť karty štyroch evolučných fáz, z každej v počte hráčov, a tri z tvrdých kartónových bonusov. Ak hráči počas hry vyzbierajú evolučný rad kariet, bonus je ich. Zároveň vedľa týchto radov je potrebné uložiť tri bonusové karty pohybu, ktoré hráči môžu počas hry získať.

Jeden rok v živote babôčky (Foto: PoP-Cult Magazín)

Potrebujeme pripraviť aj rok, v ktorom sa hra odohráva. Na to je treba uložiť tri karty ročných období na ich vyhradené miesta. Na kartách leta a jesene by sa mali nachádzať motýle hráčov, ktoré si neskôr môžu vyvinúť (leto – jeden motýľ 2. generácie a jeseň – dva motýle 3. generácie). Každý hráč dostane 2 karty pohybu a hra sa začína náhodne určeným prvým hráčom.

Od prvého púčiku po opadané lístie

Mariposas je jednou z hier, pri ktorej neviete ako letí čas. Dĺžka ročných období je pevne určená zahranými kartami hráčov, a tak má každý rovnakú možnosť na výhru. Úlohou hráčov je zahrať jednu z dvoch kariet pohybu, ktoré držia v ruke, a pohnúť jedným alebo viacerými vašimi motýľmi.  Postupne tak odhaľujete skryté bonusy v mestách severnej Ameriky a získavate kvety, ktoré sú potrebné na rozmnožovanie vašich motýľov. Každé ročné obdobie obsahuje úlohy, po splnení ktorých získate víťazné body. Na konci každého obdobia sa tieto body zrátajú a priradia hráčom, ktorí si to zaznamenajú na bodovacej stupnici. Na konci jesene však musíte dostať čo najviac motýľov 4. generácie naspäť do mesta Michoacán a každý zachránený motýľ vám zvyšuje počet víťazných bodov.

Vďaka kvetom sa môžu rady vašich motýľov rozširovať (Foto: PoP-Cult Magazín)
Pestrá ako motýlie krídla

Najkrajším prvkom na hre sú drevené výrezky motýľov. Každý z hráčov má k dispozícii  desať motýľov, rozdelených do štyroch generácií. Hrací plán je na prvý pohľad trochu chaotický, no neskôr v ňom začnete rozpoznávať viaceré prvky použité v hre. Obsahuje päť typov kvetov, mestá s rezerváciami, farebné označenie políčok a bodovaciu stupnicu. Čo mi na hre trochu prekáža je čierne podfarbenie. Hra je prezentovaná ako rodinná hra, v ktorej sa deti majú naučiť to, že príroda je krehká a nie všetky motýle, ktoré sa tento rok zrodili, prežijú zimu. Pri rodinnej hre by som ocenil farebnejšie spracovanie aj napriek tomu, že tmavá farba vytvára úžasný elegantný kontrast s políčkami kvetov.

Dizajn hry sa sústredil na kontrast (Foto: PoP-Cult Magazín)

Autorka si na hre dala záležať a prináša nám aj pohľad na krehkosť motýľov. Na poslednej strane pravidiel je dych berúca štatistika o babôčkach a v nich napríklad fakt, že za posledných 60 rokov sa ich populácia znížila až o 80%. Hru odporúčam pre hráčov, ktorí sa neboja roztiahnuť krídla a letieť. Práve jednoliatosť a veľkosť mapy môže v človeku vyvolať pocit neistoty, ktorý však treba prekonať a letieť čo najďalej. Úlohy ročných období prinášajú hre variabilitu a len zťažka sa stane, aby hra bola rovnaká ako tá predošlá. Hranie Mariposas by nemalo zabrať viac ako hodinu a zabaviť sa pri nej môžu hráči od 10 rokov. Je to spoločenská hra, ktorá sa neprezentuje ako dlhá strategická stolovka s častým taktickým uvažovaním, no nájdete v nej dostatok priestoru na to, aby ste mohli kombinovať pohyby a dostať sa naspäť do teplejšej krajiny. Ak by som to mal zhodnotiť číslami, hre by som udelil hodnotenie 7/10 čo úplne súhlasí s hodnotením 7.0 na portáli boardgamegeek.com.