Spojenie virtuálnej zábavy a kooperatívneho uvažovania – BRÄK-BOX

Tvorcovia spoločenských hier sa už dlhšie pokúšajú pracovať aj s výdobytkami modernej technológie. Implementovať smart aplikáciu do hry vyžaduje mnoho hodín ladenia a testovania, no vie to do hrania vložiť nový rozmer. BRÄK-BOX sa pokúša na obrazovky priniesť zážitok únikových miestností presne takouto formou. Keďže sme sa v redakcii nemohli stretnúť, hru Prelet nad Alpami sme vyskúšali cez online videohovor so zdieľaním obrazovky.

Keďže sme hru vyskúšali šiesti (namiesto odporúčaných troch hráčov), v článku sa bude nachádzať viacero pocitov a podnetov k hraniu tejto interaktívnej únikovky. Tie budú označené šikmým písmom aby boli ľahšie oddeliteľné od textu.

Spojenie digitálnych a analógových mozgov

Začnime technickým prevedením. Myslím, že hovorím za každého ak poviem, že takéto spojenie virtuálneho priestoru a spoločnej aktivity malo niečo do seba a veľmi sa nám páčilo. Po zakúpení hry vám na mail dorazí kód do webovej aplikácie, PDF hry a inštrukcie k spusteniu. Kód zadáte na stránke hry, PDF si vytlačíte, alebo zapnete na obrazovke a môžete začať s hraním. Vo webovej aplikácii máte pred sebou k dispozícii panel lietadla, s ktorým sme minimálne my mali problém, pretože nám pripomínal skôr kufrík s výbušninou ako riadiace rozhranie. Počas hry máte k dispozícii aj pomôcky preto, ak by ste sa nevedeli pohnúť ďalej, vám práve oni majú pomôcť potiahnuť tú správnu myšlienku bližšie k povrchu. To pre nás predstavovalo ďalší z problémov, pretože pomôcky boli nejednoznačné a poniektoré aj žiaľ úplne zbytočné. Niektoré z nich vychádzali z textu, ktorý sme mali pred sebou a vôbec nám nepomohli k riešeniu. Na druhú stranu sa mi páčilo časové obmedzenie, ktoré pekne dopĺňa vašu aktuálnu situáciu. Ste predsa v lietadle a to nemôže vo vzduchu ostať navždy.

“Hra bola naozaj dobrá a úlohy nemali priamočiare riešenia. Vadilo mi však rozhranie hry a vizuálna stránka, ako aj zadanie niektorých úloh. Napríklad úloha s kľúčmi vyžadovala určenie správneho typu kľúču na závit podľa technických tabuliek miesto toho aby sme sa proste pozreli na kľúče k dispozícii a prirovnali ich k skrutkám. Riešenia sme navyše zadávali na paneli, ktorý celkovo pripomínal kufríkovú bombu a nie panel lietadla. Bolo to trochu mätúce a časť času na riešenie sme tak strávili dohadovaním sa, či vôbec hráme správnu hru. Zadania úloh by tak mohli byť o čosi presnejšie a jasnejšie, samotné úlohy však boli veľmi zaujímavé rád by som si podobnú hru zopakoval.”

V redakcii sme skúsili interaktívnu únikovú miestnosť (Foto: PoP-Cult Magazín)
V redakcii sme skúsili interaktívnu únikovú miestnosť (Foto: PoP-Cult Magazín)
Prelet nad Alpami

Dôležitým zdrojom každej dobrej zápletky je miesto, kde sa koná. Našli ste telo v lese, alebo sa nachádzate na púšti, kde okolo vás nič nie je? Ste na opustenom ostrove? Paluba lietadla je podľa mňa veľmi dobré miesto na problém, keďže lietadlo nemusí mať dostatok paliva, môže stratiť komunikačné možnosti a núti vás pracovať pod istým tlakom. Problém však môže nastať pri technických parametroch, úlohách a vytváraní postáv. A ten bohužiaľ nastal.

Ak si vezmeme do úvahy, že pilot je človek, ktorý je zodpovedný za životy cestujúcich, nemôže do kokpitu sadnúť kadekto. Práve pri ňom sme všetci mali pocit, že sa do kresla pilota dostal náhodou alebo po uplatení riaditeľa pilotnej školy. Pilot lietadla nemusí vedieť úplne všetko, avšak mal by mať prehľad o modele lietadla, čo bolo veľmi dôležité pre túto hru. Hneď na začiatku sa pokazilo niečo v lietadle a pilot vyzval vás, náhodných cestujúcich, aby ste problém vyriešili. Nás, ktorí sme nikdy v živote nevideli leteckú mapu, nevieme nič o navigácii, výškach či modeloch lietadiel.

 

Úlohy

Počas klasického escape room zážitku máte vyriešiť sériu hádaniek, ktorá vám za odmenu odomkne dvere. Pri tejto hre sme dopredu vedeli, že úlohy budú práve štyri. Postupnosť týchto úloh nespochybňujem, pretože bola logická. Čo sa mi však zdalo nedotiahnuté boli spôsoby riešenia úloh a ich počet. Úniková hra má za úlohu otestovať vaše kooperatívne a logické zručnosti, schopnosti nachádzať spojitosti a úspešne vyriešiť problém. Je atraktívna hlavne preto, že sa jej kvôli rozmanitosti úloh môže zúčastniť úplne každý. Využívate v nich logiku, ale i kreativitu a často i jazykovú inteligenciu. V tejto hre však úlohy boli veľmi náročné a zamerané iba na využívanie logických schopností. Úlohy boli pre nás aj málo vizuálne a podľa mňa sa s nimi dalo pohrať viac.

“Hra priniesla zaujímavý koncept, ktorý je v týchto časoch viac než potrebný. Zahrali sme si šiesti, ale všetci v pohodlí svojich domovov. Na druhej strane však prostredie hry nezodpovedalo tomu, čo sa priamo dialo. Najmä zo začiatku sme mali pocit, že hráme inú hru a nezbavili sme sa toho ani na konci. Navyše úloh bolo málo a boli ťažké. Najmä posledná, kde sme najskôr vôbec nevedeli, kde sa nachádzame. Privítal by som viac úloh, ktoré by boli ľahšie a zábavnejšie. Takto som mal pocit, že som na nejakej matematickej olympiáde.”

Nehádžme ale všetky úlohy do jedného vreca. Síce sme s poniektorými mali problém, no stále sme prišli na správne riešenie a posunuli sa ďalej.

Hodnotenie

V prvom rade by som pilotovi lietadla dal výpoveď s okamžitou platnosťou. Celá hra sa nám páčila najmä preto, že spája interaktivitu a na hranie nie sú potrebné žiadne pomôcky okrem nejakého smart zariadenia (ktoré v dnešnej dobe vlastní skoro každý). Príbeh hry, rovnako ako aj technické prevedenie, by mohlo byť viac dotiahnuté. Úlohy boli podľa nás pomerne ťažké a bolo ich málo. Rovnako by sme ocenili viac vizuálny prístup a lepšie pomôcky k riešeniu. Napriek tomu sme sa pri riešení Preletu nad Alpami zabavili a o to pri spoločenských hrách ide najviac. Určite by sme chceli vyskúšať aj druhú pripravovanú hru s názvom “Špionáž na ambasáde”, ktorá zatiaľ nie je dostupná. Ak máte doma blízkeho, ktorý má rád logické hádanky, určite pre neho odporúčame Prelet nad Alpami.

Gabriel Horváth

Gabriel Horváth

Knihy, komiksy, filmy, spoločenské hry a figúrky. Toto všetko zbieram a pohľad na moju poličku úprimne bolí. Kvôli nedostatku miesta. Ak totiž mám na výber medzi hrami, alebo komiksami, poličku neriešim. Možno by mi pomohla TARDIS...

0 thoughts on “Spojenie virtuálnej zábavy a kooperatívneho uvažovania – BRÄK-BOX

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.