Na kávičku či sušienku so štipcom na nose – Kavárna příšer [RECENZIA]

Nielen ľudia bažia po káve a chvíli oddychu. Preto sa na okraji mesta otvorila kaviareň pre špeciálnych hostí, ktorých by do bežného podniku nepustili. Vitajte v kaviarni príšer, dáte si jedno Rex-Presso alebo Rešeťák v deravom hrnčeku?

Kaviareň príšer je presne tým čo názov naznačuje – podnik plný príšer, ktoré si prišli oddýchnuť k šálke tmavého povzbudzujúceho nápoja. A rovnako ako ľudia, aj príšery majú radi kávu so šľahačkou, alebo aspoň si pri káve radi  pochutnávajú na sušienkach. Hráči vysielajú príšerky do stredu stola s cieľom nazbierať čo najviac žetónov kávy. Ako sa hra správa?

Rôzne príšery, rôzne chute (Foto: PoP-Cult Magazín)
Príprava dobrej šálky

Hra obsahuje dvanásť typov príšer, ktoré si na každú hru môžete nakombinovať inak. V jednej partii využívate stále kombináciu piatich druhov príšer spolu s ich špeciálnymi schopnosťami. Všetky príšery potrebné pre hru zamiešate a každému hráčovi rozdáte desať z nich. Zvyšné karty nebudete potrebovať. Každý z hráčov si musí svoje príšery zoradiť do dvoch radov za sebou. V zadnej línii má hráč ukryté tri príšery pričom v prednej línii sa nachádzajú všetky ostatné. Práve tie budú v hre využívané.

Každý z hráčov má k dispozícii všetky karty na stole (Foto: PoP-Cult Magazín)

Hráči sa striedajú v ťahoch a postupne si vyberú jednu príšeru zo stola (od ľubovoľného hráča), pošlú ju do stredu stola a využijú jej schopnosť. Karty si od hráčov môžete vyberať len vtedy, ak ich majú viac ako tri. Tieto akcie sa končia vtedy, keď má každý z hráčov vo oboch líniách po tri karty a nastáva vyhodnotenie kola. Odkryte všetky doposiaľ zakryté karty a môžete začať.

Bodovanie kola sa vám pri prvých hrách môže zdať zložitejšie. Každá príšera, ktorá je v strede stola, môže doniesť jednu kávu. Tú však donesie iba hráčovi, ktorý má najväčšie zastúpenie daných príšer vo svojich dvoch radoch. V prednej línii majú príšery hodnotu jedného bodu a v zadnej línii majú príšery hodnotu dvoch bodov. Ak majú hráči bodovú remízu, príšery zo stola kávu nedonesú nikomu.

Njaväčšie zastúpenie príšer vám prinesie víťazné body (Foto: PoP-Cult Magazín)
Dobre pražené mechaniky

Kavárna příšer netrvá dlho. Jedna partia vám zaberie možno 15 minút, a preto je kartovka vhodná napríklad na rýchle hranie série menších hier alebo ako fillerovka na vyplnenie času. Príjemne ma prekvapilo kávové menu, v ktorom si môžete vybrať zopár preddefinovaných typov hier. V ponuke je pripravených skoro 20 kombinácií, pričom všetky sú odstupňované podľa náročnosti. Hra vás samozrejme nezaväzuje používať a hrať len tieto varianty. Pokojne si namiešajte vlastnú hru sami a vyskúšajte, aké je byť baristom v kaviarni pre príšery. Týmto sa vyriešila aj vysoká variabilita hry, pretože aj keby ste chceli, nikdy si nenakartujete rovnaké karty rovnakých príšer, nebodaj v rovnakej hre. Krásne je aj balenie hry, ktoré nepotrebuje žiaden insert a aj tak má všetko svoje miesto. Najviac mi imponuje priehradka na pravidlá hry a jej papierové súčasti. Čo sa týka žetónov a kariet, tie si jednoducho rozdeľte do sáčkov a škatuľka sa vám pekne uzavrie. Napriek jednoduchosti hry viete dobre kombinovať a uvažovať dopredu. Poslednou vecou, ktorú spomeniem sú pravidlá. Tie sú písané prehľadne a pri ich čítaní som sa niekoľkokrát aj nahlas zasmial.

Vyberte si kávu, ktorá bude vyhovovať všetkým (Foto: PoP-Cult Magazín)
Aj pri lepšie zaliatej káve nájdeme zopár smietok

Hra na stole zaberie viac miesta, ako by jeden čakal, pretože si hráči musia karty uložiť v dvoch radoch vedľa seba. To pri hre štyroch či piatich hráčov môže byť na malých stoloch trochu problematické. Pri hraní sme sa stretli s miernym nepochopením či pozabudnutím pravidla, že hráči môžu využívať všetky karty na stole, a tak veľmi jednoducho hranie skĺzlo k tomu, že hráči proste hrali len so svojimi kartami. To sa ale ďalšími partiami zmenilo a veselo sme si postavy kradli a blokovali alebo využívali ich schopnosti pre seba. Hoci na prvý pohľad sa môže zdať, že váš balíček a jeho obsah je veľmi ovplyvnený náhodou, nemusíte sa báť, že by to hru příliš obmedzovalo. Na stole  je predsa vyložených 40 kariet, z ktorých môžete využiť veľkú väčšinu. Pri hraní viete slušne kombinovať a uvažovať strategicky.

Na prvé počutie môže znieť systém bodovania trochu náročne. Pre mladších hráčov to pri prvých hrách robilo problém aj pri vysvetľovaní pravidiel. Stále však platí, že je lepšie jedenkrát vidieť ako stokrát počuť a po prvej skúšobnej hre všetci pochopili na čom sme a podľa čoho sa body získavajú. Aj keď som balenie hry predtým pochválil, stalo sa mi, že sa pri manipulácii začala odliepať priehradka na pravidlá hry (našťastie sa tento problém dá vyriešiť lepidlom).

Balenie hry pripomína šuflík, v ktorom má všetko svoje miesto (Foto: PoP-Cult Magazín)
Ako nám chutila táto zmes?

Kavárna příšer je hra, ktorú som hral viac ráz a stále som nemal dosť. Po jednej partii som chcel stále ďalšiu a stala sa aspoň tak návykovou ako nápoj, o ktorom táto hra je. Vrelo odporúčam aj pre mladších hráčov, nakoľko téma príšeriek a grafické spracovanie kariet im budú blízke. Pravidlá sa naučíte rýchlo a ak s niečím budete mať ťažkosti, po prvej hre vám bude všetko jasné. Hru nájdete v obchodoch s cenovkou 17,99 € no zábavy si pri nej užijete podstatne viac. Kavárna příšer nezaberie veľa času ani miesta na polici. Či už máte radi dávku stratégie a taktizovania, alebo vás bavia rýchle hry s veselou tematikou, dajte tejto roztomilej hre šancu. Pred prvou hrou si ale nezabudnite pozrieť Hviezdne vojny.