Spoločenské hry

Hľadajte život vo vesmíre v novej českej hre SETI! [RECENZIA]

Na to, či by ľudstvo malo hľadať iné formy života vo vesmíre, sú rôzne názory. Fanúšikovia Star Treku a E.T.-ho proti tomu zrejme nenamietajú. Fanúšikovia Problému troch telies si zas nemyslia, že je to taký skvelý nápad. Či už patríte k jedným alebo druhým, môžete si to vyskúšať v novej českej stolovej hre SETI : Pátrání po mimozemské civilizaci.

Existuje inteligencia vo vesmíre? Existuje vôbec na Zemi?

Cieľ tejto hry by som zhrnul v nasledujúcich vetách: “Objavovať nové svety, hľadať nové formy života a civilizácie. Odvážne ísť tam, kam nikto predtým nešiel…” Ale nie, teraz vážne. SETI (Search for ExtraTerestrial Inteligence) je skutočný vesmírny program, ktorý vysiela signály do hĺbok vesmíru a počúva či niekto odpovie späť. Presne o to sa budú snažiť aj hráči. Cieľom hry je nadviazať spojenie s inými formami života a ďalej s nimi spolupracovať a tým získavať víťazné body. Na začiatku pri rozkladaní hry sa najprv z celkových piatich “vesmírnych životov” vyberú dva náhodné, ktoré je možné počas hry odhaliť. Každý z nich má vlastný balíček kariet, vlastné žetóny a jedinečné pravidlá, ktoré menia hru. Jeden dokonca obsahuje žetón, ktorý rozšíri model slnečnej sústavy! Na to aby bol objavený život, musia hráči získať a umiestniť tri rôzne stopy života. Ako ich ale získať? Pristátím rovera na povrchu jednej z planét získate žltú stopu. Vysielaním signálov do vzdialených vesmírnych sektorov sa dá okrem dát získať aj ružová “signálová” stopa života. Posledná modrá je získaná analýzou týchto dát. Po objavení života sa otočí jeho karta a až vtedy zistia hráči, ako sa zmení hra. Rozbalí sa totiž nový balík kariet špecifický pre odhalenú rasu, rozdajú sa prípadné žetóny a prečítajú sa nové pravidlá. Spomenuté stopy života sa dajú aj naďalej získavať a priraďovať na vyznačené miesta hlavnej karty mimozemšťanov aj po ich odhalení. To symbolizuje spoluprácu alebo výskum týchto tvorov, za čo je hráč odmenený víťaznými bodmi.

Päť rôznych mimozemšťanov. Päť rôznych pravidiel kariet a mechaník. Päť rôznych spôsobov ako vyhrať (Foto: PoP-Cult)
Päť rôznych mimozemšťanov. Päť rôznych pravidiel kariet a mechaník. Päť rôznych spôsobov ako vyhrať (Foto: PoP-Cult)

Hráči budú počas hry robiť mnoho vecí. Vypúšťať sondy, navigovať ich a pristávať nimi na planétach a mesiacoch. Každá môže pristáť na orbite, získať tak odmeny a znížiť cenu pre rovery. Alebo môže pristáť priamo na povrchu. Toto je jedna z mála akcií, ktoré vedia vylepšiť hráčov príjem do ďalších kôl. Trochu zložitejšia je akcia skúmania sektorov. Na obrázkoch si môžete všimnúť, že herná plocha je rozdelená na osem častí. Každá z nich má na okraji vyznačenú vzdialenú sústavu s modrými žetónmi dát. Pri tejto akcii vyšle hráč signál do vesmíru a nahradí určitý počet žetónov svojimi. Takto zároveň získa dáta na ďalšie skúmanie a zároveň sa snaží takto vyhrať sektor. Analýza dát je asi najnudnejšia akcia, pretože sa len zahodia modré žetóny z hráčovej plochy a na plochu mimozemšťanov sa uloží modrý žetón života. Zaujímavá časť tejto hry je skôr načasovanie kedy a kam si žetón na ploche uložiť. Všetky tieto akcie sú pekne vypísané na pomocnej karte.

Aby sa život vo vesmíre hľadal o čosi ľahšie, majú hráči možnosť vylepšiť si dostupné technológie. Tie sa delia do troch kategórií: Vesmírne, ktoré zlepšujú schopnosti sond, vylepšujú ich pohyb a uľahčujú pristávanie na planétach. Technológie ktoré vylepšujú vysielanie signálov napríklad aby ich vedel za príplatok označiť sektor s Merkurom alebo vyhodiť kartu a označiť ten so zhodnou farbou. Nakoniec sú tu vylepšenia vášho superpočítača, ktoré umožnia získať ďalšie zdroje pri ukladaní získaných žetónov dát. Tieto som pri prvých hrách omylom zanedbával, čo sa mi aj vypomstilo. To, ktoré technológie si pri vylepšovaní treba vybrať, treba dobre zvážiť. Z mojich skúseností môžem povedať, že vylepšiť všetko za päť kôl sa nedá. Pri výbere vylepšenia treba vziať do úvahy viacero faktorov. Napríklad aj jednorázový bonus, prípadne to, či som prvý, kto danú technológiu skúma, a tým získať bonusové víťazné body.

A predsa sa točí

SETI je hra, pri ktorej môže veľa ľudí zvažovať kúpu nového stola. Zaberá totiž celkom veľa miesta. Ale tak vesmír sám o sebe je tiež obrovský, čiže to celkom dáva zmysel. V strede plánu sa ďalej nachádza model slnečnej sústavy, ktorý sa počas hrania nepravidelne otáča. Deje sa to stále, keď “pasuje” prvý hráč v danom kole, niekto skúma technológiu alebo si to vyžiada efekt karty. Nikdy teda presne nikto nevie, v akom stave bude herný plán keď príde na ťah. Musím povedať, že sa mi tento model náramne páči. Stalo sa mi, že som vďaka súperom takto zadarmo získal body publicity, keď nevedomky posunuli moju družicu na pole s asteroidmi. Tiež som musel párkrát prehodnotiť stratégiu, keď som kvôli posunu planét nestihol vyslať signál do sektoru, kde som to plánoval.

Držte si družice, planéty štartujú! (Foto: PoP-Cult)
Držte si družice, planéty štartujú! (Foto: PoP-Cult)

Karty majú široké spektrum využitia

Karty sú súčasť hry, ktorá si zaslúži samostatný odsek. Okrem toho, že majú krásny a konzistentný artwork, slúžia na viacero účelov. Hlavnú časť karty tvorí samozrejme akcia, ktorá sa dá zahrať. Klasicky hráč zaplatí zdroje a vykoná efekt. Väčšinou sú to bežné akcie, ktoré sú lacnejšie alebo sú drahšie a majú dodatočný efekt. Tu sa zatiaľ nekoná žiadna inovácia. Niektoré z kariet sú takzvané karty misií. Tie ostávajú vyložené, kým sa nesplní podmienka a hráč tým získa odmenu a body. Každá z kariet má ale navyše v pravom dolnom rohu symbol zdroja, ktorým sa vylepšuje získavanie zdrojov. V pravom hornom rohu zasa symbol s farbou, ktorý sa využíva pri akcii prehľadávania sektora. Do tretice v ľavom hornom rohu sa nachádza symbol malého bonusu/akcie, ktorý hráč získa, ak sa rozhodne kartu zahodiť. Sú teda celkom štyri možnosti, ako zahrať jednu kartu, a všetky treba zvážiť pri ich výbere. Výhodou je, že aj karta, ktorej zahratie mi najprv pripadalo reálne, no ukázalo sa, že nebudem mať dosť zdrojov, stále nájde svoje uplatnenie. Môže sa stať, že doložením správnej karty z ruky môžem vyhrať vesmírny sektor, prípadne iná karta vie kompenzovať nepredpokladaný pohyb sondy. Áno, možnosti kariet sú zložité, a áno, stáva sa, že päť minút premýšľam, v akom poradí a akými efektami ich zahrať pre optimálny ťah. A stáva sa aj to, že to musím robiť odznova, keď mi protihráči posunú planéty na ploche. Píšem to ale ako pochvalu nie výčitku. Ešte spomeniem fakt, že v balíku sa nenachádzajú dve rovnaké karty. Každá je jedinečná. Pri hre v troch hráčoch sme minuli len polovicu balíka, čo tiež pridáva na znovuhrateľnosti.

Zahrať efekt karty, či ju len zahodiť pre zdroj? Nechať si ju na ruke pre jej symbol príjmu alebo ňou označiť sektor? (Foto: PoP-Cult)
Zahrať efekt karty, či ju len zahodiť pre zdroj? Nechať si ju na ruke pre jej symbol príjmu, alebo ňou označiť sektor? (Foto: PoP-Cult)

Nie som pánom vesmíru

Ak už musím niečo vytknúť, tak je to nepravidelný tvar hracieho plánu, ktorý sa ťažšie ukladá späť do krabice. Je to však maličkosť, určite kvôli tomu nebudem uberať body. Navyše som zachytil, že už existujú plány insertov, ktoré sa dajú vytlačiť na 3D tlačiarni. Hlavne pri prvých hrách som mal pocit, že mám stále málo zdrojov a nestíham spraviť všetko, čo by som chcel. Predpokladal som, že v piatom kole budem vysielať sondy jednu za druhou, lietať vesmírom, pristávať rovermi… V skutočnosti aj v poslednom kole si v každom ťahu musím veľmi dobre rozmyslieť, či vôbec mám poslať nejakú sondu k Marsu, pretože tam nemusí vôbec doletieť. Ak navyše zaplatím za sondu, neostanú mi zdroje na ďalšiu kartu. Ak miniem zdroje na zahratie karty, neostanú mi peniaze na inú… Ak sa hráč už zo začiatku nesústredí na získavanie zdrojov, v posledných fázach to ťažko doženie. Je možné, že je to takto naschvál. Možno ak by hráči hrali jeden ťah za druhým, hra by sa príliš predĺžila. SETI pôsobí veľmi vyladeným dojmom a je vidieť, že autori si na testovaní dali záležať.

Skúšal som túto hru v dvoch, troch hráčoch a dokonca aj sólo režim. Sólo režim prebieha ako bežná hra dvoch hráčov s tým rozdielom, že miesto druhého hráča prevezme sofistikovaný automat. Ten je riadený špeciálnymi kartami a “výzvami”, ktoré musím plniť, aby nebol umelý protivník silnejší. Úprimne poviem, že má tento variant nenadchol. Môže to byť spôsobené tým že sólo režim nemám vo všeobecnosti rád. Keď musím namiesto svojich ťahov vyhodnotiť aj ťah umelého protivníka, pripadám si, ako keď si sólo hráč otáča šachovnicu, a cítim sa ešte viac osamelý. Podľa mňa SETI vôbec sólo mód nepotrebuje. Na krabici by bolo napísané od dvoch hráčov, bolo by v nej menej komponentov a mohla byť o pár eur lacnejšia. Hru som si ale náramne užil v partii troch hráčov.

Sondy sa dajú buď naviesť na obežnú dráhu, alebo ako rover na povrch. (Foto: PoP-Cult)
Sondy sa dajú buď naviesť na obežnú dráhu, alebo ako rover na povrch (Foto: PoP-Cult)

V skratke na záver

SETI je jedna krásna, variabilná a vyladená hra. Je to hra pre ľudí, ktorí majú radi vesmírnu tematiku. Pri hraní som sa skutočne miestami cítil ako riaditeľ nejakej vesmírnej agentúry. Plánovanie a posúvanie satelitov naprieč našou slnečnou sústavou, rozhodovanie o tom, akou trasou ich poslať ku ktorej planéte a kde nakoniec pristanú, má niečo do seba. A to nehovorím o momentoch keď sa hýbu planéty. Často sa stávalo, že by som chcel spraviť kopec ďalších vecí na ktoré som nemal peniaze alebo energiu. To je ale asi súčasťou práce. Zlaté české ručičky to opäť raz dokázali a vytvorili klenot. SETI sa jednoznačne zapísala na vrchné priečky môjho osobného rebríčka.

Sledovanie pohybu Slnečnej sústavy a plánovanie ďalších ťahov dá zabrať. (Zdroj: internet)
Sledovanie pohybu Slnečnej sústavy a plánovanie ďalších ťahov dá zabrať. (Zdroj: internet)

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Mindok. Ak si SETI chcete vyskúšať, zastavte sa na jednom z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

Hodnotenie
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem z hry
4.8

Summary

SETI je hra o hľadaní mimozemského života. Je to priestorovo náročná, no krásna hra. Odporúčam ju skôr pre skúsenejších hráčov. Veľmi sa mi páči model slnečnej sústavy a mechanika jej pohybu. Je veľmi variabilná čo sa setupu týka, ale tiež aj spôsobom, akým sa dá hrať. Trochu pomaly sa rozbieha a aj na konci hry som mal pocit, že som stihol spraviť málo akcií. Každá jedna partia, ktorú som hral bola pre mňa pôžitkom a neviem sa dočkať ďalšej hry.

Dávid Horváth

Skrachovaný programátor, neúspešný murár a potencionálny romantik.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.