Expandujte do hĺbok vesmíru a ubráňte sa rozpadu – Voidfall [RECENZIA]
Vesmírne ticho znásobilo strach. V priestore, ktorý bol kedysi prázdny, sa teraz hemžia flotily zhuby. Zabudnite na hry, ktoré pripravíte, odohráte a odložíte za hodinu; Albi prichádza s vesmírnou civilizačnou hrou, ktorá vo vás prebudí skrytého veliteľa. Dnes vás pozývame k recenzii na hru Voidfall.
Na začiatok malý matematický vtip. Voidfall patrí k hrám, ktoré sa žánrovo označujú ako 4X. Viete čo sa skrýva za X? Hodnota X je počet hodín potrebný k príprave jedného scenáru. Toto označenie, žáner 4X, v skutočnosti reprezentuje štyri najdôležitejšie prvky hry – explore, expand, exploit, exterminate (objavuj, rozširuj sa, využívaj, znič). Musím povedať, že v hre Voidfall si budete túto mantru dookola opakovať.
Ani vesmír nie je jednofarebný
Vizuálna stránka hry je veľmi tematicky podchytená a drží sa v jednej farebnej schéme, ktorá dopĺňa atmosféru studeného, nepreskúmaného a tajomného vesmírneho priestoru. Tmavá fialová farba sa hrou nesie od škatule a na stole vytvára doslova nebezpečné prostredie na dieloch vesmírnych sektorov. K fialovej farbe je príhodne vybraná oranžová farba, ktorá znázorňuje samotný voidfall (zhubu), ktorý sa vesmírom šíri a ovplyvňuje fungovanie každej jednej bytosti. Táto tmavá farebná schéma môže poniektorých hráčov odradiť, no za mňa veľmi pekne vťahuje do atmosféry a na stole pôsobí vynikajúco.
Dizajnových prvkov je v tejto hre viac ako dostatok a tak len zhrniem, že k dispozícii majú hráči 14 dosiek rodov a rozsiahly výber technológií, žetóny cechov, obranných staníc či bojových lodí a slávy. Na doske galaxie sa podľa scenárov budú striedať karty galaktických cyklov a jedným z veľmi nápomocných prvkov je aj tabuľa útoku, ktorú si môžete podľa scenárov doplniť o ďalšie bojové lode a stanice. Takto na stole majú hráči pred sebou všetky podstatné informácie, ktoré k plnohodnotnému hraniu takejto veľkej hry potrebujú. Všetky tieto prvky sú navrhnuté tak, aby ste jasne vedeli, či ide o akciu, výnos alebo iné prvky reprezentované jedinečnými symbolmi. Keďže ide o naozaj rozsiahlu hru, na zahranie je potrebný aj dostatočne veľký priestor a samozrejme aj dostatok času.
Vaše flotily musia byť v strehu
Voidfall je hrou, v ktorej musíte myslieť na viac vecí naraz a svoje mentálne sily mať rozdelené do všetkých týchto frontov. Každá hra sa správa podľa pripraveného scenára, ktorý si hráči zvolia. Ten im určí väčšinu herných prvkov a po rozložení môžu tráviť čas skúmaním nielen vesmíru, ale aj svojich možností. Voidfall sa hrá na tri cykly. Každý z nich určuje, koľko ťahov (vyložených kariet priorít) hráči odohrajú pred tým, než sa presunú do ďalšieho cyklu. Keďže sa každý cyklus správa inak, závisí od toho aj dĺžka hry. Každý hráč má k dispozícii deväť kariet priorít (tie sa môžu líšiť s vybraným scenárom a rodom). Tieto priority určujú vaše akcie a v každom kole môžete vyložiť iba kombináciu pár z nich.
Mechanika ekonomiky a získavania zdrojov je v hre podchytená unikátne. Každý obývaný sektor má na svojom dieliku kocku, ktorá určuje počet aktívnych obyvateľov. Tí vám po vybudovaní cechu pomôžu získavať suroviny a vy pri ďalšej produkcii získate viac. Číslo na kocke sa dá ovplyvňovať kartami priorít alebo efektami na doskách rodu, čo samozrejme pozitívne alebo negatívne ovplyvní vašu ekonomiku. Skúmanie iných sektorov a budovanie piatich rozličných typov cechu je jedinou možnosťou ako zvyšovať vašu produkciu. Tá sa však na rozdiel od iných hier nespúšťa každé kolo. Produkovať môžete iba s vyložením kariet priorít a využitím akcií, ktoré sú na to určené. Preto je potrebné vopred plánovať akcie, aby ste neskôr neskončili na mizine.
Každá civilizačná hra má za svoj najzákladnejší prvok objavovanie a rozširovanie svojho pôsobiska. Rovnako aj vo Voidfall hráči začínajú s jedným domovským a jedným priľahlým sektorom, ktoré ovládajú, a je na nich aby k týmto sektorom pribudli ďalšie, aby na nich vybudovali dostatočnú obranu. K objavovaniu majú hráči k dispozícii svoje nasadené flotily a flotilové zväzy, ktoré môžu pri pohybe akokoľvek rozdeľovať. Pri dostatočnom počte bodov pohybu tak hráči môžu vpadnúť aj do viacerých sektorov naraz a po vyhodnotení prípadného boja môžu obsadiť viacero oblastí. Z každého dobitého sektora tak hráči získavajú nielen slávu ale aj suroviny, postavené obranné línie a cechy či, v špeciálnom prípade, nové technológie. Postupnosť boja a jeho vyhodnotenie závisí od flotíl, ktoré hráči proti sebe (alebo zhube) poslali. Základným typom flotily sú fregaty, ktoré vedia poskytnúť jeden bod poškodenia. S novými technológiami sa však v hre môžu objaviť bojové stanice alebo iné typy bojových lodí, ktoré poskytujú dodatočný útok alebo obranu. Dobrým prvkom v boji je iniciatíva, ktorá určuje, kto vystrelí ako prvý a získa tak neopísateľne veľkú výhodu.
V kombinácii bojových flotíl, pomocných technológií a obranných staníc v sektoroch môže veľmi ľahko dôjsť k omylom a viete sa v boji riadne zamotať. Našťastie je k tejto hre vymyslená aj sprievodná aplikácia, v ktorej si môžete naklikať počet a typy vašich vyslaných flotíl, počet a typy obrancových jednotiek a takisto aj vaše a obrancove stanice a technológie. Aplikácia vás bojom prevedie a určí správny výsledok s presným rozpisom celej bojovej sekvencie. Okrem toho má aplikácia za úlohu pomôcť s prípravou scenárov a výberom frakcií. Autorom som za ňu veľmi vďačný, pretože mi uľahčili prácu s prípravou a bojom a mohli sme sa tak viac venovať plánovaniu ťahov.
Voidfall je tak komplexnou hrou, že na vysvetlenie všetkých kariet a efektov je potrebná databáza obsahujúca 50 strán textu. Teraz si predstavte všetky kombinácie, ktoré s týmito kartami a efektami dokážete vytvoriť a pridajte k tomu tri rôzne módy hrania. Klasický kompetitívny režim vás postaví proti sebe, v sólo móde budete zdolávať nové výzvy, zatiaľ čo v kooperatívnej hre bojujete bok po boku a snažíte sa vyhnúť zhube. Samozrejme do kooperatívneho módu pribudli ďalšie dieliky a karty, ktoré sa však využijú iba tu. Prispôsobené všetkým režimom sú aj pravidlá, ktoré sú prehľadne napísané s úplne inou postupnosťou na akú sme zvyknutí. Najprv vám pravidlá ukážu, ako prebieha kolo, a navedú vás, aby ste si zahrali výukovú hru, v ktorej postupne spoznáte všetko ostatné. Tento systém je pri takto veľkej hre veľmi príjemným prvkom, pretože vás do hry nehodí, ale jemne prevedie.
Pripravte sa na zážitok
V iných recenziách som čítal, že Voidfall si môžete na stole rozložiť iba vtedy, ak ten stôl na druhý deň neplánujete používať a táto vtipná anekdota je naozaj trefná. Zároveň som prekvapený, že sa do takejto veľkej hry pustilo vydavateľstvo, ktoré sa profilovalo ako rodinné. Voidfall je komplexná prepracovaná spoločenská hra, ktorá zaberá viac miesta ako ste zvyknutí. Samotné sektory mapy na sebe majú uložených asi sedem typov komponentov a pri invázii sa toto číslo môže ešte zvýšiť. Dosky galaxie, rodu, priebehu bitky, všetky karty technológií a agend sa mne osobne vošli na stôl len tak tak. Svojou prepracovanou témou a mechanikami dá zabrať aj skúseným hráčom. Napriek tomu musím povedať, že je to hra, ktorú som po trojhodinovom scenári chcel hrať znovu a nevedel sa dočkať na ďalšie stretnutie. Je prepracovaná, vyvážená, vyzerá dobre a najpodstatnejší je zážitok, ktorý vo vás ostane po dohraní. Odporúčam pre náročných hráčov, ktorí nechcú nič nechať na náhodu, chcú si premyslieť každý svoj krok a obľubujú ťažké a dlhé hry. Voidfall je dostupný v cene 89,99€ a verte mi, že za touto cenovkou sa skrývajú desiatky hodín galaktického odboja a zábavy.
Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Albi Slovensko.
Galéria fotiek:
- Preskúmajte krásy severozápadu Ameriky – Kaskádie [RECENZIA] - 11. decembra 2024
- Expandujte do hĺbok vesmíru a ubráňte sa rozpadu – Voidfall [RECENZIA] - 7. decembra 2024
- Na predplatnom – december 2024 - 5. decembra 2024
Hodnotenie
Záver
Pri Voidfall som si prešiel viacerými emóciami od strachu až po čistokrvnú zábavu z hrania. Komplexná, prapracovaná a vizuálne jednoznačná hra, ktorá sa nijak netají tým, že vám zaberie niekoľko hodín. Pozitívom je aj aplikácia, ktorá pomáha pri príprave a boji. Odporúčam hráčom, ktorých bavia dlhé herné posedenia a radi kombinujú a premýšľajú tri ťahy vopred.