Spoločenské hry

Dajte si pozor kam vyplávate – Moře Draků [RECENZIA]

Iba tí najlepší moreplavci vedia ako sa navigovať po mori, ktoré je známe štatistikou zničených lodí v ňom. Máloktorý však vie, čo sa skrýva pod hladinou. V tejto spoločenskej hre sa pozrieme na to, ako organizované vedia byť bájne bytosti, keď niekto nepovolene prekročí ich prah. Dnes recenzujeme novinku Moře draků od vydavateľstva MINDOK.

Objavitelia sa po rokoch skúmania a plavenia odvážili na nejednu nebezpečnú cestu. Zašlo to však priďaleko a draky stratili trpezlivosť. Každý, kto vypláva do mora drakov, bude čeliť ich pazúrom, zubom a chvostom. Presne o to v hre Moře draků ide – o vynáraní drakov nad hladinu a ničení objaviteľských lodí. Hráči sa vžijú do roly vedúceho draka svojho klanu a vysielajú ich na povrch s účelom ničiť a kradnúť poklad.

Tri veľkosti drakov rôznych tvarov zaručujú poriadnu variabilitu (Foto: PoP-Cult)
Tri veľkosti drakov rôznych tvarov zaručujú poriadnu variabilitu (Foto: PoP-Cult)

Morská modrá v sebe ukrýva čosi viac

Dizajnová stránka hry je pekne farebná. Plocha mora sa delí na štyri sektory, každý vytlačený obojstranne, a v strede sa spájajú kusom, ktorý určuje znak všetkých sektorov. Karty drakov, koralov a úloh sú dostatočne dizajnovo oddelené a ľahko pochopiteľné, nakoľko je hra veľmi založená na piktogramoch. Najkrajšie sú však dieliky drakov. Každý hráč má k dispozícii komponenty s vyobrazením dračej hlavy a dračieho trupu a práve tie sa na mape morskej plochy vynímajú a robia každú hru unikátnou. Vyzdvihnúť musím použitie farieb komponentov, pretože skoro úplne súhlasia s farebnosťou škatule a podporujú tým uniformitu celej hry. Mierne sklamanie nastalo pri výbere farieb, kde sme sa dozvedeli, že si svojich drakov nesmieme zvoliť podľa preferovanej farby, no podľa toho, čo je v pravidlách – počet hráčov totiž priamo ovplyvňuje farby, ktoré sú v hre použité. Rozumiem, že je to kvôli šetreniu materiálom, no uberá to na slobode hráčov.

Nespochybňujte anatómiu drakov

Tetris sa do zábavného priemyslu vryl natoľko, že doteraz vznikajú hry, ktoré využívajú jeho princípy. Ani táto nie je výnimkou a všetky draky sú v hre využité ako takéto dieliky. Ich ukladanie dodáva hre strategický rozmer a čiastočne núti hráčov premýšľať geometricky. Vyložené karty drakov tak iba určujú jeho tvar, no natočiť ho hráči smú ľubovoľne za jednej jedinej podmienky – vyložený drak sa musí dotýkať stredového ostrova alebo draka inej farby. Práve toto pravidlo spôsobuje na mori zmätok, pretože pri zlom rozložení svojich drakov môžete prísť o poriadnu dávku pokladov či iných výhod. V hre existuje niekoľko typov políčok. Zatiaľ čo neutrálne miesta s pokojným morom nič nerobia, za uloženie draka na diel víru alebo morského prúdu musia hráči zaplatiť. More je ale hlboké a dokáže priniesť aj výhody v podobe nových kariet či mincí. Tie sa zbierajú tým, že hráči svojimi bytosťami jednoducho prekryjú políčko. Okrem mincí môžu hráči získať dodatočné karty, ktoré im pomôžu získať viac mincí, ukryť draka pod hladinu alebo získať ďalšie trofeje potopených lodí, ktoré sú potrebné na splnenie úloh. Lodí je na celom pláne iba obmedzený počet a každá úloha vyžaduje zaplatenie ich určitého typu. Karty úloh ponúkajú vysoké bodové ohodnotenie, ktoré môže zmeniť víťaza hry.

Ponuka úloh sa neustále obnovuje (Foto: PoP-Cult)
Ponuka úloh sa neustále obnovuje (Foto: PoP-Cult)

Draky sa odjakživa vykresľujú ako teritoriálne bytosti, ktoré si svoje domovy úzko strážia a na obranu dokážu bez pochybností použiť násilie. V dračom mori je využitá aj táto mechanika. Podľa toho, koľko drakov hráči v jednotlivých oblastiach mora majú, sa prideľujú víťazné body. Hráč s najväčšou prevahou drakov získa body za každé odkryté pole morského víru a hráč na druhom mieste získa polovicu týchto bodov. Pri hraní tak musia hráči myslieť nielen na to, ako uložia draka, ale aj na to, do ktorého sektoru a na aké políčka príde. Aby sa nestalo, že je na mori príliš veľa objemných drakov, tie sú dostupné v troch rôznych veľkostiach – malé zaberajú tri políčka, stredné štyri a veľké päť políčok. Hráči si po vyložení karty draka vyberú ďalšieho, pričom si vyberajú práve aj jeho veľkosť.

Napriek tomuto taktizovaniu trvá celá hra krátko a má jednoduchý priebeh. Celá podstata spočíva vo vyložení karty draka, prípadnom splnení úlohy a potiahnutí novej karty. Pravidlá sú písané rovnako príjemne a hneď po prvom prečítaní v nich máte jasno. Najväčším problémom pri prvej hre boli karty koralov, no tie sú v pravidlách pekne vysvetlené a pochopiteľné. Príprava hry trvá len pár minút a pri vysvetľovaní pravidiel si nemusíte trhať vlasy, pretože ich vysvetlíte za dve minúty. Hra na stole zaberá trochu viac miesta ako som čakal, no okrem plánu mora, komponentov hráčov a ponuky kariet nepribúdajú žiadne iné dieliky.

Počas hry je dôležité získavať prevahu vo všetkých sektoroch mora (Foto: PoP-Cult)
Počas hry je dôležité získavať prevahu vo všetkých sektoroch mora (Foto: PoP-Cult)

Chrlí mokrý drak oheň?

Moře draků je jednoduchou a rýchlou hrou, ktorú stihnete zahrať za jeden večer aj viackrát. Príjemný dizajn a pekne spracované komponenty drakov dodávajú pocit, že sa váš stôl naozaj zmení na morskú plochu a draky reálne vykukujú spod hladiny. Mechanika ukladania dielikov podľa kariet je nenáročná a pochopia ju aj mladší hráči či takí, ktorí sa so spoločenskými hrami doteraz nemali v láske. Rovnako môže zaujať aj témou hry, prípadne svojou farebnosťou a variabilitou hrania. Moře draků je hrou, ktorú sa oplatí mať v rodinnej hernej knižnici.

Za hru na recenziu ďakujeme vydavateľstvu MINDOK. Ak si chcete Moře draků vyskúšať, zastavte sa na jednom z našich eventov alebo si dohodnite hranie v našej komunitnej skupine PoP-Cult D6 Klub na Facebooku. Hru vám prinesieme a pravidlá vysvetlíme.

Galéria fotiek:

Gabriel Horváth
Hodnotenie
  • Vizuálna stránka
  • Mechaniky hry
  • Celkový dojem
4.8

Záver

Novinka z dielne MINDOKu prekvapila. Jednoduchosť, ktorá kotví v roky poznanej hre je v Mori drakov obohatená o strategický rozmer, ktorý nijako nenarúša priebeh hry. Ten je priaznivý natoľko, že hru dokážete zahrať aj trikrát po sebe a vaša hlava sa neunaví. Odporúčam do rodinnej zbierky, prípadne ako odľahčenie na chaty alebo iné kratšie herné stretnutia.

Gabriel Horváth

Som vášnivým hráčom spoločenských hier a konzumentom filmov, komiksov, kníh a príbehov celkovo. Venujem sa prevažne recenziám spoločenských hier, vytváram si vlastné herné prototypy a organizujem eventy zamerané na využívanie voľného času hravou formou.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.