Boj s dúhou a klimatickými zmenami – RECENZIA: Sejmi jednorožce

Kedysi dávno prišli do kráľovstva jednorožce. Všetko by bolo fajn, keby si neuľavovali na súkromných pozemkoch, nežrali vzácne rastliny a – najviac zo všetkého – neprdeli. Plyny jednorožcov sú totiž natoľko toxické, že sa klimatické podmienky v krajine zmenili a z oblohy začali padať sladkosti, ktoré všetko polepili. Princezná tak každoročne usporadúva kráľovský lov na jednorožce, v ktorom si môžu zmerať sily všetci obyvatelia kráľovstva. A medzi nimi ste aj vy.

Kartovka Sejmi Jednorožce (orig. Kill the Unicorns) prišla na trh len začiatkom decembra, no po zahraní partie vo vás ešte dlho ostane zážitok z hry. Hráči sa vžijú do rôznych postáv, ktoré majú za úlohu uloviť jednorožcov a v rôznych skupinách ich predať trpaslíkom na čiernom trhu. V hre sú štyri rodiny jednorožcov, ktoré sú znázornené štyrmi farbami (ružová, modrá, žltá a zelená). Okrem nich sú v hre ešte štyri karty bezfarebných jednorožcov. Tí sú až príliš cool na to, aby patrili k niektorej z rodín. Práve tieto farby sú pre hru podstatné, pretože za farebné kombinácie získavate body.

Vizuál na kartách jednorožcov vás pobaví rovnako ako hranie hry (PoP-Cult Magazín)

Priebeh hry je jednoduchý. Každý hráč si vyberie postavu buď podľa farby, náhodne, alebo (po pár hrách) máte obľúbenca, ktorého nechcete pustiť z rúk. K postave si každý z hráčov vezme zodpovedajúci balíček ôsmich kariet lovu (s hodnotami 0-4) a balíček pascí, ktorých je taktiež osem. Každá z postáv má svoju jedinečnú schopnosť, ktorá vám pomáha pri love. Každý z hráčov dostane jedného počiatočného jednorožca, ktorý síce ako jednorožec nevyzerá, ale môžete ho použiť k farebnej kombinácii. Na stôl sa vyložia štyri karty čierneho trhu a kolmo k nim štyri karty jednorožcov. Hru začína hráč, ktorý ako posledný videl živého jednorožca (pravidlá tiež odporúčajú, aby takýto hráč zároveň vyhľadal odbornú pomoc).

Týmto zahajujem lov na jednorožce! (Foto: PoP-Cult Magazín)

Postupne si hráči potiahnu dve karty pascí a jednu z nich musia položiť nad/pod jednorožca. Každý jednorožec môže pri sebe mať maximálne dve karty pascí, po uložení ktorých hráči jednorožcov postupne lovia. V jednom hracom kole lovíte štyroch vyložených jednorožcov, no účasti na love sa môžete aj vzdať. Tým však prídete o možnosť vyhrať jednorožca a získať body. Teraz prišiel čas na karty lovu (tie s hodnotami 0-4). Prvý hráč, ktorý sa chce zúčastniť lovu, položí pod jednorožca jednu, dve alebo tri karty lovu. Každý ďalší z hráčov (ak chcú loviť aj oni) musia vyložiť presne rovnaký počet ako prvý loviaci hráč. Karty lovu sa odhalia a najvyšší súčet vyhráva. Hráč, ktorý vyhral lov, si vyberie ktorú kartu pasce (pridelenú ulovenému jednorožcovi) odhalí a vyhodnotí účinok. Karta môže meniť hodnotu jednorožca, jeho farbu, či celý výsledok lovu. Následne po vyhodnotení karty ide ulovený jednorožec hráčovi, ktorý ho (po efektoch pasce) naozaj ulovil.

Po štyroch lovoch v jednom kole si môžu hráči postupne zakúpiť jeden predmet z čierneho trhu. Tu sú k dispozícii falošné rohy, ktoré pridávajú vašim jednorožcom víťazné body, vílí prach a cukrová vata, ktorou môžete zmeniť farbu jednorožca a (ak sa vám jednorožec nepáči, alebo ho nepotrebujete) môžete ho predať hneď a spraviť z neho dúhovú paštétu s ďalšími víťaznými bodmi.

Trpaslíci na čiernom trhu vyťažia z jednorožcov čo najviac (Foto: PoP-Cult Magazín)

Na hre je zábavná aj perfektne spracovaná vizuálna stránka. Karty jednorožcov, ktorí oblizujú kaktusy, skrývajú sa za (podľa nich orezanými) stromčekmi či spomínaní cool jednorožci, ktorí putujú vesmírom. Každá karta je pekne farebná a stále niečím vtipná. Rovnako zábavné sú aj ilustrácie na kartách lovu, pri ktorých je váš hrdina v rôznych pózach podľa sily karty, a na kartách pascí, na ktorých môžete vidieť rozkreslený plán danej pasce. Všetky karty sú v štvorcovom formáte, ktorý pri “kartovaní” dobre padne do ruky. Karty lovu a pascí sú trošku menšie ako karty jednorožcov, postáv a karty čierneho trhu, preto môže byť trošku ťažšie nájsť na nich správne obaly (ak vôbec). Avšak všetky karty sa mi zdajú byť potiahnuté akousi fóliou, alebo sú vyrobené z kvalitnejšieho materiálu, preto obaly ani nebudú potrebné. Škatuľa má trochu nešťastný formát kocky a nemusí vojsť k ostatným hrám, no na druhej strane sa celá hra tvári ako zberateľský predmet a môžete ju mať vyloženú na poličke či niekde vo vitríne. Dbajte na to, že ak máte radi uletený humor, bude sa z tej vitríny vyberať pomerne často. Hra je určená pre 3-6 hráčov a jedna partia vám zaberie približne polhodinu. Už len samotný pohľad na škatuľku Sejmi Jednorožce je zážitok, ktorého kvalita sa hraním iba stupňuje – hra vám ponúka presne takú uletenú zábavu, ktorú sľubuje jej vizuál.

Štvorcová škatuľa s dobrým insertom sa na polici bude vynímať (Foto: PoP-Cult Magazín)